Miehen omistamaan asuntoon muutto ja sen vuokranmaksu
Olen muuttamassa miesystäväni luokse hänen omistamaansa asuntoon, josta itse maksaa parisen sataa yhtiövastiketta ja lyhentää jonkin verran asuntolainaa. Hän edellyttää minun maksavan puolen markkinavuokrasta, eli haluaisi etsiä Oikotieltä paljonko saman kokoisesta asunnosta täällä päin yleensä maksetaan vuokraa ja velottaisi minulta sitten puolet siitä. Sen verran oli valmis tulemaan vastaan että jos joudun vuokraamaan varaston tavaroilleni, sen hinta vähennetään vuokrasta.
Tienaan ihan hyvin eikä idea tietenkään ollut muuttaa miehen siivelle elätiksi, mutta jotenkin silti tuntuu hassun viralliselta. Jos yhdessä vuokrattaisiin asunto niin tietysti kulut menisivät puoliksi, mutta tämä ei jotenkin ole sama asia vaikka en osaakaan perustella miksi :D Lähinnä ehkä kun jos tilanne olisi toisin päin, olisin itse varmaan pyytänyt mieheltä tyyliin puolet yhtiövastikkeesta. Omaa varallisuuttaan hän kuitenkin tuolla lainanlyhennyksellä kartuttaa. Muutenkin puolet markkinavuokrasta tuntuu korkealta kun kyseessä ei kuitenkaan ole asunto jonka sijaintiin, sisustukseen ym olisin itse päässyt mitenkään vaikuttamaan, vaan tosiaan kun omat roinani joudun kärräämään varastoon niin tuntuu jotenkin edelleen miehen asunnolta.
Mikä fiilis teillä tästä kuviosta, olenko kohtuuton ja hölmö jos tuntuu vähän hassulta?
Kommentit (655)
Miksi tehdä asiasta liian monimutkaista.
Mene asumaan miehen kanssa, maksa kaikista kuluista puolet, kuten ymmärtääkseni kohtuullista on, älä suostu tekemään avioehtoa.
Jos teille tulee jossain vaiheessa ero, saat lain perusteella puolet omaisuudestanne itsellesi.
On aivan yhdentekevää mitä kuluja maksat, ns. vuokraa, ruokaa, vaatetusta, sähklölaskuja............
Omaisuutenne karttuu sen talon arvolla joka tapauksessa.
Jos mies ei tähän suostu, kyseessä ei ole rakkaudesta vaan taloudellisten etujen maksimoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi maksamaan miehen lainaa.
Asun mieheni omistamassa (tai ni pankin myös :D) asunnossa ja emme ole naimisissa. Maksan puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä, netistä... eli siis asumisesta, mutta en hänen omaisuuden kartoittamisia.
Älä suostu tuollaiseen, käyttää sinua hyväkseen.
Sillä puolikkaalla vastikkeella et asuisi yksinäsi edes halvimmassa vuokramurjuyksiössäkään.
Sähkön ja netinkin joutuisit kokonaan yksin maksamaan. Kukahan tässä on hyväksikäyttäjä?
Reilua olisi maksaa ne asumisen kulut puoliksi, eli vastike, sähköt, vedet, lainan korot, ei lyhennykset.
Vähän OT, mutta onko siis koko AV-raati sitä mieltä, että on liikaa, että maksan miehen omistamasta asunnosta koko yhtiövastikkeen ja veden (yht. vähän yli 200 euroa)? Ruuat maksetaan suunnilleen puoliksi ja mies maksaa vakuutuksen, sähkön, netin, Netflixin ynnä muut suoratoistojutut, ylimääräiset yhtiövastikkeet ja tietenkin lainan ja siitä koituvat kulut.
En ole kokenut tätä erityisenä riistona, koska en koskaan saisi näin hyvällä paikalla olevaa kolmiota reilulla 200 eurolla kuussa. Säästän 300-400 euroa kuussa, kun ei tarvitse asua vuokralla. Kämppä on sisustettu ja rempattu pitkälti minun toiveitteni mukaan.
Tietysti ymmärrän sen, että yhtiövastikkeet menevät taloyhtiön hoitoon ja taloyhtiön kunto näkyy asunnon arvossa eli "kartutan miehen omaisuutta". Mutta jos joskus ostetaan yhdessä talo, tämä nykyinen asunto käy vakuutena/tuo vuokratuloja, josta me molemmat tulemme hyötymään. Jos taas erotaan niin minulle on kertynyt säästöjä, kun olen saanut asua edullisesti.
Mutta että tässä nyt ilmeisesti pitää ruveta riitelemään yhtiövastikkeen maksamisen puolittamisesta. Huoh.
Maksa korkeintaan jotain vastikkeesta tai sähköistä. Itse en vois kuvitellakaan tai en edes kehtaisin pyytää rahaa naiseltani ja toisekseen ei hän pystyis edes maksamaan kun hoitaa lasta kotona. Hänellä riittää nyt tulot omiin hankintoihinsa ja osittain yhteisiin ruokiin.
Asumme omistamassani omakotitalossa, ei ole velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutatte yhteen ja hänen kämppäänsä? Kannattaisiko muuttaa yhteen vasta siinä vaiheessa, kun olette valmiit hankkimaan yhteisen kodin?
Ostaako joku suoraan oman kumppanin kanssa? Siis ilman että on ensin edes asunut yhdessä jo kokeillut yhdessä asumista?
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta onko siis koko AV-raati sitä mieltä, että on liikaa, että maksan miehen omistamasta asunnosta koko yhtiövastikkeen ja veden (yht. vähän yli 200 euroa)? Ruuat maksetaan suunnilleen puoliksi ja mies maksaa vakuutuksen, sähkön, netin, Netflixin ynnä muut suoratoistojutut, ylimääräiset yhtiövastikkeet ja tietenkin lainan ja siitä koituvat kulut.
En ole kokenut tätä erityisenä riistona, koska en koskaan saisi näin hyvällä paikalla olevaa kolmiota reilulla 200 eurolla kuussa. Säästän 300-400 euroa kuussa, kun ei tarvitse asua vuokralla. Kämppä on sisustettu ja rempattu pitkälti minun toiveitteni mukaan.
Tietysti ymmärrän sen, että yhtiövastikkeet menevät taloyhtiön hoitoon ja taloyhtiön kunto näkyy asunnon arvossa eli "kartutan miehen omaisuutta". Mutta jos joskus ostetaan yhdessä talo, tämä nykyinen asunto käy vakuutena/tuo vuokratuloja, josta me molemmat tulemme hyötymään. Jos taas erotaan niin minulle on kertynyt säästöjä, kun olen saanut asua edullisesti.
Mutta että tässä nyt ilmeisesti pitää ruveta riitelemään yhtiövastikkeen maksamisen puolittamisesta. Huoh.
Jos teillä ei ole avioehtoa, pidän järjestelyänne kannaltasi hyvänä.
Mikäli teillä on avioehto, olet maksanut vain toisella tavalla miehesi omistamasta kiinteistöstä omaa osuuttasi ja kartuttanut hänen tod.näk. vuosien saatossa arvoltaan nousevaa omaisuuttaan.
Mikäli tulosi ovat yhtä hyvät kuin miehelläsi (avioehto) ja olet sijoittanut kuukausittain samanarvoisen rahasumman johonkin tuottavaan sijoitukseen ja maksatte muut kulut puoliksi, olette tasa-arvoisessa asemassa avioeron joskus tullessa ajankohtaiseksi
Avopuoilso ei ole alivuokralainen. Ilmeisesti miehellä on tarkoitus maksattaa asunto itselleen sinun palkalla. Pari vuotta menee nopesti ja saat ottaa vaatteesi Ikean kassiin ja kadulle. Ehkä hän etsii piikaa itselleen, niin tyypillistä. Sekin että hän katsoo oikotieltä mallia markkinavuokrasta avopuolisolleen, vaikuttaa laskelmoidun härskille. Nainen on hänelle ilmainen työjuhta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi maksamaan miehen lainaa.
Asun mieheni omistamassa (tai ni pankin myös :D) asunnossa ja emme ole naimisissa. Maksan puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä, netistä... eli siis asumisesta, mutta en hänen omaisuuden kartoittamisia.
Älä suostu tuollaiseen, käyttää sinua hyväkseen.
Sillä puolikkaalla vastikkeella et asuisi yksinäsi edes halvimmassa vuokramurjuyksiössäkään.
Sähkön ja netinkin joutuisit kokonaan yksin maksamaan. Kukahan tässä on hyväksikäyttäjä?
Onhan siitä miehellekin rahallista hyötyä, jos hänen tarvitsee maksaa vain puolet vastikkeesta, sähköstä ja netistä.
Aloittajan mies hakee ilmeisesti itselleen alivuokralaista. Alivuokralainen ei yleensä maksa puolta asunnon laskennallisesta markkinavuokrasta vaan se on pienempi, eihän siinä vuokrata kuin yksi huone ja saa käyttöoikeuden kylppäriin ja keittiöön. Alivuokralaisen on hankala kutsua asuntoon vieraita tai edes seurustelukumppania yökylään. Ja kuka haluaa harrastaa seksiä vuokraisännän kanssa?
Miespä on järjestämässä asiat kätevästi - omalta kannaltaan.
Sinä vuokralaisena ja omat kamasi vielä varastossa.
Vierailija kirjoitti:
Niin sä maksat yhtiövastikkeen ja mies maksaa sähkön, netin, vakuutuksen yms. Voittehan tehdä niin, että sä maksat noista kaikistaainituista puolet ja mies puolet jolloin kulut edelleen on sulla n.200e/kk... pjönttö.
Joo ei mitään vuokran maksua. Itse muutin miehen omistamaan omakotitaloon. Mies lyhentää lainaa ja minä maksan sähkön ja veden. Ruoka puoliksi.
Tietenkin muutat sinne. Aloitat työsi vessan jynssäämisellä. Osta ruuat tyhjään jääkaappiin. Pese ikkunat. Valmista makoisat päivälliset. Maksa se lainanlyhennys. Silitä paidat , autoa voit saada lainaksi samalla hinnalla kuin Scandia- Rentistä. Hanki uusia parempia kattiloita ja sisustustavaroita. Kaikki tämä vain siitä ihanuudesta olla piika, työaikalait ym. ei koske sinua. Kai huolehdit ehkäisystä!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Joo ei mitään vuokran maksua. Itse muutin miehen omistamaan omakotitaloon. Mies lyhentää lainaa ja minä maksan sähkön ja veden. Ruoka puoliksi.
Eli miehen omaisuus kertyy, ja sä maksat! Sulle kuuluu vedestä ja sähköstä puolet. Ootko varma, syökö mies enemmän kuin sä? Sun pitää myös kerryttää sulle itselle omaisuutta, osta vaikka sijoitusyksiö, nythän sulla jää siihen enemmän rahaa kun mieskin alkaa osallistumaan asumiskustannuksiin.
Kyllä tässä kuviossa ollaan todella kaukana parisuhteen ideasta. Mies ei ole ottamassa kumppania vaan alivuokralaisen. Jos yhteiset talousasiat on jo alussa noin vaikeat , niin eihän tästä puutu kuin se, että kaikki toiselle tehtävät palveluksetkin hinnoitellaan.
Jos ap asuu nyt vuokralla, hän kartuttaa jonkun vieraan asunnonomistajan omaisuutta vuokrallaan. Miksi hän ei voisi kartuttaa avopuolisonsa omaisuutta maksamalla vuokraa?
Epäreilua tässä olisi se, että hänen asumiskustannuksensa nousisivat, mitä kyllä epäilen, jos nyt maksaa vuokran yksin ja jatkossa asumisesta (laina, yhtiövastike, sähkö, vesi, vakuutus) puoleksi.
Ettekö voisi sopia, että maksat miehelle asumisesta saman verran kuin nyt vuokralla ollessasi? Näin omat asumiskustannuksesi pysyisivät samana ja mies asunnonomistajana maksaisi ehkä himan enemmän, mutta kartuttaa samalla omaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttamassa miesystäväni luokse hänen omistamaansa asuntoon, josta itse maksaa parisen sataa yhtiövastiketta ja lyhentää jonkin verran asuntolainaa. Hän edellyttää minun maksavan puolen markkinavuokrasta, eli haluaisi etsiä Oikotieltä paljonko saman kokoisesta asunnosta täällä päin yleensä maksetaan vuokraa ja velottaisi minulta sitten puolet siitä. Sen verran oli valmis tulemaan vastaan että jos joudun vuokraamaan varaston tavaroilleni, sen hinta vähennetään vuokrasta.
Tienaan ihan hyvin eikä idea tietenkään ollut muuttaa miehen siivelle elätiksi, mutta jotenkin silti tuntuu hassun viralliselta. Jos yhdessä vuokrattaisiin asunto niin tietysti kulut menisivät puoliksi, mutta tämä ei jotenkin ole sama asia vaikka en osaakaan perustella miksi :D Lähinnä ehkä kun jos tilanne olisi toisin päin, olisin itse varmaan pyytänyt mieheltä tyyliin puolet yhtiövastikkeesta. Omaa varallisuuttaan hän kuitenkin tuolla lainanlyhennyksellä kartuttaa. Muutenkin puolet markkinavuokrasta tuntuu korkealta kun kyseessä ei kuitenkaan ole asunto jonka sijaintiin, sisustukseen ym olisin itse päässyt mitenkään vaikuttamaan, vaan tosiaan kun omat roinani joudun kärräämään varastoon niin tuntuu jotenkin edelleen miehen asunnolta.
Mikä fiilis teillä tästä kuviosta, olenko kohtuuton ja hölmö jos tuntuu vähän hassulta?
Ei koskaan kannata muuttaa yhteen toisen kanssa asuntoon jossa jompikumpi on asunut ennen yhteenmuuttoa. Slloin on ikuisesti toisen reviirillä ja armoilla ja oikeasti vaan maksavana vieraana joka voidaan heittää ulos milloin vaan. En todellakaan suosittele. Itsekin olet näemmä tätä miettinyt joten kuuntele intuitiotasi.
Parasta olisi jos muuttaisitte avoliittoon asuntoon joka ei ole kummankaan koti ja mies laittais oman asuntonsa vuokralle - tai jatkaisitte nykyiseen malliin, erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutatte yhteen ja hänen kämppäänsä? Kannattaisiko muuttaa yhteen vasta siinä vaiheessa, kun olette valmiit hankkimaan yhteisen kodin?
Ostaako joku suoraan oman kumppanin kanssa? Siis ilman että on ensin edes asunut yhdessä jo kokeillut yhdessä asumista?
Minä ostin hieman yli vuoden seurustelun jälkeen yhteisen asunnon mieheni kanssa. Olimme toki viettäneet viikonloput ja lomat yhdessä jommankumman luona mutta muuten olimme etäsuhteessa ja jatkoimme niin käytännön syistä vielä jonkin aikaa yhteisen asunnon ostamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mainittakoon vielä että tähän markkinavuokranpuolikkaan päälle minulle tulisi maksettavaksi puolet sähköstä, netistä, asuntovakuutuksista ym. Omat elinkustannukseni nuosisivat muuton myötä.
Yhteenmuuton syynä tietysti suhteessa eteenpäin meneminen. Lapsistakin tulevaisuudessa on ollut puhe, ja toki ennen niitä olisi hyvä asua yhdessä. Vuokra-asuntoa emme vielä voi yhdessä hankkia joidenkin verojuttujen takia (mies omistanut asunnon vasta alle 2 vuotta, en ole ihan varma mistä selitti, joku myyntiverojuttu). Mulla ei tällä hetkellä ole varaa ostaa puolta asunnosta.
-ap
Älä.tee.sitä.please.
Jatka tuohon malliin kunnes mies on asunut sen 2 vuotta asunnossaan, jonka jälkeen hän voi laittaa sen vuokralle tai myydä jos avoliitto vielä houkuttaa. Hyvä diili ei ole koskaan sellainen jossa kulut nousevat. Päinvastoin, se on huonon diilin merkki.
Uskokaa jo, asuntoja EI osteta osamaksulla, jolloin se omistusoikeus on yksiselitteinen. Pankki ei ole asunnon omistaja missään mielessä.