SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mikään ihme että varasijat ei liiku kun kaikki käy kokoajan kyttäämäs sitä opintopolkuu. Tottakai se jummaa
Olipa typerä kommentti. Ja kai tiedät, että koko ajan ei ole yhdyssana?
Mitä typerää tässäkin nyt oli? Näinhäb se on
Vierailija kirjoitti:
Onko mikään ihme että varasijat ei liiku kun kaikki käy kokoajan kyttäämäs sitä opintopolkuu. Tottakai se jummaa
No sovitaanko että ainoastaan sinä saat käydä katsomassa?
Ei päivity viikonloppuisin opintopolku. Vain arkisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei päivity viikonloppuisin opintopolku. Vain arkisin.
No ei auta kun jatkaa jännäämistä maanantaina sitten. Hyvää viikonlopusta kaikille!
Joo o.. toiveena tietty, että jos ei ota vastaan opiskelupaikkaa niin ilmoittaa siitä mahdollisimman pian jotta varasijoilla olijat saavat mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Joo o.. toiveena tietty, että jos ei ota vastaan opiskelupaikkaa niin ilmoittaa siitä mahdollisimman pian jotta varasijoilla olijat saavat mahdollisuuden.
Jepp varsinkin kun miettii niitä jotka joutuvat muuttamaan toiseen paikkakuntaan, ei uuden asunnon vuokraus ja muutto yms. Ihan päivässä kuitenkaan tapahdu.
Onko täällä muita ketkä hakee opintovapaata ja aikuiskoulutustukea alkaviin opintoihin?
Opinnot kestävät sen 3,5 vuotta, joten kuinka ajattelitte "keplotella" tuon ajan?
Itse olen töissä toisella paikkakunnalla ja nyt mietinkin että pitäisikö hakea heti alkuun koko tukiaika, koska nythän se on suurimmillaan kun tehnyt töitä viime vuodenkin hullunlailla.
Mutta jos nyt hakisi 15kk tukea ja kesällä ei ole koulua niin voiko tuen laittaa kesän ajaksi tauolle?
Vai tulisiko tässä pelata useammalla tuen haku "reissulla"?
Vierailija kirjoitti:
Aina joku jättää paikkansa ottamatta ja tai siirtää opiskelujen alkua perhesyistä tai muusta. Yleensä se on noin 10 prossaa sisäänotetuista. Poikkeuksena lääkis ja oikis sekä kauppis minne vaikeampi päästä. Niistäkin aina joku siirtää aloittamista.
Jos ottaa paikan vastaan ja ilmoittautuu poissaolleeksi ei varasijat liiku, koska joka vuosi joku aiemmin paikan saanut tulee mukaan. Ainoastaan silloin paikka vapautuu varasijalaiselle, jos paikan hylkää kokonaan.
Onko moni hakenut polkuopintoihin? Oletko saanut niistä jo tiedon? Oma koulu ilmoittaa vasta viikon päästä tiedot. Pahoin pelkään olinko liian hidas koska vahvistus sähköpostiin tuli kolme minuuttia haun jälkeen. Ja opintoihin otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina joku jättää paikkansa ottamatta ja tai siirtää opiskelujen alkua perhesyistä tai muusta. Yleensä se on noin 10 prossaa sisäänotetuista. Poikkeuksena lääkis ja oikis sekä kauppis minne vaikeampi päästä. Niistäkin aina joku siirtää aloittamista.
Jos ottaa paikan vastaan ja ilmoittautuu poissaolleeksi ei varasijat liiku, koska joka vuosi joku aiemmin paikan saanut tulee mukaan. Ainoastaan silloin paikka vapautuu varasijalaiselle, jos paikan hylkää kokonaan.
Onneks noita ehtoja on käsittääkseni kiristetty rutkasti ettei heppoisin syin voi enää ottaa paikkaa vastaan ja ilmottautua poissaolevaksi👍
No tietysti vapautuu silloin kun joku ei ota paikkaa vastaan tai silloin jos ei ehdollisessa hyväksymisessä ehdot täytykkään tai ei toimita todistusta määräaikaan mennessä jne jne
Eikös hyväksyttyjä poissaolosyitä ole nykyään lähinnä armeija, raskaus tai sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita ketkä hakee opintovapaata ja aikuiskoulutustukea alkaviin opintoihin?
Opinnot kestävät sen 3,5 vuotta, joten kuinka ajattelitte "keplotella" tuon ajan?
Itse olen töissä toisella paikkakunnalla ja nyt mietinkin että pitäisikö hakea heti alkuun koko tukiaika, koska nythän se on suurimmillaan kun tehnyt töitä viime vuodenkin hullunlailla.
Mutta jos nyt hakisi 15kk tukea ja kesällä ei ole koulua niin voiko tuen laittaa kesän ajaksi tauolle?
Vai tulisiko tässä pelata useammalla tuen haku "reissulla"?
Ajattelin hakea kevääksi helmi-toukokuulle. Kesäksi pari kk töitä ja syyskuusta taas tuen hakuun, se riittää seuraavan lukukauden ja vähän yli eli kokonaisuus 1,5 v. En tiedä mistä loppuajalle elanto..
Mä en usko sekuntiakaan etteikö opintopolus ois joku häiriö kun ei sijat oo liikkunu. Tää on mun neljäs hakukerta ja aina on sijat liikkunu myös ekojen päivien aikana.
Opintopolun ongelmat ei sen sijaan oo mikään uus juttu
Hei kertoisko joku ihana, että minkälaiset oli helsingin diakin valintakokeet (th,sh) nyt syksyllä?
Vituttaa kun jotkut itkee täällä et on 1. Varasijalla :D ihan sama mikä koulu mut 1. tulee pääsemään huoh.
T. 5. Varasija ja oikeesti kuumottaa
Eka varasija... 60 alotuspaikkaa🙁 mahiksii?
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun jotkut itkee täällä et on 1. Varasijalla :D ihan sama mikä koulu mut 1. tulee pääsemään huoh.
T. 5. Varasija ja oikeesti kuumottaa
Olen 1.varasijalla ja ei-ensikertalainen hakija joten en yhtään uskalla luottaa mahdollisuuksiini päästä. Joten kyllä kuumottaa täälläkin.
Tiedättehän varasijakuumottelijat että nykyään varasijoilta pääsee huonosti sisään. Ennen oli toisin,kun saatettiin tarjota useampaa paikkaa yhtäaikaa ja sai itse valita. Varasijoilta 1-5 voi olla toivoa riippueb hakukohteesta,mutta sitä suuremmilta on jo epätodennäköistä päästä. Syksyllä on myös vähemmän hakijoita,joten varasijat ei liiku niin paljon kuin keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän varasijakuumottelijat että nykyään varasijoilta pääsee huonosti sisään. Ennen oli toisin,kun saatettiin tarjota useampaa paikkaa yhtäaikaa ja sai itse valita. Varasijoilta 1-5 voi olla toivoa riippueb hakukohteesta,mutta sitä suuremmilta on jo epätodennäköistä päästä. Syksyllä on myös vähemmän hakijoita,joten varasijat ei liiku niin paljon kuin keväällä.
Millon on tullu tää uudistus ?
Olipa typerä kommentti. Ja kai tiedät, että koko ajan ei ole yhdyssana?