Yhdistys keräsi jättilistan: Näistä asioista vähävaraisten perheiden nuoret unelmoivat - Listalla jopoja ja iPhoneja??
https://www.aamulehti.fi/moro/koostimme-jattilistan-naista-asioista-nuo…
Luulisi että kelpaisi joku malli joka ei ole "in" mutta sitten toivotaan sitä uusinta ja hienointa muotikamaa. En tajua. Kyllä itse vähävaraisen perheen jäsenenä ymmärsin tyytyä siihen vähän halvempaan vaihtoehtoon, vaikkei se nyt olisi ollutkaan viimeisintä huutoa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos Hope lähtisi siitä, että opetetaan ja autetaan jokaista perhettä itse hankkimaan se tavoiteltu asia. Opetellaan tekemään ruokaa, hallitsemaan omaa elämää, ottamaan psyykelääkkeet, siivoamaan jne. ja lopulta tienaamaan se jopo tai puhelin. Näytettäisiin, että jos jätät huumeet ja viinan vähemmälle, niin perheelle jää enemmän.
Kannettu vesi ei pysy kaivossa. Monelle nuorelle paras apu olisi lastenkoti.
Pitääkö tähän vastata. Vastaan kuitenkin. Olen tavallinen Pirkko ja ennen kuin alat syyllistämään en ole saanut Kelalta kuin lapsilisät ja yksityislääkärin palkkiot.
Asiaan. Ihanko oikeasti kuvittelet, köyhyyden johtuvan aina osaamuudesta tai vähästä työn teosta. Ei, vaikka he lapioisivat hiekkaa yötä päivää, raha ei lisäänny.
Ihmistä voi kohdata työttömyys, sairaudet, taloudelliset vaikeudet, avioero jne. ja jo syntymä hetkellä saamme eriarvoiset pelikortit, omine vahvuuksineen ja heikkouksineen.
Ei edes korkea älykkyysosamäärä, hyvä koulutus vielä takaa työllisyyttä tai hyvää työpaikkaa, vaan maisteri tai hammaslääkäri,joilla nyt huono työllistymistilanne voi päätyä Siwan kassalle tai osa-aikatyöhön, joilloin palkka voi olla 1300-1600€ jolla todella ei eletä edes kohtuullista elintasoa, jos on vielä lapsia, oli miten osaava tai taitava tshansa, vaan köyhyys on aina läsnä.
Ihmettelen ihmisten tietämyyttä ja yleissivistystä, vaikka tietoa on saatavilla. Missä ihmeen pimennossa elätte.
MInä olen köyhän perheen lapsi. Jos minulle oikeasti olisi sanottu, että ryhdypä tyttö unelmoimaan, niin Hope tekee toiveistasi totta, niin minusta ei olisi ikinä tullut sitä, mitä tuli. Sinun tavallasi syyttelisin yhteiskuntaa ja kohtaloa siitä, että elämässä osui väärät kortit käteen.
Mutta minullepa osuikin korttipakasta käteen kortti, jonka nimi oli diakonissa. Tämä topakka nainen ei antanut minun jäädä unelmoimaan ja odottamaan, että joku toinen tekee puolestani kaiken. Köyhyys on seurausta siitä, miten elämäänsä käyttää, koska itse ne valintansa tekee. Ei jokainen avioeron kokenut ole köyhä eikä läheskään jokainen työtön maisteri päädy lakkautetun Siwan kassalle. Oletko koskaan miettinyt, miksi näin on - vai se kohtaloko siellä taas jakelee jokereita?
Kahden työttömän perhe saa Helsingissä nettona yli 32 000 e/v. Käsittämätön summa, kun samaan hengenvetoon puhutaan köyhistä.
Tuo perusteko oikeuttaa, ettei köyhän perheen lapsella voi olla unelmia, eikä niitä ainakaan pidä sanoa ääneen, vaikka joku niitä kysyisi. On pidettävä suu supussa, kun hyväosaisten lapset kertovat ja ihastelevat tavaroitaan, se on heidän oikeutensa.
Köyhän lapsella ei suoda edes mielipideoikeutta kertoa unelmistaan ja mielipiteitäån, koska se tulee jääväämättä heikentämään hänen aktiviteettiaan aikuisena.
Eli köyhät kyykkyyn ja suu suppuun.
Noi nyt on helppoja, mutta kun et saa sitä unelmien tytsyä niin elämä on ihan perseestä :(
Joo, tänäkin vuonna näkyy listalla kånkeneita ja jopoja. Siis oikeasti, pitäisi lahjoittaa tuntemattomalle lapselle melkein satasen reppuja tai 400(!) euron pyöriä. Eipä taida olla suurimmalla osalla peruspalkkaisista varaa tuollaiseen.
Kysely unelmista oli kysely siitä, mistä lapset unelmoivat. Se ei ole tuo noin sadan lapsen kerätyt toiveet. Ne on kaksi eri asiaa. Unelmat on unelmia, toiveet on toiveita.