Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2800 euron kk-palkka ei riitä elämiseen HKI€

Vierailija
03.07.2018 |

Palkkani 2800€/kk
käteen jää hiukan vajaat 2000e
Vuokra 750e
HKL-kk-lippu 50e
Laskut 150e
Terveydenhoitomenot 200-250e/kk (pitkäaikaissairaus)
Elämiseen jää n. 800e/kk. Sossun asiakkaana saisin n. 500e käteen kuussa. Terveydenhoitomenot ja asunnon maksaisi sossu. Saan kokoaikatyötä tekemällä kuussa 300e enemmän.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämiseen 800€/kk on aika paljon, ainakin yhdelle ihmiselle! Tienaan suunnilleen saman verran, itselläni jää elämiseen noin 450€/kk ja pärjään sillä ihan mainiosti, hyvin syön, harrastan ja käyn ulkonakin välillä.

Laskin kerran, että eläkkeeni jää niin pieneksi, että on sama käynkö ikinä töissä nykyisellä palkkatasolla. Tulen jokatapauksessa saamaan yleistä asumislisää, tai vastaavaa vanhana. Järjestelmä pitää huolen, että eläkkeellä saan vain juuri tietyn summan.

Entäs sun oma vastuusi eläkeaikaisten tulojen kartuttamisessa? Sen sijaan että kitiset, ala  piensijoittajaksi. Se on ainoa tapa jolla voit nostaa  tulojasi. Lopeta valittaminen ja mietipä hetki: ei mikään pakota jäämään pelkän eläkkeen varaan.Joku vastuu on itselläkin.

Vierailija
82/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen höpöketju "pakollisine laskuineen" on kasvanyt näin pitkäksi? En viitsi lukea, mutta kai kaikille on selvää, että niin ensimmäinen kuin jonkun muunkin töissä käyvän nitisijän viestit olivat silkkaa höpöä.

Lääkkeillä on lääkekatto. Ja "pakolliset laskut" 🙄 no, ovat mitä ovat.

Joo, elintasoa voi vertailla palkkatyö versus tuet mutta ei näin miten tässä ketjussa. Kyllähän sen huomaa missä valossa yritetään asiat näyttää kun otetaan tapaus jossa ylisuuret lääkekulut ja ylisuuret asuinkulut esimerkkiin mukaan.

Vertailu olisi myös hyvä tehdä ihan normitapauksissa eli silloin kun ei ole mitään erityisiä lääkekuluja ja kohtuulliset asumismenot. Ei Helsingissäkään ole lähes jokaisen asuinkulut luokkaa 800€ per henkilö.

Ja ne kuuluisat laskut! Jos halutaan ilmoittaa paljon jää käteen ja kyseessä on halu vertailla palkkatulot vs tuet pitäisi ottaa huomioon laskuina vain asumismenot (vuokra, sähkö, vesi,)terveyskulut julkisilla ja pakolliset työmatkalulut. Siitä käteen jäävästä summasta sitten maksetaan ne itse hankitut ja summaltaan säädellyt laskut kuten auto, netti, puhelin. Toimeentulotuesta tai työttömyyskorvauksesta se tukien varassa oleva maksaa myös nuo omat laskut. (Lukuunottamatta siis asuminen, sähkö, vesi, julkisella terveyskulut)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollikka kirjoitti:

Optimaalinen tulotaso on siinä noin 3500 euroa brutto/kk. Tuon jälkeen ei ole kovin järkevää tehdä töitä - käteen jäävä osuus pienenee aina vaan voimakkaammin progressiivisesti, ja eläkekin kerryttää nykyisin niin huonosti mitään. Toki jotain, joo. Suuren suuria palkkasummia on siis ihan turha haaveilla. Verottajalle ja eläkeyhtiöille menee suurin osa teidän selkähiestä! Itse olen ratkaissut tämän niin, että teen palkkatyötä, ja sen rinnalla vähän (paino tällä sanalla) muita töitä omaan osakeyhtiöön, jonka kautta sijoitan "ylimääräiset" palkkatuloistakin. Koska niistä jää kyllä. Kannattaa miettiä tätä vaihtoehtoa!

Minä sain jonkin aikaa sitten 400 euron palkankorotuksen juuri tuosta 350 eurosta 3900 euroon. Käteen jää noin 275 euroa enemmän kuin ennen palkankorotusta. Kyllä se minulle ainakin on ihan mukava lisä, ja aion jatkossaki pyytää palkankorotuksiakin. Hoitomaksuistakin menee täydet jo huomattavasti pienemmillä tuloilla, joten en ymmärrä tätä valitusta.

No minulle kävi jo päinvastoin. Eli sain palkankorotuksen ja loppuvuoden käteen jääkin vähemmän kuin ennen palkankorotusta. Ensi vuonna vasta pääsen "nauttimaan" palkankorotuksesta, eli muutama euro kuussa jää käteen enemmän kuin viime vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä