Mitä harrastusta et antaisi lapsesi aloittaa? Miksi?
Kysymys olikin jo otsikossa, joten eipä lisättävää.
Kommentit (117)
En antaisi tyttäreni mennä minkään urheilujoukkueen cheerleaderiksi esittelemään pikkupöksyjään. Cheerleading urheiluna sopisi kyllä. Myöskään en maksaisi senttiäkään twerkkauskurssista.
Vierailija kirjoitti:
Enkä ärsyttävän kuulosta soitinta
Kiitos:) pitkään mietin kuin luin tätä, että ei sellaista olekkaan mitä en antaisi ainakin kokeilla, mutta onhan se: viulunsoitto. Jessus, että on karmean kuulloista... lasten serkut soittaa viulua ja joka syntymäpäivillä sitten kuunnellaan sitä kissan kiskomista hännästä...
Uskonnollisia juttuja on paha estää, kun sinne voi piiloutua viikkoja putkeen.
Instapyllistely.
En kestäisi jos tyttärestäni tulisi sellainen :(
Ei jalkapalloa eikä jääkiekkoa. Liian väkivaltaista, liian alkukantaista ja lisäksi törkeää kielenkäyttöä myös/varsinkin valmentajien suusta. Entinen pomoni oli valmentaja ja kavereidensa kanssa puhuivat aivan törkeästi nuorista valmennettavista pojista. Liian iso loukkaantumisriski ja liian kallista ja aikaavievää. Vaatii öykkärimäisen luonteen että pärjäisi. Mies harrastanut lapsena molempia ja ihan karseaa menoa kuulostaa olevan sekä sieltä jäänyt nuuskankäyttö. En varmasti uhraa poikaani moiseen myllytykseen. Onneksi tuntuu olevan enemmän musikaalinen..
Jääkiekko. En halua osallistua bisnesmiesten ja miljonäärien tilin kasvattamiseen. Lisäksi jääkiekkohallit kuluttavat luontoa järkyttävästi.
Ei ainakaan partioon. Meille ei mitään verivala, uskollisuus & isänmaa -juttuja. Aika juntti rajakkiharrastus. Oi kallis Suomenmaa, meidän metsät ja kummut ja käenpaskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ärsyttävän kuulosta soitinta
Kiitos:) pitkään mietin kuin luin tätä, että ei sellaista olekkaan mitä en antaisi ainakin kokeilla, mutta onhan se: viulunsoitto. Jessus, että on karmean kuulloista... lasten serkut soittaa viulua ja joka syntymäpäivillä sitten kuunnellaan sitä kissan kiskomista hännästä...
Kun viulua on soitettu noin kymmenen vuotta, se alkaa kuulostaa jo ihan säälliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Partio - ykkösen mainistemista syistä. Olen ollut. Ei kiitos.
Jääkiekko - aivan liian kallis harrastus, jossa on heti alusta alkaen veren maku suussa.
Paini - yhhyhhhh....
Nappulapainijan vanhempana kysyn, että mikäs siinä painissa on vikana? Tiedätkö edes mitään painista?
Missään muussa lajissa penska ei ole oppinut niin paljon kuin tässä. Ja meidän lapset on treenanneet ihan kaikkea.
Partio on kyllä aika hanurista. Samoin kaikki äijämäiset joukkuelajit kuten jääkiekko ja jalkapallo.
Tyttöni oli voimistelukoulussa, ja kun hän oli n. 5-vuotias, häntä pyydettiin kilparyhmään. En päästänyt. Vuotta myöhemmin sama juttu, mutta silloin hän ei halunnut itsekään. Hän jatkoi siis harrastevoimistelukoulussa jonkin aikaa.
Nyt kaverit meni cheerleadingiin, mustamaalasin lajin, eli ei mennyt sinne. Ei kyllä ollut itsekään kovin innostunut. Kilpailee yu:ssa.
En itse kauheasti arvosta cheerleadingia, ja tuossa voimistelussa en tykännyt venäläisistä valmentajista ja homman rankkuudesta. Kilparyhmä olisi harjoitellut 8 h viikossa, tyttö siis tuolloin 5-6-vuotias. Pelkään voimisteluharrastukseen liittyviä syömishäiriöitä ym. juttuja.
