SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Enkun toisessa kysymyksessä puhutaan "issias-tyyppisestä kivusta" eikö se ole iskiaskipu.
Luulin että tämä on kompa koska sellaista "issiasta" ole edes olemassa. Voiko tästä asiasta mennä itkemään jollekkin joka voi korjata asian?
Tietenkin vähennetään 1,3. Et saa edes sitä yhtä pistettä väärästä ja lisäksi "sakkoa" 0,3 pistettä väärästä vastauksesta.
Pisteet voi laskea näin:
Laske montako oikeaa vastausta
Laske montako väärää vastausta ja kerro määrä 0,3
Sitten miinustat oikeista väärät
Esim. 70 oikeaa, 10 väärää (10x0,3=3)
70-30=67
Ainakin 72 pistettä tuli :) Ensihoito kotka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo pisteet lasketaan? Jos max on 80 ja esim. 8 väärin?
Noissa väärin vastatuissa menettää oikean vastauksen pisteen ja sitten vielä miinustetaan?
Jos sulla on 8 väärin niin laske 80- 8 x 1,3p. Eli siis väärästä vastauksesta tulee miinusta 0,3p.ja sen lisäksi vielä menetät sen yhden pisteen joka ois tullut vastatessa oikein.
Ei sitä oikean vastauksen yhtä pistettä vähennetä.
No tietysti vähennetään! Eli laskutapoja on kaksi,joko lasket kaikki oikeat vastaukset yhteen ja miinustat siitä väärät vastaukset. Jokainen väärä on -0,3p.
TAI sitten miinustat tuosta 80 pisteesta kaikki väärät niin että väärä vastaus rokottaa -1,3p.
Vierailija kirjoitti:
Pisteet voi laskea näin:
Laske montako oikeaa vastausta
Laske montako väärää vastausta ja kerro määrä 0,3
Sitten miinustat oikeista väärät
Esim. 70 oikeaa, 10 väärää (10x0,3=3)
70-30=67
Juuri näin.
Tosin unohdit kertoa, että lisäksi vääristä vastauksista vähennetään myös kaikkien oikeiden vastausten pistemäärä jaettuna kahdella ja kerrottuna 0,023.
(Miten voi olla niin vaikeaa?!)
Mä hain ensihoitajaksi Lappeenrantaan ja Turkuun. Kolmatta kertaa tein esivalintakoetta ja tää koe tuntui tosi vaikealta, vaikka laskin, että sain pisteitä 68,3. Saas nähdä miten käy 😁
Mua nyt kyllä kiinnostais faktatieto siihen, miten noissa väärissä vastauksissa menetellään. Ite laskin että aina väärä vastaus on - 1,3. Jos se oiskin vaan - 0,3 niin ois aika kiva yllätys!
Jos vähennettäisiin 1,3p niin eikö se lukisi suoraan siinä pisteitten laskussa? Kun ne kerta on siihen merkattu ne pistett niin luulis, että olisi merkattu kunnolla, eikä niin, että otat tuon tuosta ja lisäät ja miinustat tämän tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo pisteet lasketaan? Jos max on 80 ja esim. 8 väärin?
Noissa väärin vastatuissa menettää oikean vastauksen pisteen ja sitten vielä miinustetaan?
Jos sulla on 8 väärin niin laske 80- 8 x 1,3p. Eli siis väärästä vastauksesta tulee miinusta 0,3p.ja sen lisäksi vielä menetät sen yhden pisteen joka ois tullut vastatessa oikein.
Ei sitä oikean vastauksen yhtä pistettä vähennetä.
No tietysti vähennetään! Eli laskutapoja on kaksi,joko lasket kaikki oikeat vastaukset yhteen ja miinustat siitä väärät vastaukset. Jokainen väärä on -0,3p.
TAI sitten miinustat tuosta 80 pisteesta kaikki väärät niin että väärä vastaus rokottaa -1,3p.
Toisin sanoen, kumpikin inttäjä on oikeassa.
ensihoitooo kirjoitti:
Mua nyt kyllä kiinnostais faktatieto siihen, miten noissa väärissä vastauksissa menetellään. Ite laskin että aina väärä vastaus on - 1,3. Jos se oiskin vaan - 0,3 niin ois aika kiva yllätys!
No mitä epäselvää tässä on? 😄 Olet laskenut oikein vähentämällä - 1,3.
ensihoitooo kirjoitti:
Laskit oikein. Mietipä nyt ajatuksen kanssa itsekin..
Tässähän tuntee itsensä ihan älykkääksi kun näitä juttuja lukee, voi jessus.
Vierailija kirjoitti:
Hakiko joku Ensihoitajaksi?
Mihin hait ja oliko ensimmäinen hakukerta? :)
Itse hain nyt ensimmäistä kertaa ensihoitajaks Lappeenrantaan, Turkuun, Helsinkiin ja Kotkaan.
Nopeasti laskettuna saisin ehkä noin 51-54p esivalintakokeesta, tarviiko odotella valintakoekutsua?
Jos nyt jollain ihmeellä pääsis edes pääsykokeisiin saakka, onko antaa faktatietoo mitä on viime keväänä/syksynä sielä ollut.
kiitos ja tsemppii kaikille! :)
Mä hain Turkuun ja Helsinkiin ensihoitajaks, ensimmäinen hakukerta! Oon kattonu edellisiä pisterajoja, niin Helsinki/Turku/Tampere on ollu siellä 57 pisteen pintaan aikasemmin. Nyt pisterajat väistämättä nousee kun osa valitaan todistuksella, ja valintakokeeseen kutsutaan siis vähemmän tyyppejä. Tampereelle tais keväällä olla pisteraja n.63, sitä luokkaa varmaan nytkin noihin isompiin kaupunkeihin. Mutta Lappeenrannasta ja Kotkasta ei oo tietoo, ei kannata luopua toivosta vielä :)
Turun amk:n sivuilta ainaki löytyy selkeesti mitä siinä pääsykokeessa on!
Ite laitoin samalla tavalla oikeat vastaukset muistiin, mutku tarkistettuani kaikki on vääriin?!?? Ja nyt ihan paniikissa ja en muista mitä vastasin niihin, jotta olis voinu ulkomuistista katsoa suunta-antavan tuloksen???!! :/
Ettei menisi liian monimutkaiseksi niin laske vaikka jokainen vastaus erikseen:
1+1+1+0+0+1-0,3-03+1+1-0,3..... ja lopuksi paina =
Ja näin sait kätevästi pistemääräsi selville.
Siis paras tapa laskee pisteet on mielestäni ottaa paperi viereen ja merkkaa oikeat ja väärät vastaukset toinetoisen alle vastaavasti +1 tai -0,3:
Matikka:
+1
+1
-0,3
+1
Näin olleen todistettaan että jos oikeita on 60 ja vääriä 20, niin laskukaava on 60- (20x0,3)=54
Tai jos täyspisteistä lasketaan vääriä vastauksia, niin 80-20 (väärästä vastauksesta saamatta jääneet pisteet)= 60 ja 60- (20x0,3)=54
Lukeehan se. Oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen, väärästä sitä yhtä pistettä ei saa, vasn menettää sen pisteen lisäksi 0.3pst.
Onko oikein jos olen esimerkiksi saanut 30 pistettä oikein ennakkomateriaaliosuudesta. Niin lasken siis 10x0,3 joka on 3p ja vähennän sen tuosta 30:stä. Eli pisteitä tuli 27/40
Vierailija kirjoitti:
Jos vähennettäisiin 1,3p niin eikö se lukisi suoraan siinä pisteitten laskussa? Kun ne kerta on siihen merkattu ne pistett niin luulis, että olisi merkattu kunnolla, eikä niin, että otat tuon tuosta ja lisäät ja miinustat tämän tästä.
Mä kyllä käsitin niin että koska automaattisesti jos et vastaa oikein niin sulta lähtee 1 piste pois niin toi 0,3 on vaan siihen lisäksi eli yhteensä 1,3. Koska yhdessä osiossa ''en tiedä'' vastauksesta ei saanut sitä -0,3 eli lähti vain yksi piste pois.
Vähennetään menetetty oikea piste ja siihen vielä -0,3 jos vähennetään täydestä 80 pisteestä väärät.