Kumpi mielestänne reilumpi tapa rahojen jaossa, käyttörahaa tulojen suhteessa vai saman verran molemmille (mies/vaimo)?
Eli jos tuloeroa on niin mikä malli mielestänne mielekkäämpää? Olisiko jokin noista sellainen malli jollaisessa ette eläisi missään tapauksessa?
Käteen jää vaikka miehellä 2800€/kk ja naisella 1800€/kk.
1) taloustilille siirretään saman verran, esimerkiksi 1300€ molemmilta ja loput jää omiin juttuihin.
2) taloustilille siirretään esim. 60% tuloista eli 1680€ ja 1080€.
3) taloustilille siirretään siten, että molemmille jää saman verran käyttörahaa. Esim. 1800€ ja 800€ siirrot joilla molemmille jää 1000€/kk itselle.
Taloustili kattaa asumisen, ruoat jne. juoksevat kulut.
Kommentit (78)
Meillä mies nettoaa 3000e/kk, minä 2300e/kk. Tasan jaetaan kaikki kulut.
No, pitkässä suhteessa on vaikea jakaa rahoja. Joskus opiskeluaikana sitä poikakaverin kanssa laski pennosia, mutta ei enää. Se maksaa, jolla on rahaa. Isommat hankinnat täytyy puhua, mutta isompi hankinta ei ole vaikka uusi puhelin tai vastaavaa. Esimerkiksi mies haluaisi ostaa yhden 3000 euron vempeleen ja siitä on keskusteltu. Jos mun loppuu rahat, mies siirtää mukisematta lisää mun tilille, eikä kysele edes, mihin mun tili on mennyt. Aika usein multa loppuukin rahat ennen tilipäivää, kun suurin osa laskuista ja laina menee multa. Lisäksi ostelen vaatteet lapsille ja itselle, maksan kampaajan ja tietysti kaupassa, jos olen ilman miestä liikkeellä. Mies kyllä maksaa joitain laskuja, ulkomaanmatkat ja aina silloin tuolla kaupoissa, bensa-asemilla ja huveissa, kun on mukana. Vaikka on omat tilit, niin rahat on täysin yhteiset. Mulla nettotulot 2600, miehellä netto 2000-5000 riippuen yrityksen tilanteesta, yleensä kuitenkin sen kolme tonnia tai yli. Mähän en saa firmasta palkkaa, vaikka jeesailen välillä iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla joku yhteinen taloustili? Miksi ihmeessä?
Meillä on sekä asuntolainan hoitotili, johon laitetaan rahaa sekä lainaa että asuntoa koskeviin laskuihin. Lisäksi on yhteinen S-tili, jolta maksamme aina kuukauden ruoat.
Meillä myös yhteinen tili, josta maksetaan yhteiset kulut (ruoka, asuminen, vakuutukset, remontointi yms). Tienataan suht saman verran eli 2600-3000 e nettona ja omat rahat voi käyttää omiin hankintoihin ja harrastuksiin. Jos toinen alkaisi opiskella/joutuisi työttömäksi/putoaisi sairaspäivärahalle, muutettaisi systeemiä kyllä. Tärkeintä olisi yksikkönä tulla edelleen toimeen ja saada lainat maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä saan käteen 1800, mies saa käteen 2800. Yhteiselle taloustilille siirretään samanverran. Mies maksaa asunnon ja auton kulut, kun omistaa asunnon ja kulkee autolla töihin. Molemmille jää käyttörahaa suunnilleen saman verran, tästä molemmat tietenkin säästää.
Eikö toi nyt ole jo aikamoista lompakkoloisen elämää jos mies maksaa kokonaan yksin auton ja asunnon?
Ei, koska lainaamasi kirjoittajan EI tarvitse rahoittaa toisen omaisuutta ja mies käyttää autoa eikä joten miksi autoa käyttämättömän pitäisi rahoittaa toisen kulkupeliä ja työmatkoja?
Mieshän tuossa rahoittaa toisen omaisuutta koska naisen asuu ilmaiseksi ja voi säästää asumiskulut. Nainen maksakoot vuokraa ja lisäksi jos tulee jokin reissu pidemmälle niin nainen kulkee taksilla perässä jos ei aio mitään auton kuluista maksaa.
Tässä ketjussa nyt lienee kyse parisuhteesta eikä kämppäkavereista. Vaikka parisuhteessa toinen muuttaisi toisen omistamaan asuntoon, niin myös se asunnon omistaja hyötyy siitä, että toinen on maksamassa kuluja. Toinen voi myös omalta osaltaan pienentää asunnon omistajan kuluja, osaa tehdä hyvää ja halpaa ruokaa tai osaa remontoida. Sinulla on aika kummallinen käsitys parisuhteesta. Ei kannata muuttaa yhteen kenen kanssa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan yhteisen tilin mallia en kyllä ymmärrä ainakaan sellaisilla ihmisillä joilla on menoja ja ystäviä perheen ulkopuolellakin. Ehkä sopii heille kenellä elämä pyörii työn ja perheen ympärillä lähes kokonaan.
Kyllä minua ahdistaisi ja ärsyttäisi jos vinguttaisin festareilla pari sataa euroa korttia + lipun hinta siltä perheen ainoalta käyttötililtä. Ja ärsyttäisi varmasti naisen vaate- ja laukkuostokset sekä jotkin yli 100€ maksavat parturikäynnit. Noita menoja varten on hyvä olla ihan omat varat, käyttää itse kukin miten tyhmästi haluaa.
Meillä toimii 👌 me taas ei ymmärretä sitä että ne samat rahat yhdeltä tililtä pitää levittää usealle tilille 😄 mutta ei se toki kaikilla toimi.
Yhdeltä? Eiköhän rahaa nimenomaan tule molemmille omat. Sitten kun yhteiskunta on sellainen, että palkat maksetaan pakotusti perhe Jokinen tilille, niin voin harkita että käytän yhden tilin mallia.
Niin, meillä toimii tämä yhden tilin juttu 😊
Eikö teillä tosiaan ole kuin yksi pankkitili? Kai se on sellainen, että toinen saa sitä käyttää, jos toinen kuolee?
Minä markka-aikana voitin lotossa, olin silloin sinkku.
Ostin mm meidän nykyisen kodin ja 3 sijoitusasuntoa plus maksoin veljeni asuntolainan. Hän maksaa sitä minulle 100 e kk takaisin, verotussyistä , 0% korolla.
Jäin ensimmäisen lapsen jälkeen kotiin ja minun tulot ovat vuokratulot.
Maksan niillä lasten kaikki kulut.
Mies maksaa palkallaan kaikki muut. Meille tulee ruuat kotiin kannettuna, maksaa sähkölaskut, yhtiövastikkeet, matkat jne.
Ei tapella ikinä rahasta.
3 on paras, 2 ihan ok. Pääasia on se että koko perheellä on sama elintaso, se on vaan sattumaa mitä puolisot kulloinkin tienaavat, se voi muuttua hyvinkin äkkiä elämän varrella.
En missään nimessä menisi naimisiin miehen kanssa joka vaatisi että hänellä on parempi elintaso kuin minulla jos hänellä olisi parempi palkka. Saisi pitää tunkkinsa ja minä eläisin mieluummin yksin yksiössäni.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä miehni tienaa, vaikka yhdessä on oltu kohta 25 vuotta. Hän pystyy maksamaan omat kulunsa, minä maksan omani. Yhteistä omaisuutta ei ole.
Ompa omituista. Lain mukaan olette samaa taloutta, ja siis teistä kumpikaan ei ole yhtään selvillä teidän talouden asioista?
Mitäs sitten kun toinen kuolee? Siinä on sitten ihmetelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä miehni tienaa, vaikka yhdessä on oltu kohta 25 vuotta. Hän pystyy maksamaan omat kulunsa, minä maksan omani. Yhteistä omaisuutta ei ole.
Ompa omituista. Lain mukaan olette samaa taloutta, ja siis teistä kumpikaan ei ole yhtään selvillä teidän talouden asioista?
Mitäs sitten kun toinen kuolee? Siinä on sitten ihmetelemistä.
Näin sivullisena kysyn, että mitä ihmettelemistä siinä on, jos kerran yhteistä omaisuutta ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan yhteisen tilin mallia en kyllä ymmärrä ainakaan sellaisilla ihmisillä joilla on menoja ja ystäviä perheen ulkopuolellakin. Ehkä sopii heille kenellä elämä pyörii työn ja perheen ympärillä lähes kokonaan.
Kyllä minua ahdistaisi ja ärsyttäisi jos vinguttaisin festareilla pari sataa euroa korttia + lipun hinta siltä perheen ainoalta käyttötililtä. Ja ärsyttäisi varmasti naisen vaate- ja laukkuostokset sekä jotkin yli 100€ maksavat parturikäynnit. Noita menoja varten on hyvä olla ihan omat varat, käyttää itse kukin miten tyhmästi haluaa.
Meillä toimii 👌 me taas ei ymmärretä sitä että ne samat rahat yhdeltä tililtä pitää levittää usealle tilille 😄 mutta ei se toki kaikilla toimi.
Yhdeltä? Eiköhän rahaa nimenomaan tule molemmille omat. Sitten kun yhteiskunta on sellainen, että palkat maksetaan pakotusti perhe Jokinen tilille, niin voin harkita että käytän yhden tilin mallia.
Niin, meillä toimii tämä yhden tilin juttu 😊
Eikö teillä tosiaan ole kuin yksi pankkitili? Kai se on sellainen, että toinen saa sitä käyttää, jos toinen kuolee?
Meillä on kanssa yhteinen tili. Tilinhaltijana on x tai y. Molemmilla on tiliin liitettynä luotto-ja pankkikortti. Kotona kassakaapissa on aina tietty määrä käteistä varalla.
Jos meillä olisi alettu laskea kenen rahat ja kenen menot, ni ero olisi tullut! Melkein 20 vuotta liittoa takana ja aina ollut kaikki yhteistä. Vaikka omat tuloni ovat 1/3 miehen tuloista ja omaisuus maksettu käytännössä siis hänen tuloillaan, niin koskaan ei ole valittanut, eikä mitään ostettu vain hänen nimiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Minä markka-aikana voitin lotossa, olin silloin sinkku.
Ostin mm meidän nykyisen kodin ja 3 sijoitusasuntoa plus maksoin veljeni asuntolainan. Hän maksaa sitä minulle 100 e kk takaisin, verotussyistä , 0% korolla.Jäin ensimmäisen lapsen jälkeen kotiin ja minun tulot ovat vuokratulot.
Maksan niillä lasten kaikki kulut.Mies maksaa palkallaan kaikki muut. Meille tulee ruuat kotiin kannettuna, maksaa sähkölaskut, yhtiövastikkeet, matkat jne.
Ei tapella ikinä rahasta.
Veljelläsi on ihana sisko :)
Meillä maksetaan tasan puoliksi kaikki, vaikka miehellä on kaksi lasta ja paremmat tulot. Olen yrittänyt, että miehen kuuluisi maksaa enemmän mutta enää en uskalla. Olkoon sitten näin, rahaahan se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä saan käteen 1800, mies saa käteen 2800. Yhteiselle taloustilille siirretään samanverran. Mies maksaa asunnon ja auton kulut, kun omistaa asunnon ja kulkee autolla töihin. Molemmille jää käyttörahaa suunnilleen saman verran, tästä molemmat tietenkin säästää.
Eikö toi nyt ole jo aikamoista lompakkoloisen elämää jos mies maksaa kokonaan yksin auton ja asunnon?
Jonkun mielestä on, meidän mielestä ei. Autoa käytetään todella harvoin muuhun kuin miehen työmatkaan. Asunnonlainan mies maksaa kun sen omistaakin. Minulle tämä järjestely mahdollistaa sen, että saan säästettyä rahaa yhteisen kodin ostamiseen.
Tai sitten pesämunaa varten eron "yllättäessä". Ihan vatun epäreilu tapa koska sinä asut 100% ilmaiseksi eli mies kustantaa sinulle mahdollisuuden kartuttaa esim. osakesalkkua aivan järjettömän nopeasti.
Ei ollenkaan epäreilua. Kommentoijahan sanoi, että laittavat yhteiselle taloustilille YHTÄ PALJON rahaa. Eli kommentoija maksaa kyllä oman elämänsä. Miksi hänen pitäisi maksaa toiselle omistusasuntoa? Silloin se olisi epäreilua, jos kommentoija maksasi omistusasuntoa, joka kuitenkin jäisi eron sattuessa vain sille toiselle. Kyllähän sille kommentoijan kaverillekin on halvempaa asua. kun toinenkin on maksamassa elämistä, vaikka lainaa maksaakin itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksetaan tasan puoliksi kaikki, vaikka miehellä on kaksi lasta ja paremmat tulot. Olen yrittänyt, että miehen kuuluisi maksaa enemmän mutta enää en uskalla. Olkoon sitten näin, rahaahan se vain on.
Se raha vaan merkkaa aika paljon tässä elämässä. Jos nyt elätät miestä ja sen lapsia. voi olla, että myöhemmin kadut. Kannattaako miettiä, että vaikka säästäisi itselleen pahanpäivän varalle?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten halu tulojen tasaamiseen on kyllä uskomaton. Ensin yhteiskunnassa pitää paremmin menestyneitä ja enemmän panostaneita rokottaa oikein kunnolla. Sitten parisuhteessakin täytyy pitää huoli, ettei vaan toisella olisi muutamaa saturaista enemmän kuukaudessa. Uskomatonta, että raha on joillekin noin tärkeää, että muilla ei saisi olla sitä yhtään enempää.
Kyllähän se huomattavasti enemmän tienaava vähitellen suhteessa katkeroituu. Kummasti vain pienituloisten naisten ex-miehet hankkivat uudeksi kumppanikseen tulotasoltaan vertaisensa naisen. Itse olin paremmin tienaava nainen ja kyllä alkoi vähitelke ottaa päähän se kaiken kustantaminen
Itseasiassa asun pk-seudulla omistusasunnossa enkä saa yhteiskunnalta mitään rahallista kuukausittaista tukea. Enkä siltikään käyt kuukaudessa tonnia itseeni.
Haluatko tietää vielä lisää?