Pojalta olen kieltänyt jääkiekon suuren loukkaantumisvaaran vuoksi. Pelaa futista.
Balettia. Vierestä seurasin siskoni balettiuraa hauskasta harrastuksesta bulimian kautta koviin jalka ja nivelkipuihin. Balettiin en päästä, keksikään muuta.
Nykyajan urbaanit lapset eivät HALUA partioon. Siellä käy vain metsässä kasvaneiden maalaisten lapset muutenkin. Eniten partio innostaa kolme-nelikymppisiä, tukevia, itseään täynnä olevia 'reippaita' 'tyttöjä'.
En ole itse koskaan ollut partiossa, joten en tiedä miten yleistä tämä on. Mutta ainakin täällä päin partio liittyy vahvasti seurakuntaan ja sen toimintaan. Itse en tykkää mistään, mihin liittyy uskonnollisuus ja lapset.
Ja pakko myös sanoa, että kaikki sellaiset joukkuelajit jotka on väkisin myös vanhempien harrastuksia (buffat, kuljetukset, turnaukset), on ehdottomasti ei. Ellei lapseni osoita jotain erityistä lahjakkuutta joissain näissä. Sitten on kai pakko, mutta niin aidan matallimasta kohtaa kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Partio - ykkösen mainistemista syistä. Olen ollut. Ei kiitos.
Jääkiekko - aivan liian kallis harrastus, jossa on heti alusta alkaen veren maku suussa.
Paini - yhhyhhhh....
Joku sanoi joskus, että jos painista tai brassijutsusta tulee "yhhyh"-olo, niin se kertoo enemmän siitä katsojasta kuin lajista. Kumpaakaan treenatessa kun ei taatusti ehdi miettiä likaisia.
Ja jääkiekko inhokkina, ehdottomasti.
Oma äiti taas on aina yrittäny kannustaa mua balettiin(tai tanssiin ylipäätään), partioon tai soittamaan jotain soitinta. Mihinkään ei kuitenkaan pakottanut, joten en kokeillut. 10-vuotiaana innostuin lopulta motocrossista ja oon ajanu sitä nyt viis vuotta, neljä vuotta kilpaa. Isän idea kyseinen laji oli, mutta kyllä äitikin sitä nykyisin pitää ihan kivana harrastuksena, vaikka alussa meinasi vastustellakin. (Ikää mulla on nyt siis 15v)
En antaisi lapsen harrastaa mitään moottoriurheilua (ympäristösyyt, loukkaantumisriski), cheerleadingia, jääkiekkoa, nyrkkeilyä. Lapset harrastavat ratsastusta ja jalkapalloa, haaveissa myös meripartio (ei liity seurakuntaan, joten on Ok) Olen antanut valita yhden kalliin/sitovan harrastuksen kerrallaan.
Esimerkiksi jääkiekko ja jalkapallo niin en todennäköisesti lämpenisi. Se kylmyys ei tule siitä, että olisivat rahaa tai aikaa vieviä. Se negatiivisuu kumpuaa kontaktista. Nimittäin molemmissa lajeissa on mahdollista kehittää krooninen traumaattinen enkefalopatia. Ei hyvä.
Jos nyt analysoidaan lyhyesti pidemmälle, niin loppujen lopuksi saadan olla itsekäs. Itsekäs siinnä mielessä, että en voi elää itse itseni kanssa sovussa, jos tietoisesti olen antanut tämän tapahtua. Siksi näin yleisesti yritän ohjata pois lajeista, missä on kontaktia päähän.
Ja joo, nuorella iällä en lupaisisi harrastaa harrastuksia mitkä päättynee "-ismi". Esim. ateismi tai jotain seurakunta juttuja ja voitte ite keksi lisää..
Aikuiäillä harrastakoon mitä lystää. Toivottavasti siinnä vaiheessa on jo järkeä korvien välissä ja osaa itse arvioida mikä on hyvästä ja pahasta
Lasten missikisoja kuten Jenkeissä. Kamalaa pinnallisuutta ja pedojen paratiisi. Ei näitä kai onneks Suomessa järjestetä. Mut olis ehdoton no no!!