Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi mielestänne reilumpi tapa rahojen jaossa, käyttörahaa tulojen suhteessa vai saman verran molemmille (mies/vaimo)?

Vierailija
04.07.2018 |

Eli jos tuloeroa on niin mikä malli mielestänne mielekkäämpää? Olisiko jokin noista sellainen malli jollaisessa ette eläisi missään tapauksessa?

Käteen jää vaikka miehellä 2800€/kk ja naisella 1800€/kk.

1) taloustilille siirretään saman verran, esimerkiksi 1300€ molemmilta ja loput jää omiin juttuihin.
2) taloustilille siirretään esim. 60% tuloista eli 1680€ ja 1080€.
3) taloustilille siirretään siten, että molemmille jää saman verran käyttörahaa. Esim. 1800€ ja 800€ siirrot joilla molemmille jää 1000€/kk itselle.

Taloustili kattaa asumisen, ruoat jne. juoksevat kulut.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Ja meneehän iso osa molempien käyttörahoistakin perheen yhteisiin menoihin.

Vierailija
2/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laskettu summa, joka menee yhteisiin menoihin ja laitetaan sinne sitten se summa tulojen suhteessa. Esim miehen nettotulot 2000, vaimon 3000, tilille tarvittava summa 2000. Mies siirtää tilille kuukausittain 800, vaimo 1200.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili ja ainoastaan isommista hankinnoista neuvotellaan. Yksinkertaistaa elämää kummasti kun ei tarvi joka euroa laskea että mikä on sinun raha ja mikä minun.

Vierailija
4/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Ja se määrä lasketaan sen mukaan, että taloustililtä voidaan maksaa kaikki yhteinen. Minä saatan useammin silti ostaa omilla rahoillani esim lapsille jotain koska tienaan paremmin kuin mies ja se antaa muutoinkin enemmän väljyyttä taloustilille. Ja toki minulle tulee lapsilisät. Ne käytetään lapsiin tavalla tai toisella. Joko säästöön lapsille tai isompia menoja varten tai niihin juttuihin. Lapsilisiä ei ole kuitenkaan laskettu minun tuloikseni.

Vierailija
5/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä saan käteen 1800, mies saa käteen 2800. Yhteiselle taloustilille siirretään samanverran. Mies maksaa asunnon ja auton kulut, kun omistaa asunnon ja kulkee autolla töihin. Molemmille jää käyttörahaa suunnilleen saman verran, tästä molemmat tietenkin säästää.

Vierailija
6/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä saan käteen 1800, mies saa käteen 2800. Yhteiselle taloustilille siirretään samanverran. Mies maksaa asunnon ja auton kulut, kun omistaa asunnon ja kulkee autolla töihin. Molemmille jää käyttörahaa suunnilleen saman verran, tästä molemmat tietenkin säästää.

Eikö toi nyt ole jo aikamoista lompakkoloisen elämää jos mies maksaa kokonaan yksin auton ja asunnon?

Vierailija
7/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa vain yhtä reilua tapaa :)

Eli jos vaikka vaimo tekee täyttä työaikaa ja mies vapaaehtoisesti puolikasta niin se vaikuttaa siihen miten rahat jaetaan. Vapaaehtoisella puolikkaalla tarkoitan sitä, että mies ei siis mitenkään ole perheen ja kodin takia vähempi töissä vaan vaikkapa harrastuksensa takia.

Meillä milemmat käy täysaikaisesti töissä ja kaikki rahat menee yhteiselle taloustilille, riippumatta siitä kumpi tienaa enempi. 

Molemilla on sitten omat tilit, jonne siirtyy sovittu summa rahaa. Luottokorttimaksut menee molemilla taloustilitä, mutta henkilökohtaiselle tilille on vain pankkikortit.

Tämä toimii, kun meillä molemmilla on samanlainen tyyli käyttää rahaa ja kummallakaan ei ole kalliita (siis meidän mittapuulla) harrastuksia. 

Vierailija
8/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten omaisuus omistetaan (ja mahdollisessa erossa jaetaan). Jos puolet ja puolet, sitten maksetaankin puolet ja puolet. Jos taas toinen maksaa enemmän, hän myös omistaa enemmän.

Vierailija
9/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa vuokran ja minä sähkölaskun sekä ostan ruoat. Kotivakuutuksen maksaa jompikumpi ja asuntotilille laitetaan kumpikin tietty summa sekä kummallakin on omat rahastot. Puhelinlaskun maksan toki itse, miehellä työsuhde-etu.

Vierailija
10/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhteinen taloustili, johon rahaa laitettiin suhteessa 60/40, meille tämä oli toimivin ja siten myös reiluin vaihtoehto. Mutta kuten mainittu, ei ole yhtä ja ainoaa reilua tapaa, se riippuu pariskunnasta itsestään.

