Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen älykkäämpi kuin kukaan tuntemani henkilö. Mensan virallisilla testeillä mitattuna ja tulos reilusti korkeampi kuin ap:n mainitsemat.
En halua kertoa työstäni muuta kuin sen, että käyn töissä ja olen naisten halveksima kaikille kiltti ja ystävällinen mies. Koulussa sain kolmasti hymypojan ja olen työpaikoillakin pidetty työtoveri mutta läheisempää suhdetta en saa.
Väitätkö, että naisille kelpaa vain ilkeä ja epäystävällinen mies?
Onko sinulla miespuolisia kavereita, jotka elävät heteroparisuhteessa? Ovatko kaverisi ilkeitä ja epäystävällisiä?
Minä väitä, että se ominaisuus joka saa naiset karttelemaan joitakin miehiä, ei ole kiltteys.
Jep. Ei ehkä kiltteys, mutta tietynlainen röyhkeyden puute. Mies joka on hienotunteinen, eikä liian päällekäyvä, jää erityisen helposti yksin. Jostain syystä vallitseva toimintamalli yhteiskunnassa on edelleenkin se, että miehen kuuluu toimia eräänlaisena aktuaattorina ja valloittajana, ja nainen sitten tekee valinnan alkaako oleen miehen kaa. Tämä näin kärjistettynä, kyse ei edes ole mistään "normaalien" sosiaalisten "kykyjen" puutteesta...
Valitettavasti.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Ihmetyttää miten moni näistä ketjun huippuälykkäistä on työtön, eläkkeellä, muuten työelämän ulkopuolella tai jopa kuollut. Keskimäärin elämän pitäisi olla helpompaa älykkäänä ja mahdollisuuksia on enemmän. Saa vähän miettimään mitä tässä on älyllä tarkoitettu.
Kun on tarpeeksi älykäs suhteessa suureen enemmistöön niin elämä muuttuu hankalaksi. Sitä paitsi joku töissä oleminen älykkyyden mittarina... no jaa hmmh...
Erittäin älykkäistä (enkä tarkoita nyt mitään tunneälykkyyttä) tulee helposti erakkoja kun ei jaksa ns. tavallisten ihmisten kanssa huseerata. Siksi moni on työtön tai jos ei niin tekee jotain työtä missä ei ole ihmisten kanssa paljoa tekemisissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grigori_Perelman
PS. En tunne Perelmania, mutta tuli mieleen.
Ei juuri mitään. Pitää kanoja. Ei perhettä. Akat. Koul. Ei sovi yhteiskuntaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntönä on se, että mitä turhempi joku ihminen on, sitä älykkäämpi hän myös on.
Tosi. Älykkäille ei ole sijaa nykymaailmassa.
Vaikka varmaan tarkoitit muuta.
Totta. Maailma on rakennettu tyhmille koska tyhmät ovat kaapanneet vallan enemmistönä demokratian avulla.
Olin yhden tutkijan assistentti ja ei voinut kuin ihailla hänen älykkyyttään. Tosin hänellä oli/on alkoholiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Työöööööööötön, mutta omasta halustaan. Tosin tehnyt pitkäänkin eri aloilla duunia ennen. Hän auttaa ihmisiä tosin vapaaehtoisesti ilman liksaa. Minuakin.
Koska aivan liian fiksu työmarkkinoille, jotka vaan riistävät ihmisiä. Jatkuva opiskelija ja itsensä kehittäjä. Kyltymätön tiedonjano. Osaa täydellisesti useita kieliä. Myös instrumenttej. Taiteilija. Monen alan osaaja. Siksi nämä jäävätkin keskinkertaisten jalkoihin eivätkä edes tosin välitä kilpailla jostain puuduttavista toistoduuneista. Heetsivät päivittäin lisää tietoa ja kouluttavat itseään loputtomasti. Mikään tieto ei riitä. Totuudenetsijöitä.
Siksi jotkut laboranttiplantut niputtaessaan kaikki työttömät samaan looserimoodiin, on jotenkin perin huvittavaa. No, paperiduunarilla on paperiduunarin äo. Ei voi vaatia kauhalla.
Kukaan ei voi osata kuin äidinkielensä täydellisesti. Osaa muka useita instrumentteja myös täydellisesti, muttei ole muusikko, vaikka voisi esiintyä pianistina huomenna vaikka New Yorkissa ja tienata miljoonia?
Ei ole taiteilija, koska taiteilija on ammatti. Kuulostaa näpertelijältä, joka on kaikessa hyvä, muttei missään riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Lienen itse kaikista tuntemistani ihmisistä siitä älykkäimmästä päästä, jollen peräti älykkäin, ainakin Mensan testien perusteella. Ongelma on vaan se, että minulla on Asperger ja elämä on pikkasen tavallista vaikeampaa etenkin sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvien ongelmien vuoksi. En ole tällä hetkellä töissä, olen ns. ikuisuusopiskelija, suorittanut järjettömän määrän kursseja etenkin humanistiselta puolelta yliopistolla loistavin arvosanoin, mutta gradua en ole saanut aikaiseksi. Nuorempana olin stipendimagneetti ja äidinkielen yo-aineeni sai yhden kolmesta sinä vuonna jaetusta valtakunnallisesta valioainepalkinnostakin.
Takana loistava tulevaisuus, siis. Tosin tiesin jo nuorempana, ettei tästä elämästä taida mitään tulla. Mutta minkäs teet. Kun ei kykene, ei kykene.
Olet vain laiska. Voisit takoa tiliä vaikka kirjailijana, muttet jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienen itse kaikista tuntemistani ihmisistä siitä älykkäimmästä päästä, jollen peräti älykkäin, ainakin Mensan testien perusteella. Ongelma on vaan se, että minulla on Asperger ja elämä on pikkasen tavallista vaikeampaa etenkin sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvien ongelmien vuoksi. En ole tällä hetkellä töissä, olen ns. ikuisuusopiskelija, suorittanut järjettömän määrän kursseja etenkin humanistiselta puolelta yliopistolla loistavin arvosanoin, mutta gradua en ole saanut aikaiseksi. Nuorempana olin stipendimagneetti ja äidinkielen yo-aineeni sai yhden kolmesta sinä vuonna jaetusta valtakunnallisesta valioainepalkinnostakin.
Takana loistava tulevaisuus, siis. Tosin tiesin jo nuorempana, ettei tästä elämästä taida mitään tulla. Mutta minkäs teet. Kun ei kykene, ei kykene.
Laiskuus ja tuotteliaisuus ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhahommissa työmiehenä. Viiltävän älykäs tyyppi, todella hauskat jutut ja mustan huumorin mestari. Ei jostain syystä halunnut koskaan oman alansa (yliopistotutkinto valtiotieteellisestä) töihin. Ilmeisesti on ihan tyytyväinen elämässään ja perhekin on
Tuntemani älykäs ihminen tulisi hulluksi tuollaisessa hommassa. Hänen täytyy saada käyttää aivoja koko ajan, tutkia ja ratkaista ongelmia. Hän onkin menestyksellinen tohtoritutkija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus ja tuotteliaisuus ovat eri asioita.
Niin ovat koira ja perunakin. Selvennä.
Hän on tutkijana ministeriössä. Matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta väitellyt. Todella laaja-alaisesti sivistynyt, mutta ei yhtään ylimielinen. Ihan mukavaa seuraa, vaikka on kyllä intovertti. Sinkku, ei ole tietääkseni koskaan edes seurustellut, vaikka ikää on jo 40.
On tällä hetkellä erittäin vakavasti masentunut ja työkyvytön. Älykkyys ylittää neron rajan. Työskenteli aiemmin IT-alalla. Hänellä ei ole perhettä.
On sairaseläkkeellä, täysin vuoteen omana. Aiemmin ollut fysiikan tutkijana. Huumorintajuinen ja verbaalisesti älyttömän lahjakas, sen lisäksi edelleen rakastaa tekniikkaa ja koko koti on täynnä erilaisia koneita ja laitteita. Myös jollain tapaa vähän erikoinen persoona :)
On työkyvytön työtön, ei ole koskaan ollut työelämässä mt-ongelmien takia.
Nainen, kohta viiskymppinen.
Ei ole myöskään kouluttautunut, mutta tietää valtavasti ja on kiinnostunut asioista.
Osaa kirjottaa, tehdä kaikkea luovaa, huumorintajunen, erakkomainen jne.
Henkilö, joka perusti kiinnostavan, menestyvän yrityksen, joka nyt jo muutaman vuoden jälkeen on kasvanut isohkoksi ja tahkoavat siellä nyt järjettömällä vahdilla rahaa. Tämä akateeminen henkilö on jatkuvasti jostain innostunut, lukee todella paljon, on käsistäänkin hämmästyttävän taitava ja näkee kaikkialla mahdollisuuksia, joihin myös tarttuu. On hyväsydäminen ja hauska. Monien mielestä hän on todennäköisesti hieman erikoinen, kuin olisi jostain toisesta ajasta. Tämä henkilö on äärettömän inspiroivaa seuraa. Ihailen häntä. ´
Taiteen tohtori, humaanit arvot ja onkin vihreiden toiminnassa mukana.
Mensako mittaa älykkyyden? Matemaattisesti älykäs saattaa menestyä matemaattisilla aloilla, mutta ei tunneasioissa. Tunneälykkyys on minusta tärkeämpää kuin matemaattinen ja looginen älykkyys. Ja yleensä matemaattisesti älykäs tai hyvin älykäs saattaa olla muilla saroilla epälahjakas, kuten vuorovaitkutus ja muiden ihmisten ymmärtäminen.
Joku voi olla älykäs kielissä, tunneälyllisesti älykäs jne. ja verbaalisesti lahjakas. Kannattaa harkita, ennen kuin tuomitsee toisten älykkyyttä Mensan mukaan. Akateemisuus ja tohtoriksi väittely ei vielä kerro todellisesta älykkyydstä. Jollakin voi olla vain hyvä muisti asioiden suhteen ja onnistua näin opinnoissa - ja saada älykön maineen.
Tiedän montakin älykästä ihmistä, arkkitehtejä, tunneälykköjä ja akateemisia ihmisiä. Mutta myös älykkäitä ihmisiä, jotka eivät ole akateemisia ja lukevat kirjoja ja ovat hyvin lahjakkaita taiteellisesti. Kaikki on suhteellista. Älykkäimmät ihmiset, jotka tunen, ovat kylläkin hyviä ihmisiä. Tämä voisi olla se absoluuttinen mittari.
Tietotekniikan yliopistokoulutuksen saanut, työelämästä nykyään pois oleva skitsofreenikko. Teki useamman vuoden työuran joskus mutta nykyään osastohoitokierteessä.