Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja ei uskaltanut sanoa minulle, että housuja ei tarvitse ottaa pois

Vierailija
02.07.2018 |

Olin siis tuossa äsken eturauhasen ultrassa. Olin lukenut netistä etukäteen, että se tehdään peräsuolen kautta. Kerron nyt, mitä tapahtui.

Saavuin sairaalaan ja ilmoittauduin paikallaolevaksi. Kohta hoitaja kutsui minut tutkimushuoneeseen ja tapahtumat etenivät siitä jotakuinkin seuraavasti:

Hoitaja: Sitten vaan paitaa pois ja makaamaan tuohon
Minä: Ai paitakin?
Hoitaja: No joo, ettei sotkeudu
Minä itsekseni päässäni: (Ai mikä...?)

Tässä vaiheessa riisuin kaikki vaatteet paitsi sukat, jotka jätin hieman epäröiden jalkaan. Sukkien riisuminen tuntui siinä tilanteessa tarpeettomalta, mutta en ollut aivan varma, että mitä tehdä, kun kerran paitakin piti ottaa pois. No kuitenkin, riisuuduttuani sukilleni menin makaamaan selälleni tutkimuspedille. Hoitaja seisoi noin puolen metrin päässä ja kyseli syntymäaikaa eleettömästi ja katsekontaktia ottamatta. Vastasin yhtä eleettömästi itsekin, kuitenkin katkis jännityksestä viidakkoon vetäytyneenä.

Sitten lääkäri tuli paikalle ja aloitti tutkimuksen valmistelun. Katselin, että rasvaapas se isoa laitetta. Ei mahda tuntua hyvältä kyllä tämä tutkimus. En kuitenkaan ehtinyt edes ilmaista huolestustani, ennen kuin lääkäri jo aloitti tutkimuksen - ja siirtelikin laitetta edestakaisin vain alavatsani päällä. Tässä kohdassa ymmärsin, että vaatetukseni on turhan niukka toimenpiteen vaatimuksia ajatellen. Tästä en mene varmuuteen, mutta silloin tällöin lääkäri mielestäni vilkaisi haaroihini 0.01 sekunnin silmänliikkeillä ja mietti varmaankin, että mitä tässä oikein on meneillään?

Sain terveen paperit ja kokonaisuudessaan voitaneen tiivistää, että tutkimuksessa ei löytynyt mitään mainitsemisen arvoista.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Sattuuhan tuota

Itse usein vahingossa riisun sukat gynelle mennessä, vaikkei tietenkään tarvitsisi.

Vierailija
2/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten lääkäri tuli paikalle ja aloitti tutkimuksen valmistelun. Katselin, että rasvaapas se isoa laitetta. Ei mahda tuntua hyvältä kyllä tämä tutkimus.

Ai kauhea :D Meinasin kaataa kahvin näppikselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, oishan ne pöksyt voineet sotkeutua geeliin. 

Vierailija
4/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi makasit selälläsi vaikka luulit tutkimuksen olevan anukseen?

Vierailija
5/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi makasit selälläsi vaikka luulit tutkimuksen olevan anukseen?

Sekin herätti aprikointia, kun hoitaja käski minut selälleen.

-ap

Vierailija
6/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenissä tapahtuu tuota liikariisumista myös, ette usko kuinka moni huhkii ilman pikkuhousuja, vaikka käsketään ottaa päällimmäiset housut pois. Toiset korjaavat, toiset eivät, riippuen siitä, kummasta uskovat potilaan nolostuvan vähemmän.

Vierailija
7/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sitten laittaneet mitään "lakanaa" siihen alavartalolle? Mulle aina laitetaan kilpirauhsen ultrassa lakana ylävartalolle, ettei tuu kylmä.

Vierailija
8/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röntgenissä tapahtuu tuota liikariisumista myös, ette usko kuinka moni huhkii ilman pikkuhousuja, vaikka käsketään ottaa päällimmäiset housut pois. Toiset korjaavat, toiset eivät, riippuen siitä, kummasta uskovat potilaan nolostuvan vähemmän.

Tarviiko muuten keuhkoröntgenissä ottaa ohuita rintsikoita pois jos ei niissä ole metallia?

