Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi Miesopettaja, lukee paljon, matkustaa paljon ja myös epätodennäköisiin paikkoihin. Ei ole kunnianhimoinen vaan pikemminkin ajattelija. Joskus mensallakin testattu (jos se nyt jotain kertoo muusta kuin päättelykyvystä).
On varmaan pa.skin opettaja ikinä..
opiskelija parat
Erittäin pidetty opettaja. Omaa näkemystä eikä tuomitse, sujut kaiken kanssa.
Mikkopp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä miespuolinen ystäväni. Vajaa 30v, Mensan testeillä olisi päässyt Mensan jäseneksi mutta ei halunnut. Super älykäs ollut pienestä asti. Insinöörinä työskentelee. On vain ihan helvetin fiksu. Mitä vaan voi melkein kysyä ja aina tietää vastauksen. Ei ole luonteeltaan kuitenkaan mitenkään kunnianhimonen vaikka hänen älyllänsä voisi saavuttaa mitä vaan.
Minä olen aina luullut, että se testin viimeinen osa on juuri se, että liitytkö Mensaan?
Ei. Eivät kaikki testin tehneet todellakaan liity Mensan jäseniksi vaikka pääsisikin.
Vierailija kirjoitti:
Olisko älykkyyden merkki siinä, että tuntee olevansa hyvin yksin omien tunteiden, ajatusten ja havainnointien kanssa. Ei löydy lähipiiristä ihmistä, joka olisi samalla aaltopituudella. Joskus törmää pariin älykkääseen ihmiseen, keskustelu voisi jatkua loputtomiin, aika lentää siivillä.. Sen jälkeen olo on kevyt ja voimaantunut, on tullut hetkeksi ymmärretyksi ainaisen arvostelun ja alaspainamisen sijaan.
Yleensä katselee ikään kuin ulkopuolelta maailman menoa.
Koen näin. Veikkaisin, että jos menisin tuohon älykkyystestiin saisin keskivertoa hiukan paremman tuloksen.
En kuitenkaan enempää.
Ohjaajana lapsien luovassa toiminnassa. Jäi koulussa luokalleen koska oli niin älykäs. Aina seurustellut varattujen kanssa koska on niin älykäs. Oma lapsensa säkenöi myös hillitöntä älykkyyttä.
Entinen työkaverini, nykyinen laskuvarjohyppykaverini. Fyysikko, töissä korkeakoulumaailmassa. Introvertti, terävä kuin skalpelli. Sinkku, ei koskaan seurustellut. Äärimmäisen rohkea ihminen. Kirkkaasti Mensa-luokkaa, arvioisin pääsevän heittämällä Triple Nineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuressa mittakaavassa tämä on mielestäni ymmärretty esim. pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Siihen ainakin pyritään, että kaikilla olisi mahdollisuus, eikä kukaan tipahtaisi yhteiskunnan ulkopuolelle. Mikrotasolla sitä syrjintää tietysti on.
Niinpä. Harmi ettei Suomea enää voi sanoa pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi. Perusturva on kansainvälisestikin katsoen rempallaan, lastensuojeluongelmat rehottavat ja ilmapiiri on sivistysvihamielinen. Lakisääteiset tuetkin ovat usein vuosien valitusrumban takana. Koulutuksesta ja tutkimuksesta on leikattu rajulla kädellä niin että moni joka pystyisi tekemään tutkimusta tms. älykästä sylkee sen sijaan kattoon kortistossa. Aktiivimallit ja muut nöyryyttämiset huolehtivat siitä ettei sieltä enää helpolla nousta. Tässä maassa ei enää älyllä pärjätä, siitä kertoo myös aivovuoto ulkomaille.
No mä en nyt lähde mukaan tähän politisointiin. Totuus on kuitenkin, että hyvinvointivaltiossa eletään ja meillä on kaikille saatavilla oleva sosiaaliturva, joka rahoitetaan veroilla.
Hänhän sanoikin ”pohjoismainen hyvinvointivaltio”. Niin se on Usakin hyvinvointivaltio, mutta heikko, siinä missä pohjoismainen malli on vahva. Niitä malleja on useampia.
Itse olen 100% ensimmäisen lainatun kannalla.
