Jatkuvan sisustamisen järjettömyys ja syyt miksi en sisusta
Veikkaan että täältäkin palstalta löytynee jokunen sisustaja tai sisustamista harrastava tai ainakin sellainen joka asiaa jollain tasolla miettii useamman kerran viikossa. Esimerkiksi lukemalla aiheeseen liittyviä blogeja, tykkäilemällä sisustuskuvia instassa tai pinnaamassa kuvia pinterestissä. Paradoksin omaisesti juuri nämä samat ihmiset ovat usein innostuneet Konmarituksesta tai jopa minimalismista (ei tosin koskaan siinä määrin etteikö uusille hankinnoille olisi aina sijaa kun vanhat on raivattu pois), joita toteutettaessa kaiken sen hukkaan menneen tavaran ja siihen käytetyn energian määrä moninkertaistuu miettiessä pois laitettavia, niistä eroon hankkiutumista, parempia hankintoja vanhojen tilalle ja kun koti on sisustettu valmiiksi on mieli ehtinyt muuttumaan ja taas on aloitettava päivitys jostain kohtaa uudestaan ja jonka jälkeen on taas vähitellen uusittava vanha sisustus ja sitä rataa.
-tuhlaa luonnonvaroja
-on vastuutonta ostaa jatkuvasti uutta ilman tarvetta, vain koska et enää pidä vanhasta. Ennen uusi hankittiin rikkinäisen tilalle tai todelliseen tarpeeseen.
-tulee kalliiksi
-vie turhaa energiaa ja ajattelua tärkeämmistä asioista
-sisustustrendit ja oma mieli muuttuu jatkuvasti, joten miksi vaivautua luomaan eilisen mielen mukaista mutta tähän hetkeen sopimatonta ideaalia?
-sisustuksesta ei kuitenkaan tule koskaan valmis, vaikka uskoisitkin niin.
-aina tulee uusi ja hienompi sisustusidea
-kodin on tarkoitus elää ja muuttua asujien mukana, ei heidän mielensä mukaan
Kommentit (60)
Luettelon alusta jäi otsikko pois. Eli sen ja yllä olevan tekstin väliin voitte mielessänne lisätä "Syyt miksi en sisusta:"
Aika monta itsestäänselvyyttä olit saanut mahtumaan samaan aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Aika monta itsestäänselvyyttä olit saanut mahtumaan samaan aloitukseen.
Joillekin ovat, toisille ei :)
Kuulun myös ehkä siihen vähemmistöön naisia, joka ei ole innostunut kauheasti sisustamaan omaa kotiaan. Tokihan meillä siistiä ja kotoisaa on, muttei mitenkään nykyaikaista ns. trendikästä sisustukseltaan.
Eräs tuttava on sanoisinko sisustushullu :D, eli kokoajan sisustaa ja miettii miten voisi muuttaa kotiaan tai mitä haluaisi ostaa ja niin edelleen. Itseäni ei oikein jaksa kiinnostaa, enkä oikein pidä edes tyylillisesti monistakaan hänen hankkimistaan tai ihailluista design-sisustuselementeistä...mutten raaski sanoa, eikä se kai olisi kovin kohteliastakaan.
Itse tykkään, että kotona on kivan näköistä ja on mukava katsoa muidenkin viihtyisiä tiloja. En silti juuri tuhlaa rahaa sisustukseeni. Vuosien varrella olen ostanut kivoja huonekaluja kirppiksiltä ihan tarpeeseen, jotain on ikeastakin hankittu. Uusia verhoja ja muita tekstiilejä tulee joskus ostettua, mutta vanhat menevät säilytykseen ja myöhemmin taas käyttöön, en siis koe tuhlaavani tällä sisustamisellani. Ostan vain tarpeeseen kauniita juttuja ja aika vähän omasta mielestäni turhaa tavaraa olen haalinut. Toki sellainen tapa sisustaa, että laitetaan kaikki uusiksi parin vuoden välein on silkkaa tuhlausta, mutta silloin sisustuksesta puuttuu yleensä myös asukkaan historia ja persoonallisuus.
Varmaan aika harva ostelee tiuhaa tahtia esim. uusia sohvia, pöytiä tai vastaavia, ellei ole kyseessä asunnon vaihto isompaan tms. Uskoisin, että usein shoppailun kohteena ovat lähinnä piensisustustuotteet, kuten tyynynpäälliset, astiat, kodin tekstiilit ja sellaiset. Itse harrastan juuri noita pientuotteita jonkin verran, tai oikeastaan kerään tietynlaista pakettia - en heitä vanhoja aiemmin itse ostamiani pois. Voin poistaa jotkut ikivanhat rikkinäiset tai sellaiset, jotka on jostain joskus saatu ja joista en alkujaankaan ole tykännyt.
Normaalissa perheessä on pakko sisustaa. Lapset kasvaa, tarpeet muuttuu.
