Yhdistys keräsi jättilistan: Näistä asioista vähävaraisten perheiden nuoret unelmoivat - Listalla jopoja ja iPhoneja??
https://www.aamulehti.fi/moro/koostimme-jattilistan-naista-asioista-nuo…
Luulisi että kelpaisi joku malli joka ei ole "in" mutta sitten toivotaan sitä uusinta ja hienointa muotikamaa. En tajua. Kyllä itse vähävaraisen perheen jäsenenä ymmärsin tyytyä siihen vähän halvempaan vaihtoehtoon, vaikkei se nyt olisi ollutkaan viimeisintä huutoa.
Kommentit (124)
Unelmoitko itse ainoastaan asioista joita voit varmuudella saavuttaa?
Itse unelmoin loma-asunnosta lämpimästä maasta, lottovoitosta ja huolettomasta elämästä jossa rahat riittäisi vaikka en kävisi palkkatyössä.
No. olen sairaanhoitaja joka tekee osittaista työaikaa joten ei nätä ihan heti ainakaan toteutuvan nuo unelmat mutta hei, nehän ovatkin unelmiani.
Asiat joita todella tavoittelen ovat hieman realistisempia......
Kaikista typerintä tuossa tilanteessa olisi lahjoittaa joku lemmikki. Kyllähän sen nyt ostaa lähes kuka hyvänsä, mutta sen hoito jopa maksaa.
Saahan sitä unelmoida. Sitäpaitsi, jopo on ihan älyttömän yleinen pyörä nuorten keskuudessa. Kyllä siitä heti nuoret hokaavat että toisella ei ole rahaa, jos ajelee jopon kopiolla.
Täh? Nuo on asioita mistä unelmoivat. En nyt ymmärtänyt pointtiasi
Hirveän surullista, jos joku jo lapsena tai nuorena _ymmärtää tyytyä_ sen sijaan että unelmoisi. Ei se köyhän perheen lapsi eroa rikkaan perheen lapsesta, samat pelit ja vehkeet kiinnostavat tietysti. Vai pitäisikö jo pienenä tajuta, että hienot asiat on niille HYVIEN perheiden lapsille, joita joulupukkikin rakastaa enemmän, huonot lapset ilahtukoot jo vähästä?
Aika monet noista on ihan tavallisia nuorten toiveita / unelmia. Meidänkin hyväosaiset nuoret toivovat ihan saman tyyppisiä asioita, New Yorkin lomaa, iPhonea, MacBookia, huvipuiston kausikorttia jne.
Minusta listan toiveista voi päätellä, että vähäosaistenkin peruselämä on Suomessa kunnossa. Harva toivoi mitään perustarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Itse unelmoin loma-asunnosta lämpimästä maasta, lottovoitosta ja huolettomasta elämästä jossa rahat riittäisi vaikka en kävisi palkkatyössä.
No. olen sairaanhoitaja joka tekee osittaista työaikaa joten ei nätä ihan heti ainakaan toteutuvan nuo unelmat mutta hei, nehän ovatkin unelmiani.
Jos olisi joku lista, johon sen unelman saisi kirjoittaa ja olettaa että joku sen toteuttaa, niin en pyytäisi kuuta taivaalta vaan jotakin kohtuuhintaista niin olisi suurempi todennäköisyys siihen, että se toive toteutuu. Jos toinen nuori pyytäisi keräyksessä pelkästään "toimivaa puhelinta" (voisi antaa vaikka oman käytetyn) ja toinen pyytää viimeisintä mallia (hinta 800€) kummalle nuorelle antaisit?
Tuli ihan tippa linssiin, kuinka tommoset toisille tavalliset asiat voivat olla toiselle unelmien täyttymys. Täytyykin lahjoittaa Hopelle, jos joku vaikka saisi sen iPadinsa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan tippa linssiin, kuinka tommoset toisille tavalliset asiat voivat olla toiselle unelmien täyttymys. Täytyykin lahjoittaa Hopelle, jos joku vaikka saisi sen iPadinsa.
Esimerkkejä liikuttavista unelmista mm. Naughty burgerin reissu, mökkiyö ja kosmetologilla käynti.