Vierailija
9/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran sairaalaan keuhkojen röntgenkuvauksiin. Odottelin aika pitkään, kunnes lopulta pyydettiin sitten sukunimellä huoneeseen.

Sitten käskettiin tutkimustuoliin istumaan ja tentattiin olenko ollut syömättä 12 tuntia.

Sanoin syöneeni aamiaisen ja aloin hieman ihmetellä tilannetta, niin vasta sitten älysivät tarkistaa paperinsa.

Sukunimi oli sama, mutta etunimi ja _sukupuoli_ eri.

Juu, olihan mulla tukka ponnarilla, mutta olis nyt luullut parrasta tunnistavan mieheksi.

Vierailija
10/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko muuten keuhkoröntgenissä ottaa ohuita rintsikoita pois jos ei niissä ole metallia?

Mun tarvi mutta t-paidan sain sen sijaan jättää päälle.

Vierailija
11/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla otatetaan kaikilta, pukuhuoneesta saa aamutakin päälleen kuvauksen ajaksi.

Vierailija
12/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vain siitä, millaista liukuhihnatyöskentelyä terveydenhoito nykyisin on. Hyvä hoitaja olisi ottanut potilaan vastaan yksilöllisesti, kysynyt onko toimenpide tuttu tai ihan kysymättä kertonut, mitä siinä tulee tapahtumaan. Antanut mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Vasta sitten ohjeistanut vaatteiden riisumisen.

Vierailija
13/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienistä ap. Joo, itse häpeän tyyliin kaikkea ihan neuroottisesti että ymmärrän kyllä! Mutta keskityt nyt siihen hienoon juttuun että oot terve ja unohdat koko jutun. ☺

Vierailija
14/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin siis tuossa äsken eturauhasen ultrassa. Olin lukenut netistä etukäteen, että se tehdään peräsuolen kautta. Kerron nyt, mitä tapahtui.

Saavuin sairaalaan ja ilmoittauduin paikallaolevaksi. Kohta hoitaja kutsui minut tutkimushuoneeseen ja tapahtumat etenivät siitä jotakuinkin seuraavasti:

Hoitaja: Sitten vaan paitaa pois ja makaamaan tuohon

Minä: Ai paitakin?

Hoitaja: No joo, ettei sotkeudu

Minä itsekseni päässäni: (Ai mikä...?)

Tässä vaiheessa riisuin kaikki vaatteet paitsi sukat, jotka jätin hieman epäröiden jalkaan. Sukkien riisuminen tuntui siinä tilanteessa tarpeettomalta, mutta en ollut aivan varma, että mitä tehdä, kun kerran paitakin piti ottaa pois. No kuitenkin, riisuuduttuani sukilleni menin makaamaan selälleni tutkimuspedille. Hoitaja seisoi noin puolen metrin päässä ja kyseli syntymäaikaa eleettömästi ja katsekontaktia ottamatta. Vastasin yhtä eleettömästi itsekin, kuitenkin katkis jännityksestä viidakkoon vetäytyneenä.

Sitten lääkäri tuli paikalle ja aloitti tutkimuksen valmistelun. Katselin, että rasvaapas se isoa laitetta. Ei mahda tuntua hyvältä kyllä tämä tutkimus. En kuitenkaan ehtinyt edes ilmaista huolestustani, ennen kuin lääkäri jo aloitti tutkimuksen - ja siirtelikin laitetta edestakaisin vain alavatsani päällä. Tässä kohdassa ymmärsin, että vaatetukseni on turhan niukka toimenpiteen vaatimuksia ajatellen. Tästä en mene varmuuteen, mutta silloin tällöin lääkäri mielestäni vilkaisi haaroihini 0.01 sekunnin silmänliikkeillä ja mietti varmaankin, että mitä tässä oikein on meneillään?

Sain terveen paperit ja kokonaisuudessaan voitaneen tiivistää, että tutkimuksessa ei löytynyt mitään mainitsemisen arvoista.

No mutta miksi teit ylimääräistä työtä?

Paidastahan vain puhuttiin.

Vierailija
15/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava tarina. Itsekin olen ymmärtänyt, että usein tutkimuksia tehdään pyllyn kautta.