Meilläkin on huoneita vaihdeltu sen mukaan minkäikäisiä lapset on. Moneen kertaan.
Yksikin alakerran huone on ollut leikkihuone, kodinhoitohuone, vierashuone, meidän vanhempien makuuhuone, työhuone ja seuraavaksi se muuttuu meidän vanhimman lapsen olohuoneeksi.
Onko muuten uutta okv-ketjua tehty, vai onko kielletty puheenaihe?
Kun sisustuksen kerran rakentaa hyvin, sitä ei tarvitse päivittää aikoihin. Monella tuo "kerralla kuntoon" -periaate ei vain ole mahdollista taloudellisista, ajankäytöllisistä tai muista syistä. Sittä juuri seuraa se, että pitää aluksi ostaa halpaa lastulevykalustetta, joka ei kestä käyttöä kauaa, ja käytettynä on jotain saatu ja kumppanilta on jotain saatu. Lopulta sisustus on helposti sillisalaatti, jota sitten myöhemmin parannellaan vähän kerrallaan.
Sinänsä jollekin visuaalisuus on tärkeämpää kuin toiselle. Joku taas käyttää rahansa päihteisiin, joku matkusteluun, joku johonkin muuhun.
Ap sulla menee nyt todellisuus ja fiktio pahasti sekaisin. On totta että joillekin sisustaminen on harrastus mutta harrastukset ovat ihan ok. Ei sinun tarvitse sisustaa vaikka joku kaveri sisustaisikin.Ihan sama kuin että sen sisustamista harrastavan kaverin ei tarvitse tuntea viehtymystä jokimelontaan vaikka se ois sun mielestä paras juttu sitten pizzan keksimisen.
Eikä sinun myöskään tarvitse avautua kavereille tai edes täällä siitä miksi sinä et sisusta.Ei meitä kiinnosta enkä ainakaan mä ymmärrä miksi tunnet tarvetta avautua ellei kyseessä ole sun alemmuudentunne asian suhteen.
Lue vähemmän niitä blogeja jos asia nii ahdistaa. Ja ahdistaa se koska salaa kadehdit mutta puet sen muka huoleksi luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun myös ehkä siihen vähemmistöön naisia, joka ei ole innostunut kauheasti sisustamaan omaa kotiaan. Tokihan meillä siistiä ja kotoisaa on, muttei mitenkään nykyaikaista ns. trendikästä sisustukseltaan.
Eräs tuttava on sanoisinko sisustushullu :D, eli kokoajan sisustaa ja miettii miten voisi muuttaa kotiaan tai mitä haluaisi ostaa ja niin edelleen. Itseäni ei oikein jaksa kiinnostaa, enkä oikein pidä edes tyylillisesti monistakaan hänen hankkimistaan tai ihailluista design-sisustuselementeistä...mutten raaski sanoa, eikä se kai olisi kovin kohteliastakaan.
Eihän sinun tarvitsekaan niistä pitää, vaan niiden ihmisten jotka siinä kodissa asuvat. Heillehän se sisustus on.
Kelle mikäkin projekti tuo iloa. Tai keräily. Tai asioiden muuttaminen paremmaksi...
Joo ei se sisustus ole koskaan täydellinen tai valmis. Eikä vaatekaappikaan, siihen menee rahaa paljon enemmän mulla kuin sisustukseen.
Uuden tavaran tai vaatteen saaminen piristää ja ilahduttaa. Kai niillä täyttää samalla jotain tyhjyyttä omassa elämässään....
Vierailija kirjoitti:
Luettelon alusta jäi otsikko pois. Eli sen ja yllä olevan tekstin väliin voitte mielessänne lisätä "Syyt miksi en sisusta:"
Se on otsikossa.
Tykkään kun on kivan näköistä. Mikä on kivan näköistä? Hevosen länget peilin kehyksenä ja kärrynpyörät kattokruununa= Makuja on niin monia...
Minä pidän sisustamisesta, koska pidän kauneudesta ympärilläni. En kuitenkaan seuraa mitään sisustamiseen liittyvää, en blogeja enkä lehtiä. En myöskään muuta sisustustani koko ajan, enkä todellakaan heitä tavaroita koko ajan pois ja korvaa niitä uusilla.
Sisustaminen on minulle jotain aivan muuta kuin tavaroiden jatkuvaa ostamista. Sisustaminen on minulle oman kodin laittamista mukavaksi ja kauniiksi pitkän ajan kuluessa. Sisustaminen on myös sitä, että pidän kotini aina järjestyksessä ja mietin tarkkaan missä säilytän minkäkin tavaran, että sen käyttäminen olisi mahdollisimman helppoa. Se on sitä, että kun todella tarvitsen jonkin uuden esineen, etsin sellaisen, joka on paitsi toimiva, myös esteettisesti miellyttävä.
Olen esim. nyt tullut ikään, jolloin en näe mm. lääkepurkkien pieniä tekstejä. Olen jo muutaman vuoden tihrustellut tekstejä parhaani mukaan, mutta hyvät silmälasitkaan eivät oikein enää auta. Olen siis alkanut mietiskelemään suurennuslasin ostamista. Olen tullut siihen tulokseen, että toivon suurennuslasia, jota voin säilyttää kaappini päällä, josta voin sen ottaa helposti tarvittaessa käyttöön ja toivon sen olevan myös sievä, koska tulen säilyttämään sitä esillä. Jos en välittäisi sisustamisesta, mikä tahansa suurennuslasi kävisi, kunhan se vain täyttäisi tarkoituksensa ja sillä näkisi. Sisustaminen voi siis tarkoittaa näinkin yksinkertaisia asioita, eikä siinä ole minusta mitään paheksuttavaa, jos ei nyt ole kehumistakaan. Se on huvi muiden joukossa, eikä oikein toteutettuna liity oikein mitenkään aloittajan listaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap sulla menee nyt todellisuus ja fiktio pahasti sekaisin. On totta että joillekin sisustaminen on harrastus mutta harrastukset ovat ihan ok. Ei sinun tarvitse sisustaa vaikka joku kaveri sisustaisikin.Ihan sama kuin että sen sisustamista harrastavan kaverin ei tarvitse tuntea viehtymystä jokimelontaan vaikka se ois sun mielestä paras juttu sitten pizzan keksimisen.
Eikä sinun myöskään tarvitse avautua kavereille tai edes täällä siitä miksi sinä et sisusta.Ei meitä kiinnosta enkä ainakaan mä ymmärrä miksi tunnet tarvetta avautua ellei kyseessä ole sun alemmuudentunne asian suhteen.
Lue vähemmän niitä blogeja jos asia nii ahdistaa. Ja ahdistaa se koska salaa kadehdit mutta puet sen muka huoleksi luonnosta.
En lue sisustusblogeja, tunnen tosin monia jotka lukee, joten sitä kautta ovat jollain tasolla tulleet tutuksi.
Näiden sisustusintoilijoiden kanssa ollaan myös vaihdettu paljon ajatuksia ja eri näkemyksiä ja moni heistä on myöntänyt sisustamisen olevan todella kuluttavaa ja samalla koukuttavaa, mutteivät silti näe syitä miksi lopettaa tai eivät halua, joten sanovat etteivät siihen pysty. Ehkä sopivampi otsikko olisi ollut "syyt miksi en sisusta ja miksei sinunkaan ehkä kannattaisi" olisi ollutkin parempi, mutta en jaksa murehtia siitä nyt enempää :D
Ja miksi tuntisin alemmuutta kodistani, joka ei tasan ole ketään muuta kuin siellä asujia varten? Tai vastaavasti jos tuntisin kateutta muiden kodeista niin enkö silloin sisustaisi samanlaisen itsellenikin?
Jos teitä eli sua ei kiinnosta, niin miksi ihmeessä sitten tulit lukemaan avaukseni aiheesta?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lue sisustusblogeja, tunnen tosin monia jotka lukee, joten sitä kautta ovat jollain tasolla tulleet tutuksi.
Näiden sisustusintoilijoiden kanssa ollaan myös vaihdettu paljon ajatuksia ja eri näkemyksiä ja moni heistä on myöntänyt sisustamisen olevan todella kuluttavaa ja samalla koukuttavaa, mutteivät silti näe syitä miksi lopettaa tai eivät halua, joten sanovat etteivät siihen pysty. Ehkä sopivampi otsikko olisi ollut "syyt miksi en sisusta ja miksei sinunkaan ehkä kannattaisi" olisi ollutkin parempi, mutta en jaksa murehtia siitä nyt enempää :D
Ja miksi tuntisin alemmuutta kodistani, joka ei tasan ole ketään muuta kuin siellä asujia varten? Tai vastaavasti jos tuntisin kateutta muiden kodeista niin enkö silloin sisustaisi samanlaisen itsellenikin?
Jos teitä eli sua ei kiinnosta, niin miksi ihmeessä sitten tulit lukemaan avaukseni aiheesta?
-ap
Siksi että itsekin tiedät että kotisi on ruma, viestii sivistymättömyyttä etkä kykene itse tekemään sille mitään.😂
No oisko tyhjyyden täyttämistä elämässä, samaa kun muu shoppailu tai keräilyharrastukset, julkinen bloggaus tai itsensä puunaaminen ja kuvailu.
Olen huomannut että on kaksi asiaa, jotka aiheuttaa joissakin ihmisissä suunnatonta kateutta.
Kaunis koti.
Kielitaito.
Sitten siihen juuri kommentoidaan näillä tämäntyyppisillä älyttömyyksillä kuin ap:n sepustus.
Minä seuraan aktiivisesti sisustuksia jne mutta en osta uutena mitään vaan tuunaam vanhaa jne.
Sisustamosesta tuli minulle jopa uusi ammatti.