Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei sitten millään voida antaa periksi ja luopua toimimattoman aktiivimallin parissa askartelusta?

Vierailija
29.06.2018 |

Aika menee nyt tällaiseen sen sijaan että perehdyttäisiin työttömyyden rakenteisiin.
Työttömän on jatkossa kiikutettava "osallistumistodistuksia" kelalle, että voidaan sanoa että katsokaas kuinka tilastollisesti työttömien aktiivisuus on noussut?
Kelalle lisää työtä-----mitään todellista työllistymistä edistävää toimintaa ei tuollaisella synny.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei, se neljä hakemusta ei todellakaan riitä.

Ei riitä edes sata, ellet

a) työllisty palkkatyöhön (määritelty tuntipalkka, esim. puhelinmyynnin keskimääräinen ansio ei riitä)

b) toimi yrittäjänä

c) osallistu kurssilla

d) pääse omaehtoiseen opiskeluun. JO mikään näistä neljästä ei toteudu, tukea leikataan.

Aktiivimalli 2 ei kumoa aktiivimalli 1:tä. Jos et saa töitä kolmen kuukauden jaksolla -> -4,65 % vaikka laittaisit 1000 hakemusta.

Mutta jos et laita kuukaudessa neljää ja raportoi niistä saat sitten sen lisäksi karenssin.

Tämän sanoi Lindström suoraan ministeriaitiosta, kun lopulta pakotettuna joutui sanomaan. 

Miten tää VOI olla joillekin niin hemmetin vaikea tajuta? "

Tuossa tuli nyt selkeästi se aktiivimalli 2:sen sisältö.

Ymmärsikö kaikki mistä on kysymys .

Kiusanteosta. Oliko oikein?

Ihmisoikeuksien vastaista toimintaa.

Vierailija
82/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos et saa töitä kolmen kuukauden jaksolla -> -4,65 % vaikka  laittaisit 1000 hakemusta.

Mutta jos et laita kuukaudessa neljää ja raportoi niistä saat sitten sen lisäksi karenssin.

Tämän sanoi Lindström suoraan ministeriaitiosta, kun lopulta pakotettuna joutui sanomaan"

Miettikää.

Ai mä saan karenssin siitä, että omatoimisesti järjestin itselleni töitä?

Eihän tässä ole mitään järkeä.

Niin. Jos sä saat sen kolmen kuukauden aikana aktiimalli 1:n täyttävän työn MUTTA et raportoi laittamastasi neljästä hakemuksesta joka kuukausi, saat ensin varoituksen ja sitten karenssin.

Eli ei, edes se aktiivimallin mukainen työ ei auta sua. Kurimuksesta pääset vasta kun et enää ole työtön, eli saat kokoaikaisen työn ja voit ilmoittaa työttömyytesi päättyneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miksi vastustatte 4 työhakemuksen lähettämistä kuukaudessa? Se on 1 hakemus/viikko. 40 "työtuntia" aikaa lähettää YKSI hakemus. Ei kuulosta kovin hankalalta tai kenenkään kyykyttämiseltä.

Kyllähän se kuulostaa aika vähäiseltä työmäärältä. Olikos noille hakemuksille joku laatuvaatimus? Voinko siis hakea töitä, joihin minulla ei ole edes ammatillista pätevyyttä? Voinko pyytää järjetöntä palkkaa, jolloin en varmasti tule valituksi?

Tuo sun viimeinen lause kertoo jo kaiken. Et edes halua työllistyä ja siksi valitat kun joudut osoittamaan aktiivisuutesi.

A Minä haluan työllistyä

B) Minä haluan työstäni OIKEAN palkan

C) Haluan itse valita työpaikkani

D) Olen aina työllistänyt itse itseni.

E) Olen tällä hetkellä työtön, mutta olen hankkinut itselle JÄLLEEN KERRAN työn, sellaisen, mihin minä itse haluan mennä ja mihin minulla on ammattitaito ja soveltuvuus.

Mitä mä teen väärin?

Liian vaikea kysymys työttömien vihaajille.

Ei täällä kukaan työttömiä vihaa, ainoastaan ihmettelee sitä itkun määrää mitä yhden työhakemuksen lähettäminen viikossa aiheuttaa.

Jos yksikin työtön saa tällä tavoin töitä niin kannatan täysin aktiivimallia. Toki toivoisin että myös TE-keskukset palkkaisivat lisää ihmisiä jotta mahdollisimman moni saisi yksilöllistä palvelua kouluttautumisen ja työllistymisen osalta.

Tsemppiä kaikille töitä hakeville.

Vierailija
84/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä valitus euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.

Vierailija
85/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei, se neljä hakemusta ei todellakaan riitä.

Ei riitä edes sata, ellet

a) työllisty palkkatyöhön (määritelty tuntipalkka, esim. puhelinmyynnin keskimääräinen ansio ei riitä)

b) toimi yrittäjänä

c) osallistu kurssilla

d) pääse omaehtoiseen opiskeluun. JO mikään näistä neljästä ei toteudu, tukea leikataan.

Aktiivimalli 2 ei kumoa aktiivimalli 1:tä. Jos et saa töitä kolmen kuukauden jaksolla -> -4,65 % vaikka laittaisit 1000 hakemusta.

Tämän sanoi Lindström suoraan ministeriaitiosta, kun lopulta pakotettuna joutui sanomaan. 

Miten tää VOI olla joillekin niin hemmetin vaikea tajuta? "

Tuossa tuli nyt selkeästi se aktiivimalli 2:sen sisältö.

Ymmärsikö kaikki mistä on kysymys .

Kiusanteosta. Oliko oikein?

Ihmisoikeuksien vastaista toimintaa.

BUAHAHAHAHAHAAA!!! Ihmisoikeusrikos oikein. Lakkaa velttoilemasta toisten rahoilla ja mene töihin.

Vierailija
86/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan tämä hölmöys ja haetaan kaikki työkyvyttömyyseläkettä. Hakemus vireille, aktiivimallia ei voida soveltaa. Protestina tälle kyykytykselle. Ruuhkautetaan systeemi.

Vierailija
87/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aktiivimallia vastaan aluksi, mutta tämä palsta on saanut minut kääntymään sen kannattajaksi.

Vierailija
88/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on sitten, te kaikki parasiitit!

Heinäkuun alusta lähtien jokainen tulkoon omillaan toimeen. Ei tarvitse intttää mistään aktivointivaatimuksista. Turha rynkyttää Kelan ovella, se on lopulliseti suljettu. Turha kirjoitella nettiin että saa ilmaista rahaa liian vähän. Sitä ei saa enää lainkaan. Sovitaanko näin?

Vierailija
89/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on sitten, te kaikki parasiitit!

Heinäkuun alusta lähtien jokainen tulkoon omillaan toimeen. Ei tarvitse intttää mistään aktivointivaatimuksista. Turha rynkyttää Kelan ovella, se on lopulliseti suljettu. Turha kirjoitella nettiin että saa ilmaista rahaa liian vähän. Sitä ei saa enää lainkaan. Sovitaanko näin?

Sovitaanko näin, sinä kansantalouden suolinkainen ja ruma ihminen, ettet enää esittele enempää typeryyttäsi?

Vierailija
90/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miksi vastustatte 4 työhakemuksen lähettämistä kuukaudessa? Se on 1 hakemus/viikko. 40 "työtuntia" aikaa lähettää YKSI hakemus. Ei kuulosta kovin hankalalta tai kenenkään kyykyttämiseltä.

Kyllähän se kuulostaa aika vähäiseltä työmäärältä. Olikos noille hakemuksille joku laatuvaatimus? Voinko siis hakea töitä, joihin minulla ei ole edes ammatillista pätevyyttä? Voinko pyytää järjetöntä palkkaa, jolloin en varmasti tule valituksi?

Tuo sun viimeinen lause kertoo jo kaiken. Et edes halua työllistyä ja siksi valitat kun joudut osoittamaan aktiivisuutesi.

A Minä haluan työllistyä

B) Minä haluan työstäni OIKEAN palkan

C) Haluan itse valita työpaikkani

D) Olen aina työllistänyt itse itseni.

E) Olen tällä hetkellä työtön, mutta olen hankkinut itselle JÄLLEEN KERRAN työn, sellaisen, mihin minä itse haluan mennä ja mihin minulla on ammattitaito ja soveltuvuus.

Mitä mä teen väärin?

Liian vaikea kysymys työttömien vihaajille.

Ei täällä kukaan työttömiä vihaa, ainoastaan ihmettelee sitä itkun määrää mitä yhden työhakemuksen lähettäminen viikossa aiheuttaa.

Jos yksikin työtön saa tällä tavoin töitä niin kannatan täysin aktiivimallia. Toki toivoisin että myös TE-keskukset palkkaisivat lisää ihmisiä jotta mahdollisimman moni saisi yksilöllistä palvelua kouluttautumisen ja työllistymisen osalta.

Tsemppiä kaikille töitä hakeville.

Minä olen ihan töissä, mutta en tajua mitä HYÖTYÄ tuosta kakkosmallista on (siis senkään vertaa kuin ykkösestä, joka on susi jo syntyessään). 

Kun tuo töidenhakuvelvoite on jo olemassa. On velvollisuus osallistua "palveluihin", "infoihin" jne. mitä ikinä TE-toimistosta nyt tuleekaan. 

Tämä "kakkonen" tuo siis vain ja ainoastaan sen velvoitteen, että hakemuksista pitää raportoida.

1. Jonkun pitää seurata raportointia ja sen totuudenmukaisuutta, muuten siinä ei ole mitään järkeä. Miten tämä tapahtuu??? Ja mitä tällainen maksaa??? Miten työtön todentaa hakemuksensa, varsinkin kun niiden pitää olla realistisia. Jonkun valvovassa instanssissa pitää siis oikeasti tietää kaikkien alojen toimenkuvat, pätevyysvaatimukset jne. Pitäisi olla siis todellinen koulutuksen ja työelämän huippuammattilainen, jotta voisi arvioida onko joku hakemus "realistinen". Tämä on täyttä utopiaa niin kauan kun TE-toimisto ehdottaa liikunnanopettajalle urheiluhierojan paikkoja haettavaksi. 

2. Ne joita työnteko ei kiinnosta ja ovat jo työelämän ulkopuolella on marginaalinen joukko ja heitä tämä ei haittaa. he hakevat ja saavat sossusta erotuksen. Karenssin pelossa he saattavat aktivoitua pistämään randomilla neljä hakemusta joihinkin paikkoihin. Ei tätä porukkaa mikään aktiivimalli aktivoi.

3. Tämä puree niihin Nokialta jne. pois potkittuihin, jotka haluaisivat työllistyä ja kokevat sen kunnia-asiakseen, mutta + 50 ikä on heille työllistymisen este - hakemukset menee suoraan romukoppaan. Tämä nöyryyttää ja masentaa heitä, jotka yrittävät. Niihin joita ei kiinnosta, malli ei vaikuta pätkän vertaa. Ampuu siis väärään kohteeseen.

4. loputkin asialliset työpaikat menevät piiloon.

Jatkanko, vai ymmärrätkö YHTÄÄN perusteluja, miksi malli on paitsi älytön myös ihan sika kallis veronmaksajille.

Vierailija
91/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täälä on lähes jokainen työtön huutanut kuorossa, kuinka hakee joka kuukausi ainakin sataa työpaikkaa, mutta ei vaan millään tärppää.

Nyt itketään, kun pitää hakea neljää paikkaa. Ei pitäisi olla mikään ongelma, jos muka on tähänkin saakka haettu niitä sataa paikkaa.

P.s. Laatu korvaa määrän, kannattaa ihan oikeasti käydä jollain ammattilaisella tarkistuttamassa ne työhakemukset ja cv:t. Itselläni tärppäsi heti kaksikin työpaikkaa, kun saatiin kunnolla viilattua hakemukset ja cv.

Ja vaikka sitä yhtä paikkaa hakeekin monta sataa muutakin, niin silti se ei estä just sua työllistymästä sinne.

Vierailija
92/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Eikö olisi helpompaa vaan vaatia TE-käyntien välillä osoitusta aktiivisuudesta ts. hakea x määrää paikkoja tai kouluun todistetusti? Jotain tällaista on kai jo kauan vaadittu niin en tajua koko säätöä.

Ei minulta ainakaan ole vaadittu, ja jo kolmatta vuotta olen työttömänä. Kun ei siellä työkkärissä ole tarpeeksi henkilökuntaa syynäämässä työttömän aktiivisuutta. Edes niihin kolmen kk:n välein järjestettäviin haastatteluihin en päässyt, ennen kuin itse kysyin, miksi niitä ei tulekaan. Selitys oli ettei ole resursseja ollut järjestää.

Kouluun hakeminenhan taas on työttömältä oikeastaan kielletty, jos jotain koulutusta jo on. Paitsi työvoimakoulutukset, niihin saa hakea, mutta en ole koskaan päässyt.

Vierailija
93/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä en sitten millään ymmärrä, että itsensä vaivalla kouluttanut, töitä tekevä ja veroja maksava osuus väestöstä jouduu elättämään näitä elämäntapa työttömiä. Ymmärrän, että työtöntä tuetaan jokunen kuukausi, mutta en sitä että joku voi roikkua muiden elätettävänä vuosikausia.

Olisi pitänyt sinuakin kouluttaa vielä vähän enemmän, niin ymmärtäisit (ja ehkä osaisit yhdyssanatkin).

Ymmärtäisit ehkä jopa sen, että ei vaivalla kouluttautuminen ja pitkä työura ja tunnollinen verojen maksaminen mitenkään estä joutumasta pitkäaikaistyöttömäksi vasten tahtoaan.

Vierailija
94/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin täälä on lähes jokainen työtön huutanut kuorossa, kuinka hakee joka kuukausi ainakin sataa työpaikkaa, mutta ei vaan millään tärppää.

Nyt itketään, kun pitää hakea neljää paikkaa. Ei pitäisi olla mikään ongelma, jos muka on tähänkin saakka haettu niitä sataa paikkaa.

P.s. Laatu korvaa määrän, kannattaa ihan oikeasti käydä jollain ammattilaisella tarkistuttamassa ne työhakemukset ja cv:t. Itselläni tärppäsi heti kaksikin työpaikkaa, kun saatiin kunnolla viilattua hakemukset ja cv.

Ja vaikka sitä yhtä paikkaa hakeekin monta sataa muutakin, niin silti se ei estä just sua työllistymästä sinne.

Joo ja vaikka miljoona pelaisi eurojackpottia niin aina joku sen ennen pitkää voittaa. Ei se estä sua voittamasta!

Kai niitä työpaikkoja nyt jokainen hakee ilman sanktioitua kyttäämistä ja kyykyttämistäkin. Leikkurihan tuo malli on selkeästi.

Voithan sinä niitä ceeveitäsi käydä tarkistuttamassa tai  viilata hamaa tappiin "CV-pajalla"  , mutta työnhaussa tulee olla järki mukana.  Jos  työttömällä entiselle ammattirekrytoijalle puoliväkisten tyrkytetään työllistävänä toimenpiteenä ceevee kurssia  vaikka henkilön CV.stä näkyy selkeästi tasokas osaaminen niin homma on arveluttavalla pohjalla ainoana päämääränä "ettei sulta leikata työkkärirahoista tai tuu sitä karenssia ja oteta tuet pois, niin osallitu ny vaan".

Vierailija
95/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itken vain sitä, että hallitus ilmeisesti tosissaan kuvittelee, että hakemisaktiivisuuden syynääminen jotenkin kohentaa työllisyyttä. No, kyllähän se sen verran, mitä pitää palkata uusia byrokraatteja turhaa työtä tekemään.

Ja sen PS:n voit tunkea syvälle. Kuvitteletko, ettei tässä olisi muutamallakin rekrykonsultilla käyty cv:n viilaukseen neuvoa hakemassa. Joka ikistä hakemustani en kyllä tarkastuta, sen myönnän.

Vierailija
96/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja vaikka miljoona pelaisi eurojackpottia niin aina joku sen ennen pitkää voittaa. Ei se estä sua voittamasta!

Kai niitä työpaikkoja nyt jokainen hakee ilman sanktioitua kyttäämistä ja kyykyttämistäkin. Leikkurihan tuo malli on selkeästi.

Voithan sinä niitä ceeveitäsi käydä tarkistuttamassa tai  viilata hamaa tappiin "CV-pajalla"  , mutta työnhaussa tulee olla järki mukana.  Jos  työttömällä entiselle ammattirekrytoijalle puoliväkisten tyrkytetään työllistävänä toimenpiteenä ceevee kurssia  vaikka henkilön CV.stä näkyy selkeästi tasokas osaaminen niin homma on arveluttavalla pohjalla ainoana päämääränä "ettei sulta leikata työkkärirahoista tai tuu sitä karenssia ja oteta tuet pois, niin osallitu ny vaan".

No onpa kamalaa käydä sielä "cv-kurssilla". Ja se aika ei ole poissa työnhausta (tätä monesti käytetään tekosyynä), koska saat ihan vapaasti käyttää koko kurssillaoloajan työnhakuun.

Ja kyllä on paljonkin sellaisia työttömiä, joita ei koko työnhaku kiinnosta. Aktiivisille työnhakijoille tämä kakkosmalli ei pitäisi olla mikään ongelma. Ykkösmallin ongelman ymmärrän kyllä.

Vierailija
97/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Laatu korvaa määrän, kannattaa ihan oikeasti käydä jollain ammattilaisella tarkistuttamassa ne työhakemukset ja cv:t. Itselläni tärppäsi heti kaksikin työpaikkaa, kun saatiin kunnolla viilattua hakemukset ja cv.

Ja vaikka sitä yhtä paikkaa hakeekin monta sataa muutakin, niin silti se ei estä just sua työllistymästä sinne."

Onks toi tyyppi tosissaan? Luuleeko hän ettei ihmiset tajua mitään tai pitää työnhakijoita jotenkin noin tyhminä/laiskoina/etcetera että nyt tulee oikein pontevana neuvomaan ja lässyttämään jotain itsestäänselvyyksiä kun itse pääsi säkällä töihin? 

Kuka ja mihin duuniin tuoki palkattiin...

Vierailija
98/114 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa kamalaa käydä sielä "cv-kurssilla". Ja se aika ei ole poissa työnhausta (tätä monesti käytetään tekosyynä), koska saat ihan vapaasti käyttää koko kurssillaoloajan työnhakuun.

Ja kyllä on paljonkin sellaisia työttömiä, joita ei koko työnhaku kiinnosta. Aktiivisille työnhakijoille tämä kakkosmalli ei pitäisi olla mikään ongelma. Ykkösmallin ongelman ymmärrän kyllä.

Työtön opettaja opettaa cv-kurssittajalle että ceeveessä pitää olla sähköposti oikein.

Vierailija
99/114 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi, että yksityiset firmat pääsevät käsiksi asiakkaisiin, on vastoin euroopan vasta tiukentuneita tietosuojalainsäädäntöjä vastaan. GDPR. Henkilö voi omalla ilmoituksellaan sanoa, että ei saa. Muuten rikotaan lakeja. Valtio voi joutua miljoonakorvauksiin, jos joku valittaa asiasta.

Itse en ole työtön. Kaikki tuollainen touhu olisi vain pois työnhausta. Noiden todistuksen lähettelyyn kuluvalla ajalla tekisi muutaman hakemuksen lisää. Minä ainakin tein työttömyysaikana todella aktiivisesti hakemuksia ja siksi varmaan työllistyinkin. Mutta piti olla paljon aktiivisempi kuin hallituksen esittämä pelleily. Kouluttauduin uudelleen, hain töitä ympäri Suomen ja viilasin hakemustani joka päivä, niin kauan, että lopulta tärppäsi. Kuulemma hakemukseni oli hyvä.

Vierailija
100/114 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuathan myös, että yhteiskunnan kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, kuka heistä monesta sadasta hakijasta työllistyy? Ei sinne palkata yhtään useampia, vaikka joka hakemus olis niin vimpan päälle puleerattu kuntoon.