Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen omistamaan asuntoon muutto ja sen vuokranmaksu

Vierailija
29.06.2018 |

Olen muuttamassa miesystäväni luokse hänen omistamaansa asuntoon, josta itse maksaa parisen sataa yhtiövastiketta ja lyhentää jonkin verran asuntolainaa. Hän edellyttää minun maksavan puolen markkinavuokrasta, eli haluaisi etsiä Oikotieltä paljonko saman kokoisesta asunnosta täällä päin yleensä maksetaan vuokraa ja velottaisi minulta sitten puolet siitä. Sen verran oli valmis tulemaan vastaan että jos joudun vuokraamaan varaston tavaroilleni, sen hinta vähennetään vuokrasta.

Tienaan ihan hyvin eikä idea tietenkään ollut muuttaa miehen siivelle elätiksi, mutta jotenkin silti tuntuu hassun viralliselta. Jos yhdessä vuokrattaisiin asunto niin tietysti kulut menisivät puoliksi, mutta tämä ei jotenkin ole sama asia vaikka en osaakaan perustella miksi :D Lähinnä ehkä kun jos tilanne olisi toisin päin, olisin itse varmaan pyytänyt mieheltä tyyliin puolet yhtiövastikkeesta. Omaa varallisuuttaan hän kuitenkin tuolla lainanlyhennyksellä kartuttaa. Muutenkin puolet markkinavuokrasta tuntuu korkealta kun kyseessä ei kuitenkaan ole asunto jonka sijaintiin, sisustukseen ym olisin itse päässyt mitenkään vaikuttamaan, vaan tosiaan kun omat roinani joudun kärräämään varastoon niin tuntuu jotenkin edelleen miehen asunnolta.

Mikä fiilis teillä tästä kuviosta, olenko kohtuuton ja hölmö jos tuntuu vähän hassulta?

Kommentit (655)

Vierailija
21/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon vielä että tähän markkinavuokranpuolikkaan päälle minulle tulisi maksettavaksi puolet sähköstä, netistä, asuntovakuutuksista ym. Omat elinkustannukseni nuosisivat muuton myötä.

Yhteenmuuton syynä tietysti suhteessa eteenpäin meneminen. Lapsistakin tulevaisuudessa on ollut puhe, ja toki ennen niitä olisi hyvä asua yhdessä. Vuokra-asuntoa emme vielä voi yhdessä hankkia joidenkin verojuttujen takia (mies omistanut asunnon vasta alle 2 vuotta, en ole ihan varma mistä selitti, joku myyntiverojuttu). Mulla ei tällä hetkellä ole varaa ostaa puolta asunnosta.

-ap

Vierailija
22/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti, että jos perii puolisolta vuokraa, pitäisi siitä myös maksaa verot. Harva varmaan ajattelee noin.

En siltikään pidä ihan reiluna tota, et toinen maksaa vaan puolet käyttökuluista. Eikö se toinenkin pääse siinä kartuttamaan omaa varallisuuttaan, jos esim. puolet markkinavuokrasta olisi 500e/kk ja puolet käyttökustannuksesta esim. vain 200e/kk? Eli reiluus jossain näiden kahden puolessa välissä? Toki paras, jos koti omistetaan yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole aivan sama kuinka homman hoitaa.

Asun itse vaimoni omistamassa talossa ja maksanut puolet kaikista kuluista, myös lainakulut.

Avioehtoa meillä ei ole, joten eron sattuessa me vain jakaisimme omaisuutemme puoliksi ja thats it.

Saisin puolet kaikesta omistamastamme ja ainoa rahanarvoinen omaisuus on siis tämä talo, joten on ihan sama millä tavalla keskinäiset raha-asiamme hoidamme.

Eikös sama homma tulee kyseeseen Ap:n tapauksessakin.

Asuvat yhdessä ja laittavat kulut puoliksi ja ilman avioehtoa omaisuus, eli se osake laitetaan puoliksi jos ero joskus tulee.