Nimenomaan unelmoivat. Ymmärrän hyvin. Olen itse kasvanut vähävaraisessa perheessä, ja oli todella kuluttavaa aina tyytyä siihen halpismalliin. Ikinä ei saanut sitä oikeanlaista tavaraa jonka halusi, ei farkkuja, ei reppuja, ei kenkiä, jne. Aina joku markettihalpis, jos sitäkään. Å Ja tämä oli 90-luvulla, kun ei vielä ollut kaikkea tarjolla kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi joku lista, johon sen unelman saisi kirjoittaa ja olettaa että joku sen toteuttaa, niin en pyytäisi kuuta taivaalta vaan jotakin kohtuuhintaista niin olisi suurempi todennäköisyys siihen, että se toive toteutuu. Jos toinen nuori pyytäisi keräyksessä pelkästään "toimivaa puhelinta" (voisi antaa vaikka oman käytetyn) ja toinen pyytää viimeisintä mallia (hinta 800€) kummalle nuorelle antaisit?
Ei tainnut kukaan pyytää 800 euron puhelinta vaan vain merkkiä joka on nuorten suosiossa, jota saa kyllä halvemmallakin. Lisäksi itse ainakin käytän puhelimet niin loppuun, etten sellaista kehtaisi nuorelle antaa. Ja miksi ei saisi unelmoida omasta uudesta puhelimesta? Mielestäni varsin normaali unelma lapselle.
Tuon kampanjan tarkoituksena oli nimenomaan havahduttaa ihmisiä huomaamaan, että nuoret ovat samanlaisia varallisuudesta huolimatta. Ja toisaalta antaa niille nuorille tilaa unelmoida ilman, että joku aikuinen juuri tämän aloituksen tapaan lyttää, kun ei tiedä paikkaansa ja tajua olevansa toisen luokan kansalainen. Ei yhden ihmisen ajateltukaan yksin lahjoittavan isoa juttua, mutta työpaikka, kaveriporukka tai urheiluseura olisi hyvinkin voinut.
Voi jestas, että oli surullista luettavaa toi lista. Itsellä on se hyvä tilanne, että suurimman osan omien lasten toiveista voin heille antaa ja hankkia. Toivottavasti firmojen päättäjät lukisi ton listan, toi "shoppailureissu Ikeaan äidin kanssa" maksaisi varmaan Ikealle jonkun muutaman saturaisen, mutta toisi ihan älyttömän ilon tuolle tytölle... ja listalla oli monta muuta ihan vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä just näkyy se asenne, että vähävaraisten pitäisi toimia paremmin toimeentulevien roskalavana. Tuputa nyt vielä sitä kuvaputkitelkkaria ja littaan istuttua sohvaa, niin voit pöyristyä kun ”hyvä tavara ei kelpaa köyhille”.
Todennäköisesti sillä nuorella on jo joku vanha halpispuhelin, turha sellaisesta haaveilla.
Nuorten ja heidän vanhempiensa elämää, erityisesti köyhien, helpottaisi yhtenäiset koulupuvut. Myös liikuntatunneille. Perheet säästäisivät hurjasti tässä ja jäisi pois merkkivaatteilla erottelu. Koulut voisivat myös olla älypuhelin vapaita, toisinsanoen puhelimet takavarikoitaisiin, jos niitä tuo kouluun.
Oikeasti on älytöntä, että koulua pidetään tässä ajassa nuorten "esiintymis ja tavaroiden esittelypaikkana". Valtavaa kilpailua, kiusaamista, kateutta ja vähättelyä, pelkästään vaatteiden ja puhelimien perusteella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ehkä ymmärrä määrettä UNELMA?
"unelma
Haave, toiveuni, pilvilinna, tuulentupa. "
Saahan sitä unelmoida mistä vaan :) Tervettä, että ihmisellä on unelmia ja haaveita. Itsekin haaveilen vaikka mistä, mihin ei oikeasti ole varaa, esim. mietin mitä tekisin jos voittaisin vaikka lotossa.
Ai, kun on vähävarainen, ei ole lupa toivoa eikä unelmoida? Just... Että toiveissakin pitäisi eriarvoisuuden näkyä.
Että ihan iphoneja ja Jopoja!! Häpeäisivät. Kunnon unelmat kuuluvat niille joilla jo ON Jopot ja iphonet.
Köyhät saavat unelmoida vain 30 vuotta vanhoista Kaunotar pyöristä ja halpispuhelimista. Loma Viitasaarella mökissä on liikaa, ehkä telttaretki lähimetsään ois vielä ok köyhän unelmaksi. Siis jos niillä jo on teltta.....
Onko luentun ymmärtäminen hukassa?
Nuoret unelmoivat.
Minäkin unelmoin Karibian lomastaan siihen ei ole varaa.