Kaveri pyytää tuhlaamaan
Mulla on kaveri joka pyytää jatkuvasti jonnekin, tietenkin maksulliseen juttuun esim. nyt festareille, aikaisemmin pyysi laivalle kahdestaan jne. Hän jaksaa myös naureskella kun kieltäydyn vetoamalla rahan puutteeseen.
Tilanne on tämä, että hänellä on matalampi koulutus ja pienempi palkka, miehensä on samaa tasoa. He asuvat vaatimattomasti, autot on melkein ajokuntoisia jne... mutta he tuhlaavat älyttömästi rahaa jatkuvaan ulkona syömiseen, kampaajaan, geelikynsiin, tupakkaan, jatkuvasti pitää autolla ajella jonnekin. Meillä on paremmat palkat mieheni kanssa, ei kovin paljoa mutta kuitenkin. Arvostamme erilaisia asioita kuin kaverini, kuten kaunista kotia, uusia autoja, matkoja, näiden vuoksi olen valmis luopumaan ravintolakäynneistä, festareista ja laivamatkoista. Harmittaa kuitenkin kun kaverini jaksaa naureskella suuremmille palkoillemme ja miten siltikään ei ole rahaa lähteä hänen kanssaan festareille kun hänelläkin on.
Hän ei kuitenkaan pysty ymmärtämään että saan pitkäkestoisemman ilon hyvästä autosta kuin tupakasta tai geelikynsistä tai laivamatkoista. Ei, hän haluaa tajuta asiat väärin ja naureskella tilanteelle ja saada mut näyttämään joltain elämää ja rahankulutusta hallitsemattomalta ääliöltä jolla ei ole koskaan varaa lähteä edes ravintolaan syömään tai Tuskafestareille. En haluaisi alkaa ilkeilemään vaikka välillä tekis mieli täräyttää, et mun autossani sentään on leimaa jäljellä!
Kommentit (59)
Kuinka kehtaat täällä haukkua kaveriasi ja kehua itseäsi? Oksettavaa!
Miksei ap saa suutaan auki? Mua pyyteli juuri kaveri Tuskaan. Sanoin suoraan että just nyt ei ole varaa, koska pitää maksaa perheen syyslomareissu. Mutta olisi kiva nähdä, joten kahvitellaan heillä tai meillä ensi viikolla. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Joo arvostan kyllä kaverin seuraa, olen ehdottanut jotain vähemmän hintavia tapoja treffata välillä kuten mennään vaikka puistoon kävelylle ja juttelemaan tyttöjen juttuja, ei onnistu aina on pakko sulloa joku kahvila/ ravintolakäynti samaan. Lenkille ei suostu kanssani kun ei muutenkaan käy. En minkään näille kieltäytymisille naureskele hänelle. Mutta jos mä kieltäydyn niin sehän naurettavaa.
Ehdotin joskus myös kahdenkeskistä viikonloppureissua, ei hänellä ollut varaa. Minusta olisi ihanaakin välillä mennä tyttöjen kesken reissuun eikä aina miehen kanssa, mutta ei se tämän kaverin kanssa näytä onnistuvan. Mutta enpä ole kokenut tarvetta nauraa hänelle päin naamaa et ai sulla ei ole varaa lähteä Tukholmaan viikonlopuksi...
Ap
Kai se on vaan todettava, että ette pääse minnekään, jos kaverilla ei ole rahaa Tukholmaan eikä sulla Tuskaan. Samasta hintaluokastahan tuossa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap saa suutaan auki? Mua pyyteli juuri kaveri Tuskaan. Sanoin suoraan että just nyt ei ole varaa, koska pitää maksaa perheen syyslomareissu. Mutta olisi kiva nähdä, joten kahvitellaan heillä tai meillä ensi viikolla. Simple as that.
Juuri näin. Olen suurituloinen, mutta silti mulla on joskus tilanteita, että jokin muu asia on vienyt sen hetkiset käyttörahani. En realisoi sijoituksiani enkä ota edes säästötileiltä rahaa mihinkään sellaiseen, mikä ei ole välttämätöntä. En kuitenkaan vastaa ystävieni ehdotuksiin, että mulla ei olisi muka rahaa. Onhan mulla, mutta sillä hetkellä priorisoin rahani johonkin muuhun. Käyttövaratilanne on eri asia kuin että ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän juuri AP on tehnytkin. Miten muuten tuo kaveri voisi tietää niistä asioista, joille hän ivallisesti naureskelee?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on tuhlaavaista jos aina kaverin nähdessään pitää saada rahaa kulumaan, tavalla tai toisella. Ettei voida nähdä vaikka lenkkipolulla tai puiston penkillä jutellen. Joo lasken nämä jatkuvat kahvila-ravintolakäynnit tuhlaamiseksi, kun ne toistuu usein. Mielestäni on itsekästä jos pienituloisen perheen äiti ahtaa omaan itseensä päättömästi rahaa. Itse ajattelen palkastani niin, että mahdollisimman moni perheenjäsen hyötyisi ja saisi iloa siitä rahasta. Musta esim olisi itsekästä pistää äitinä nyt haisemaan 500€ tuskafestareilla, josta vain minä saisin iloa, ei muu perhe.
Ap
Tämä oli suhteellisen marttyyrihenkinen kommentti. Et kai oikeasti näytä tällaista mallia lapsillesi millainen äidin tulee olla?
Vaikuttaa siltä että festareilla tms.käynti ei ole rahasta kiinni, vaan kiinnostuksesta. Eli miksi et vetoa tähän ? Kyllä sulla rahaa noihin löytyy jos vaan haluat.
Vierailija kirjoitti:
Joo arvostan kyllä kaverin seuraa, olen ehdottanut jotain vähemmän hintavia tapoja treffata välillä kuten mennään vaikka puistoon kävelylle ja juttelemaan tyttöjen juttuja, ei onnistu aina on pakko sulloa joku kahvila/ ravintolakäynti samaan. Lenkille ei suostu kanssani kun ei muutenkaan käy. En minkään näille kieltäytymisille naureskele hänelle. Mutta jos mä kieltäydyn niin sehän naurettavaa.
Ehdotin joskus myös kahdenkeskistä viikonloppureissua, ei hänellä ollut varaa. Minusta olisi ihanaakin välillä mennä tyttöjen kesken reissuun eikä aina miehen kanssa, mutta ei se tämän kaverin kanssa näytä onnistuvan. Mutta enpä ole kokenut tarvetta nauraa hänelle päin naamaa et ai sulla ei ole varaa lähteä Tukholmaan viikonlopuksi...
Ap
No etkö voi käydä kaverisi kanssa 1-2 kertaa kuukaudessa kahvilassa? Ei se nyt niin kallista ole...
Musta olis kyllä ihan superankeaa nähdä kaverin kanssa ja istuskella jossain puistonpenkillä. Jos joku kaveri haluaa nähdä minua vaikka kerran kuussa, kyllä mä sen verran voin rahaa käyttää, että ostan kahvilasta 3 euron kahvin.
"Olis kiva nähdä. Mentäiskö käymään yhdessä kahvilla?"
"Ei mulla ole varaa. Mutta voidaan mennä istumaan puistonpenkille. Voin kertoa sulle mun ja Pekan Lontoon-matkan suunnitelmista!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän juuri AP on tehnytkin. Miten muuten tuo kaveri voisi tietää niistä asioista, joille hän ivallisesti naureskelee?
Eihän ole. Vaan vetoaa vain siihen, että rahaa ei vaan ole.
Ehkäpä se ap:n kaverin naureskelu tulee siitä, että se jo tietää, että ehdottaa ap:lle mitä tahansa, niin ap:lla "ei ole varaa"? Kyllä muakin saattais vähän huvittaa - varsinkin jos tiedä, että ei ap nyt oikeasti ihan peeaa ole.
Tuhlaahan ap:kin mutta eri asioihin.
Mikset ap vain sano sille kaverille, että sua ei kiinnosta festarit tai kahvilat? Miksi rahasta pitää puhua ollenkaan? En minäkään lähde esimerkiksi ralleja katsomaan kun ei pätkääkään kiinnosta. Kyllä mulla varaa siihen olisi. Mutta sanon kavereille, että ei kiinnosta. Aika helppo ratkaisu.
Kansantaloudellisesti kaverisi valinta on järkevä, koska tuhlaa suomalaisiin festareihin, joilla on työllistävä vaikutus ja rahat jää Suomeen, saastuttaa vähemmän kuin maapallon toiselle puolelle lentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat ilon omaisuuden keräämisestä ja "näyttää hyvälle ulospäin"- tyylistä.
Kaverisi elää ja saa ilon tapahtumista.Eipä istu keinutuolissa vanhana ja miettii, että olisi pitänyt....
Tupakointi ei ole merkki mitään muusta kuin heikosta mielestä.
Eihän kukaan oikeasti nauti tupakoinnista, se on vain inhottava tapa, josta heikkomielinen ei pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kansantaloudellisesti kaverisi valinta on järkevä, koska tuhlaa suomalaisiin festareihin, joilla on työllistävä vaikutus ja rahat jää Suomeen, saastuttaa vähemmän kuin maapallon toiselle puolelle lentäminen.
Ja sama juttu, kun käy ravintoloissa ja kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Musta olis kyllä ihan superankeaa nähdä kaverin kanssa ja istuskella jossain puistonpenkillä. Jos joku kaveri haluaa nähdä minua vaikka kerran kuussa, kyllä mä sen verran voin rahaa käyttää, että ostan kahvilasta 3 euron kahvin.
"Olis kiva nähdä. Mentäiskö käymään yhdessä kahvilla?"
"Ei mulla ole varaa. Mutta voidaan mennä istumaan puistonpenkille. Voin kertoa sulle mun ja Pekan Lontoon-matkan suunnitelmista!"
Itse ainakin istuisin mieluummin vehmaassa puistossa kuin tunkkaisessa kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No etkö voi käydä kaverisi kanssa 1-2 kertaa kuukaudessa kahvilassa? Ei se nyt niin kallista ole...
Ystävyys on ohi siinä vaiheessa, kun tuo alkaa keskituloisesta tuntua liian kalliilta tavalta nähdä kaveria.
Ei vaan ap käyttää rahanpuutetta tekosyynä ja sille hänen ystävänsä naureskelee. Ap:llä on rahaa Lontoon matkaan, mutta ei muka festareille. Lontoon matka maksaa takuulla enemmän kuin festarit. Ap: n kannattaisikin sanoa, että hän käyttää rahansa mieluummin Lontoon matkaan kuin festareihin. Se on ihan normaalia eikä yhtään naurettavaa.