Vierailija
11/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies maksaa vuokran ja minä sähkölaskun sekä ostan ruoat. Kotivakuutuksen maksaa jompikumpi ja asuntotilille laitetaan kumpikin tietty summa sekä kummallakin on omat rahastot. Puhelinlaskun maksan toki itse, miehellä työsuhde-etu.

Niin ja vaikea sanoa mikä on teille paras vaihtoehto.

Vierailija
12/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asumiskulut pannaan puoliksi mutta mies hoitaa kaikki autot.

Vierailija
13/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toi nyt ole jo aikamoista lompakkoloisen elämää jos mies maksaa kokonaan yksin auton ja asunnon?

Jonkun mielestä on, meidän mielestä ei. Autoa käytetään todella harvoin muuhun kuin miehen työmatkaan. Asunnonlainan mies maksaa kun sen omistaakin. Minulle tämä järjestely mahdollistaa sen, että saan säästettyä rahaa yhteisen kodin ostamiseen.

Vierailija
14/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpaa vain tuo vaihtoehto 1. Tosin meillä tehtiin niin, että pienempituloinen sai päättää, minkä summan haluaa itselleen omaan käyttöön. Loppusumman laittoi kumpikin yhteiselle tilille ja yhteinen elintaso (asunto, lomanviettotavat, ravintolasyömisten määrät jne) mitoitettiin sen mukaan. Yhteinen elintaso voisi siis olla korkeampikin, mutta päädyttiin matalampaan, jotta pienempituloisella on haluamansa summa omassa käytössään. Toimii hyvin, koska suurempituloinen pitää varsin vaatimattomasta elintasosta.

Vierailija
15/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulojako niin että minulla netto  3 800/kk ja mies työtön hällä tulot 900/kk. Minä työssäkäyvänä maksan laskut, ruuat, lasten harrastukset ja vaatteet yms. Kotona vielä 2 lasta (20 v ja 14 v).Miehen tilillä kuukausia ettei edes tapahtumia. 4 x vuodessa menee hänen tililtään lainanmaksu. Ei kukaan oo tähän mennessä kitissyt. Rahoja käytetään miten halutaan kunha riittää elämiseen eikä lasketa kenen rahoja on mitä kulutetaan. Minun tili on yhteisissä nimissä ja miehen hänen omansa. Taloustiliä meillä ei ole.

Vierailija
16/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kaikilla joku yhteinen taloustili? Miksi ihmeessä?

Vierailija
17/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat siirtävät yhteiselle tilille saman verran eikä muusta vaihtoehdosta ole edes keskusteltu. Ei se sähkön tai kotivakuutuksen tms käyttökään jakaannu tulojen suhteessa vaan tasan, joten miksi kulut pitäisi jakaa tasan? Molemmat maksaisimme joka tapauksessa asumisestamme paljon enemmän, jos asuisimme erillämme, joten yhdessä asuminen on merkittävä säästö.

Omat nettotuloni noin 2500 e/kk, miehen tuloja en tiedä ja ne joka tapauksessa vaihtuvat kuukausittain (pk-yrittäjä).

Vierailija
18/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kaikilla joku yhteinen taloustili? Miksi ihmeessä?

Meillä on. Suurin osa laskusta on suoraveloituksella ja minusta on helpompaa, että ne menevät aina samalta tililtä eikä niin, että vuorotellen alettaisiin maksamaan kummankin tililtä tai että alettaisiin laskemaan, mitä laskuja toinen maksaa ja mitä toinen. Samoin ruokaostokset on kätevämpää kummankin tehdä yhdeltä ja samalta tililtä. Jos ruokaostokset tehtäisiin omilta tileiltä, meillä syötäisiin kokolihaa, hedelmiä, kasviksia yms vain silloin, kun minä käyn kaupassa. Mies ostaisi leipää, makkaraa, jauhelihaa, purkkihernekeittoa yms, koska ne ovat halpoja. 

Vierailija
19/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tuloeroa on niin mikä malli mielestänne mielekkäämpää? Olisiko jokin noista sellainen malli jollaisessa ette eläisi missään tapauksessa?

Käteen jää vaikka miehellä 2800€/kk ja naisella 1800€/kk.

1) taloustilille siirretään saman verran, esimerkiksi 1300€ molemmilta ja loput jää omiin juttuihin.

2) taloustilille siirretään esim. 60% tuloista eli 1680€ ja 1080€.

3) taloustilille siirretään siten, että molemmille jää saman verran käyttörahaa. Esim. 1800€ ja 800€ siirrot joilla molemmille jää 1000€/kk itselle.

Taloustili kattaa asumisen, ruoat jne. juoksevat kulut.

Ihan ensin voidaan selvittää tarvitseeko  sinne taloustilille todella laittaa 2600 euroa joka kk vai saisiko niitä  talouskuluja pienennettyä.  Tuo  summahan on täysin posketon.

Itse en saa tonnia kuussa menemään itseeni  millään.

Vierailija
20/78 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän