Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2800 euron kk-palkka ei riitä elämiseen HKI€

Vierailija
03.07.2018 |

Palkkani 2800€/kk
käteen jää hiukan vajaat 2000e
Vuokra 750e
HKL-kk-lippu 50e
Laskut 150e
Terveydenhoitomenot 200-250e/kk (pitkäaikaissairaus)
Elämiseen jää n. 800e/kk. Sossun asiakkaana saisin n. 500e käteen kuussa. Terveydenhoitomenot ja asunnon maksaisi sossu. Saan kokoaikatyötä tekemällä kuussa 300e enemmän.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein ostan kaupasta -30% elintarvikkeita. Silmälasit ostan kerran viidessä vuodessa. Naapurin sossut saa ilmaiset lasit kerran vuodessa :( -ap

Vierailija
22/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn leipäjonossa. ei siellä sossun asiakkaita ole, vaan pienipalkkaisia (alle 3000e/kk).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellaisia pakollisia laskuja ihmisille tulee, mitä Kela ei huomioi toimeentulotuessa? Olen itse työssäkäyvä ja ainoat laskut, joita minulle tulee on vesi- ja sähkö (Kela maksaa), kotivakuutus (Kela maksaa) ja puhelinlasku. Puhelinlaskua Kela ei maksa, mutta se on 10e kuussa, joten ei paljon. Jos tulee terveydenhoitomenoja, niin nekin Kela maksaisi ja lääkkeet. Eli kun aina sanotaan, että siitä perusosasta pitää maksaa kaikki laskut, niin mitä nämä laskut on?

Vierailija
24/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä näitä köyhille kateellisia. No jättäydy pois töistä jos luulet että se tekee sinut onnelliseksi, ole hyvä

Vierailija
25/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tajunnut, miten ne rahat ei muka riitä elämiseen. Eikö 800€ riitä ruokaan ja muihin ostoksiin, jos muut laskut on jo maksettu?

Vierailija
26/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan tajunnut, miten ne rahat ei muka riitä elämiseen. Eikö 800€ riitä ruokaan ja muihin ostoksiin, jos muut laskut on jo maksettu?

Pointti oli se, että se on vaan 300 euroa enemmän kuin toimeentulotuen saajalla.

Vierailija
27/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan vähennys.

Siistit työvaatteet toimistolle.

Kerran vuodessa lomamatka (töistä toipuminen)

Vierailija
28/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkani 2800€/kk

Miten sulla on veroprosentti noin iso? Onko tilanne ollut jo pitkään tuo, ts. tiedät että prosentti on oikein (eli et saa messeviä palautuksia)?

Mulla Tampereella palkka 2700 euroa, käteen jää 2200, ja ei täällä kunnallisveroäyri ainakaan Helsinkiä pienempi ole. 

Vierailija
29/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä näitä köyhille kateellisia. No jättäydy pois töistä jos luulet että se tekee sinut onnelliseksi, ole hyvä

Suomessa ei ole köyhiä.

Vierailija
30/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usein ostan kaupasta -30% elintarvikkeita. Silmälasit ostan kerran viidessä vuodessa. Naapurin sossut saa ilmaiset lasit kerran vuodessa :( -ap

Miksi silmälasit pitäisi ostaa jos näkö ei ole muuttunut? Sossu ei korvaa laseja ilman silmälääkärin todistusta.

Vierailija
31/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli se, että se on vaan 300 euroa enemmän kuin toimeentulotuen saajalla.

Eikö 300 euroa ole rahaa? Vuodessa 3600 euroa! Sillä tekee aika pitkän matkan tai ostaa huonekaluja, vaatteita yms. Lisäksi on vapaus ja oma ylpeys tallella. Moni tekee työtä paljon pienemmällä palkalla.

Vierailija
32/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monen kirjoissa 300€ ylimääräistä tuhlattavaksi (tai vaihtoehtoisesti säästettäväksi ja sijoitettavaksi) on iso raha. Vuodessa se on jo yksi ulkomaanmatka. Tai mahdollisuus säästää eläkepäivien varalle. 

Mitä toimeentuloasiakkaalla on odottettavana tulevaisuudeltaan? Näköalattomuutta ja epätoivoa. Jännitystä siitä, leikataanko perustoimeentuloa. Jatkuvasti viranomaisten armoilla olemista, hakemusten täyttelemistä ja rahan anomista. En pysty näkemään tässä mitään kadehdittavaa. Moni sortuu turruttamaan pahaa oloaan päihteillä.

Vierailija
33/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoitan kokeilemaan paljonko saat sossusta, varaudu karvaaseen pettymykseen...

Vierailija
34/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkani 2800€/kk

Miten sulla on veroprosentti noin iso? Onko tilanne ollut jo pitkään tuo, ts. tiedät että prosentti on oikein (eli et saa messeviä palautuksia)?

Mulla Tampereella palkka 2700 euroa, käteen jää 2200, ja ei täällä kunnallisveroäyri ainakaan Helsinkiä pienempi ole. 

Mulla palkka 2700 myös. Veroprosentti 19% ja käteen jää 2018e. Pakko nostaa vielä loppuvuodelle veroprosenttia kun tuo on liian matala.

Vierailija
35/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin sanoin olet laskenut tuon väärin ei kellään sossun asiakkaalla noin paljon jää elämiseen.

Vierailija
36/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan käteen jotain 3200€/kk.

Asuntolainalyhennys ja vastikkeet 700€/kk

Autokulut, dieselit jne 250€/kk

Ruoka ja taloustarvikkeet 500€/kk

Vakuutukset, sähkö yms 200€/kk

Puhelin netti yms 50€/kk

Rahastosäästämiseen 400€/kk

Asunnon lisäksi ei muita velkoja tai lainoja.

Kaikkien kulujen jälkeen jää pyöreesti noin tonni hummailuun.

Kai tää oli joku kilpailu, Mitä mä voitin?

Vierailija
37/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko rahankäyttötaidot vain hukassa? Meillä elää viisi henkeä tuolla+kotihoidontuki ja lapsilisät... Vuokra on päälle 1000 e ja autokin löytyy, jää myös rahaa reissaamiseen. Suosittelen pitämään menoista kirjaa niin näet mihin rahat todella uppoavat. Ja jo 800 kuukaudessa on aika hyvin elämiseen yhdelle ihmiselle.

Vierailija
38/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä ihmeellisiä kuvitelmia mitä "sossut" saa ja mitä ei. 

Itse sain silmälaseihin tukea vielä silloin, kun tt-tuki maksettiin sossusta, eli n. 3 vuotta sitten. En kuitenkaan saanut koko summaan maksusitoumusta, vaan n. puolet siitä. Itse maksoin loput työmarkkinatuesta. Yritin kyllä perustella, että kun jatkossa tarvitsen moniteholasit, niin siksi olisin kaivannut täyden tuen, mutta kun ei niin ei. Onneksi silmälasiliike tuli vastaan ja sovittiin maksusopimus.

Tietenkin jos tarvitsee aikalailla vaan peruslinssit ja sankojen valinnassakaan ei ole ongemia, niin tokihan kait jostain voi löytää n. 50-100 eurolla itselleen sopivat ja saa sitten koko summaan tukea. 

Ja muistaakseni sossuaikaan oli sääntö, että joka vuosi ei voinut hakea uusiin silmälaseihin tukea, vaan oliko väli nyt jotain 3-5 vuotta ja taas pystyi hakemaan.  Luultavasti Kela nykyään ei ole yhtään sen suopeampi näiden päätösten tekemisessä.

Vierailija
39/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkani 2800€/kk

Vuokra 750e

HKL-kk-lippu 50e

Laskut 150e

Terveydenhoitomenot 200-250e/kk (pitkäaikaissairaus)

Elämiseen jää n. 800e/kk. Sossun asiakkaana saisin n. 500e käteen kuussa. Terveydenhoitomenot ja asunnon maksaisi sossu. Saan kokoaikatyötä tekemällä kuussa 300e enemmän.

Vero ei ole noin korkea. Asun itse Vantaalla, jossa on veroäyrikin vähän korkeampi kuin Helsingissä. Sama palkka. Käteen jää vähän yli 2000 euroa. Työpaikkaterveydenhuolto maksaa varmaan osan sairaskuluista. Minulla asuminen jokseenkin saman verran ja matkalipusta seutulippu. Hyvin riittää enkä edes ajattele tässä tilanteessa sossun rahoja. Odottelen paikallista kesälomaa. Turha näitä juttuja on keksiä tai sitten laskupää tökkii.

Vierailija
40/83 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekös, kun lapsia ei enää tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme