Miksi suomalaiset eivät osta sähköautoja, vaikka hallituksella on sellainen tavoite ja muissa maissa ostetaan?
Esimerkiksi Norjassa sähköautoja on jo ruuhkaksi asti. Monissa muissakin maissa ostetaan sähköautoja paljon enemmän kuin Suomessa. Näistä maista roudataan vanhat kärryt Suomeen elämään uutta elämää.
Miksi suomalaiset sitten ovat ottaneet erivapauden ajaa vanhoilla saastuttavilla kotteroilla, vaikka hallituksen tavoite on nostaa sähköautojen osuus merkittäväksi?
Olisikohan vaikutusta sillä, että suomalaisten palkansaajien ostovoimaa on leikattu kohta lähes 10 vuoden ajan nollakorotuksilla ja samalla inflaatio on kuitenkin juossut?
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa valtio tukee sähköautojen hankkimista päästöjen vähentämiseksi. Siellä yli puolet uusista autoista on sähköautoja.
Täällä valtio verottaa kuoliaaksi tuollaisen yleellisyystarvikkeen hankkimisesta. Kateellisuusvero pitää kansalaiset vanhojen saastuttavien bensa-autojen ratissa.
Jos norjalaisilla on luonto noin lähellä sydäntä, niin mikseivät lopeta raakaöljyn poraamista?
Koita arvata.
💰💰💰💰💰
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.
Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään 10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.
Koska energiantuotannostakin aiheutuu ympäristövaikutuksia. Energiantuotantoon liittyviä ympäristövaikutuksia ovat muun muassa ilmastonmuutos, happamoituminen ja vesistöihin kohdistuvat vaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta siksi, että sähköauton toimintasäde on max neljäsosa bensamoottorisesta autostani. Autolla pääsen n. 1000km tankkaamatta. Sähköautolla joutuisin pysähtymään 3 kertaa lataamaan jos mitään latauspistettä edes löytyisi mistään.
Ja teräsperseautoilija, jolla on tarve ajaa helsingistä utsjoelle itärajaa pitkin täyden peräkärryn kanssa voi palata takasin auton rattiin...
Tämä hallitus ei tule tekemään mitään autoilun muuttamiseksi kestävään suuntaan koska siellä ei ole business mahdollisuuksia heidän eturyhmilleen.
Autoilu nykyisellään on hyvä lypsylehmä valtiolle eikä sitä haluta muuttaa. Suomi tulee kulkemaan tässäkin kehityksen jälkijunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta siksi, että sähköauton toimintasäde on max neljäsosa bensamoottorisesta autostani. Autolla pääsen n. 1000km tankkaamatta. Sähköautolla joutuisin pysähtymään 3 kertaa lataamaan jos mitään latauspistettä edes löytyisi mistään.
En ikinä aja tuhatta kilometriä. Junalla tai lentsikalla pääsee Lappiin paljon helpommin. Sen kerran kun käyn pohjoisessa niin liikun taksilla tai vuokraan auton.
No minä ajankin työn takia, n. 45000km vuodessa. Ei oikein onnistu lentämällä, junalla, taksilla, bussilla tai vuokra-autolla tämä homma. Sähköauto voisi toimia kaupunkiajossa hyvin, mutta omista ajoistani 95% on pitkää matkaa.
No eihän toi tee kuin 200 km arkipäivää kohden, eli satasen siivu, missä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.
Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään 10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.
Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...
Kannattaisko vetää pää pois perseestä?
Sähköauton kaltainen uusinvestointi vaatii ostovoimaa. Suomi on yksi kehnoiten pärjänneistä gdp ppp per capita, ostovoimakorjattu kansantuote per kansalainen, 2010-luvulla. Eli ei vaan ole ostovoimaa. Jos talouskehitys olisi ollut verrokkimaiden tasolla olisi kotitaloudella useampi kymmenentuhatta euroa ollut vapaavalintaiseen kulutukseen. Jos edes joka kymmenes olisi hankkinut tällä varallisuudella sähköauton olisi Suomi yksi edelläkävijöistä. Asiat ovat lopulta aika yksinkertaisia ja pienet muutokset muuttavat vuosikymmenessä kaiken. Suuntaan tai toiseen. Suomelle kävi se toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkkarissako sitä Teslaasi latailet?
Meillä autot on kadun varressa. Jatkoroikalla saisi sähköt vedettyä kolmannen kerroksen keittiön ikkunasta pihan poikki ja jalkakäytävän yli. Suko-lataus 8 amppeerilla ei veisi kuin 16 tuntia sekään.
Meillä on valtion yritys Neste jonka valmistamilla polttoaineilla suurin osa liikenteestä kulkee. Autoilun sähköistäminen leikkaisi näitä tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Koska energiantuotannostakin aiheutuu ympäristövaikutuksia. Energiantuotantoon liittyviä ympäristövaikutuksia ovat muun muassa ilmastonmuutos, happamoituminen ja vesistöihin kohdistuvat vaikutukset.
Päästöjä on helpompi suodattaa ja käsitellä kun niitä tulee voimalaitoksessa yhden ison piipun päästä. Auton moottori on kertaluokkaa huonompi hyötysuhteeltaan ja saastuttaa monin verroin enemmän. Sitten on vielä aurinkoenergia, tuulivoimalat ja biopolttoaineet.
Mulla ei ole varaa auton vaihtoon/uudempaan autoon. Verotus pitää siitä huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...
Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?
Siinä rupeaa maalaisjuntti Sipilän alahuuli väpättämään jos Nesteen johtaja ilmoittaa että Neste lähtee Suomesta jos autoilu sähköistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?
Taidat olla kommunisti tai vihervassari. Jokainen maksakoot omat sähkönsä. Sähkötolppien ja pääkeskusten muuttaminen laskutukseen sopiviksi maksaa taloyhtiölle putkiremontin verran. Myös niille joilla ei ole sähköautoa.
Norjassa ajellaan siinä vaiheessa jo lentävillä autoilla kun täällä takapajulassa saasteenlevittäjä bensapäristimistä aletaan luopua. Sitten varmaan kun ei enää käytettyjä polttomoottoriautoja saa enää edes ulkomailta mistään ostettua kun kaikki on siirtyneet sähköautoihin jo vuosikymmeniä sitten.
Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/polttoaine/ELECTRICITY
Kyllähän noita löytyy.
Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa valtio tukee sähköautojen hankkimista päästöjen vähentämiseksi. Siellä yli puolet uusista autoista on sähköautoja.
Täällä valtio verottaa kuoliaaksi tuollaisen yleellisyystarvikkeen hankkimisesta. Kateellisuusvero pitää kansalaiset vanhojen saastuttavien bensa-autojen ratissa.
Jos norjalaisilla on luonto noin lähellä sydäntä, niin mikseivät lopeta raakaöljyn poraamista?
Norjalla on halpaa vesivoimaa yli oman tarpeen. Norjalaiset asuvat suurimmaksi osaksi pientaloissa joihin on helppo järjestää latausasemat.
Öljyt myydään ulkomaanpelleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.
Millä rahalla he sitten sähköautoilua tukisivat?