Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2800 euron kk-palkka ei riitä elämiseen HKI€

Vierailija
03.07.2018 |

Palkkani 2800€/kk
käteen jää hiukan vajaat 2000e
Vuokra 750e
HKL-kk-lippu 50e
Laskut 150e
Terveydenhoitomenot 200-250e/kk (pitkäaikaissairaus)
Elämiseen jää n. 800e/kk. Sossun asiakkaana saisin n. 500e käteen kuussa. Terveydenhoitomenot ja asunnon maksaisi sossu. Saan kokoaikatyötä tekemällä kuussa 300e enemmän.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ittes irti jos v*tuttaa

Vierailija
62/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan tajunnut, miten ne rahat ei muka riitä elämiseen. Eikö 800€ riitä ruokaan ja muihin ostoksiin, jos muut laskut on jo maksettu?

Pointti oli se, että se on vaan 300 euroa enemmän kuin toimeentulotuen saajalla.

Jos 300 e tuntuu pikkurahalta, ei ole ongelmia toimeentulossa. Onhan se nyt aivan eri asia, jääkö kuussa käteen 500 e vai 800 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla bruttopalkka 2400€. Vuokra vesineen on ihan helvetin kallis! Asun Itä-Helsingissä. 871€ menee kuukausittain asuntoon. Onneksi työ on kävelymatkan päässä.

Vierailija
64/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa brutto 2400, ja kyllähän se harmittaa! Olen vielä suorittanut maisterin tutkinnon (luonnontieteet) niin alaan liittyviä hyväpalkkaisia töitä olisi, mutta kun niitä ei saa! Sekös se kismittääkin, että on jäänyt tähän alemman tulotason loukkuun.

Vierailija
65/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisella yksinasujalla ei riitä 800 e kuussa elämiseen? Minun nettopalkkani on 2500 euroa, josta jää laskujen (asuntolaina ja vastike, opintolaina, auto, sähkö, vakuutukset, puhelin, netti, kaksi lehtitilausta, lapsen yksi harrastus ja lukion oppikirjat) jälkeen tavallisesti 900-1000 euroa kahden hengen ja yhden kissan elämiseen. Lapsen isän kanssa on sovittu, että kumpikaan ei maksa toiselle elatusapua vaan hoidamme kulut muuten. Opintorahaa lapsi ei saa vanhempien tulojen vuoksi.

Pidän meitä hyvin toimeentulevina. Työssäkäyvä saa sitä paitsi ajoittain erilaisia ekstrarahoja, kuten ylityöpalkkioita ja lomarahoja. Näillä pääsee vaikkapa matkustamaan ja saa pientä luksusta elämään. Toimeentulotukiasiakkaan tulot ja elämä ovat samoja vuodesta toiseen.

Vierailija
66/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällainen höpöketju "pakollisine laskuineen" on kasvanyt näin pitkäksi? En viitsi lukea, mutta kai kaikille on selvää, että niin ensimmäinen kuin jonkun muunkin töissä käyvän nitisijän viestit olivat silkkaa höpöä.

Lääkkeillä on lääkekatto. Ja "pakolliset laskut" 🙄 no, ovat mitä ovat.

Vierailija
67/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimaalinen tulotaso on siinä noin 3500 euroa brutto/kk. Tuon jälkeen ei ole kovin järkevää tehdä töitä - käteen jäävä osuus pienenee aina vaan voimakkaammin progressiivisesti, ja eläkekin kerryttää nykyisin niin huonosti mitään. Toki jotain, joo. Suuren suuria palkkasummia on siis ihan turha haaveilla. Verottajalle ja eläkeyhtiöille menee suurin osa teidän selkähiestä! Itse olen ratkaissut tämän niin, että teen palkkatyötä, ja sen rinnalla vähän (paino tällä sanalla) muita töitä omaan osakeyhtiöön, jonka kautta sijoitan "ylimääräiset" palkkatuloistakin. Koska niistä jää kyllä. Kannattaa miettiä tätä vaihtoehtoa!

Vierailija
68/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee. Silti äänestät puolueita jotka vaikeuttavat asiaasi ja tuovat jaolle liää ihmisiä.

Juuri niin, äänestetään vuodesta toiseen niitä samoja aivokääpiöitä, jotka vaikeuttavat kaikilla mahdollisilla tavoilla tavallisen ihmisen (lue: pieni/keskituloisen tai sairaan) elämää. Nytkin taas SDP:n Rinne suosituin pääministeriehdokas! Luuletteko että jokin muuttuu jos SDP on vallassa? Voitaisko koittaa välillä jotain muuta vaihtoehtoa, enkä nyt tarkoita PS:a tai niitä sinisiä reppanoita.

Vierailija
69/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkani 2800€/kk

Vuokra 750e

HKL-kk-lippu 50e

Laskut 150e

Elämiseen jää n. 800e/kk. Sossun asiakkaana saisin n. 500e käteen kuussa. Terveydenhoitomenot ja asunnon maksaisi sossu. Saan kokoaikatyötä tekemällä kuussa 300e enemmän.

No eikös se sitten kannata jatkaa töissä?

Jos 800 ei meinaa riittää, niin miten luulit sen 500 riittävän paremmin?

Vierailija
70/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailun vuoksi mun tiedot.

Palkka 2050

Käteen jää 1600

Vuokra (Vantaalla) 600

Laskut max 100

Seutulippu 100

Käyttörahaa siis 800, josta jää yleensä 200-300 säästöön kuukaudessa. Ei paha. Pienipalkkaisissa duuneissa olleena oon nyt rikkaimmillani ilman ylimääräistä penninvenytystä.

Vierailija
71/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän tuon ongelman.

Kun tulot nousee niin verotus kiristyy ja osa julkisen palveluiden maksut nousevat.

Kun makselee päivähoitomaksuja 3 lapsesta ja laskee että halvemmaksi olisi jäädä kotiin.

Helsingissä asuminen on kalllista ja liikkuminen vie aikaa.

Vierailija
72/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämiseen 800€/kk on aika paljon, ainakin yhdelle ihmiselle! Tienaan suunnilleen saman verran, itselläni jää elämiseen noin 450€/kk ja pärjään sillä ihan mainiosti, hyvin syön, harrastan ja käyn ulkonakin välillä.

Laskin kerran, että eläkkeeni jää niin pieneksi, että on sama käynkö ikinä töissä nykyisellä palkkatasolla. Tulen jokatapauksessa saamaan yleistä asumislisää, tai vastaavaa vanhana. Järjestelmä pitää huolen, että eläkkeellä saan vain juuri tietyn summan.

No esimerkiksi SIJOITTAMALLA tuon erotuksen saisit aika kivan lisän tuottoina sitten eläkkeellä. sossutuilla tätäkään mahdollisuutta ei ole. Minä en ainakaan luota että eläkejärjestelmä tällaisenaan tulee säilymään vaan hyvinkin pian aletaan eläkkeitä leikkaamaan. harmi kun siitä joutuu itse maksamaan ja ei pääse nauttimaan ikinä. Kuitenkin itse varaudun siihen että myös vanhana voisin elää siedettävää elämää.

Vierailija
73/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni 60% nettopalkasta pakollisiin (asuntolaina, vastike) kuluihin kuukaudessa. Loppujen rahojen piti riittää kaikkeen muuhun (laskut, ruoat, lääkkeet yms). Aina sain riittämään. Tosin lopetin kaikki maksulliset lehdet ja palvelut, syön eväitä töissä, pyöräilen/kävelen kaikkialle, vaatteita ostan tarvitessa (laadukkaita, jotta kestää), ruoat ostan kilohinnan perusteella, kaiken mahdollisen ostan tarjoushinnalla (google on hyvä apuväline). Mun on pakko saada säästöön 100-200€/kk, jotta pystyn maksamaan vakuutukset jotka tulevat kerran/kahdesti vuodessa ja aina samaan aikaan. En koe, että joutuisin mitenkään kituuttamaan tai en pärjäisi, pärjään oikein hyvin. Hummailen satunnaisesti kun siihen on tarvetta ja rahaa. Elän siis varojeni mukaan.

Vierailija
74/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollikka kirjoitti:

Optimaalinen tulotaso on siinä noin 3500 euroa brutto/kk. Tuon jälkeen ei ole kovin järkevää tehdä töitä - käteen jäävä osuus pienenee aina vaan voimakkaammin progressiivisesti, ja eläkekin kerryttää nykyisin niin huonosti mitään. Toki jotain, joo. Suuren suuria palkkasummia on siis ihan turha haaveilla. Verottajalle ja eläkeyhtiöille menee suurin osa teidän selkähiestä! Itse olen ratkaissut tämän niin, että teen palkkatyötä, ja sen rinnalla vähän (paino tällä sanalla) muita töitä omaan osakeyhtiöön, jonka kautta sijoitan "ylimääräiset" palkkatuloistakin. Koska niistä jää kyllä. Kannattaa miettiä tätä vaihtoehtoa!

Minä sain jonkin aikaa sitten 400 euron palkankorotuksen juuri tuosta 350 eurosta 3900 euroon. Käteen jää noin 275 euroa enemmän kuin ennen palkankorotusta. Kyllä se minulle ainakin on ihan mukava lisä, ja aion jatkossaki pyytää palkankorotuksiakin. Hoitomaksuistakin menee täydet jo huomattavasti pienemmillä tuloilla, joten en ymmärrä tätä valitusta.

Vierailija
75/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lääkekatto ole jotain 700 e /vuosi? Eli joka kk ei tartte maksaa 200-250 e lääkkeistä.

Vierailija
76/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle kertyy eläkettä palkkatyöstä ja tienaat itse rahasi.Kyllä sen verran pitää ylpeyttä olla ettei heittäydy tukien varaan jos työpaikka on olemassa.

Aivan, eli jos olisit vuosikymmeniä sossun elättinä, eläketurvasi olisi olematon. Samoin työssä ollessa sinulla on vielä senkin lisäksi mahdollisuus että palkka nousee joko palkankorotusten tai tehtävien muutosten takia. Nautit myös varmaan työterveyshuollosta (ei tarvitse mennä jonottamaan terveyskeskukseen pitkäaikaissairautesi kanssa) ja työpaikan sosiaalisista suhteista ja mahdollisesti muista eduista, kuten lounasetu ja liikuntasetelit/kulttuurisetelit. Sinulla on myös palkallinen kesäloma ja mahdollisesti lomarahakin. Lisäksi voit olla varma siitä, että saat palkan palkkapäivänä. Yhteiskunnan etuudet voivat huonontua. Ja jos siinä vaiheessa olet syrjäytynyt työelämästä, etkä enää saakaan sossun rahaa, mitä sitten? Töitä tehden sinulla on ainakin osittain elämäsi avaimet omissa käsissäsi.

Vierailija
77/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suhteuttaa menot tuloihin, sinun tuloillasi elää kyllä hyvin. Tarkkuutta budjetointiin. Ei kai ylpeytesi anna myöten heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.

Vierailija
78/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo juttu jos ei muka riitä. Itselläni on ruokakustannukset 7€ päivässä, eli ~200€ / kk. Syön erittäin terveellisesti ja paljon, koska kuntoilen.

Sinun tapauksessa minä sijoittaisin 400€ kuussa ja silti ruokakustannusten jälkeen jäisi reippaasti kulutusrahaa elämyksiin ja harrastuksiin.

Vierailija
79/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun rahat tarkoittaa sitä että että kulusi huomioidaan. Ei siinä ole mitään saatua rahaa. Mitään ei jää mitään varten vaan kaikki menosi on laskettu. Sossun asiakas ei saa rahaa vaan hänen kulunsa kuitataan tiettyihin rajoihin asti.

Laskut eivät sisälly sossun maksettaviin kuten täällä blaastataan, vain sähkölasku on yleisesti hyväksytty meno. Sähkölaskussakin rahat siirretään energian tuottajalle ja heidän omistajille, ei sossun asiakas tästä mitään hyödy.

Vierailija
80/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkani 2800€/kk

Vuokra 750e

HKL-kk-lippu 50e

Laskut 150e

Se ns. sossu ei kylläkään maksa asuntoa.

no Kela, mutta ihan sama. 300e / kk! :(

Niin se on 3600 euroa vuodessa. Mitä ihmettä sä valitat. "Elämiseen" jäävä 800/kk on ihan riittävä ja siitä  riittää parisataa vielä sijoitukseenkin, jolloin jo ensi vuonna kilahtaa tilille hieman lisärahaa osingon muodossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi