Kertokaa te muutkin kauhukertomuksia teinipoikien nälästä
Kommentit (230)
Oma poika aikoinaan teinivuosina pelasi sm-tasolla salibandya ja yksissä treeneissä saattoi kulua jopa 2000 kaloria... Ja treenejä 5-6 krt viikossa. Sitä ruokaa muuten kului koska kalorimäärät keikkuvat varmaan viidessä tonnissa! Välillä jouduin tekemään muun muassa "erikoissmoothieita" eli lisäämään öljyä smoothieen että kaloreita tulisi tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi liikkuvaista teinityttöä ja voi sitä ruuan määrää ja ei mene kuin pari tuntia kun kysyvät, eikö ole mitään syömistä.
Mun siskolla kolme teini-ikäistä poikaa ja keittävät perunoita 10l kattilalla. Kaikki pojat ovat vielä kovia urheilijoita.
Voin minäkin laittaa kolme perunaa kymmenen litran kattilaan. Oletko dille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isokokoinen isäntä ja kaksi urheilevaa poikaa. Isäntä syö kuitenkin eniten. Onneksi käy myös itse kaupassa ja laittaa hyvää ruokaa. Leikkeleet ja juustot oudosti katoaa. Nyt ollaan maalla ja on vain niin pitkä matka kauppaan. Mulla on yks salainen kylmäpaikka jääpakastekaapin lisäksi. Kyllä ne syövät vierasvaratkin. Puhelimessa annan sitten ohjeita vieraille mitä vielä tarvitaan.
Mikä helvetin ISÄNTÄ XDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinipoikia on ollut läpi maailman sivu, muttei ne ennen syöneet näin paljon. Nykyään ei kestetä nälän tunnetta, vaan pitää tunkea maha täyteen joka käänteessä.
Lapsuudestani 70-luvulta muistan kavereiden naureskelleen, miten veljet söivät. Jonkun kaverin äidin mukaan pojalle olisi kannattanut kattaa pöytään lautasen sijaan pesuvati. Toisen perheen poika söi pakastimesta perheannoksen makaronilaatikkoa koulun jälkeen. Yhden kaverini veli söi koko paketillisen juustoa välipalaksi.
Milloin tämä "ennen" sinun muistosi mukaan oli?
Mummon serkku kasvoi perheessä, jossa oli vain yksi pieni keittoastia ja 2 kasvavaa poikaa joilla oli ainainen nälkä. Tämä oli sotien välissä, kun oli välillä muutenkin tosi niukkaa. Kun hän sodan jälkeen tuli käymään isovanhempieni luona ja sai vihdoin syödä tarpeeksi, hän hotki liikaa ja yökkäsi kaiken ulos.
Ei se nälkä aikaa katso ja fyysinen työ vasta ravintoa vaatiikin.
Vierailija kirjoitti:
Onko niillä oikeasti niin kova nälkä?
Vaikeaa sitä olisi huijatakaan. Meillä pojat (15 ja 17, n. 190 cm kumpikin ja tosi laihoja) urheilevat ja syövät/juovat valehtelematta joka päivä kahdestaan paketin muroja, 6 l maitoa, 3 pkt leipää (2 ruista, 1 kaura), 1-2 l jugurttia, 6 omenaa, 6 banaania, 200 g juustoa, paljon voita, 200 g leikkeleitä, sekä KAIKEN lämpimän ruoan mitä vaan eteen kannetaan. Joskus myös erilaisia herkkuja (sipsejä, keksejä, karkkia, limpparia yms)... ja kyselevät koko ajan "olisiko vielä jotain muuta syötävää?". Rahanmeno on suurta ja selkä vääränä saa kaupasta kaikkea kantaa. Mutta, kai ne ne joskus omilleen muuttavat.
Ja ovat tosiaan ihan luuviuluja. Toisella tyttökaveri, joka käydessään syö noihin verrattuna ihan hiiren annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isokokoinen isäntä ja kaksi urheilevaa poikaa. Isäntä syö kuitenkin eniten. Onneksi käy myös itse kaupassa ja laittaa hyvää ruokaa. Leikkeleet ja juustot oudosti katoaa. Nyt ollaan maalla ja on vain niin pitkä matka kauppaan. Mulla on yks salainen kylmäpaikka jääpakastekaapin lisäksi. Kyllä ne syövät vierasvaratkin. Puhelimessa annan sitten ohjeita vieraille mitä vielä tarvitaan.
Mikä helvetin ISÄNTÄ XDDDDDD
Onhan se hienoa miten yksi sana mullistaa joidenkin elämän. Puhekieli, miten nolo asia. Kamaaaaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veli teininä paistoi itselleen ilta/välipalaksi (eli normiruokailujen lisäksi) usein paketillisen jauhelihaa, söi sen kanssa paketillisen leipää ja kyytipojaksi litra maitoa.
Kuvittavia ruokatottumuksia teillä. Meillä ei tuollaista suvaita. Ruokaa syödään silloin kun sitä tarjotaan, mitään jättimättöjä omin luvin lapset eivät meillä kyhää. Maito on meillä pannassa, sillä ei ihminen rintaruokinnan jälkeen tee mitään. Meillä ei syödä myöskään punaista lihaa, sen vaarat tuntevat kaikki.
Lapsille ja nuorille voi tulla nälkä muulloinkin kuin varsinaisina ruoka-aikoina. Teillä ilmeisesti joutuu olemaan nälissään. Ikäviä ihmisiä.
Ihminen ei nälkään kuole muutamassa tunnissa. Oikeastaan kyse on syömähimosta. Ei Suomessa kukaan oikeasti näe nälkää.
Huonolla huolenpidolla olevat lapset ja nuoret ovat Suomessakin nälissään. Kaikkihan tietävät, että kouluissa menee enemmän ruokaa maanantaina, kun oppilaat palaavat kotoa nälissään. Jotkut sairaat vanhemmat edelleen voivat jopa käyttää ruoan säännöstelyä rangaistuksena. Toiset eivät taas ymmärrä, että teinipojan energiantarve on ihan eri luokkaa kuin keski-ikäisen äidin ja varaavat lapselle saman verran ruokaa kuin itselleen.
Maanantaina menee ruokaa enemmän, sillä viikonloppuna on syöty tavallista paremin.
Minullakin on aina maanantaina nälkä, sillä viikonloppuna olen tottunut runsaampaan ruokailuun.
Tiistaina siihen kevyempään arkiruokailuun on jo tottunut.
Joudun välillä tekemään pojalle ruokaa iltayöstä.
Usein käy niin että kun poika on juuri syönyt, se huutaa taas nälkäänsä.
Olen vararikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niillä oikeasti niin kova nälkä?
Vaikeaa sitä olisi huijatakaan. Meillä pojat (15 ja 17, n. 190 cm kumpikin ja tosi laihoja) urheilevat ja syövät/juovat valehtelematta joka päivä kahdestaan paketin muroja, 6 l maitoa, 3 pkt leipää (2 ruista, 1 kaura), 1-2 l jugurttia, 6 omenaa, 6 banaania, 200 g juustoa, paljon voita, 200 g leikkeleitä, sekä KAIKEN lämpimän ruoan mitä vaan eteen kannetaan. Joskus myös erilaisia herkkuja (sipsejä, keksejä, karkkia, limpparia yms)... ja kyselevät koko ajan "olisiko vielä jotain muuta syötävää?". Rahanmeno on suurta ja selkä vääränä saa kaupasta kaikkea kantaa. Mutta, kai ne ne joskus omilleen muuttavat.
Ja ovat tosiaan ihan luuviuluja. Toisella tyttökaveri, joka käydessään syö noihin verrattuna ihan hiiren annoksia.
Kirjoitin yllä olevan. Unohdin listasta ne kaikki roiskeläppäpizzat, hampurilaiset, hodarit, lihapiirakat jne. valmisruoat, joita pojat syövät useita per päivä ihan vaan välipaloiksi jääkaapin ohi mennessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veli teininä paistoi itselleen ilta/välipalaksi (eli normiruokailujen lisäksi) usein paketillisen jauhelihaa, söi sen kanssa paketillisen leipää ja kyytipojaksi litra maitoa.
Kuvittavia ruokatottumuksia teillä. Meillä ei tuollaista suvaita. Ruokaa syödään silloin kun sitä tarjotaan, mitään jättimättöjä omin luvin lapset eivät meillä kyhää. Maito on meillä pannassa, sillä ei ihminen rintaruokinnan jälkeen tee mitään. Meillä ei syödä myöskään punaista lihaa, sen vaarat tuntevat kaikki.
Pidätkö itseäsi hyvänäkin vanhempana? Sairas pska olet.
Itse asiassa olen hyvä vanhempi. Lapseni ovat tottuneet säännölliseen ruokailurytmiin. Meillä syödään hyvin ja terveellisesti. En tiedä mitä nälkää pitämättömiä hiilarihöttöjä ja eineksiä syötät lapsillesi, mutta minun lapseni ovat terveitä ja hyvinvoivia.
T.9
Käyvät selkäs takana kaupas ja heses minkä ehtivät :)
Vierailija kirjoitti:
Teinipoikia on ollut läpi maailman sivu, muttei ne ennen syöneet näin paljon. Nykyään ei kestetä nälän tunnetta, vaan pitää tunkea maha täyteen joka käänteessä.
Mä oon käynyt peruskouluni 80-luvulla ja muistan edelleen hyvin ne urheilevien poikien annokset, kun lautanen tulvi yli. Parhailla oli kaksi lautasta. Silloin ei lihapullia jne. rajoitettu ja nää söi varmaan 50. Että kyllä vaan söi teinipojat ennenkin, ainkin ne urheilijat. Ehkä kaikkein kovin syömään oli poika josta tuli ammattilaisfutaaja. Oli langanlaiha ja söi kuin hevonen murrosiässä. Sanoikin aina että on "läpipasko".
Mun poika on ollut aina pieniruokainen ja nirso, syönyt tosi vähän. Laiha kuin mikä. Kevään ja kesän aikana olen havahtunut siihen, että on ruvennut syömään paljon enemmän.
Hänellä oli perjantaina kaveri yökylässä ja tehtiin tortillaveneitä. Paistoin broileria 500 g ja vielä mietin riittäiskö vaan toinen paketti, kun tortilloihin tulee niin paljon muutakin. Tein kuitenkin molemmat.
Aikataulusyistä nää pojat söi ensin ja kahdestaan. Tajusin vasta heidän syötyään että jumankauta se broileri meni kaikki!
Onneksi oli pakastimessa quornia ja paistoin sitä kahdelle teinitytölle jotka olivat tulossa treeneistä (toinen on kasvissyöjä anyway). Iso pussillinen sitäkin ja kaikki meni.
No, tänään mitattiin tuo 12-vuotiaan pojan pituus - meillä on huoneen ovenkarmissa hänen pituutensa aina silloin tällöin merkattuna. Oli kasvanut yli 20 cm vuodessa. Myös molemmilla tytöillä oli hurja kasvuspurtti tuon ikäisenä ja söivätkin kyllä todella paljon.
Meillä on 18-v ja 15-v pojat. Välipaloja ei juurikaan kulu, mutta normaaleina ruoka-aikoina annokset on välillä käsittämättömiä. Esim. makaronilaatikkoa kun tekee, sitä saa tehdä kerralla uunillisen että riittää seuraavallekin päivällä. Tänään paistettiin iltapalaksi lettuja, tein kolmen litran taikinan ja kun koko kasa oli syöty, nuorempi ihmetteli eikö niitä ollutkaan enempää. Tuntuu, että leipää ja maitoa saa kantaa jatkuvasti. Mikähän siinä maidossa on, että se niin hyvin maistuu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 18-v ja 15-v pojat. Välipaloja ei juurikaan kulu, mutta normaaleina ruoka-aikoina annokset on välillä käsittämättömiä. Esim. makaronilaatikkoa kun tekee, sitä saa tehdä kerralla uunillisen että riittää seuraavallekin päivällä. Tänään paistettiin iltapalaksi lettuja, tein kolmen litran taikinan ja kun koko kasa oli syöty, nuorempi ihmetteli eikö niitä ollutkaan enempää. Tuntuu, että leipää ja maitoa saa kantaa jatkuvasti. Mikähän siinä maidossa on, että se niin hyvin maistuu?
Joo, maito on teinipojille joku juttu. Sitä joisivat vaikka kuinka. Tiedän siis oman poikani ja siskon kaksi teinipoikaa.
Varmaan se maidon kalsium? En tiedä, mutta maitoa menisi meilläkin vaikka kuinka. Sitten taas tytöille se ei oikein maistu, vaikka kalsium juuri olisi tärkeää luiden vuoksi, meillä osteoporoosia suvussa paljon.
Ilmoittakaa ne hirmusyömärinne johonkin näihin syöntikilpailuihin, joita se yksi suomalainen jo ansiokkaasti koluaa. Saavat ainakin joskus vatsansa täyteen!
Paljonko teillä kahden teinipojan talouksissa oikein menee ruokaan / kk? Onko jääkaappi mallia kylmiö, että sopii tavarat? Kuiva-ainekaappi tyyliin vaja pihassa? Kaupassa kai käydään vähintään kuomuperäkärryn kanssa?
Herranjestas. Mulla ei ole veljiä eikä poikia, niin en ihan hahmota tätä...
Hullu kirjoitti:
Kyllä sitä ennenkin varmasti teinit söivät paljon jos vain saivat. Kirjailija Kalle Päätalo on kertonut kirjoissaan, että hän söi teininä reilun kilon kuivaa ruisleipää päivässä ja silti hänellä oli usein nälkäkin. Tosin hän joutui isänsä sairauden vuoksi elättämään perhettään, joten hän joutui tekemään pitkää työpäivää eikä eväinä usein ollut juuri muuta kuin sitä leipää, jota hän raaskinut syödä mahaansa täyteen koska halusi, että rahaa jäisi enemmän säästöön perheelle.
Dokumentissa Tapio Rautavaara kertoi köyhästä lapsuudestaan ja miten hän nuorena varasti ruokaa nälkäänsä. Iso mies tuli hänestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ja nuorille voi tulla nälkä muulloinkin kuin varsinaisina ruoka-aikoina. Teillä ilmeisesti joutuu olemaan nälissään. Ikäviä ihmisiä.
Ihminen ei nälkään kuole muutamassa tunnissa. Oikeastaan kyse on syömähimosta. Ei Suomessa kukaan oikeasti näe nälkää.
Huonolla huolenpidolla olevat lapset ja nuoret ovat Suomessakin nälissään. Kaikkihan tietävät, että kouluissa menee enemmän ruokaa maanantaina, kun oppilaat palaavat kotoa nälissään. Jotkut sairaat vanhemmat edelleen voivat jopa käyttää ruoan säännöstelyä rangaistuksena. Toiset eivät taas ymmärrä, että teinipojan energiantarve on ihan eri luokkaa kuin keski-ikäisen äidin ja varaavat lapselle saman verran ruokaa kuin itselleen.
Maanantaina menee ruokaa enemmän, sillä viikonloppuna on syöty tavallista paremin.
Minullakin on aina maanantaina nälkä, sillä viikonloppuna olen tottunut runsaampaan ruokailuun.
Tiistaina siihen kevyempään arkiruokailuun on jo tottunut.
Ystäväni suunnittelee koulun ruokalistoja ja tosiaan maanantaiksi varaavat ruokaa enemmän, mutta hänen mukaan se johtuu viikonlopusta, jolloin lapset liikkuvat enemmän kuin normaali koulupäivänä. Myös heidän kotonaan maanantaisin syödään enemmän.
Näin salilla käyvänä ja urheilevan nuorenana miehenä naurattaa nämä kauhistelut. Vai että söi jopa 400g jauhelipaketin.. sehän on vajaa 1000kcl eli ehkä joku 1/3-1/4 aktiivisen teinin tai nuoren miehen vuorokausikulutuksesta.
Mamit sitten suunnitelee, että tuollaisesta paketista tehdään koko perheelle vesikastiketta ja jää vielä huomiseksikin.. ei ihme että ruoka katoaa jääkaapista.
Ei muuta kuin muutama kilo makaronilaatikkoa uuniin kaikista rasvaisimmalla jauhelihalla höystettynä. Pysyy vähän aikaa teinit ruuassa eikä kauppalaskut karkaa ihan taivaisiin. Tuon tyylin bulkkiruokaa vaan ja paljon. Niin ja tietenkin sitten salaatteja. Leipää ja leikkeleitä ja kalliita juustoja saa kantaa kyllä jatkuvasti kaupasta, ne menee sitä mukaa kun laitat kaappiin.
Ai niin. En olis saanutkaan kirjoittaa. Olin siis teiniTYTTÖ.