Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajat! Asuntonäytöstä.

Vierailija
04.07.2018 |

Tänään iltapäivällä on näyttö yhdestä ihan unelmien vuokra-asunnosta. Harmi vaan, että kyseinen ilmoitus houkuttelee myös noin kolmekymmentä muuta asunnonhakijaa paikalle.

Miten jäisimme vuokranantajann mieleen? Mitkä asiat ovat plussaa? Mitä taas ei kannata tehdä? Olen ihan uuno tässä asiassa, kun on elämäni eka näyttö..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika yksilöllistä... onko näytössä itse vuokranantaja vai joku vuokrayhtiön edustaja? Mulla ainakin vaikuttaa tietyllälailla henkilökemiat, saatan myös etsiä esim. opiskelijaa(opiskelijoita), en pariskuntaa, vaikken sitä ääneen sanokaan. Jollain toisella päinvastoin. Ole oma paras itsesi.

Vierailija
2/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ainakin juttelin esittelijän kanssa. Tein tarkentavia kysymyksiä kohteesta ja ihastelin paikkaa. En tosin tiä oliko tällä vaikutusta, mutta oikeestaan kukaan muu näytöllä ei ottanu kontaktia esittelijään vaikka heillä olisi ollut siihen mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika yksilöllistä... onko näytössä itse vuokranantaja vai joku vuokrayhtiön edustaja? Mulla ainakin vaikuttaa tietyllälailla henkilökemiat, saatan myös etsiä esim. opiskelijaa(opiskelijoita), en pariskuntaa, vaikken sitä ääneen sanokaan. Jollain toisella päinvastoin. Ole oma paras itsesi.

Vuokranantaja :) kiitos! Siis varmasti saan iham typeryksen leiman, mutta menkööt. Mitä kysymyksiä kohteesta voisi esittää?

Vierailija
4/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kysyä vaikkapa sitä, millaista vuokralaista etsitään, onko tavoitteena mahdollisimman pitkäaikainen vuokrasuhde jne, Tai asunnon ympäristöstä, vaikkapa missä on lähin kauppa ja onko julkiset kulkuyhteydet hyvät. Tuollaisia ei välttämättä ole esitteessä, siksi niistä voi hyvin kysyä.

Ja toki luet esitteen ja kysyt, jos sieltä nousee jotakin. Onko esimerkiksi tulossa remontteja?

Minustakin on hyvä, että juttelet esittelijän kanssa, ota katsekontakti ja hymyile ja puhu kuuluvasti ja reippaasti.

(En ole ykkönen)

Vierailija
5/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja :) kiitos! Siis varmasti saan iham typeryksen leiman, mutta menkööt. Mitä kysymyksiä kohteesta voisi esittää?

Kyselet remonteista, onko tulossa. Kuinka pitkäaikaisesta vuokraamisesta on kysymys, autopaikasta (vaikka ei autoa olekaan), vieraspaikoista, saunavuoroista, naapureista, saako laittaa oman pesutornin, onko nettiyhteys valmiina. Kyllähän näitä aiheita riittää. Lopuksi säästä ja kannattaa jäädä viimeiseksi - jää mieleen.

Vierailija
6/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja etsii yleensä pitkäaikaista luotettavaa vuokralaista. Vuokravälittäjät suosivat työssä käyviä hyvin raha-asiansa hoitaneita. Tupakoimattomuus ehdoton plussa. Kättele, katso silmiin. Älä luimuile ja arvostele pintamateriaaleja tms.

Perusasiat vuokralla asumisesta kannattaa olla hallussa (vuokravakuus, irtisanomisajat, vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet, oma sähkösopimus, kotivakuutus ym).

Jos ei papereista selvästi ilmene, voi kysyä esim. millainen nettiyhteys taloyhtiössä on ja sisältyykö vuokraan, pyöräkellarista, pesutuvasta tms. asumisen kannalta oleellisesta tai muusta mikä itselläsi on viihtymisen kannalta tärkeää. Lähikaupasta tai ympäristöstäkin voi omistajalta kysyä, vuokravälittäjä tuskin niistä tietää.

Vierailija
7/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysele liikaa. Sellainen yleinen kiinnostus on hyvästä, tyylillä "Onko taloyhtiö rauhallinen? Me elämme hyvin rauhallista elämää ja olisi tärkeää että paikka on rauhallinen." mutta jos alat kuulustelemaan listojen materiaalit, uunin iän, jääkaapin hurinan määrän jne. tulee olo että nyt on tulossa vuokralainen jonka luona saa juosta korjaamassa kuviteltuja vikoja kerran viikossa.

Jos mukaan pyydetään kaavaketta niin oikeasti täytä se, epämääräiset laput johon on äkkiä nimiä rustattu menevät helposti roskiin ja kaavakkeet oikeasti käsittelyyn. Jos kaavaketta ei pyydetty, niin ei ole huono idea tehdä koneella omaa paperia johon laittaa vaan tyyliin "Matti ja Merja Meikäläinen. Kumpikin vakituisessa täysipäiväisessä työsuhteessa. Haetaan mahdollisimman pitkäaikaista asuntoa. Meillä ei ole lemmikkejä ja kumpikaan ei tupakoi."

Toki suoraan sanottuna näissä ei koskaan tiedä mitä vuokraisäntä hakee. Joskus minulle on suoraan sanottu, että haluavat opiskelijan, joskus on sanottu että nuoret pariskunnat eivät kelpaa koska kohta alkavat rakentamaan perhettä ja muuttavat kuitenkin pois, joskus melkein pyydetty nuuhkimaan ihmisiä ja kaikki jotka hiukankin haisevat tupakalta eivät mene edes harkintaan.

Vierailija
8/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajat suosivat: naisia, tupakoimattomia, pitkäaikaisia, vuokranmaksukykyisiä jne. Pyri osoittautumaan sellaiseksi.

Vierailija
9/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 2 tarkentelee.

Ite kyselin autopaikoista (asukas/vieras), menneistä ja tulevista remonteista, onko taloa/aluetta yleisesti pidetty rauhallisena, kulkuyhteksistä, yhteisistä tiloista. Ihastelin pohjan toimivuutta ja ympäristön vehreyttä. Just tollasia kysymyksiä yleisellä tasolla.

Enkä tietenkään ominut esittelijää. Kysyin, kiertelin, kysyin. Poistuin viimeisten joukossa paikalta. Kyseessä oli välitysfirma, niin olin heidän hakemuslomakkeen täyttänyt ennalta.

En puuttunut millään tavalla asunnon pintojen tai laitteiden kuntoon.

Muistaa kohtelias ja asiallinen käytös.

Vierailija
10/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselet remonteista, onko tulossa. Kuinka pitkäaikaisesta vuokraamisesta on kysymys, autopaikasta (vaikka ei autoa olekaan), vieraspaikoista, saunavuoroista, naapureista, saako laittaa oman pesutornin, onko nettiyhteys valmiina. Kyllähän näitä aiheita riittää. Lopuksi säästä ja kannattaa jäädä viimeiseksi - jää mieleen.

Kuulostaa liian nipolta mun korvaan. Itseeni vaikuttaa enemmän asunnon aito ja luonteva (ei liioitteleva) ihasteleminen (eli miten sopiva se olisikaan juuri sinun tarpeisiisi) ja se, että vaikkapa kertoo jotain tulojensa muodostumisesta ja lähivuosien suunnitelmista (asua paikkakunnalla tms).

1

Vierailija
11/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja 2 tarkentelee.

Ite kyselin autopaikoista (asukas/vieras), menneistä ja tulevista remonteista, onko taloa/aluetta yleisesti pidetty rauhallisena, kulkuyhteksistä, yhteisistä tiloista. Ihastelin pohjan toimivuutta ja ympäristön vehreyttä. Just tollasia kysymyksiä yleisellä tasolla.

Enkä tietenkään ominut esittelijää. Kysyin, kiertelin, kysyin. Poistuin viimeisten joukossa paikalta. Kyseessä oli välitysfirma, niin olin heidän hakemuslomakkeen täyttänyt ennalta.

En puuttunut millään tavalla asunnon pintojen tai laitteiden kuntoon.

Muistaa kohtelias ja asiallinen käytös.

Tässä on ihan asiallisia, ei-nipoja kysymyksiä :) Osoittaahan se kiinnostusta, että kyselee :)

1

Vierailija
12/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vastaajat vuokranantajia? Itseäni kiinnostaa vuokranantajana ennen kaikkea vuokralaisen maksukyky ja asiallisuus. Vuokralaisena totta kai kiinnostaisi milloin linjasaneeraus tms tulossa, jos on.

Kerro vuokranantajalla tuloistasi. Jos olet opiskelija, oikeutuksesta yleiseen asumistukeen ja opintolainaan tai osa-aikatöihin, millä nyt aiotkaan rahoittaa vuokrasi. Jos käyt töissä, kerro missä.

Muista sanoa että takuuvuokra ei ole ongelma ja voit maksaa sen heti. Kerro hetusi jotta voi tarkistaa luottotiedot. Vielä parempi: Ota mielummin itse oma luottotodistuksesi mukaan (enää et taida ehtiä tosin, jos näyttö tänään). Vuokranantajan ei tarvitse nähdä vaivaa tarkistaakseen niitä, heti iso plussa sinulle. Lähetä heti näytön jälkeen viesti, kiitä näytöstä ja sano että haluaisit asunnon. Kuulostaa ilmiselvältä, mutta jos näytössä on n 30 tyyppiä, kämppä menee ensimmäiselle jonka tietää maksukykyiseksi, luottohäiriöttömäksi ja asialliseksi. Näin ainakin omani menivät.

Ulkomaalainen expat-kollegani otti vuokranäyttöön mukaan CV:nsä, luottotietotarkistuspaperin (tai mikä se nimi onkaan), ja palkkakuitin todistuksena tuloista ja sai heti asunnon. Näillä teet vaikutuksen ja jäät mieleen, ei tarvitse kauaa arpoa.

Vierailija
13/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vastaajat vuokranantajia? Itseäni kiinnostaa vuokranantajana ennen kaikkea vuokralaisen maksukyky ja asiallisuus. Vuokralaisena totta kai kiinnostaisi milloin linjasaneeraus tms tulossa, jos on.

Kerro vuokranantajalla tuloistasi. Jos olet opiskelija, oikeutuksesta yleiseen asumistukeen ja opintolainaan tai osa-aikatöihin, millä nyt aiotkaan rahoittaa vuokrasi. Jos käyt töissä, kerro missä.

Muista sanoa että takuuvuokra ei ole ongelma ja voit maksaa sen heti. Kerro hetusi jotta voi tarkistaa luottotiedot. Vielä parempi: Ota mielummin itse oma luottotodistuksesi mukaan (enää et taida ehtiä tosin, jos näyttö tänään). Vuokranantajan ei tarvitse nähdä vaivaa tarkistaakseen niitä, heti iso plussa sinulle. Lähetä heti näytön jälkeen viesti, kiitä näytöstä ja sano että haluaisit asunnon. Kuulostaa ilmiselvältä, mutta jos näytössä on n 30 tyyppiä, kämppä menee ensimmäiselle jonka tietää maksukykyiseksi, luottohäiriöttömäksi ja asialliseksi. Näin ainakin omani menivät.

Ulkomaalainen expat-kollegani otti vuokranäyttöön mukaan CV:nsä, luottotietotarkistuspaperin (tai mikä se nimi onkaan), ja palkkakuitin todistuksena tuloista ja sai heti asunnon. Näillä teet vaikutuksen ja jäät mieleen, ei tarvitse kauaa arpoa.

Olen kyllä, mutta vuokraan vain yhtä asuntoa ja vuokralainen vaihtuu suhteellisen harvoin, joten ei ole muodostunut rutiiniksi :D Jos asuntoja olisi enemmän, niin menisi varmaan enemmän liukuhihnahommaksi juuri tuon tyyppisin kriteerein.

Vierailija
14/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa: viimeksi jäi huono kuva kahdesta potentiaalisesta naisesta, jotka kyselivät paljon asunnosta mutta eivät kertoneet mitään itsestään. Kun kysyin heiltä itse asiaa, he kyllä kertoivat töistään ja olivat molemmat töissä, mutta eivät itse tajunneet kertoa mitään.

Toiset potentiaaliset lähettivät minulle yv:n Facebookissa ja kertoivat kiinnostuneensa, koska asunto on lähellä tyttöystävän koulua. Kertoivat oma-aloitteisesti olevansa molemmat osa-aikatöissä olevia opiskelijoita eli saivat opintotukea ja asumistukea, sen lisäksi sanoivat suoraan että ovat valmiita ottamaan myös opintolainaa vuokranmaksuun.

Ensivaikutelma on siis tärkeä! Kerro, miksi haluaisit asunnon ja miten maksat vuokran, se on tärkein.

Vierailija
15/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sellainen, millaista etsitään eli luotettava, siisti ja maksukykyinen, etsi asuntoa vähintään 2 vuodeksi. Kerro, että luottotietosi saa tarkistaa. Sano, että nykyinen vuokranantaja on valmis suosittelemaan, jos uusi vuokranantaja haluaa soittaa.

Jos vuokralaiskandi kyselee taloyhtiön remontit, saunat, autopaikat, leikkipuistot lähellä jne., niin en ole erityisen innostunut vuokraamaan hänelle. Nipottava vuokralainen on rasite ja utelu tulevista remonteista kertoo siitä, että tiedossa on vaikeuksia. Minä vuokranantajana kun kerron hyvin avoimesti, jos jotain on tulossa.

Vierailija
16/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat suosivat: naisia, tupakoimattomia, pitkäaikaisia, vuokranmaksukykyisiä jne. Pyri osoittautumaan sellaiseksi.

Aloin miettimään näyttöön tulevaa miestä, joka pyrkii osoittautumaan naiseksi. Meni kahvi väärään kurkkuun. 😁

Oma välittäjäni kertoi aina mielikuvistaan. Hyväkäytöksinen, rauhallisen oloinen, vakituinen työpaikka tai eläkeläinen, jonka takuu ja osa vuokrasta tulee kelalta yms. Eli vuokralainen, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän työtä ja on pitkäaikainen sekä luotettava.

Vierailija
17/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 jatkaa: viimeksi jäi huono kuva kahdesta potentiaalisesta naisesta, jotka kyselivät paljon asunnosta mutta eivät kertoneet mitään itsestään. Kun kysyin heiltä itse asiaa, he kyllä kertoivat töistään ja olivat molemmat töissä, mutta eivät itse tajunneet kertoa mitään.

Toiset potentiaaliset lähettivät minulle yv:n Facebookissa ja kertoivat kiinnostuneensa, koska asunto on lähellä tyttöystävän koulua. Kertoivat oma-aloitteisesti olevansa molemmat osa-aikatöissä olevia opiskelijoita eli saivat opintotukea ja asumistukea, sen lisäksi sanoivat suoraan että ovat valmiita ottamaan myös opintolainaa vuokranmaksuun.

Ensivaikutelma on siis tärkeä! Kerro, miksi haluaisit asunnon ja miten maksat vuokran, se on tärkein.

Mua ei kannata lähestyä facebookissa, ja tekstarinlähettäjille jotka kyselevät jotain en myöskään ala vastailemaan :) Soittakoot, jos on kysyttävää.

Vierailija
18/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin saamaan asunnon nykyisen asuntoni näytössä, jossa oli juuri asunto ihan täynnä porukkaa. Asunto oli samassa taloyhtiössä parhaan ystäväni kodin kanssa. Otin ystäväni mukaan näyttöön, kehuimme kovaan ääneen asuntoa. Kyselin kohteestaa esittelijänä. Valehtelin hakemuksessa ettei minulla ole lemmikkejä ja työpaikkani on vakituinen. Kun annoin hakemuksen esittelijänä sanoin haluavani asunnon, koska paras ystäväni asuu samassa taloyhtiössä ja esittelin ystäväni esittelijälle. Kirjoitin syy myös hakemukseen.

Seuraavana päivänä esittelijä soitti minulle ja kysyi olinhan se kenellä oli ystävä naapurissa ja tarjosi asunto on minulle.

Eli asunnon saa jos osaa perustella miksi juuri kyseinen asunto on itselle sopiva ja vähän kaunistelee totuutta (tosin nykyään minulla ei ole lemmikkejä ja työkin on vakituinen).

Vierailija
19/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isännöitsijä ja vuokraan oman salkkuni huoneistoja. Seuraavat asiat vaikutta minulla harkintaani;

* tuo esille jos huoneisto soveltuisi sinulle hyvin työ/opiskelupaikkasi ja harrastustesi sijaintiin nähden

* jos mahdollista vapaamuotoinen hakemus jonka liitteenä palkka- tai opiskelijatodistus ja jos vain mahdollista suositus edelliseltä vuokranantajalta

* jos ensimmäinen asunto ja olet vasta itsenäistymässä jompi kumpi/molemmat vanhemmista mukaan, tuo esille että asumisen ja itsenäistymisen tuki on olemassa

Vierailija
20/25 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kannata lähestyä facebookissa, ja tekstarinlähettäjille jotka kyselevät jotain en myöskään ala vastailemaan :) Soittakoot, jos on kysyttävää.

Itse olin laittanut ilmoituksen vuokra-asunnot Helsinni ryhmään joten siksi Messenger.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän