Kumpi mielestänne reilumpi tapa rahojen jaossa, käyttörahaa tulojen suhteessa vai saman verran molemmille (mies/vaimo)?
Eli jos tuloeroa on niin mikä malli mielestänne mielekkäämpää? Olisiko jokin noista sellainen malli jollaisessa ette eläisi missään tapauksessa?
Käteen jää vaikka miehellä 2800€/kk ja naisella 1800€/kk.
1) taloustilille siirretään saman verran, esimerkiksi 1300€ molemmilta ja loput jää omiin juttuihin.
2) taloustilille siirretään esim. 60% tuloista eli 1680€ ja 1080€.
3) taloustilille siirretään siten, että molemmille jää saman verran käyttörahaa. Esim. 1800€ ja 800€ siirrot joilla molemmille jää 1000€/kk itselle.
Taloustili kattaa asumisen, ruoat jne. juoksevat kulut.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat jo 37 vuotta.
Kumpikaan ei ole joutunut tinkimään omista tarpeistaan paitsi tietysti opiskeluaikana.
Tuo toimii hyvin, jos molemmilla on suunnilleen sama käsitys, mihn rahaa käytetään ja kuinka paljon. Meillä pienempituloinen on huomattavasti hövelimpi käyttämään rahaa milloin mihinkin kuin suurempituloinen ja jos kaikki rahat olisivat yhteisiä, tili olisi nollilla ennen seuraavaa tilipäivää.
Rahojen jako riippuu mielestäni elämäntilanteesta ja parisuhteen laadusta.
Jos olisin aloittanut juuri seurustelun, todennäköisesti haluaisin jakaa kiinteät kulut puoliksi (vuokra, sähkö, vesi) ja muut kulut omien menojen mukaan. Yhteistä taloystiliä en perustaisi heti, koska mies todennäköisesti söisi enemmän ja molempien harrastukset voisivat olla hyvinkin erilaiset.
Jos olisin naimisissa, jakaisin suurimman osan tuloista yhteiseen käyttöön. Taloustili ei olisi pakollinen, mutta lainoja ja kuluja lapsista voi maksaa kumpi tahansa. Tällöin oletuksena on, että omaisuus on lähtökohtaisesti yhteistä.
Jos olisin eronnut ja perustanut uusperheen, niin että molemmilla olisi lapsia, en jakaisi ihan kaikkea taloutta. Pyrkisin pääasiassa kustantamaan lasteni kulut ja yhteisiä kuluja (asuminen, eläminen) jakaisin uuden puolison kanssa.
Meillä tuli ero kun nainen ei päässyt tästä yli. Meillä nainen tienasi bruttona yli puolet enemmän kuin minä. Tämä ei ollut minulle koskaan ongelma, itsehän olen alani ja työni valinnut, ja tulin/tulimme toimeen ihan hyvin . Mutta yhteenmuuttamisesta ei tullut mitään. Itse olin sitä mieltä että käyttö/kulutilille laitetaan kumpikin sama summa. Nainen kuitenkin intti itsepintaisesti että siitä ei tulisi mitään kun minä tienaan vähemmän. Yhteen muuttaessa omat lainalyhennykseni+arvioidut yhteiset kulut olisivat olleet n. samaa luokkaa kun omat asumiskuluni yksin asuessa =ei ongelmaa. Myöskään se ei sopinut että hän laittaisi sitten enemmän rahaa tilille, koska se ei olisi "tasa-arvoista".
Sain tarpeekseni jankkaamisesta ja lähdin kävelemään...
Mites luulette että meillä hoituu maksut, kun itse saan rahaa kuussa 800-900 euroa ja mies 2000 euroa? Yhteinen talo ja siihen aina, sekä molempien kulut. Kyllä se vain niin on että se jolla on, se maksaa. Ainoa keino jolla tätä tilannetta voisi muuttaa niin että miehen ei tarvitsisi olla päävastuullinen taloudellisesti on se että eroamme, ja muutan yhteiskunnan tukemaan asuntoon yksin, tai sitten lottovoitto.
Kokonaan yhteisen tilin mallia en kyllä ymmärrä ainakaan sellaisilla ihmisillä joilla on menoja ja ystäviä perheen ulkopuolellakin. Ehkä sopii heille kenellä elämä pyörii työn ja perheen ympärillä lähes kokonaan.
Kyllä minua ahdistaisi ja ärsyttäisi jos vinguttaisin festareilla pari sataa euroa korttia + lipun hinta siltä perheen ainoalta käyttötililtä. Ja ärsyttäisi varmasti naisen vaate- ja laukkuostokset sekä jotkin yli 100€ maksavat parturikäynnit. Noita menoja varten on hyvä olla ihan omat varat, käyttää itse kukin miten tyhmästi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
50-50, ei se mun vika ole että toinen ei ole halunnut hakea vaativampaa työtä. Tulot suuunnilleen samat kun esimerkissä, kumpikin laittaa 900 yhteisiin. Autot, puhelimet, vaatteet, harrastukset ja huvit omista rahoista, joita siis jää pienempituloisellekin 900. Lisäksi ostan suodattimet ja öljyt myös miehen autoon, sillä hän vaihtaa ne myös minun autoon....melko iso säästö kun ei tarvitse huoltoliikkeeseen maksaa.
Talon remonttia seuraan erillisellä excelillä, että menee suunnilleen puoliksi.
Kakkosasunto on jaettu 90-10, juoksevat kulut siitä 50-50, kumpikin käyttää kuin omaansa.
Yhteisen lapsen kulut kompensoi, lapsilisä tulee parempipalkkauselle, joka huolehtii vaatetuksen yms pääsääntöisesti.
Sitten kun järkätään niitä huveja, toinen maksaa liput, toinen taksit js tiskillä käydään keskimäärin vuorotellen.Eikä niitä menoja nyt niin satasen päälle lasketa, enempi seuraan että molemmille jää säästöön.
Käykö myös 50/50, ku toinen sairastuu, sekään ei liene sinun vikasi?
Kaikki puoleksi ja sitten omat jutut kumpikin maksaa omistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-50, ei se mun vika ole että toinen ei ole halunnut hakea vaativampaa työtä. Tulot suuunnilleen samat kun esimerkissä, kumpikin laittaa 900 yhteisiin. Autot, puhelimet, vaatteet, harrastukset ja huvit omista rahoista, joita siis jää pienempituloisellekin 900. Lisäksi ostan suodattimet ja öljyt myös miehen autoon, sillä hän vaihtaa ne myös minun autoon....melko iso säästö kun ei tarvitse huoltoliikkeeseen maksaa.
Kakkosasunto on jaettu 90-10, juoksevat kulut siitä 50-50, kumpikin käyttää kuin omaansa.
Yhteisen lapsen kulut kompensoi, lapsilisä tulee parempipalkkauselle, joka huolehtii vaatetuksen yms pääsääntöisesti.
Sitten kun järkätään niitä huveja, toinen maksaa liput, toinen taksit js tiskillä käydään keskimäärin vuorotellen.Eikä niitä menoja nyt niin satasen päälle lasketa, enempi seuraan että molemmille jää säästöön.
Pointti olis ehkä se, että huono palkka on ihan "oma vika", sairastuminen ei ole.
Kumpikin elää omilla rahoillaan. Yhteiset hankinnat maksetaan puoliksi. Ei mitään ylimääräisiä viikkorahoja vaimolle, menisivät kuitenkin turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan yhteisen tilin mallia en kyllä ymmärrä ainakaan sellaisilla ihmisillä joilla on menoja ja ystäviä perheen ulkopuolellakin. Ehkä sopii heille kenellä elämä pyörii työn ja perheen ympärillä lähes kokonaan.
Kyllä minua ahdistaisi ja ärsyttäisi jos vinguttaisin festareilla pari sataa euroa korttia + lipun hinta siltä perheen ainoalta käyttötililtä. Ja ärsyttäisi varmasti naisen vaate- ja laukkuostokset sekä jotkin yli 100€ maksavat parturikäynnit. Noita menoja varten on hyvä olla ihan omat varat, käyttää itse kukin miten tyhmästi haluaa.
Meillä toimii 👌 me taas ei ymmärretä sitä että ne samat rahat yhdeltä tililtä pitää levittää usealle tilille 😄 mutta ei se toki kaikilla toimi.
Asutaan minun omistamassani asunnossa, ollaan laskettu yhteen vastike+vesi, sähkö,netti,vakuutus ym. Ja puoliso laittaa puolet siitä summasta mun tilille joka kuukausi (automaattinen siirto)
Melkein kaikki laskut tulee mun verkkopankkiin, ja maksan ne pois tilipäivänä. Jompikumpi hoitaa ruokaostokset, ei kumpikaan jaksa laskea senttejä ja tarkistaa kuitteja
Puolisollahan mahdollisuus kartuttaa omaisuutta ihan eri tavalla kun minulla on (sen asumiskustannukset on n.350€/kk +ruokaostokset) mutta eipä se minua häiritse
Meillä on molemmilla omat rahat. Yhdessä maksetaan yhteiset menot 50/50. Saadaan molemmat nettona 2500-3000€/riippuen lisistä. Toimii meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset menot kestää sen että toinen on päivärahoilla. Asuntolainaa on jäljellä vuosi, se on ollut kolmasosa niistä yhteisistä menoista. Uskoisin että pidempikään sairastelu ei tuo meille muutosta menoihin, toki voidaan miettiä tarviiko se sairas omaa autoa ja onko hänellä siihen varaa.
Oltiin kumpikin aikamme hoitovapaalla, silloin on työssäkäyvä maksanut menot. Se oli kuitenkin ihan yhteinen vika.
Meillä yksi tili ja yhteiset rahat. Helpointa näin. Mies tienaa 10k / kk ja vaimo 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimii 👌 me taas ei ymmärretä sitä että ne samat rahat yhdeltä tililtä pitää levittää usealle tilille 😄 mutta ei se toki kaikilla toimi.
Yhdeltä? Eiköhän rahaa nimenomaan tule molemmille omat. Sitten kun yhteiskunta on sellainen, että palkat maksetaan pakotusti perhe Jokinen tilille, niin voin harkita että käytän yhden tilin mallia.
Xxxzzz kirjoitti:
Meillä yksi tili ja yhteiset rahat. Helpointa näin. Mies tienaa 10k / kk ja vaimo 0.
En kyllä suostuisi tuollaiseksi lompakkoloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeltä? Eiköhän rahaa nimenomaan tule molemmille omat. Sitten kun yhteiskunta on sellainen, että palkat maksetaan pakotusti perhe Jokinen tilille, niin voin harkita että käytän yhden tilin mallia.
Niin, meillä toimii tämä yhden tilin juttu 😊
Ihmisten halu tulojen tasaamiseen on kyllä uskomaton. Ensin yhteiskunnassa pitää paremmin menestyneitä ja enemmän panostaneita rokottaa oikein kunnolla. Sitten parisuhteessakin täytyy pitää huoli, ettei vaan toisella olisi muutamaa saturaista enemmän kuukaudessa. Uskomatonta, että raha on joillekin noin tärkeää, että muilla ei saisi olla sitä yhtään enempää.
En tiedä, mitä miehni tienaa, vaikka yhdessä on oltu kohta 25 vuotta. Hän pystyy maksamaan omat kulunsa, minä maksan omani. Yhteistä omaisuutta ei ole.
Sitten kun järkätään niitä huveja, toinen maksaa liput, toinen taksit js tiskillä käydään keskimäärin vuorotellen.
Eikä niitä menoja nyt niin satasen päälle lasketa, enempi seuraan että molemmille jää säästöön.