Minulla lääkäri kerran tähysti läpinäkyvällä muoviputkella, että onko minulla peräpukamia. Sanoi, että tämä voi hieman sattua. Olin tyyliin Bitch please, oon saanut niin paljon isompaa, että ei tuollainen tunnu missään.

Vierailija
16/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5. Jos totta, ni en tiedä mitä sanoa. Kiitos kun jaoit tämän! :'D

Vierailija
17/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin kerran sairaalaan keuhkojen röntgenkuvauksiin. Odottelin aika pitkään, kunnes lopulta pyydettiin sitten sukunimellä huoneeseen.

Sitten käskettiin tutkimustuoliin istumaan ja tentattiin olenko ollut syömättä 12 tuntia.

Sanoin syöneeni aamiaisen ja aloin hieman ihmetellä tilannetta, niin vasta sitten älysivät tarkistaa paperinsa.

Sukunimi oli sama, mutta etunimi ja _sukupuoli_ eri.

Juu, olihan mulla tukka ponnarilla, mutta olis nyt luullut parrasta tunnistavan mieheksi.

Nykyäänhän tuo sukupuoli on aika liukuva käsite.

Vierailija
18/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pienistä ap. Joo, itse häpeän tyyliin kaikkea ihan neuroottisesti että ymmärrän kyllä! Mutta keskityt nyt siihen hienoon juttuun että oot terve ja unohdat koko jutun. ☺

Ei minua hävetä ollenkaan, nolotti vain 5 minuuttia visiitin jälkeen ja sitten alkoi huvittaa, minkä johdosta ajattelin, että ehkä tästä saa tarinan. Itse insidenttiä enemmän huoletti se, että saanko sen järkevästi paperille, kun en kirjoittamista harrasta.

-ap

Vierailija
19/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota meinaa sattua monelle :) itse ohjeistan potilaat aina esim. "Paidan voit riisua pois, housuista riittää, että laskee niitä vähän alemmas tutkimushuoneessa", ja selitän lisäksi, miksi se paita riisutetaan, eli tutkimuksessa käytetään geeliä, johon paita voi sotkeutua. Näin yleensä, toki potilaan tahto ja kunto huomioiden, eli jos sen paidan ottaminen pois on fyysisesti hyvin vaikeaa tai paidan haluaa välttämättä jättää päälle, niin useissa alavatsan alueen tutkimuksissa riittää myös paidan nostaminen.

Ja keuhkokuvaa varten röntgenissä riisutetaan kaikki pois ylävartalolta yleensä, vaatteiden rypyt, laskokset, napit, kaarituet, vetoketjut ym. Voivat näkyä kuvassa ja vaikeuttaa diagnoosin tekoa, jos ryppy sattuu kohtaan, missä saattaisi olla jotain diagnostista. Myös esim. Pitkät hiukset saattavat näkyä kuvassa, joten ne monesti nostatetaan ylös.

Vierailija
20/50 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota meinaa sattua monelle :) itse ohjeistan potilaat aina esim. "Paidan voit riisua pois, housuista riittää, että laskee niitä vähän alemmas tutkimushuoneessa", ja selitän lisäksi, miksi se paita riisutetaan, eli tutkimuksessa käytetään geeliä, johon paita voi sotkeutua. Näin yleensä, toki potilaan tahto ja kunto huomioiden, eli jos sen paidan ottaminen pois on fyysisesti hyvin vaikeaa tai paidan haluaa välttämättä jättää päälle, niin useissa alavatsan alueen tutkimuksissa riittää myös paidan nostaminen.

Ja keuhkokuvaa varten röntgenissä riisutetaan kaikki pois ylävartalolta yleensä, vaatteiden rypyt, laskokset, napit, kaarituet, vetoketjut ym. Voivat näkyä kuvassa ja vaikeuttaa diagnoosin tekoa, jos ryppy sattuu kohtaan, missä saattaisi olla jotain diagnostista. Myös esim. Pitkät hiukset saattavat näkyä kuvassa, joten ne monesti nostatetaan ylös.

Eli joko hoitaja oli kokematon (oli nuori) tai minä olin niin hyvännäköinen, ettei hän uskaltanut sanoa mitään. Kallistun jälkimmäiseen.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän