Yhdistys keräsi jättilistan: Näistä asioista vähävaraisten perheiden nuoret unelmoivat - Listalla jopoja ja iPhoneja??
https://www.aamulehti.fi/moro/koostimme-jattilistan-naista-asioista-nuo…
Luulisi että kelpaisi joku malli joka ei ole "in" mutta sitten toivotaan sitä uusinta ja hienointa muotikamaa. En tajua. Kyllä itse vähävaraisen perheen jäsenenä ymmärsin tyytyä siihen vähän halvempaan vaihtoehtoon, vaikkei se nyt olisi ollutkaan viimeisintä huutoa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Että ihan iphoneja ja Jopoja!! Häpeäisivät. Kunnon unelmat kuuluvat niille joilla jo ON Jopot ja iphonet.
Köyhät saavat unelmoida vain 30 vuotta vanhoista Kaunotar pyöristä ja halpispuhelimista. Loma Viitasaarella mökissä on liikaa, ehkä telttaretki lähimetsään ois vielä ok köyhän unelmaksi. Siis jos niillä jo on teltta.....
Oikeesti.. sarkasmi ei toimi tällä palstalla. Varadu p*sk*myrskyyn...
Olen positiivisesti yllättynyt että listalla ei ollut yhtäkään kånkenia. Melkein siitä hyvästä voisin lahjoittaa tuonne pari läppäriä. T. Kånken-hullu
Tjaa, minäkin unelmoin puolen vuoden maailmanympärimatkasta loistolaivoilla yms. mutta varaa on vain ehkä viron päiväristeilyyn eikä niihinkään usein saati että olisi varaa shoppailla virossa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ja heidän vanhempiensa elämää, erityisesti köyhien, helpottaisi yhtenäiset koulupuvut. Myös liikuntatunneille. Perheet säästäisivät hurjasti tässä ja jäisi pois merkkivaatteilla erottelu. Koulut voisivat myös olla älypuhelin vapaita, toisinsanoen puhelimet takavarikoitaisiin, jos niitä tuo kouluun.
Oikeasti on älytöntä, että koulua pidetään tässä ajassa nuorten "esiintymis ja tavaroiden esittelypaikkana". Valtavaa kilpailua, kiusaamista, kateutta ja vähättelyä, pelkästään vaatteiden ja puhelimien perusteella!
Totta. On älytöntä että lapsilla ja nuorilla pitäisi olla kalleimmat vaatteet kuten joku canada goosen takki ja sitten joka vuosi uusin iphone kun edes monilla töissäkäyvillä aikuisilla ei ole varaa tuollaisiin. Koulupuvut ja puhelinkielto alkaisi olla asiaa suomessakin.
Onko tuo nyt paha hinkua Jopoa? Eipähän tarvitse ostaa uutta fillaria parin vuoden välein kasvamisen takia. Samalla pyörällä pääsee lopun ikäänsä, jos pyörä ei muuten rungoltaan hajoa. Päinvastoin parempi vaihtoehto kuin vinkulan heti hajoavat, itse koottavat maastopyörät.
Joissakin maissa, joissa on koulupuvut, kiusataan myös, kun käytetään veljen tai naapurin vanhaa kulunutta koulupukua tms mistä varallisuuden saattaa nähdä tai kuluneet kengät tai halpa reppu. Ei välttämättä poista ongelmaa koulupuvutkaan.
Ap:n kaltaisten mielestä Suomessa köyhien unelmien täyttymys saisi olla juuri ja juuri ehjät sukat ja vanha lankapuhelin. Sitten ap voisi suurena hyväntekijänä lahjoittaa omat vanhat romunsa köyhille ja haukkua heidät kiittämättömäksi kun eivät puhkeakaan kyyneliin ja ylistämään ap:tä unelmien täyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ja heidän vanhempiensa elämää, erityisesti köyhien, helpottaisi yhtenäiset koulupuvut. Myös liikuntatunneille. Perheet säästäisivät hurjasti tässä ja jäisi pois merkkivaatteilla erottelu. Koulut voisivat myös olla älypuhelin vapaita, toisinsanoen puhelimet takavarikoitaisiin, jos niitä tuo kouluun.
Oikeasti on älytöntä, että koulua pidetään tässä ajassa nuorten "esiintymis ja tavaroiden esittelypaikkana". Valtavaa kilpailua, kiusaamista, kateutta ja vähättelyä, pelkästään vaatteiden ja puhelimien perusteella!
Totta. On älytöntä että lapsilla ja nuorilla pitäisi olla kalleimmat vaatteet kuten joku canada goosen takki ja sitten joka vuosi uusin iphone kun edes monilla töissäkäyvillä aikuisilla ei ole varaa tuollaisiin. Koulupuvut ja puhelinkielto alkaisi olla asiaa suomessakin.
Koulupuvuista olen täysin eri mieltä, en olisi ainakaan itse mennyt yläasteella kouluun ollenkaan joku naurettava pellepuku ylläni.
Älypuhelinkielto sen sijaan olisi erittäin järkevä. Eivät pääsisi vertailemaan kenellä nyt on sitä uusinta uutta ja muutenkaan älyvempaimet eivät pääsisi häiritsemään opetusta.
Muistan että teimme parhaan kaverin kanssa ekaluokalla aina nopeasti vaaditut työt ja sitten leikimme kilpikonnia (?) mönkien pulpettien välissä. Kun kello soi, nousimme nopeasti omille paikoillemme. Ikinä emme jääneet kiinni. Jos suoriuduimme hommista hyvin niin opettaja antoi meille kettukarkit jälkeen päin niin että muut eivät nähneet :) Hyviä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan tippa linssiin, kuinka tommoset toisille tavalliset asiat voivat olla toiselle unelmien täyttymys. Täytyykin lahjoittaa Hopelle, jos joku vaikka saisi sen iPadinsa.
Meidän naapurissa asuu vähävarainen yh jolla on kaksi lasta. Lapsilla ei ollut pyöriä. Lapset aina käveli joka paikkaan. Miehen kaveri on pyörätukussa töissä, niin mies osti niille jopot.
Heh, oikeasti hyväosaiset ei mistään bränditavarasta unelmoi eikä niitä edes kaipaa. Kun elämässä on oikeaakin sisältöä, ei ole mitään tarvetta esittää jotain wannabe-Kardashianeja.
Sama tietysti aikuisilla. Kun rahaa on ollut jo muutaman sukupolven ajan, voi ajella vaikka Ladalla jos siltä tuntuu.
Meilläkin on jopo jossain autotallin nurkassa. Ei ole nuoria kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan tippa linssiin, kuinka tommoset toisille tavalliset asiat voivat olla toiselle unelmien täyttymys. Täytyykin lahjoittaa Hopelle, jos joku vaikka saisi sen iPadinsa.
Esimerkkejä liikuttavista unelmista mm. Naughty burgerin reissu, mökkiyö ja kosmetologilla käynti.
"Yksi nuori unelmoi Pate Mustajärven keikasta. Oletko Pate linjoilla, järjestyisikö tämä? "
Vierailija kirjoitti:
Köyhien kouluissa varmaan onkin. Itse olen huomannut, että esim. oman lapsen luokalla (vanhemmat suurimmalla osalla erittäin hyvin toimeentulevia, on erikoislääkäreitä, ison firman toimari, rakennuttaja, ym ym) on monella markettivaatteita eikä tosiaankaan kalleimpia älypuhelimia tai muita koneita.
Se on traagista kun köyhä ihminen on materialisti.
Minkä ikäisenä lapset tuollaisia toivovat? Vielä tuolle 10v kelpaa tavallinen pyörä ja Acerin tabletti,honorin puhelin
En tajua miten joku kehtaa mennä kerjäämään jotain romua tuollaisesta paikasta. Jotenkin todella alentuva koko kampanja. Jos tuollaiseen osallistuu, on varmaan kaikki ylpeys ja omanarvontunto mennyttä. Köyhyys sinänsä ei ole ongelma, vaan se, että ei tajua että itse pitäisi ne ylihinnoitellut brändikamansa hankkia. Ja kamaan, jos ei ole rahaa reppuun, silloin pitää kyllä vanhempien ruoskia itsensä verille. Syö sitten vähän kevyemmin tai jättää lonkerot ostamatta.
Nuoret kannattaakin opettaa siihen, että tavaraa saa, kun vain ilmoittaa, että tämän haluan. Aina löytyy joku taho, joka on tarpeeksi typerä sen toiveen toteuttamaan.
Entä sitten, kun nuorella on se Jopo, miten se elämä siitä paranee, kun kotona on juoppo isä ja narkkariäiti.
Sille nuorelle uusi perhe olisi paljon parempi lahja.
Joku toivoi jäätelötötteröä, karkkia ja sipsiä. Minulla nousi ihan kyyneleet silmiin, kun aloin miettiä millaisessa perheessä tämä 13v. tyttö elää, jos toiveet ovat noin pieniä ja tavallisia? Jos voisin viedä hänet kauppaan ja sitten jäätelölle, kertoisiko hän muista unelmistaan myös? Mitä ne olisivat? Tätä ei ehkä kukaan usko, mutta minä todella tahtoisin tietää. Itselläni on kolme pientä lasta ja olen alati tietoinen elämän epävarmuudesta. Mutta silti olen voinut heille tarjota monia niitä asioita, joita listassa oli.
Tälle jäätelöä toivoneelle tytölle, ja kaikille muillekin, haluaisin sanoa että unelmoikaa! Menkää ja tehkää niin paljon kuin pystytte <3
Omat unelmani olivat olla maailmankuulu rokkitähti ja saada paljon pillua. Ihan hyvä, että nykyään nuorilla on realismiakin.