Mitä harrastusta et antaisi lapsesi aloittaa? Miksi?
Kysymys olikin jo otsikossa, joten eipä lisättävää.
Kommentit (117)
Jääkiekko, ihan liian wt. Sen sijaan esim. miekkailu tai tennis on sopivia harrastuksia. Jos minulla olisi tytär, panisin hänet varmaan juuri balettiin, jotta pysyisi hoikkana.
Tuo baletin ja voimistelun vastustelu anoreksian perusteella on kyllä wt läskien hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jääkiekko ja jalkapallo niin en todennäköisesti lämpenisi. Se kylmyys ei tule siitä, että olisivat rahaa tai aikaa vieviä. Se negatiivisuu kumpuaa kontaktista. Nimittäin molemmissa lajeissa on mahdollista kehittää krooninen traumaattinen enkefalopatia. Ei hyvä.
Jos nyt analysoidaan lyhyesti pidemmälle, niin loppujen lopuksi saadan olla itsekäs. Itsekäs siinnä mielessä, että en voi elää itse itseni kanssa sovussa, jos tietoisesti olen antanut tämän tapahtua. Siksi näin yleisesti yritän ohjata pois lajeista, missä on kontaktia päähän.
Jalkapallo ei ole kontaktilaji eivätkä päävammat ole yleisiä jalkapalloilijoilla
Niin. Nyt ei puhuta siitä, että kaksi jamppaa lyö päät yhteen (joka on mahdollista, mutta ei taida olla kovin yleistä). Nyt puhutaan siitä, että pääkoppa voi joutua koville jatkuvasta puskemisesta.
Tuossa on ok juttu: https://edition.cnn.com/2017/02/14/health/brain-damage-dementia-cte-soc…
No tuo on jenkkijalkapalloa.
Ei. Jos viitsisit scrollaa "Soccer and dementia" -kappaleeseen.
En nyt viitsi oikeaoppisesti lainaa "Totta varmaan ammattijalkapalloilijoilla, mutta ei lasten jalkapallossa ole jatkuvaa puskemista.". Ensinnäkin mitä sinä tarkoitat lasten jalkapallolla. Puhutaanko nappuloista vai junnuista, koska junnut pelaa jo tosissaan..
Toisekseen vähän kuin itse sanoit niin puskeminen ei ole jatkuvaa, mutta jokseenkin säännöllistä. Jos se on jokseenkin säännöllistä niin monista pikkupuskuista aiheutaa ajan muota kumulatiivinen efekti.
Rytminen voimistelu, baletti, taitoluistelu. Koska siellä jossain vaiheessa tulee kumminkin se rys_sävalmentaja piiskaamaan ja laihdututtamaan lapsiparkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään sellaista, mikä vaatii vanhemmalta kuljetuksia monta kertaa viikossa, viikonloppujen kuluttamista kisa- tai pelireissuilla, mokkapalojen leipomista, buffetvuoroa, toimitsijavuoroja, kimppakyytejä, sukkien tai keksien pakkomyyntiä työpaikalla.
Pakkohan on siideriä saada.
?? Lapsen harrastus on lapsen harrastus. Jos vanhempi haluaa harrastaa lapsensa harrastuksen mahdollistamista, siitä vaan. Kaikki eivät halua.
Tankotanssi tuli mieleen. Täällä oli joku aika sitten ilmainen esittely ja kokeilu lajista kiinnostuneille, ja vähän meinas tulla oksennus suuhun kun mammat oli tullut pikkutyttöjensä kanssa sinne
Vierailija kirjoitti:
Tuo baletin ja voimistelun vastustelu anoreksian perusteella on kyllä wt läskien hommaa.
Olen itse harrastanut rytmistä kilpavoimistelua kilparyhmässä lapsena. En missään tapauksessa halua omia tyttöjäni siihen maailmaan tutustuttaa, enkä ole mikään wt-läski.
En myöskään halua lapsiani partioon sen seurakuntakytköksien takia. Silti ollaan yövytty laavulla useamman kerran ja liikutaan metsissä mm. geokätköilyn parissa.
Jos jotain ärsyttää ennakkoluulot harrastuksia kohtaan, niin minua ärsyttää ennakkoluulot harrastamattomuutta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse harrastanut rytmistä kilpavoimistelua kilparyhmässä lapsena. En missään tapauksessa halua omia tyttöjäni siihen maailmaan tutustuttaa, enkä ole mikään wt-läski.
En myöskään halua lapsiani partioon sen seurakuntakytköksien takia. Silti ollaan yövytty laavulla useamman kerran ja liikutaan metsissä mm. geokätköilyn parissa.
Jos jotain ärsyttää ennakkoluulot harrastuksia kohtaan, niin minua ärsyttää ennakkoluulot harrastamattomuutta kohtaan.
Mun kirkosta aikoja sitten eronnut lapsukaiseni on lippukunnanjohtaja ja jamboreitten järjestäjä. Olet ihan turhaan huolissasi "seurakuntakytköksistä".
