SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Ei millään jaksais odottaa ”tuomiota”! Jäi niin paljon harmittaan jotkut asiat pääsykokeissa et koko ajan kelaan vaan miks en älynnyt sitä ja tätä siinä tilanteessa. Tuntuu vaan ettei saanut näytettyä itsestään tarpeeksi. 😏
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään ensihoidon pääsykokeissa olleita? Minkälaiset oli kokeet?
Mä olin! Täysin sama koe kun monena vuonna ennenkin...
Minkälaiset oli Metropolian fysioterapia ja ensihoidon kokeet?
Oliko kellään ollut haastattelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lappeenrannan eh pääaykokeisiin osallistuneiden koe meni?
Sanoisin näin arvauksella, että itselläni meni aika hyvin. Mun "aika hyvin" tuskin tulee riittämään sisäänpääsyyn. Keväällä, kun hain, oli sama fiilis kokeen jälkeen.
Matikka osio oli helppo, koska olin juuri sattumalta kyseiset osa-alueet kerranut, eli just allekkainkertomista, prosenttilukuja, jakokulma ja yksikönmuunnokset. Muutama sanallinen lääkkeisiin liittyvä kysymys oli, lähihoitajan ammatin ansiosta nekin meni kaiken järjen mukaan oikein.
luetun ymmärtämisessä, vai mikä osio nyt olikaan: Tää missä piti painoindeksiä kertoa jne taulukon avulla.
Oli tismalleen sama, kun keväällä, mutta ei paljon helpottanut.
Se tarina siitä ylipainoisesta tytöstä, jolle piti elämäntapa ohjausta suunnitella.. vai mikä lie oli:
meni ihan ok.. periaatteessa maalaisjärjellä ajateltuna vastasin niihin monivalintatehtäviin.
tunneälytesti meni mielestäni hyvin. Ainoa vaikea osuus oli kysymykset itsestä, missä oli mm. kysymys
-keksin usein uusia ideoita tunnetilani muuttuessa, ja vastaus vaihtoehdot oli kyllä, ei tai en osaa sanoa..
en oikein ymmärtänyt, mitä siinä haetaan ja kaikki tuon kaltaiset kysymykset(olikohan 3) vastasin (en osaa sanoa).
mutta joo ihan hyvä fiilis jäi.. en usko pääseväni, (pessimisti ei pety)..
Mutta spekuloida voi ja katua ja muistella ja tajuta jälkikäteen, mitä olisi kannattanut vastata..
en kuitenkaan nyt sen enempää ajatellut stressata asiaa, se kun ei nopeuta prosessia ikävä kyllä.
mutta kertokaa muutkin vähän, miten meni, jos ootte ollu lappeenrannassa ensihoitajan pääsykokeissa, haluan hukkua kyyneliini.
odottelun iloa kaikille kanssakärsijöille! :)
Oulussa taisi olla ihan sama koe kuin lappeenrannassa, ainakin kuulostaisi siltä.
Minä olin tänään. Mitä mieltä olit kokeesta? Omasta mielestä tosi vaikea
Kävin tänään turussa tekemässä ensihoidon pääsykokeen ja en oikeen osaa sanoa miten meni. Olikohan jotain 130 monivalintaa, anatomia meni vissiin ihan hyvin, enkku kans mutta sen luetunymmärtäminen oli jotenkin vaikea kun oli paljon hienoja sanoja vastausvaihtoehdoissa mitä en tiennyt. Ja oon kuitenkin enkussa hyvä 😃 Matikkaa kertasin vasta aamulla bussissa ja meni ihan ok, oli yksikönmuunnoksia, pari helppoa ekan asteen yhtälöä, sanallisia ja sit ihan kerto/jakolaskuja. Aineiston monivalinnat sit meni miten meni...
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään turussa tekemässä ensihoidon pääsykokeen ja en oikeen osaa sanoa miten meni. Olikohan jotain 130 monivalintaa, anatomia meni vissiin ihan hyvin, enkku kans mutta sen luetunymmärtäminen oli jotenkin vaikea kun oli paljon hienoja sanoja vastausvaihtoehdoissa mitä en tiennyt. Ja oon kuitenkin enkussa hyvä 😃 Matikkaa kertasin vasta aamulla bussissa ja meni ihan ok, oli yksikönmuunnoksia, pari helppoa ekan asteen yhtälöä, sanallisia ja sit ihan kerto/jakolaskuja. Aineiston monivalinnat sit meni miten meni...
Meillä vissiin oli sama koe. Olin itse salossa. Englanti oli haastava vaikka teksti itsessään oli helppo. Vastausvaihtoehtoja en vain aina ymmärtänyt. Matikka oli onneksi tosi helppo tällä kertaa! Ennakkomatskuun perustuva ja anatomia oli itselleni suuri kompstuskivi
Ensi viikolla metropolia sh pääsykokeet, kääk jännää!!
Kaksipäiväinen vielä joten ei edes kerralla jännitetty. Vähän matikkaa harjoitellut eipä sitä muuten osaa oikeen valmistautua.
Vierailija kirjoitti:
Oliko oulussa sähköinen koe?
Oli ainakin sh-puolella
Mites muilla meni Tamkin koe?
miten keväällä oli tai aiemmin ollu, kuin pian saitte tietää sijoituksia? varmaan kuitenkin aiemmin kun ilmoitettu? vai meneekö tosissaan sinne 29.11. asti?
Vierailija kirjoitti:
miten keväällä oli tai aiemmin ollu, kuin pian saitte tietää sijoituksia? varmaan kuitenkin aiemmin kun ilmoitettu? vai meneekö tosissaan sinne 29.11. asti?
Hehe,keväällä tulokset ei olleet tulleet edes silloin "viimeistään" eräpäivänä. Saa nähdä myöhästyykö taas vai tuleeko ajallaan nyt syksyllä.
OAMK sosionomi: useampi sivuinen teksti yhteiskuntapolitiikka-lehdestä, vastaa esseellä annettuun kysymykseen. Englanti A4 artikkeli vammaisoikeuksien julistuksesta englanniksi, referoi suomeksi. Lisäksi piti viedä 3-5 sivuinen ennakkoteksti itsestä annettujen kysymysten pohjalta. Yksilöhaastattelu. Kotisivuilla sanottiin että haastattelu perustuu vietyyn ennakkotekstiin. Minun haastattelija tuijotti vaan täyttämääni tietokaavaketta. Sotelista tuli 61 ja rapiat, sosionomi monimuotoon hain. Pääsykoe kirjallisten osalta meni niin höpöksi että en pääse. Artikkeliin ei saanut tehdä edes alleviivauksia, muistiinpanoja joita itse tarvitsen visuaalisena oppijana kyetäkseni saamaan aikaiseksi järkevää tekstiä.
Vamkilta ei ole vielä tullut kutsua.. Tai sitten en vaan päässyt jatkoon. Saavatko kaikki kuitenkin kirjeen, pääsi jatkoon tai ei?
Marjut78 kirjoitti:
Vamkilta ei ole vielä tullut kutsua.. Tai sitten en vaan päässyt jatkoon. Saavatko kaikki kuitenkin kirjeen, pääsi jatkoon tai ei?
Kyllä ne kutsut on tulleet jo,kun iso osa pääsykokeista on jo pidettykin. Pääsykoekutsut tulee nykyään sähköisenä sähköpostiin,kellekään ei tule kirjeenä. Ja juu niille jotka ei pääse pääsykokeisiin ei tule mitään infoa asiasta, vain kutsutut saa sähköpostia.
Kyllä jäi niin ristiriitaiset fiilikset Seamkin sosionomin kokeista tänään että :/
Sama. Ajattelin että haastattelu ja ryhmäkeskustelu olis vahvemmat osaamisalueet, mutta kotiin lähtiessä tuntui että penkin alle meni pahemman kerran :(
Tää pääsykoe oli omasta mielestä suppea. Ts kysymykset tunneälystä oli tulkittavissa monella tapaa ja tälläselle alalle vaatis haastattelun.
Olen pt ensihoitajana töissä ja hain nyt amk. Harmittaa, että oma osaaminen tai motivaatio alalle ei tule esille tällaisissa massa kokeissa.