Kaveri pyytää tuhlaamaan
Mulla on kaveri joka pyytää jatkuvasti jonnekin, tietenkin maksulliseen juttuun esim. nyt festareille, aikaisemmin pyysi laivalle kahdestaan jne. Hän jaksaa myös naureskella kun kieltäydyn vetoamalla rahan puutteeseen.
Tilanne on tämä, että hänellä on matalampi koulutus ja pienempi palkka, miehensä on samaa tasoa. He asuvat vaatimattomasti, autot on melkein ajokuntoisia jne... mutta he tuhlaavat älyttömästi rahaa jatkuvaan ulkona syömiseen, kampaajaan, geelikynsiin, tupakkaan, jatkuvasti pitää autolla ajella jonnekin. Meillä on paremmat palkat mieheni kanssa, ei kovin paljoa mutta kuitenkin. Arvostamme erilaisia asioita kuin kaverini, kuten kaunista kotia, uusia autoja, matkoja, näiden vuoksi olen valmis luopumaan ravintolakäynneistä, festareista ja laivamatkoista. Harmittaa kuitenkin kun kaverini jaksaa naureskella suuremmille palkoillemme ja miten siltikään ei ole rahaa lähteä hänen kanssaan festareille kun hänelläkin on.
Hän ei kuitenkaan pysty ymmärtämään että saan pitkäkestoisemman ilon hyvästä autosta kuin tupakasta tai geelikynsistä tai laivamatkoista. Ei, hän haluaa tajuta asiat väärin ja naureskella tilanteelle ja saada mut näyttämään joltain elämää ja rahankulutusta hallitsemattomalta ääliöltä jolla ei ole koskaan varaa lähteä edes ravintolaan syömään tai Tuskafestareille. En haluaisi alkaa ilkeilemään vaikka välillä tekis mieli täräyttää, et mun autossani sentään on leimaa jäljellä!
Kommentit (59)
Jokainen käyttäköön rahansa niihin asioihin joista nauttii. Sano kaverille suoraan että sinä nautit erilaisista asioista ja käytät rahasi niihin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä arvostat materiaa, ystäväsi arvostaa kokemuksia, ei siinä sen kummempaa. Älä kuvittele olevasi jotenkin parempi ihminen kuin hän.
No kaippa se tupakointi ja geelikynnet kokemuksesta käy....Ihmettelen alapeukkujen määrää...Eikö ap:lla ole oikeus laittaa rahansa niihin mitähän kokee paremmaksi ilman arvosteluja?
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani parempi. En vaan koskaan arvostele päin naamaa muiden valintoja tupakoida tai ottaa geelilynnet. Siksi tuntuu oudolle että mun valintaani elää terveellisesti ja tehdä erilaisia valintoja, voi nauraa ihan päin naamaa.
Mutta av-mammoille on kiva asiasta avautua ja arvostella hänen valintojaan. :D Miten meni omasta mielestä?
Miksi vetoat rahan puutteeseen jos rahasta ei ole puutetta??
Sano suoraan että et ole kiinnostunut festareista ja risteilyistä, äläkä valehtelee kaverillesi päin naamaa. Ääliö.
Kaveri, jolla on vähemmän rahaa kuin ap:lla, pyytää häntä Tuskaan. Ap:lla ei ole varaa, koska hän tahtoo mieluummin miehensä kanssa Lontooseen. Ehkä nauru on jonkinlainen defenssi, ei kai se kaverikaan ihan tyhmä ole.
[quote
Rahan puute on kyllä ihan oikea syy. Voisin lähteä festareille jos olisi rahaa, mutta kun mulla on toisessa vaakakupissa esim pitkä viikonloppu miehen kanssa Lontoossa, valitsen jälkimmäisen festareiden kustannuksella. Jos olis rahaa menisin molempiin.
Ap[/quote]
Olet muuttunut, ja arvostat muita asioita enemmän kuin entisen kaverisi seuraa ja yhteistä aikaa. Käytät rahasi mieluummin muuhun. Tämä on tietysti ymmärrettävää, mutta kaverisi varmaan naureskelee siksi että on hämmentynyt ja hänestä tuntuu pahalta ystävyyden kariseminen.
Vierailija kirjoitti:
Rahan puute on kyllä ihan oikea syy. Voisin lähteä festareille jos olisi rahaa, mutta kun mulla on toisessa vaakakupissa esim pitkä viikonloppu miehen kanssa Lontoossa, valitsen jälkimmäisen festareiden kustannuksella. Jos olis rahaa menisin molempiin.
Ap
25
Et ymmärrä lukemaasi???? Ääliö!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri joka pyytää jatkuvasti jonnekin, tietenkin maksulliseen juttuun esim. nyt festareille, aikaisemmin pyysi laivalle kahdestaan jne. Hän jaksaa myös naureskella kun kieltäydyn vetoamalla rahan puutteeseen.
Tilanne on tämä, että hänellä on matalampi koulutus ja pienempi palkka, miehensä on samaa tasoa. He asuvat vaatimattomasti, autot on melkein ajokuntoisia jne... mutta he tuhlaavat älyttömästi rahaa jatkuvaan ulkona syömiseen, kampaajaan, geelikynsiin, tupakkaan, jatkuvasti pitää autolla ajella jonnekin. Meillä on paremmat palkat mieheni kanssa, ei kovin paljoa mutta kuitenkin. Arvostamme erilaisia asioita kuin kaverini, kuten kaunista kotia, uusia autoja, matkoja, näiden vuoksi olen valmis luopumaan ravintolakäynneistä, festareista ja laivamatkoista. Harmittaa kuitenkin kun kaverini jaksaa naureskella suuremmille palkoillemme ja miten siltikään ei ole rahaa lähteä hänen kanssaan festareille kun hänelläkin on.
Hän ei kuitenkaan pysty ymmärtämään että saan pitkäkestoisemman ilon hyvästä autosta kuin tupakasta tai geelikynsistä tai laivamatkoista. Ei, hän haluaa tajuta asiat väärin ja naureskella tilanteelle ja saada mut näyttämään joltain elämää ja rahankulutusta hallitsemattomalta ääliöltä jolla ei ole koskaan varaa lähteä edes ravintolaan syömään tai Tuskafestareille. En haluaisi alkaa ilkeilemään vaikka välillä tekis mieli täräyttää, et mun autossani sentään on leimaa jäljellä!
Tuohon on hyvin helppo ratkaisu: otat hajurakoa siihen kaveriisi. Alenna se satunnainen tuttu-luokkaan ja jätä vastaamatta puheluihin sekä etsi ihmisiä joiden arvomaailma on samanlainen kuin itselläsi.
Autoon en sijoittaisi rahojani koska ne ovat kulutushyödyke. Osakkeisiin kyllä.
Joo arvostan kyllä kaverin seuraa, olen ehdottanut jotain vähemmän hintavia tapoja treffata välillä kuten mennään vaikka puistoon kävelylle ja juttelemaan tyttöjen juttuja, ei onnistu aina on pakko sulloa joku kahvila/ ravintolakäynti samaan. Lenkille ei suostu kanssani kun ei muutenkaan käy. En minkään näille kieltäytymisille naureskele hänelle. Mutta jos mä kieltäydyn niin sehän naurettavaa.
Ehdotin joskus myös kahdenkeskistä viikonloppureissua, ei hänellä ollut varaa. Minusta olisi ihanaakin välillä mennä tyttöjen kesken reissuun eikä aina miehen kanssa, mutta ei se tämän kaverin kanssa näytä onnistuvan. Mutta enpä ole kokenut tarvetta nauraa hänelle päin naamaa et ai sulla ei ole varaa lähteä Tukholmaan viikonlopuksi...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap on juuri sellainen, kuin tämä markkinatalous, mainostajat ja yhteiskunta haluaa. Ei riitä rahaa enää elämiseen, kun materiaa on pitänyt hankkia niin paljon - ja velkarahalla tietenkin. Katso Netflixistä Minimalism -niminen dokkari. Voi avata sinunkin silmiäsi (mitä tosin epäilen).
Luulis, että ap:n ystävä, joka pistää kaiken kulutukseen, miellyttää enemmän mainostajia ja markkinataloutta ja tuottaa yhteiskunnalle tuloihin suhteutettuna enemmän verotuloja, kuin ap, joka välttämättömien kulujen lisäksi lyhentelee erilaisia lainojaan, mistä hyötyy vain luoton myöntäjä.
Taisin jo tuolla alussa mainitakin ettei mulla ole lainoja :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juu, mutta sinä näköjään viet rahasi ulkomaille, joten Suomen matkkinatalous hyötyy enemmän kaveristasi.
Lisäksi syytät häntä rahojen tuhlaamisesta kokemuksiin, mutta teet ihan samaa itsekin vain kohteen ollessa eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juu, mutta sinä näköjään viet rahasi ulkomaille, joten Suomen matkkinatalous hyötyy enemmän kaveristasi.
Lisäksi syytät häntä rahojen tuhlaamisesta kokemuksiin, mutta teet ihan samaa itsekin vain kohteen ollessa eri.
Eikö ongelma ennemminkin ole se, että tämä kaveri ei kuuntele aloittajaa. Ei ole sen vertaa kiinnostunut toisesta ihmisestä, että oikeasti kuuntelisi, mistä on kyse, vaan mitätöi toisen ihmisen naureskelemalla. Ap:n kaveri vaikuttaa olevan ainoastaan kiinnostunut siitä, miten hänen omat ideansa toteutuisivat, mutta ei ajattele, että kaikki eivät jaa hänen arvostuksiaan.
Mun mielestä se on tuhlaavaista jos aina kaverin nähdessään pitää saada rahaa kulumaan, tavalla tai toisella. Ettei voida nähdä vaikka lenkkipolulla tai puiston penkillä jutellen. Joo lasken nämä jatkuvat kahvila-ravintolakäynnit tuhlaamiseksi, kun ne toistuu usein. Mielestäni on itsekästä jos pienituloisen perheen äiti ahtaa omaan itseensä päättömästi rahaa. Itse ajattelen palkastani niin, että mahdollisimman moni perheenjäsen hyötyisi ja saisi iloa siitä rahasta. Musta esim olisi itsekästä pistää äitinä nyt haisemaan 500€ tuskafestareilla, josta vain minä saisin iloa, ei muu perhe.
Ap
On mahdollista saada molemmat oli palkka pieni tai iso. Kaikki suhteutettuna tuloihin. Toki jotkut elää yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö ongelma ennemminkin ole se, että tämä kaveri ei kuuntele aloittajaa. Ei ole sen vertaa kiinnostunut toisesta ihmisestä, että oikeasti kuuntelisi, mistä on kyse, vaan mitätöi toisen ihmisen naureskelemalla. Ap:n kaveri vaikuttaa olevan ainoastaan kiinnostunut siitä, miten hänen omat ideansa toteutuisivat, mutta ei ajattele, että kaikki eivät jaa hänen arvostuksiaan.
Samalla tavallahan ap lyttää kaverinsa ideat ja arvostaa vain omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä ketjussa AP kyllä kertoo, että ei naureskele kaverinsa ideoille vaan kertoo aivan suoraan, että ei ole rahaa toteuttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä ketjussa AP kyllä kertoo, että ei naureskele kaverinsa ideoille vaan kertoo aivan suoraan, että ei ole rahaa toteuttaa niitä.
Mutta rahaa riittää ap:n omiin ideoihin kuten ulkomaanreissuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta rahaa riittää ap:n omiin ideoihin kuten ulkomaanreissuihin.
Rahaa riittä tässä ketjussa kerrotun mukaan yhteen asiaan, mutta ei kahteen asiaan. Kumpikin voisi sitten toteuttaa rahaa vievät harrastukset omilla tahoillaan ja yhdessä tehdä ilmaisia asioita. Jostakin syystä sen ehdottaminen aiheuttaa naureskelua ...
Kiitos kommenteista!
Ollaan tämän kaverin kanssa hyvin kaukaista sukua (niin kaukaista ettei sille taida olla edes nimitystä) mutta tästä johtuen olemme olleet ihan taaperoista asti tekemisissä. Lukioikään asti pelattiin samassa joukueessa ja oltiin hyvin samanlaisia. Kun pelaminen loppui molemmilta, kaverista tuli hyvin ulkonäkökeskeinen, tukka ja kynnet aina mintissä. Mä en taas jaksa tollasesta välittää, heitän tukan ponnarille ja lähden lenkille.
Kyse ei ole parista ravintolakäynnistä vuodessa, siihen mulla on rahaa. Kyse on siitä että jatkuvasti (1-2 kertaa kuussa) pitäis olla menossa jonnekin ja aina johonkin maksulliseen juttuun.
Ap