Partio olisi todellinen painajainen. Kuvittele itsesi johonkin tuskaiseen hevonkorpeen kuuntelemaan erilaisia vuohipaimenpoika-saarnoja viikoksi noin parinkymmenen uskiksen kanssa, jotka pauhaavat tuonpuoleisuudesta ja aukovat naamaansa juuri sinun maallisuudestasi... Et voi paeta, koska olet korvessa. Paskot johonkin turvehautaan ja nautit aterioiksesi kuivaa korppua ja kasvislitkuja. Itikat kuppaavat veresi ja meinaat kuolla vitutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kirkosta aikoja sitten eronnut lapsukaiseni on lippukunnanjohtaja ja jamboreitten järjestäjä. Olet ihan turhaan huolissasi "seurakuntakytköksistä".
No, täällä päin partio on seurakunnan ylläpitämä. Meillä ei kuuluta kirkkoon, enkä halua lapsiani seurakuntien juttuihin mukaan.
Partio on ollut elämäni paras juttu! Eikä siellä ongelmana mikään noista mainutuista. Outo asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä päin partio on seurakunnan ylläpitämä. Meillä ei kuuluta kirkkoon, enkä halua lapsiani seurakuntien juttuihin mukaan.
Sama juttu. Paikkakuntamme ainoa partio on seurakunnan partio. Partion aikuiset ovat tunnettuja mm. seurakuntavaaleista tai kristittyjen ehdokkaista kunnallisvaaleissa. En todellakaan antaisi lapsiani sinne aivopesuun. Onneksi lapset ei itse edes halua. Luonnossa liikumme oman perheen kesken koiraa ulkoiluttaen.
Amerikkalainen jalkapallo. Junttia machoilua ja vammautumisen riski todella suuri.
Rumpujen soitto. En jaksaisi jatkuvaa pauketta kotonani.
Tavallaan ymmärrän (vaikka en olisikaan samoilla linjoilla), ettei joku halua lapsiaan toimintaan, jonka kokee ristiriitaiseksi omien arvojensa kanssa. Olkoonkin että monesti esim. joukkuelajien machokulttuuri tai partion uskonnollisuus eivät todellisuudessa olisikaan niin suuria ongelmia kuin ennakkoluuloissa.
Sen sijaan on kammottavaa, jos "aikuiset" ihmiset kieltävät lapsen haluaman harrastuksen tai mustamaalaavat sitä lapselle siksi, että se on omasta mielestä noloa tai ällöä. Eiköhän tällaisten turhien rajoitteiden pitäisi jäädä viimeistään teini-iän jälkeen, eikä itsensä ja oman makunsa häpeämistä saa ainakaan seuraavalle sukupolvelle opettaa.
Esim. edellä mainitut paini ja keppihevosharrastus ovat varmasti monelle mukavaa ajanvietettä, josta saa kivoja kavereita. Keppihevosharrastus opettanee esim. käsityötaitoja (jos itse valmistaa) ja tapahtumien organisointia. Paini taas on erittäin monipuolisesti kuntoa ja kehonhallintaa kehittävä laji, jossa oppii varmasti yhteistyötaitoja siinä missä joukkuepeleissäkin. Ainoa huono puoli siinä on toistuvat painonvedot alempaan painoluokkaan mahtumiseksi, joita lienee edessä ainakin jos lajissa vanhempanakin kilpailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ärsyttävän kuulosta soitinta
Kiitos:) pitkään mietin kuin luin tätä, että ei sellaista olekkaan mitä en antaisi ainakin kokeilla, mutta onhan se: viulunsoitto. Jessus, että on karmean kuulloista... lasten serkut soittaa viulua ja joka syntymäpäivillä sitten kuunnellaan sitä kissan kiskomista hännästä...
Kun viulua on soitettu noin kymmenen vuotta, se alkaa kuulostaa jo ihan säälliseltä.
Varmaan joillain, yksi noista serkuista on soittanut nyt 15 vuotta, ihan kamalaa kuunneltavaa vieläkin. Onneksi on tajunnut sen itsekkin, eikä halua enää esiintyä sukupäivällisillä.
Vierailija kirjoitti:
Rumpujen soitto. En jaksaisi jatkuvaa pauketta kotonani.
Sähkörummut, ei ole mitään äänihaittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jääkiekko ja jalkapallo niin en todennäköisesti lämpenisi. Se kylmyys ei tule siitä, että olisivat rahaa tai aikaa vieviä. Se negatiivisuu kumpuaa kontaktista. Nimittäin molemmissa lajeissa on mahdollista kehittää krooninen traumaattinen enkefalopatia. Ei hyvä.
Jos nyt analysoidaan lyhyesti pidemmälle, niin loppujen lopuksi saadan olla itsekäs. Itsekäs siinnä mielessä, että en voi elää itse itseni kanssa sovussa, jos tietoisesti olen antanut tämän tapahtua. Siksi näin yleisesti yritän ohjata pois lajeista, missä on kontaktia päähän.
Jalkapallo ei ole kontaktilaji eivätkä päävammat ole yleisiä jalkapalloilijoilla
Et oo vissiin itse ikinä pelannut jalkapalloa? Katsopa kun nyt pyörii noin mömmöm-kisat telkkarissa 24/7, niin joku vaikka kulmatilanne. Älä katso palloa vaan sitä maalinedustaa. Vieläkö oot sitä mieltä, että kyseessä ei ole kontaktilaji?
Nyrkkeily, motocross ja alamäkipyöräily. Itsetuhoisia lajeja.