Annatko herkkuja lapsellesi?
Mielestäni lapsille ei kuuluisi antaa minkäälaisia herkkuja tai sokerilitkuja. Limsan voi korjata vedellä tai maidolla ja karkit voi korjata hedelmillä. Hese mätöt terveellisillä ruuilla. Oma lapselleni en juuri karkkia osta tai limsaa juota. Eikä tuo ole sitä kovasti kaivannutkaan.
Perustelen tämän sillä, että terveys säilyy ja hampaat pysyy kunnossa. Hampurilaisburgeissa ei olla tyyliin käyty 2 vuoteen.
Kommentit (24)
Annatko maitoa ja hedelmiä lapsellesi? Mielestäni lapsille ei kuuluisi antaa maitoa, eikä hedelmiä. Korvata limsa vedellä? Vesi on yksi ruokavalion perusta. Karkit korvataan hedelmillä? Luonnon omilla karkkipusseilla? Ja siellä hesellä voi tehdä myös niitä vastuullisia valintoja.
Oman hammasperimän näkökulmasta voi antaa.
Mielestäni lapset pitää totuttaa mahdollisimman vapaaseen syömiseen. Mikään ruoka ei saa olla kielletty (pidän myös näitä määrittelemättömiä "herkkuja" ruokana). Ruuasta puhutaan neutraalisti ja lapsen annetaan mahdollisimman pitkälle itse valita, mitä hän haluaa milloinkin syödä. Tässä on tietenkin luontaiset rajoitteet, kuten mahdolliset yhteiset ruoka-ajat ja erilaiset tavat mummoloissa ja kavereilla ym. Äiti ei saa puhua laihduttamisestaan lapsilleen (eikä mielellään tylsistyttää sillä kavereitaankaan), että nämä eivät oppisi sairaita malleja kotoa. Toisten ihmisten ruokavalintoja ei myöskään lasten kuullen tai kanssa, mietitä sen kummemmin. Lapsia pitää mahdollisimman aikaisin ohjata ottamaan itse ruokaa kaapeista ja ruokapöydässä lautaselleen sopiva määrä. Jos lapsi ilmoittaa, että maha on täynnä, tätä ei kyseenalaisteta. Samoin lapsen annetaan kaupassa valita itselleen mieluisia ruokia, niin paljon kuin mahdollista, esim. budjetin puitteissa.
Neuvolajärjestelmämme perustaja Arvo Ylppö sanoi aikoinaan kun häneltä kysyttiin pitkän iän salaisuutta, kaikkea voi syödä ja juoda, kunhan muistaa kohtuuden. Tätä me sovellamme meidän arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Aika kurja lapsuus sun muksulla... Lieneekö vielä syömishäiriö tulevaisuudessa?
Aika kurjaa, jos herkut tekee lapsuudesta epäkurjan.
Kyllä, meillä saatetaan syödä esim karkkeja aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Annatko maitoa ja hedelmiä lapsellesi? Mielestäni lapsille ei kuuluisi antaa maitoa, eikä hedelmiä. Korvata limsa vedellä? Vesi on yksi ruokavalion perusta. Karkit korvataan hedelmillä? Luonnon omilla karkkipusseilla? Ja siellä hesellä voi tehdä myös niitä vastuullisia valintoja.
Kerro mulle vastuullinen valinta heseltä ja miksi ei hedelmiä?
Lapsi tayttaa pian 2v. Pitaa jaisia puolukoita suurena herkkuna.. ostin jtn sugar free suklaakekseja, ei kelvannut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois lähteminen.
Jos tuolle linjalle lähdetään niin sitten myös kielletään aikuisilta alkoholi kokonaan!! Miksi lapset ei saisi nauttia herkuista?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät sisältävät melko paljon hedelmän omia sokereita, kuten juuri fruktoosia. Esim maksa ei erota saako se sokerin viinirypäleistä vai karkkipussista.
Ei ne lapset karkitta ole. Ostavat sitä omalla rahalla. Vai etkä anna lapsillesi edes rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhuisi vastuullisesta, mutta oma lempparini on hesellä burgersalaatti ilman majoneesia. Välillä syön kerroksen ilman majoneesia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät sisältävät melko paljon hedelmän omia sokereita, kuten juuri fruktoosia. Esim maksa ei erota saako se sokerin viinirypäleistä vai karkkipussista.
Pidän tuota suhteellisen heikkona perusteena, koska itellä ainakin mielessä ruoan luonnollisuus. Hedelmät on aika kauan olleet ihmisravintoa, joten ihmiskeho on aika tottunut siitä saatavien ravinteiden pilkkomiseen. Kätevä muuten sekin, että hedelmissä on yleensä paljon nestettä, mikä on tärkeä asia sokerien pilkkomisen ja terveellisyyden kanssa.
Hampurilaisburgeissa?!
HAMPURILAISBURGEISSA?!
Totta kai. Joka päivä 2 litraa kokista ja pussitolkulla karkkia. Hesessä käydään joka viikko.
Mulla on eräs tuttu äiti jonka lapsi ei saa syödä sokeria. Kerran tulivat meille ja mulla oli "vauvakeksejä" tarjolla, ei kelvanneet. Hän kaivoi lapselle ison rasian rusinoita. Vähän huvitti kyllä, mutta eipä oo mun asia .
En ole rajoittanut lasteni syömisiä. Ovat jo teinejä ja näyttää, että niillä on ihan terve suhde ruokaan ja omaan kehoonsa. Meillä on käytännössä koko ajan karkkia ja keksejä kaapissa, eikä kukaan syö niitä "salaa", vaan kysyy aina muilta että haittaako jos otan karkkia tai että otetaanko karkkia jälkiruuaksi. Meillä on siis oletuksena, että kaapissa olevat herkut kuuluu jakaa niin, että kaikki saa niistä nauttia.
ap ihan väärä asenne. Mahdollisesti edessä saattaa olla syömishäiriö. Enkä yhtään ihmettele jos asenne tuo. Tehdään väkisin roskaruuasta ja herkuista paha asia. Ihan kun se olisi jotain syntiä.
Aika kurja lapsuus sun muksulla... Lieneekö vielä syömishäiriö tulevaisuudessa?