Anoppi syöttää lapsen huonovointiseksi
Mä en ole niitä äitejä, jotka murjottavat mummolle jostain pullatarjoilusta ja suklaapatukasta, mutta tämä syöttäminen on jotakin aivan järkyttävää!
Anopilla ei ole mitään järkeä, eikä rajoja mitä tulee herkkuihin ja lasten syömiseen. Esimerkiksi eilen meillä lapsen kanssa ollessaan päivän, 7 v oli syönyt kylmiä nakkeja ja karjalanpiirakoita, olivat käyneet Hesessä ja sen lisäksi ostaneet pussillisen sipsejä ja sixpackin Arnoldsin isoja munkkeja, joista lapsi oli syönyt kaksi. Kun tulin töistä kotiin, niin lapsi makasi sohvalla oksennusämpäri vieressään, kun oli huono olo. Ihme! Eikä ole ensimmäinen kerta kun näin käy.
Mummolassa viikonlopouvierailulla yritän aina sanoa, että toivoisin että syödään plydän ääressä ja ruoka-aikaan. Ei. Mummolassa on kuulemma mummolan säännöt ja lapselle katetaan ja kannetaan telkkarin ääreen tai tietokoneelle suklaavanukkaita, keksejä, nakkeja jne koko päivän.
Viimeksi mummolavierailulta tulleessaan lapselle oli pakattu reppuun iso suklaalevy, kolme suklaapatukkaa, pussillinen tikkareita ja kaksi suklaakeksipakettia. Aivan hullua!
Mä en enää jaksa. Meidän mummolavierailut oli tältä kesältä nyt tässä. Lapsi on jo ylipainon rajoilla ja hampaasta on paikattu reikä. Raja tuli vastaan.
Kommentit (105)
Mun eläkkeellä oleva anoppi olisi halunnut hoitaa lasta minun palatessa töihin, niin että lapsi ei olisi tarvinut kunnan päivähoitoa lainkaan. Tämä olisi muuten ollut hyvä ratkaisu, mutta juuri tuon herkuttelun ja rajattomuuden vuoksi laitoimme lapsen kuitenkin perhepäivähoitajan luo. Anoppi veti herneet nenään, mutta lapsen terveys olisi mennyt pilalle jokapäiväisessä hoidossa mummon luona. Anoppi sai hoitaa yhden päivän viikossa.
Olen ihmetellyt suomalaisessa kulttuurissa tätä ''herkuttelua''. Herkuttelu -> totaalisen shaibandeeruksen syömistä.. Eli hamppareita, sipsiä, karkkeja jne. ''Nyt herkutellaan'' - mennään syömään purilaisia ravintolaan. Miksei se herkuttelu voi tarkoittaa vaikka hyviä tuoreita mansikoita, yhtä laadukkaasti tehtyä leivosta, erilaisia hyviä juustoja tai kunnollisen laadukkaan ravintolan erittäin maistuvaa ja hyvintehtyä annosta? Tälläistä on esimerkiksi Ranskassa tai Italiassa, mikäli kysyt ranskalaisilta mitä on herkuttelu - se ei todellakaan ole epäterveellisen roskaruoan mättämistä. Olen työskennellyt kummassakin maassa pitkään.
Tälläisen mentaliteetin olen opettanut omille lapsillenikin. Herkkua ovat hyvin tehdyt ruoat kunnollisista raaka-aineista, ei roskaruoka. Ei ole roskaruoan syömisen ongelmaa meillä. On meilläkin esimerkiksi suklaata, mutta ostamme laadukkaita suklaakonvehteja, joita nautitaan ihan vain muutama kappale. Ei se määrä vaan laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi tehdä jotain ruokaa valmiiksi, jos on itse pois ja mummo lasta hoitamassa. Vaikka keittoa minkä voivat lämmittää.
Ei AP taida jaksaa, jos on kiire terassille
Mummon pitää saada antaa herkkuja. Mummolle tulee hyvä mieli kun lapset ahtavat karkkia ja pullaa navat rutisten.
Meillä mummo oli oikein naama surkeana kun estelyistään huolimatta syötettiin lapsille terveellistä ruokaa mummolavierailun aluksi.
Oli kovin huolissaan siitä, että"lapset eivät syö sitten herkkuja".
T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on herkkiä lasten vatsat nykyään. Minä olen 70 luvulla syntynyt ja mummolassa sai aina kaikkea hyvää kuten jäätelöä, limsaa, suklaata, kääretorttua, keksejä ym. Niin paljon sai ottaa kun halusi.
Ei minulla ikinä ollut vatsa kipeä eikä tarvinnut oksentaa eikä hampaat pilalle mennyt.
Eikä sitä makiaa pysty vetämään vaikka kuinka paljoa. Kaikille normaaleille lapsille tulee stoppi ja siihen loppui syöminen.
Minä olen syntynyt 80-luvulla ja muistan kuinka mummon luona tyrkytettiin jatkuvasti jotain suuhunpantavaa. Kyläilyt mummon luona olivat sitä, että istuttiin kolmisen tuntia kahvipöydässä juttelemassa ja koko ajan mummo toi jotain uutta syötävää nenän eteen, jota oli pakko maistaa. Aluksi normaalit kahvit pullan kanssa, sitten jätskit ja sen jälkeen vaihteeksi jotain suolaista, kuten paksu gottlermakkaran siivu. Tämän jälkeen uusi kierros makeaa jne. Minua ällötti tämä niin, että 10-vuotiaana en enää olisi halunnut mummon luona käydä, mutta pakko oli. Lapsetkin ovat erilaisia ja olivat myös 80-luvulla!
Mikäpä sen parempi aihe AV- mammamme, kuin oman anoppinsa, eli oman miehensä äidin haukkuminen Vauvalla! Keronee paljon miniästä, millainen susi sisimmältään.
Itse joka en ole anoppi, mutta jolla on ollur anoppi, miellän nämä miniät jotka naoppejaan haukkuvat matalaotsaisiksi ihmisiksi. Ei voi olla kauheasti järkeä, eikä sivistystä naisella, jonka täytyy rienata anoppiaan keskustelupalstalla. Sen sijaan että ottaisi mieltä kaihertavan asian asiallisesti mutta reilusti esiin suoraan anoppinsa kanssa. Antaisi täten anopille mahdollisuuden selittää, ja yhdessä miettisivät miten asiat jatkossa sujuisivat kaikkien kannalta parhaiten. Ei kun pitää tulla tällaisille saiteille rienaamaan ja saamaan hengenheimolaisilta tukea.
Luoja suojelkoon minua tulevaisuudessa anoppina AV-mamman stereotypialta.
Ps. näille stereotyyppisille mammoille seuraava mielirienausaihe on oman poikansa tyttöystävä. Aina pitää olla joku johon sormi osoittaa. Anoppi kuolee, miniä jää vielä jäljelle.