Älykkäin tuntemani ihminen on hieman alle 30-vuotias, IT-alalla tyskentelevä viittä vaille valmis maisteri - ja uskomattoman kaunis nainen. ÄO 158. Lisäksi myös ihan ehdottomasti erikoisin persoona jonka olen koskaan tavannut, toisaalta superintrovertti joka nauttii yksinäisyydestä ja ”omasta ajasta”; mutta löytyy siitä varsinkin humalassa se supliikkipuoli, ja läppä on sellaista melko ronskia mutta oivaltavaa. Kova muija urheilemaan, pelaamaan strategiapelejä, sekä kaikkiin nautintoaineisiin kovasti kallellaan - käsitin että juuri tästä syystä on kokenut tuon urheilun (oli lapsena/ nuorena oikea tähti omassa lajissaan) pelastuksenaan ettei vallan ole joutunut rappiolle. Nuorempana jossei nyt ihan koulukiusattu niin väärin ymmärretty/ vieroksuttu kun oli niin kovin erilainen muihin tyttöihin verrattuna. Erikoista on lisäksi vilkas seksielämä - ja avoimuus seksuaalisuutta kohtaan- on sanonut joskus että seksin harrastaminen on yksi harvoista jutuista elämässä mitä tehdessä pääsee täysin IRTI kaikesta pään sisäisestä myllerryksestä .... Näin miehenä sanoisin että varmaan juuri siksi tuo nainen on jäänyt mieleen kun olen aina mieltänyt todella älykkäät todella epäseksuaalisiksi yksilöiksi :D
En varmasti ole Mensa-tasoisesti älykäs, mutta kuulun tutkitusti top 20% populasta jonkun rekryfirman luokittelun mukaan. Kirjoitin aikanaan kuusi ällää lähes lukematta ja myös muistini on aina ollut hyvä. En silti ole pärjännyt elämässä oikein millään tavalla, koska olen ollut nuorena hyvin kärsimätön, en mm. viitsinyt panostaa yliopisto-opiskeluihin lainkaan, kun valmistuminen ja palkkatyö ei motivoinut millään tavalla. Ehkä minulla on ollut vaan ylipäätään motivaatiovaikeuksia ja itsekuriongelmia koko elämäni. Kun omasta mielestään ymmärtää jonkun asian, on vaikea alistua auktoriteettien tulkintoihin, silloin kun ne eivät vaikuta täysin perustelluilta. Juu, luulen joskus tietäväni paremmin.
Teen nykyään ns. duunarihommaa terveydenhoidossa ja tämäkin työ on ollut minulle vaikeaa. Ei teoreettisen sisällön tai työn kognitiivisten tai edes rutiinivaatimusten vuoksi, vaan sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmien takia. Koen olevani hyvin erilainen kuin suuri osa työkavereistani, joita monia toki silti kunnioitan ja ihailen suuresti (tästä maasta löytyy myös loistavia hoitajia, vaikka kokonaisuutena hoitoala on kyllä melkoinen viidakko, jossa pätevät viidakon lait). On vaan joskus todella yksinäinen olo, kun muut puhuvat jostain Tauskista ja sisustusratkaisuista, kun itsessä ne eivät herätä paljonkaan intohimoa.
M35~ kirjoitti:
Älykkäin tuntemani ihminen on hieman alle 30-vuotias, IT-alalla tyskentelevä viittä vaille valmis maisteri - ja uskomattoman kaunis nainen. ÄO 158. Lisäksi myös ihan ehdottomasti erikoisin persoona jonka olen koskaan tavannut, toisaalta superintrovertti joka nauttii yksinäisyydestä ja ”omasta ajasta”; mutta löytyy siitä varsinkin humalassa se supliikkipuoli, ja läppä on sellaista melko ronskia mutta oivaltavaa. Kova muija urheilemaan, pelaamaan strategiapelejä, sekä kaikkiin nautintoaineisiin kovasti kallellaan - käsitin että juuri tästä syystä on kokenut tuon urheilun (oli lapsena/ nuorena oikea tähti omassa lajissaan) pelastuksenaan ettei vallan ole joutunut rappiolle. Nuorempana jossei nyt ihan koulukiusattu niin väärin ymmärretty/ vieroksuttu kun oli niin kovin erilainen muihin tyttöihin verrattuna. Erikoista on lisäksi vilkas seksielämä - ja avoimuus seksuaalisuutta kohtaan- on sanonut joskus että seksin harrastaminen on yksi harvoista jutuista elämässä mitä tehdessä pääsee täysin IRTI kaikesta pään sisäisestä myllerryksestä .... Näin miehenä sanoisin että varmaan juuri siksi tuo nainen on jäänyt mieleen kun olen aina mieltänyt todella älykkäät todella epäseksuaalisiksi yksilöiksi :D
Onko tuo nainen vapaa??? Mullehetitollanen.
Älykkäin ihminen on kuollut arkkitehti.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu voi selvitä hankalasta tilanteesta, johon älykäs ei edes joudu.
Nyt meni väärin päin. Älykäs voi selviytyä kinkkisistä paikoista joihin viisas ei joudu.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Työöööööööötön, mutta omasta halustaan. Tosin tehnyt pitkäänkin eri aloilla duunia ennen. Hän auttaa ihmisiä tosin vapaaehtoisesti ilman liksaa. Minuakin.
Koska aivan liian fiksu työmarkkinoille, jotka vaan riistävät ihmisiä. Jatkuva opiskelija ja itsensä kehittäjä. Kyltymätön tiedonjano. Osaa täydellisesti useita kieliä. Myös instrumenttej. Taiteilija. Monen alan osaaja. Siksi nämä jäävätkin keskinkertaisten jalkoihin eivätkä edes tosin välitä kilpailla jostain puuduttavista toistoduuneista. Heetsivät päivittäin lisää tietoa ja kouluttavat itseään loputtomasti. Mikään tieto ei riitä. Totuudenetsijöitä.
Siksi jotkut laboranttiplantut niputtaessaan kaikki työttömät samaan looserimoodiin, on jotenkin perin huvittavaa. No, paperiduunarilla on paperiduunarin äo. Ei voi vaatia kauhalla.
Tämäntyyppisen ihmisen minäkin tiedän, polttelee myös pilveä muttei käytä alkoholia lainkaan. Kerran kyayttiin elämäntavoista.
Vierailija kirjoitti:
Olisko älykkyyden merkki siinä, että tuntee olevansa hyvin yksin omien tunteiden, ajatusten ja havainnointien kanssa. Ei löydy lähipiiristä ihmistä, joka olisi samalla aaltopituudella. Joskus törmää pariin älykkääseen ihmiseen, keskustelu voisi jatkua loputtomiin, aika lentää siivillä.. Sen jälkeen olo on kevyt ja voimaantunut, on tullut hetkeksi ymmärretyksi ainaisen arvostelun ja alaspainamisen sijaan.
Yleensä katselee ikään kuin ulkopuolelta maailman menoa.
Tiedän tän. Tavisten taholta tulee tallotuksi. Älykkäiden ihmisten kanssa ei edes tajua miten aika lentää.
Ei sitä voi selittää. Ja miten on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä katselee ikään kuin ulkopuolelta maailman menoa.Koen näin. Veikkaisin, että jos menisin tuohon älykkyystestiin saisin keskivertoa hiukan paremman tuloksen.
En kuitenkaan enempää.
Itselläni on ollut 130, jonkin verran keskivertoa korkeampi, mutta olen sairastanut koko nuoruuden enemmän tai vähemmän. Sen myötä tuskin tulisi samanlaista tulosta enää nyt 36-vuotiaana.
Koen, että sellainen kokonaisvaltainen käsitys asioista on kuitenkin syventynyt. Sellainen laajempi syvällinen ymmärrys. Voisiko sitä sitten kutsua intuitioksi tai viisaudeksi, en tiedä.
42-45 v nainen. Asuu yksin ok-talossa kaupungin reunalla. Kotihoidossa tai jonain avustajana töissä. Ei katso tv:tä, ei juurikaan käytä nettiä, lukee paljon, ja muistaa kaiken, sekä yhdistelee tietoa mahtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuressa mittakaavassa tämä on mielestäni ymmärretty esim. pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Siihen ainakin pyritään, että kaikilla olisi mahdollisuus, eikä kukaan tipahtaisi yhteiskunnan ulkopuolelle. Mikrotasolla sitä syrjintää tietysti on.
Niinpä. Harmi ettei Suomea enää voi sanoa pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi. Perusturva on kansainvälisestikin katsoen rempallaan, lastensuojeluongelmat rehottavat ja ilmapiiri on sivistysvihamielinen. Lakisääteiset tuetkin ovat usein vuosien valitusrumban takana. Koulutuksesta ja tutkimuksesta on leikattu rajulla kädellä niin että moni joka pystyisi tekemään tutkimusta tms. älykästä sylkee sen sijaan kattoon kortistossa. Aktiivimallit ja muut nöyryyttämiset huolehtivat siitä ettei sieltä enää helpolla nousta. Tässä maassa ei enää älyllä pärjätä, siitä kertoo myös aivovuoto ulkomaille.
No mä en nyt lähde mukaan tähän politisointiin. Totuus on kuitenkin, että hyvinvointivaltiossa eletään ja meillä on kaikille saatavilla oleva sosiaaliturva, joka rahoitetaan veroilla.
Hänhän sanoikin ”pohjoismainen hyvinvointivaltio”. Niin se on Usakin hyvinvointivaltio, mutta heikko, siinä missä pohjoismainen malli on vahva. Niitä malleja on useampia.
Itse olen 100% ensimmäisen lainatun kannalla.
Jostain kertoo sekin että näilläkin palstoilla näkee päivittäin ketjuja joissa oikein hekumoidaan sillä että korkeakoulutetut ihmiset aloilta joista on perinteisesti työllistytty lähinnä tutkimusmaailmaan ovat joutuneet leikkausten myötä hanttihommiin. Tosiasiassahan jokainen harjan varressa tai hampurilaisravintolassa huhkiva älykkö on aivan hirveää kykyjen ja usein myös koulutukseen menneiden yhteiskunnan varojen haaskausta. Ne työpaikat kuuluisivat sellaisille ihmisille joille ne ovat kykyjä vastaavaa työtä. Vielä pahempi niille jotka on irtisanottu julkisen sektorin korkean osaamise (esim. tutkimus) viroista. Sama yhteiskunta joka voisi maksaa siitä että he käyttävät kykyjään yhteiseksi hyväksi maksaa silloin mieluummin sohvannurkassa homehtumisesta ja masennuksesta -ja yhdeksän euroa päälle jos joutuvat kuntouttavaan työtoimintaan virkkaamaan pannulappuja.
Monelle on kuitenkin tärkeämpää päästä "näyttämään" älyköille miten käy jos kehtaa olla älykäs ääliöiden keskellä.
Kaikki kumppanini ovat kertoneet minun olevan älykkäin ihminen, jonka tuntevat. Työkaverini (perus asiantuntijatyö) sanovat oivalluskykyni olevan heille täysin ulottumattomalla tasolla.
Mensan testiin en menisi ikinä, naurekelen näillen "haluan mustaa valkoisella älykkyydestäni" -tyypeille. Eikö heissä ole mitään muuta hyvää kuin se älykkyys?
Tein kerran testit ja sain vasemmalla käellä 140. Mikään ei oikein jaksa kiinnostaa ihan loppuun saakka. Olen laiska. En jaksa tavata kavereita ja en oikein keskustella miehenikään kanssa. En myöskään vanhempieni tai sukulaisten kanssa. Tiedän olevani älykäs, koska aina huomaan ensi sanoista, kuinka yksinkertaisia muut ihmiset ovat. Vanhemmuuten ymmärrän koko ajan enemmän ympäristöstä ihan vain katselemalla. En eksy koskaan missään, näen kaupungit lokeroina. Hirveän hyvä mielikuvitus, liikunta aina 10 kaikissa lajeissa. Se, on totta mitä yksi tuossa ylempänä kertoi, että voi auttaa muita, mitä itsekkin teen koko ajan. Sekin on totta että raha ei jaksa motivoida. Olen hyvin kiltti ja eristäytyvä.
No, Mensan testillä mitataan matemaattista ja avaruudellista päättely/ongelmanratkaisukykyä. Se on kyllä aika rajallinen, mutta kielimuurien takia oikeastaan ainoa tapa mitata edes jotenkin fiksuutta yli maantieteellisten rajojen (tai ainakin niiden älyä, jotka ovat päässeet kouluun). Sanallisia tehtäviä ei oikein voi tehdä niin, että ne toimisivat kaikkialla maailmassa.