Vierailija
24/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en lähtis. Avopuolisolle en ala vuokraa maksamaan. Kun aikanaan muutettiin miehen kanssa asuntoon jonka hän omisti, en suostunut maksamaan vuokraa. Sähköt puoliksi, oma vesimaksu ja sapuskoista puolet. Jos "vuokraa" maksetaan niin sitten mennään pankkiin ja tehdään paperit kuntoon asunnon omistussuhteista. EI ole pakko omistaa puolikasta, hyvin voit ostaa vaikka 20 % kämpästä. Maksat sitten tietenkin siinä suhteessa "vuokraa" eli jos ero tulee saat omasi pois.  Jos tähän ei suostu niin sitten unohtaisin koko asian, mies voi varmaan jatkaa asumistaan ihan yksin ja maksella omaa lainaansa rauhassa.

Vierailija
25/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi maksamaan miehen lainaa.

Asun mieheni omistamassa (tai ni pankin myös :D) asunnossa ja emme ole naimisissa. Maksan puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä, netistä... eli siis asumisesta, mutta en hänen omaisuuden kartoittamisia.

Älä suostu tuollaiseen, käyttää sinua hyväkseen.

Sillä puolikkaalla vastikkeella et asuisi yksinäsi edes halvimmassa vuokramurjuyksiössäkään.

Sähkön ja netinkin joutuisit kokonaan yksin maksamaan. Kukahan tässä on hyväksikäyttäjä?

Niin, sitä murjua ei kuitenkaan joutuisi jakamaan vuokranantajansa kanssa.

Vierailija
26/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun mieheni omistamassa (tai ni pankin myös :D) asunnossa ja emme ole naimisissa. Maksan puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä, netistä... eli siis asumisesta, mutta en hänen omaisuuden kartoittamisia.

Sillä puolikkaalla vastikkeella et asuisi yksinäsi edes halvimmassa vuokramurjuyksiössäkään.

Sähkön ja netinkin joutuisit kokonaan yksin maksamaan. Kukahan tässä on hyväksikäyttäjä?

Sama järjestely meillä, paitsi minä omistan asunnon ja mies maksaa asumisesta puolet. Tämä on hyvä järjestely ollut meille. Eipä ainakaan, jos ero tulee, tarvitse riidellä, kuka on maksanut ja mitä, jos mies olisi maksanut "vuokraa". En näe syytä, miksi miehen tarvitsisi maksaa tästä asunnosta, josta ei omista senttiäkään. Olemme pariskunta, joka rakastaa toisiaan.

Vierailija
27/655 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa vaikuttaa sisustukseen yms. No go

Ja kallistakin jos et päätä mistään

Vierailija
28/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taspapuolisuutta haetaan, yksi keino on maksaa puolet aiemmista asumiskuluista avokille joka omistaa asunnon. Näin molemmat kartuttavat omaisuuttaan aiempaan verrattuna yhtä paljon.

Kannattaa puhua eykäteen toki muutkin kulut ja muistaa että taloustöiden tekeminen on myös rahanarvoista.

Vierailija
29/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainittakoon vielä että tähän markkinavuokranpuolikkaan päälle minulle tulisi maksettavaksi puolet sähköstä, netistä, asuntovakuutuksista ym. Omat elinkustannukseni nuosisivat muuton myötä.

Yhteenmuuton syynä tietysti suhteessa eteenpäin meneminen. Lapsistakin tulevaisuudessa on ollut puhe, ja toki ennen niitä olisi hyvä asua yhdessä. Vuokra-asuntoa emme vielä voi yhdessä hankkia joidenkin verojuttujen takia (mies omistanut asunnon vasta alle 2 vuotta, en ole ihan varma mistä selitti, joku myyntiverojuttu). Mulla ei tällä hetkellä ole varaa ostaa puolta asunnosta.

-ap

Sinuna en edes harkitsisi lasten hankkimista kitupiikkimiehen kanssa.

t: mies (ei kitupiikki)

Vierailija
30/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko mies vuokratuloa asunnostaan, jos ap ei muuttaisi siihen? Ei saisi, joten miksi ihmeessä hänen pitäisi sellaista saada omalta avovoimoltaan. Itselläni mihenä ei tulisi mieleenikään edes ehdottaa tuollaista sairasta kuviota, puolet vastikkeesta yms. asumiskuluista riittäisi mainiosti (riippuen avopuolison tuloista, jos tuloja ei juurikaan olisi, en ottaisi sitäkään).

Vierailija
31/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jos asunnon myy alle 2v ostamisesta, voitosta menee veroa. Mutta totta kait voi muuttaa muualle, jos haluaa. Joko huijaa sua, tai sitten on tyhmä kuin saapas.

Ja jos myy alle 2v aikana ilman voittoa, niin ei mene veroa, se menee vain myyntivoitosta.

Vierailija
32/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ilmaiseksi pitäisi päästä loisimaan?

Lisäksi tämä on provoksikin vanha

Ei tämä välttämättä ole provo. Minullekin ex-mies ehdotti avoliittoon muuttaessa (omistus 50/50) että jos ero tulee, ostaa minut ulos sillä rahalla, jolla olen puolikkaani ostanut (eikä päivän hinnalla). Ei toteutunut. N39

Vierailija
33/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa sinä se vastike?

Mun kaveri vuokrasi kämppäänsä lapselleen , kun itse muutti toiseen kaupunkiin.

Lapsi maksaa vastikkeen ja äiti lainan ja korot.

Ei sun kyllä tarvisitä lainaa lyhentää ja liian bisnesajattelu suhteessa on oikein huono.

Vierailija
34/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies etsii markkinavuokraa, niin se pitää olla puoliksi jaettu, niin että sinä maksat puolet markkinavuokrasta, etkä muuta.

Vierailija
35/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Vastikkeet ym. elämisen kustannukset puoliksi, mutta se on miehen asunto, ei sinun. Sinä et ole kartuttamassa miehen pääomaa, vaan te ryhdytte avoliittoon miehen omistamassa asunnossa. T: Mies

P.S. Tuollaisen ehdotuksen jälkeen miettisim pariin kertaan yhteen muuttamista. Miksei äijä voi laittaa kämppää vuokralle ja ostatte/vuokraatte yhdessä jonkun toisen asunnon?

Vierailija
36/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voisit maksaa puolet todellisista kuluista...riippuu paljonko lainaa on. Yli markkinavuokran et voi mielestäni maksaa.(..jos mies on laittanut lainan maksun tiukemmalle kuin vuokrataso on).

Fifti fifti.mikä sinusta olisi reilu?

Keskustelun paikka...oikein hyvä sellainen. Vähän hankala aihe se toki on.

Vierailija
37/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yhteenmuutto on aina ollut tapa pienentää asumisen kustannuksia - molemmilla. Tuohon miehen tarjoukseen en lähtisi. Voisin maksaa vaikka puolet yhtiövastikkeesta, sähkön, netin ja vakuutuksen.

Ei varmasti helppoa, jos on noin erilainen käsitys asumismenoista, mutta keskustelemalla saatte varmasti aikaiseksi toimivan diilin.

Vierailija
38/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekös parisuhteeseen kuulu myös se, että voi olla onnellinen, jos pystyy auttamaan/helpottamaan toisen elämää. T: Avioliitossa oleva mies, joka isompipalkkaisena huolehtii isommalla panoksella taloudesta. Asunto maksetaan puoliksi, mutta esim. vakuutukset, netin, sähkön, isomman osan lasten harrastuksista hoidan minä. Jää vaimollekin rahaa omiin juttuihinsa.

Vierailija
39/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä tuollasen miehen luo muuta. Hyi mikä ukko. Sanot että pidä kuule vuokras. Jos mulla olis oma asunto ottaisin rakastettuni sinne ihan puolen yhtiövastikkeen hinnalla asumaan.

Vierailija
40/655 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastikkeista ja muista elämiseen liittyvistä kuluista voi maksaa puolet, mikäli on avopuolisona, mutta alivuokralaisen suhteen markkina-arvoa mietitään. Juoksisin pois ja kovaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi