SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Joo kyllä munkin kokemuksen mukaan nykyään liikkuu varasijat todella vähän.
Mä mietin ihan samaa hommaa ton aikuiskoulutustuen kanssa!
Sen voi laittaa kesäks tauolle ja sillon ei kulu ne oikeutetut kuukaudet tietenkään. Jos hakemukseen laittaa "kesäloman ajankohta ei tiedossa" se tuki katkastaan 1.6.-31.8.
En tosiaan osaa yhtään sanoa et kannattaako hakee "pätkissä" vai suoraan vaan koko ajalle (poislukien kesä). Kerro jos sulle selvii kumpi on järkevämpää:)
Loput keplottelen varmaan opintotuella ja töillä🤷🏼♀️ Mietin sitä ongelmaa kun se tulee vastaan😅
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita ketkä hakee opintovapaata ja aikuiskoulutustukea alkaviin opintoihin?
Opinnot kestävät sen 3,5 vuotta, joten kuinka ajattelitte "keplotella" tuon ajan?
Itse olen töissä toisella paikkakunnalla ja nyt mietinkin että pitäisikö hakea heti alkuun koko tukiaika, koska nythän se on suurimmillaan kun tehnyt töitä viime vuodenkin hullunlailla.
Mutta jos nyt hakisi 15kk tukea ja kesällä ei ole koulua niin voiko tuen laittaa kesän ajaksi tauolle?
Vai tulisiko tässä pelata useammalla tuen haku "reissulla"?
Tähän siis vastaus aikuiskoulutustuesta yllä☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina joku jättää paikkansa ottamatta ja tai siirtää opiskelujen alkua perhesyistä tai muusta. Yleensä se on noin 10 prossaa sisäänotetuista. Poikkeuksena lääkis ja oikis sekä kauppis minne vaikeampi päästä. Niistäkin aina joku siirtää aloittamista.
Jos ottaa paikan vastaan ja ilmoittautuu poissaolleeksi ei varasijat liiku, koska joka vuosi joku aiemmin paikan saanut tulee mukaan. Ainoastaan silloin paikka vapautuu varasijalaiselle, jos paikan hylkää kokonaan.
Tämän saa kyllä korkeakoulu itse päättää. Siinä amkissa, johon olen hakenut (Diak) kyllä tulee uusi tilalle. Tarkistin asian.
Miten tuo opintolaina toimii?
Eli jos perun osan opintotuista niin voinko kuitenkin niiltä kuukausilta miltä olen tuen perunut nostaa opintolainaa?
Tää on niin raastavaa ootella koko viikonloppu, että on ees mahiksia käydä mittään varasijalle... En pysty keskittyt mihkään muuhun🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita ketkä hakee opintovapaata ja aikuiskoulutustukea alkaviin opintoihin?
Opinnot kestävät sen 3,5 vuotta, joten kuinka ajattelitte "keplotella" tuon ajan?
Itse olen töissä toisella paikkakunnalla ja nyt mietinkin että pitäisikö hakea heti alkuun koko tukiaika, koska nythän se on suurimmillaan kun tehnyt töitä viime vuodenkin hullunlailla.
Mutta jos nyt hakisi 15kk tukea ja kesällä ei ole koulua niin voiko tuen laittaa kesän ajaksi tauolle?
Vai tulisiko tässä pelata useammalla tuen haku "reissulla"?Tähän siis vastaus aikuiskoulutustuesta yllä☺️
Luin eilen jostain että jos hakee opintovapaan ja tuet yhteen pötköön eikä kesällä opiskele, on kesän ajan velvollinen työskentelemään työnantajalle. Toisaalta taas jos opintovapaan aikana jostain syystä työsuhde purkautuisi, on oikeutettu edelleen kaikille jo myönnetyille aikuistuki kuukausille.
Tajusin justiinsä että en kyllä todellakaan pääse varasijalta 4. Amk johon hain valitaan 60 oppilasta sh linjalle, jossa 50% todistuksella. Lopuista 30 valitaan 60% ammattikoulupohaisia.Tämä nyt tarkoitta, että 12:sta oppilaasta 4 pitäisi luovuttaa paikkaansa että pääsisin sisään - enpä usko. Masentaa järkyttävästi, mutta toisin sain sellaisen sisäisen rauhan, ettei tarvii stressaa näin paljon enää varasijaa kun ei muutenkaa mahista päästä. Mutta niin oma syy kun ei viitsinyt valintaperusteihin syventyä peremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin justiinsä että en kyllä todellakaan pääse varasijalta 4. Amk johon hain valitaan 60 oppilasta sh linjalle, jossa 50% todistuksella. Lopuista 30 valitaan 60% ammattikoulupohaisia.Tämä nyt tarkoitta, että 12:sta oppilaasta 4 pitäisi luovuttaa paikkaansa että pääsisin sisään - enpä usko. Masentaa järkyttävästi, mutta toisin sain sellaisen sisäisen rauhan, ettei tarvii stressaa näin paljon enää varasijaa kun ei muutenkaa mahista päästä. Mutta niin oma syy kun ei viitsinyt valintaperusteihin syventyä peremmin.
Eikö se muka oo niin, että oot varasijalla 4 ihan riippumatta siitä kuka sen paikan hylkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se muka oo niin, että oot varasijalla 4 ihan riippumatta siitä kuka sen paikan hylkää?
Siis itse ymmärsin, että jokaisella on oma jono. Kuten esim ei-ensikertalaisilla ja ensikertalaisilla, niin kuvittelisi että varmaan lukiopohjaisilla ja ammattikoulupohjaisillakin oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itse ymmärsin, että jokaisella on oma jono. Kuten esim ei-ensikertalaisilla ja ensikertalaisilla, niin kuvittelisi että varmaan lukiopohjaisilla ja ammattikoulupohjaisillakin oma.
Ai. Luulis, että ne on järjestelty jo valmiiksi yhteen jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin ihan samaa hommaa ton aikuiskoulutustuen kanssa!
Sen voi laittaa kesäks tauolle ja sillon ei kulu ne oikeutetut kuukaudet tietenkään. Jos hakemukseen laittaa "kesäloman ajankohta ei tiedossa" se tuki katkastaan 1.6.-31.8.
En tosiaan osaa yhtään sanoa et kannattaako hakee "pätkissä" vai suoraan vaan koko ajalle (poislukien kesä). Kerro jos sulle selvii kumpi on järkevämpää:)
Loput keplottelen varmaan opintotuella ja töillä🤷🏼♀️ Mietin sitä ongelmaa kun se tulee vastaan😅
Minä tätä hiukan selvitteli jo. Luonnollisesti hyvä varautua nyt jo kaikkeen ja selvittää mahdollisimman paljon jottei tule yllätyksiä.
Koulutusrahastoon sivuilla luki näin: tuen ansiosidonnaisen määrää ei lasketa opiskeluaikana uudestaan vaan kun se on kerran laskettu niin tuki on sen mitä on.
Toisin sanoen nyt kun töitä tehnyt täysi päiväisesti niin tuki on suurimmillaan.
Itse hakeudu tammikuussa ainakin hetkeksi opintovapaalle. Näin varmistan että tuki tulee olemaan minun kohdallani "maksimi".
Koulun opinto tahdista nyt riippuu tietenkin loppu.
Soitin eilen opiskelijaneuvontaan ja kysyin tuosta jono käytännöstä. Eli tuo varasija ei tarkoita sitä mikä ns. oikea sija jonossa on. Esim. jos ensikertalainen peruu paikan niin varasijoista pääsee ensikertalainen. Jos taas ei ensikertalainen peruu niin jonosta menee ohi ei ensikertalainen. Eli sen mukaan varasijoilla on ns. kaksi eri jonoa.
Jonolainen kirjoitti:
Soitin eilen opiskelijaneuvontaan ja kysyin tuosta jono käytännöstä. Eli tuo varasija ei tarkoita sitä mikä ns. oikea sija jonossa on. Esim. jos ensikertalainen peruu paikan niin varasijoista pääsee ensikertalainen. Jos taas ei ensikertalainen peruu niin jonosta menee ohi ei ensikertalainen. Eli sen mukaan varasijoilla on ns. kaksi eri jonoa.
Pitäähän niitä sitten olla enemmänkin, ammattikoulutodistuksella hakeville ja yo-todistuspisteillä plus valintakoepisteillä hakeville.
Jos haki ei-ensikertalaisena, paljonko oli pääsykoepisteiden alaraja Metropoliaan? Entä OAMK?
Jonolainen kirjoitti:
Eli kun itse olen ei-ensikertalainen ja varasijalla 3. tarkoittaako se, että jos edessäni sattuu olemaan kaksi ensinertalaista ja ei-ensikertalainen peruu, menen ensikertalaisten ohi ja pääsen kouluun. Vai onko niin että on oikeasti kaksi eri jonoa jolloin edessäni on varmasti kaksi ei-ensikertalaista ja ensikertalaiset ovat omassa jonossaan? En tiedä ymmärtääkö tästä nyt mitä tarkoitan😄
Jonolainen kirjoitti:
Minäkin soitin mutta ymmärsin vähän eri tavalla. Jos on vaikka hyväksytty vaikka 40 opiskelijaa ja ensikertalaiskiintiö 80 %, niin ensikertalaisia pitää ottaa vähintään 32. Loput paikat menee kaikkien kesken paremmuusjärjestyksessä. Jos tässä vaiheess ensikertalaisia on tullut hyväksytyksi vaikka 34, niin jos joku ensikertalainen peruu, otetaan varasijalta suoraan seuraava jolla on parhaat pisteet, oli sitten ensikertalainen tai ei. Koska joka tapauksessa hyväksytyistä on sitten vähintään 80 %. Mutta jos alun perin olisi hyväksytty vain 32 ensikertalaista ja joku peruu, niin pitää ottaa varasijalta ensikertalainen jotta tuo 80 % säilyy.
En sitten tiedä ymmärsinkö oikein.
Vierailija kirjoitti:
Jonolainen kirjoitti:
Minäkin soitin mutta ymmärsin vähän eri tavalla. Jos on vaikka hyväksytty vaikka 40 opiskelijaa ja ensikertalaiskiintiö 80 %, niin ensikertalaisia pitää ottaa vähintään 32. Loput paikat menee kaikkien kesken paremmuusjärjestyksessä. Jos tässä vaiheess ensikertalaisia on tullut hyväksytyksi vaikka 34, niin jos joku ensikertalainen peruu, otetaan varasijalta suoraan seuraava jolla on parhaat pisteet, oli sitten ensikertalainen tai ei. Koska joka tapauksessa hyväksytyistä on sitten vähintään 80 %. Mutta jos alun perin olisi hyväksytty vain 32 ensikertalaista ja joku peruu, niin pitää ottaa varasijalta ensikertalainen jotta tuo 80 % säilyy.
En sitten tiedä ymmärsinkö oikein.
Mitenkä sitten nämä muut kiintiöt?
Eli ensikertalaisten lisäksi yokiintiö ja ammattikoulututkinnolla hakevat?
Yo-todistushaulla pääsevät toki suoraan, mutta sitten on käytössä monesti myös yo-todistuspisteiden+valintakoepisteiden summa vastaan pelkällä valintakoepistemäärällä.
En tiedä milloin,mutta on se useamman vuoden ollut näin.