Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvan sisustamisen järjettömyys ja syyt miksi en sisusta

Vierailija
04.07.2018 |

Veikkaan että täältäkin palstalta löytynee jokunen sisustaja tai sisustamista harrastava tai ainakin sellainen joka asiaa jollain tasolla miettii useamman kerran viikossa. Esimerkiksi lukemalla aiheeseen liittyviä blogeja, tykkäilemällä sisustuskuvia instassa tai pinnaamassa kuvia pinterestissä. Paradoksin omaisesti juuri nämä samat ihmiset ovat usein innostuneet Konmarituksesta tai jopa minimalismista (ei tosin koskaan siinä määrin etteikö uusille hankinnoille olisi aina sijaa kun vanhat on raivattu pois), joita toteutettaessa kaiken sen hukkaan menneen tavaran ja siihen käytetyn energian määrä moninkertaistuu miettiessä pois laitettavia, niistä eroon hankkiutumista, parempia hankintoja vanhojen tilalle ja kun koti on sisustettu valmiiksi on mieli ehtinyt muuttumaan ja taas on aloitettava päivitys jostain kohtaa uudestaan ja jonka jälkeen on taas vähitellen uusittava vanha sisustus ja sitä rataa.

-tuhlaa luonnonvaroja
-on vastuutonta ostaa jatkuvasti uutta ilman tarvetta, vain koska et enää pidä vanhasta. Ennen uusi hankittiin rikkinäisen tilalle tai todelliseen tarpeeseen.
-tulee kalliiksi
-vie turhaa energiaa ja ajattelua tärkeämmistä asioista
-sisustustrendit ja oma mieli muuttuu jatkuvasti, joten miksi vaivautua luomaan eilisen mielen mukaista mutta tähän hetkeen sopimatonta ideaalia?
-sisustuksesta ei kuitenkaan tule koskaan valmis, vaikka uskoisitkin niin.
-aina tulee uusi ja hienompi sisustusidea
-kodin on tarkoitus elää ja muuttua asujien mukana, ei heidän mielensä mukaan

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oisko tyhjyyden täyttämistä elämässä, samaa kun muu shoppailu tai keräilyharrastukset, julkinen bloggaus tai itsensä puunaaminen ja kuvailu.

Tai oisko ihan harrastunut? Josko eri ihmiset nauttivat eri asioista... Vai mitä sillä vapaa-ajalla pitäisi tehdä toisten mieliksi? Rupatella av-palstalla?

Vierailija
22/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun myös ehkä siihen vähemmistöön naisia, joka ei ole innostunut kauheasti sisustamaan omaa kotiaan. Tokihan meillä siistiä ja kotoisaa on, muttei mitenkään nykyaikaista ns. trendikästä sisustukseltaan.

Eräs tuttava on sanoisinko sisustushullu :D, eli kokoajan sisustaa ja miettii miten voisi muuttaa kotiaan tai mitä haluaisi ostaa ja niin edelleen. Itseäni ei oikein jaksa kiinnostaa, enkä oikein pidä edes tyylillisesti monistakaan hänen hankkimistaan tai ihailluista design-sisustuselementeistä...mutten raaski sanoa, eikä se kai olisi kovin kohteliastakaan.

Eihän sinun tarvitsekaan niistä pitää, vaan niiden ihmisten jotka siinä kodissa asuvat. Heillehän se sisustus on.

Ei tarvitsekaan, mutta tunnen itseni vähän hölmöksi kun en osaa ihailla jotain tuollaista, jonka kai pitäisi herättää jonkinlaista ihastelua. Kun sellaisen itselleen hankkinut ja sitä edessäni innoissaan esittelevä tuttava osoittaa että "eikö ookkin hieno?" ja et tiedä oikein mitä sanoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan sisustamista. Olen ihan lapsesta saakka tykännyt järjestellä ja laittaa paikkoja nätiksi. Itselle tulee levoton olo jos asiat on levällään. Levollinen taas siitä kun kaikki on paikoillaan, järjestyksessä ja symmetrisesti. Tähän kuuluu myös esim. värimaailma ja valaistus; haluan että ne on kohdillaan. Jonkinlaista elämänhallintaa se toki varmasti on, koen että näin hallitsen asioita ja se tuo minulle rauhaa ja tyydytystä. Me kaikki ollaan erilaisia.

En koe olevani mikään kerskakuluttaja. Mutta on meillä tavarat vaihtuneet tässä 10 vuoden aikana ihan jo käytännön syistä. Kun on kasvettu lapsettomasta pariskunnasta kahden lapsen perheeksi, ollut nollasta koirasta kahteen ja sitten taas yhteen koiraan, on muutettu kolme kertaa, asuttu neljässä erilaisessa asunnossa... ei ne kaikki mööpelit vaan ole sopineet kaikkiin tiloihin tai elämäntilanteeseen.

Mutta kiertoon ne on menneet jollekkin toiselle, harvoin meiltä mitään roskiin lentää.

Vierailija
24/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en matkustele ulkomaille, minä en tupakoi, minä en ostele jatkuvasti uusia vaatteita, minä en käytä alkoholia.

Ne "ylimääräiset" rahani käytän sisustukseen enkä näe siinä yhtään mitään pahaa. Yleensä kerään rahaa johonkin hieman kalliimpaan ja laadukkaampaan ostokseen, joskus myös tulee heräteostoksia. Minä nautin siitä hommasta ja se on tavallaan harrastus minulle.

Vierailija
25/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelon alusta jäi otsikko pois. Eli sen ja yllä olevan tekstin väliin voitte mielessänne lisätä "Syyt miksi en sisusta:"

Se on otsikossa.

Niin on. Olisi parempi jos lukisi myös itse kommentissa

Vierailija
26/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]Olen huomannut että on kaksi asiaa, jotka aiheuttaa joissakin ihmisissä suunnatonta kateutta.

Kaunis naama.

Ymmärtämisen taito.

[/quote]

Vierailija
27/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan samaa mieltä siinä että jatkuva uuden ostaminen ja entisten poislaitto on järjetöntä ja tuhlaa turhaan luonnonvaroja. Kuitenkin pidän itsekin sisustamisesta mutta se ei tarkoita että pitää laittaa kaikki aina uusiksi kerta kerran perään. Sisustaminen minulle on esimerkiksi uusien ratkaisujen miettimistä huonejärjestyksessä, tavaroiden uudelleen järjestelyä, tuunausta, kuvien vaihtamista kehyksiin ym. pientä piristystä jo kotoa löytyvillä asioilla.

Vierailija
28/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä siinä että jatkuva uuden ostaminen ja entisten poislaitto on järjetöntä ja tuhlaa turhaan luonnonvaroja. Kuitenkin pidän itsekin sisustamisesta mutta se ei tarkoita että pitää laittaa kaikki aina uusiksi kerta kerran perään. Sisustaminen minulle on esimerkiksi uusien ratkaisujen miettimistä huonejärjestyksessä, tavaroiden uudelleen järjestelyä, tuunausta, kuvien vaihtamista kehyksiin ym. pientä piristystä jo kotoa löytyvillä asioilla.

Juuri näin itseasiassa toimin itsekin :)

-ap

Vierailija
29/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuksessa tyyli ja maku on ikuista, vaikka muoti muuttuu.

Vierailija
30/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap yhdisti mielessään sisustamisen siihen, että jotkut hänen tuntemansa elävät trendien mukaan, eivätkä ymmärrä kyseenalaistaa yritystä saada ihmiset kuluttamaan aina vain enemmän, jotta markkinat kasvaisivat koko ajan.

Vierailija
31/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sulla menee nyt todellisuus ja fiktio  pahasti sekaisin. On totta että joillekin sisustaminen on harrastus mutta harrastukset ovat ihan ok. Ei sinun tarvitse sisustaa vaikka joku kaveri  sisustaisikin.Ihan sama  kuin että sen sisustamista harrastavan kaverin ei  tarvitse tuntea viehtymystä jokimelontaan vaikka se ois  sun mielestä paras juttu sitten  pizzan keksimisen.

Eikä  sinun myöskään tarvitse avautua kavereille tai  edes täällä  siitä  miksi sinä  et sisusta.Ei meitä kiinnosta enkä  ainakaan mä ymmärrä miksi  tunnet tarvetta avautua ellei kyseessä ole sun alemmuudentunne asian suhteen.

Lue vähemmän niitä  blogeja jos asia nii ahdistaa. Ja ahdistaa se koska salaa kadehdit mutta puet sen  muka huoleksi  luonnosta.

Minusta aloittajan teksti oli ihan järkevä. Meidän jokaisen on syytä ajatella toimiessamme arkipäivässä myös ympäristövaikutuksia.

Etkö suo ajatustakaan esim. tämän päivän uutiselle, että EU-maista viedään muoveja tonneittain Aasian maihin mm. Kiinaan, jossa ne kipataan mereen ja vain kaksi prosenttia pystytään kierrättämään?

Kestävä kehitys ja se, että harkitsemme, mitä ostamme, ovat meidän vastuullamme, että seuraaville sukupolvelle jäisi muutakin kuin jäteongelmia.

Vierailija
32/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sulla menee nyt todellisuus ja fiktio  pahasti sekaisin. On totta että joillekin sisustaminen on harrastus mutta harrastukset ovat ihan ok. Ei sinun tarvitse sisustaa vaikka joku kaveri  sisustaisikin.Ihan sama  kuin että sen sisustamista harrastavan kaverin ei  tarvitse tuntea viehtymystä jokimelontaan vaikka se ois  sun mielestä paras juttu sitten  pizzan keksimisen.

Eikä  sinun myöskään tarvitse avautua kavereille tai  edes täällä  siitä  miksi sinä  et sisusta.Ei meitä kiinnosta enkä  ainakaan mä ymmärrä miksi  tunnet tarvetta avautua ellei kyseessä ole sun alemmuudentunne asian suhteen.

Lue vähemmän niitä  blogeja jos asia nii ahdistaa. Ja ahdistaa se koska salaa kadehdit mutta puet sen  muka huoleksi  luonnosta.

Minusta aloittajan teksti oli ihan järkevä. Meidän jokaisen on syytä ajatella toimiessamme arkipäivässä myös ympäristövaikutuksia.

Etkö suo ajatustakaan esim. tämän päivän uutiselle, että EU-maista viedään muoveja tonneittain Aasian maihin mm. Kiinaan, jossa ne kipataan mereen ja vain kaksi prosenttia pystytään kierrättämään?

Kestävä kehitys ja se, että harkitsemme, mitä ostamme, ovat meidän vastuullamme, että seuraaville sukupolvelle jäisi muutakin kuin jäteongelmia.

Se oli fake news😂

Vierailija
33/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lue sisustusblogeja, tunnen tosin monia jotka lukee, joten sitä kautta ovat jollain tasolla tulleet tutuksi.

Näiden sisustusintoilijoiden kanssa ollaan myös vaihdettu paljon ajatuksia ja eri näkemyksiä ja moni heistä on myöntänyt sisustamisen olevan todella kuluttavaa ja samalla koukuttavaa, mutteivät silti näe syitä miksi lopettaa tai eivät halua, joten sanovat etteivät siihen pysty. Ehkä sopivampi otsikko olisi ollut "syyt miksi en sisusta ja miksei sinunkaan ehkä kannattaisi" olisi ollutkin parempi, mutta en jaksa murehtia siitä nyt enempää :D

Ja miksi tuntisin alemmuutta kodistani, joka ei tasan ole ketään muuta kuin siellä asujia varten? Tai vastaavasti jos tuntisin kateutta muiden kodeista niin enkö silloin sisustaisi samanlaisen itsellenikin?

Jos teitä eli sua ei kiinnosta,  niin miksi ihmeessä sitten tulit lukemaan avaukseni aiheesta?

-ap

Siksi että itsekin tiedät että kotisi on ruma, viestii sivistymättömyyttä etkä kykene itse tekemään sille mitään.😂

Mitä ihmekicksejä ihmiset saa näistä ilkeilyistä?

Ja mitä tekemistä sivistyksellä on sisustamisen kanssa? Olen nähnyt monien intellektuellien koteja, jotka eivät todellakaan kelpaisi sisustuslehtiin.

Vierailija
34/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lue sisustusblogeja, tunnen tosin monia jotka lukee, joten sitä kautta ovat jollain tasolla tulleet tutuksi.

Näiden sisustusintoilijoiden kanssa ollaan myös vaihdettu paljon ajatuksia ja eri näkemyksiä ja moni heistä on myöntänyt sisustamisen olevan todella kuluttavaa ja samalla koukuttavaa, mutteivät silti näe syitä miksi lopettaa tai eivät halua, joten sanovat etteivät siihen pysty. Ehkä sopivampi otsikko olisi ollut "syyt miksi en sisusta ja miksei sinunkaan ehkä kannattaisi" olisi ollutkin parempi, mutta en jaksa murehtia siitä nyt enempää :D

Ja miksi tuntisin alemmuutta kodistani, joka ei tasan ole ketään muuta kuin siellä asujia varten? Tai vastaavasti jos tuntisin kateutta muiden kodeista niin enkö silloin sisustaisi samanlaisen itsellenikin?

Jos teitä eli sua ei kiinnosta,  niin miksi ihmeessä sitten tulit lukemaan avaukseni aiheesta?

-ap

Siksi että itsekin tiedät että kotisi on ruma, viestii sivistymättömyyttä etkä kykene itse tekemään sille mitään.😂

Mitä ihmekicksejä ihmiset saa näistä ilkeilyistä?

Ja mitä tekemistä sivistyksellä on sisustamisen kanssa? Olen nähnyt monien intellektuellien koteja, jotka eivät todellakaan kelpaisi sisustuslehtiin.

Niin metsä vastaa...

Vierailija
35/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sisustushullu minuakin hiukan ärsyttää. Ennen sisusti oman makunsa mukaan ja oikein kivasti sisustikin. Sitten keksi alkaa seuraamaan trendejä ja laittoi pienellä aikaa koko kämpän uusiksi, ”koska se oli niin ruma”. Häpeää vanhoja kuvia sieltä. Nyt on kaikki just semmosta valmiiksi pureskeltua tusina tavaraa. Katsoo jostain kuvan ja kopioi kotiinsa. Ei ymmärtänyt kun puhuin omasta mausta, tämä on kuulemma sitä omaa makua. Kummasti vaan se maku menee juuri samaa rataa mitä sisustustrendit menee. Ja minun kotini tietysti pitäisi olla samanlainen, värit pois ja mustavalkoista tilalle. Luulee, että kaikki kenen koti ei ole samanlainen kuin hänen ovat jotenkin surullisia ja kadehtivat hånen kotiaan. Toki jonkun kivan trendin saatan kopioida itsekin, mutta haluan pitää siitä kiinni mikä minusta on kaunista ja miellyttää omaa silmää. En halua luopua väreistä enkä kytätä mikä on muodikasta kaiken aikaa. Pinnallisuus onnsana jota en haluaisi sanoa, mutta siitähän tässä on kyse. kodissa tärkeintä on miltä se näyttää, ei mitä siellä tehdään ja mikä on mukavaa. Sanomattakin on selvää, että lapsen rumat askartelut piilotetaan kaapin perukoille ja leluja ei saa levittää missään tilanteessa. Hämmentävää kaiken kaikkiaan!

Vierailija
36/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap sisustaa, mutta ei sisusta? Hämmentävää.

Vierailija
37/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun myös ehkä siihen vähemmistöön naisia, joka ei ole innostunut kauheasti sisustamaan omaa kotiaan. Tokihan meillä siistiä ja kotoisaa on, muttei mitenkään nykyaikaista ns. trendikästä sisustukseltaan.

Eräs tuttava on sanoisinko sisustushullu :D, eli kokoajan sisustaa ja miettii miten voisi muuttaa kotiaan tai mitä haluaisi ostaa ja niin edelleen. Itseäni ei oikein jaksa kiinnostaa, enkä oikein pidä edes tyylillisesti monistakaan hänen hankkimistaan tai ihailluista design-sisustuselementeistä...mutten raaski sanoa, eikä se kai olisi kovin kohteliastakaan.

Nykyäänhän ei pidetä naisen sisustusinnottomuutta sosiaalisesti hyväksyttävänä piirteenä. Nainen on jotenkin huonompi kun ei viitsi sisustaa silkasta sisustamisen suorittamisesta. Joku jopa väitti masentuneeksi kun en sisusta kotiani, jossa on kaikki tarpeellinen. Voisin elää näin loppuikäni.

Vierailija
38/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän ei pidetä naisen sisustusinnottomuutta sosiaalisesti hyväksyttävänä piirteenä. Nainen on jotenkin huonompi kun ei viitsi sisustaa silkasta sisustamisen suorittamisesta. Joku jopa väitti masentuneeksi kun en sisusta kotiani, jossa on kaikki tarpeellinen. Voisin elää näin loppuikäni.

Ei, vaan nykyään nimenomaan rehennellään sillä, että ei harrasteta sisustamista. Jos nainen haluaa olla jotenkin parempi kuin kanssasisarensa, hän ilmoittaa, ettei sisusta.

Vierailija
39/60 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan nykyään nimenomaan rehennellään sillä, että ei harrasteta sisustamista. Jos nainen haluaa olla jotenkin parempi kuin kanssasisarensa, hän ilmoittaa, ettei sisusta.

On sisustusharrastus mielestäni jotenkin bimbomaista. Eräs mieskin tinderissä halusi naisen joka kulkee korkkareissa ja harrastaa sisustamista. Itse harrastan erilaisia taiteenlajeja, enkä halua käyttää aikaa johonkin sisustamiseen, että kaipa minä sitten pidän itseäni vähän parempana, täytyy myöntää.

Vierailija
40/60 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap yhdisti mielessään sisustamisen siihen, että jotkut hänen tuntemansa elävät trendien mukaan, eivätkä ymmärrä kyseenalaistaa yritystä saada ihmiset kuluttamaan aina vain enemmän, jotta markkinat kasvaisivat koko ajan.

Ei oikeastaan, siksi otsikossa oli JATKUVAN sisustamisen järjettömyys.

Ei minulla normaalia sisustamista vastaan sinällään mitään ole, mutta joillekin sisustaminen on jatkuvasti kodin sisällön uusimista ja vanhoista eroon pääsemistä. Yleensä nämä ajatukset eivät ole itsestä lähtöisin, vaan ideat uudistuksen tarpeeseen tulevat lehdistä/blogeista/somesta.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi