onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
On vähän varustelu- ja kuntokysymys. Jos on reipas ulkoilmaihminen niin hyvällä vaatetuksella ja nastarenkaillahan tuosta selviää. Toki siellä työpaikalla pitää sitten olla suihku ja pukuhuone.
Sitten vähän vaikuttaa se työkin. Jos itse työ on fyysistä, niin voi käydä vähän rankaksi tuollainen pakkoliikunta ennen työpäivää ja työpäivän jälkeen. Jos itse työ on kevyttä toimistotyötä, niin tuolla työmatkaliikunta voi tulla ihan tarpeeseen.
Tuollainen 2,5 km työmatka olisi kyllä ihan mahtava. Ihan helpolla en vaihtaisi 9 km työmatkaan, pitäisi olla reilusti isompi palkka ja mielenkiintoinen työ. Mutta kannattaa miettiä omalta kohdalta mikä on itselle tärkeää.
Mä ymmärsin aloituksen niin, että työmatka pitenisi 2,5km entisestä. Eli aiemmin matka ollut 6,5km ja nyt työmatka pitenisi 9km:iin.
Toki aloituksen voi ymmärtää myös niinkin että nykyinen työmatka on tuo 2,5km ja työmatka pitenisi sitten aika reilusti eli 6,5km entiseen verrattuna.
Itse poljen kesäisin työmatkat 6km suuntaansa. Mä tykkään siitä että menomatkalla on vähän korkeammat nousut, kotimatkalla saa suhuttaa vaan alamäkeä. Suuntaansa mulla menee n.20min.
Välillä tylsistyttää lähteä ajamaan mutta kyllä sitä sitten kun on päässyt kotipihasta liikenteeseen tuleekin kiva olo varsinkin jos on sellainen leppeä puolipilvinen sää milloin on kiva polkea. Auringonpaisteessa polkemisesta en tykkää yhtään.
Talvella mies on heittänyt mut autolla töihin ja hakenut ja joskus kesälläkin, jos on ollut huono sää. Itselläni ei oo ajokorttia.
Käveleminen työpaikalle ja takaisin ei oo ollu kauhean houkutteleva vaihtoehto, kun yhteen suuntaan menee tunti mun vauhdilla. Mutta kyllä sekin voisi olla yksi vaihtoehto.
Tykkään aina siita vaihtoehdosta, että kroppa pysyy kunnossa hyötyliikunnalla eikä tarvitse mennä ähertämään erikseen mihinkään kuntosalille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä oikein ymmärrä mihin sitä sähköavustusta tarvitsee noin lyhyellä matkalla. Puoli tuntia kevyttä pyöräilyä tuskin tuntuu kenenkään mielestä erityisen rasittavalta. Jos nyt puhutaan peruskunnoltaan normaalista aikuisesta.
No ei se 9 km ole mikään puoli kilometriä !
Jos meinaa sen matkan puolessa tunnissa taittaa, niin saa kyllä olla melko tasaista, kesäkeli, hyvä retkipyörä ja mieluiten vielä suht' navakka myötätuuli apuna.
Mitään kevyttä pyöräilyä se ei kyllä siltikään ole, vaan ehtiäksesi tuossa ajassa saat kyllä painaa oikein tosissasi ja hiki hatussa, etkä paljon risteyksissä jouda pysähtelemään, etkä juuri kelloakaan ranteessasi katsomaan.
Minulla esim. on pankkiini matkaa n. 4 km. Kesällä se menee reippaasti polkien kyllä allekin puoleen tuntiin, mutta talvella kannattaa kyllä varata melkein tunti siihenkin matkaan .
Johan siinä alkaa hammasrattaat sammaloitus jos polkee neljä kilometriä tunnnissa! Reippaat kävelijät menee jo tuossa vauhdissa ohi.
Silloin kun on peilijää, sohjoa, se sohjo jäätynyt urille ja kuopille tai puoleen väliin säärtä on lunta, on kävely oikeasti hidasta, saati että pitäisi nujuuttaa vielä pyöräkin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt että hankkisinko sähköpyörän työmatkapyöräilyä varten. Mulla on 14km työmatka, mäkinen maasto. Olen ylipainoinen ja kunto on aika huono, joten tiedän että perusfillarilla tuo matka olis mulle liian raskas. Mutta jos hommaisin sähköpyörän, niin keventäiskö se ajamista siten, että se kävisi kevyestä kuntoa kohottavasta peruskestävyysliikunnasta? Sähköpyörän ohella käytettävissä olisi linja-auto pahoille keleille.
Suurimmalla teholla sähkis menee isotkin mäet ylös niin, ettei tarvitse kuin pyöritellä vähän jalkoja muodon vuoksi. Pyörän polkeminen on kuitenkin niin mukavaa, että välillä tulee vahingossa ajettua hiki hatussa.
Sähköapu takaa sen, että marssinopeus on 25 km/h kelissä kuin kelissä jos niin haluaa ja itse voi päättää kuinka paljon haluaa polkea mukana. Ei tarvitse lähteä varmuuden vuoksi turhan aikaisin liikkeelle, eikä tarvitse sydän kurkussa pelätä, että myöhästyy töistä tuulen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt että hankkisinko sähköpyörän työmatkapyöräilyä varten. Mulla on 14km työmatka, mäkinen maasto. Olen ylipainoinen ja kunto on aika huono, joten tiedän että perusfillarilla tuo matka olis mulle liian raskas. Mutta jos hommaisin sähköpyörän, niin keventäiskö se ajamista siten, että se kävisi kevyestä kuntoa kohottavasta peruskestävyysliikunnasta? Sähköpyörän ohella käytettävissä olisi linja-auto pahoille keleille.
Näillä oletuksilla sähköpyörä on varmasti hyvä vaihtoehto. Kyllä sekin kuntoliikunnasta käy vaikka on aina kevyt polkea ja epyörä on parhaimmillaan juuri ylämäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9km suuntaansa ei kyllä oikeasti ole paljoa! Täällä huonokuntoiset ruikuttaa. Vaihdat vaatteet työpaikalla, jos tuli esim. vastatuulen takia kunnon hiki, käväiset pikasuihkussa tainpeset kainalot. Olen pyöräillyt kilometrin pidempää työmatkaa jo 4 vuotta, ympäri vuoden. Minulla on painava 3-vaihteinen mummopyörä, nyt olen ajatellut kyllä päivittämistä sähköpyörään kun olisi varaa. Tärkeintä on oikeat varusteet, eli kunnon kypärä ja lamppu sekä sateenkestävät vaatteet. Talvella sitten kerrospukeutumista.
Naisilla toi on helppoa, kun ei ne paljoa hikoile, tai ei ainakaan niin paljoa kuin miehet.
😂😂 Naiset eivät myöskään kakkaa, tai jos kakkaavat niin sieltä tulee kukkasia ja perhosia.
Mulla 10km työmatka, just vaihdoin julkisista pyöräilyyn. Matka-aika putosi tunnista (kiitos PK seudub ruuhkainen joukkoliikenne...) about 40 minuuttiin, yövuorosta aamuyöllä kotiin polkiessa menee puoleen tuntiin.
Välillä väsyttää kyllä, ja varaan tarpeeksi aikaa, jotta voi lekotella menemään, eikä tarvitse kieli vyön alla polkea. Lisäksi huomioitava, että työpaikalle päästyä pitää varata aikaa itsensä freesaamiseen.
Tuskin talvella ja huonoilla keleillä jaksan pyöräillä., kesäkeleillä ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä oikein ymmärrä mihin sitä sähköavustusta tarvitsee noin lyhyellä matkalla. Puoli tuntia kevyttä pyöräilyä tuskin tuntuu kenenkään mielestä erityisen rasittavalta. Jos nyt puhutaan peruskunnoltaan normaalista aikuisesta.
Jos meinaa sen matkan puolessa tunnissa taittaa, niin saa kyllä olla melko tasaista, kesäkeli, hyvä retkipyörä ja mieluiten vielä suht' navakka myötätuuli apuna.
Mitään kevyttä pyöräilyä se ei kyllä siltikään ole, vaan ehtiäksesi tuossa ajassa saat kyllä painaa oikein tosissasi ja hiki hatussa, etkä paljon risteyksissä jouda pysähtelemään, etkä juuri kelloakaan ranteessasi katsomaan.
Minulla esim. on pankkiini matkaa n. 4 km. Kesällä se menee reippaasti polkien kyllä allekin puoleen tuntiin, mutta talvella kannattaa kyllä varata melkein tunti siihenkin matkaan .
Oletkohan sä huonossa kunnossa... Mulla matkaa keskustaan 3,8 km ja se menee kesällä pyörällä 15 minuutissa. Enkä kyllä polje tosissani hiki hatussa, jos polkisin olisin perillä varmaan kymmenessä minuutissa. Ei millään mene talvellakaan tuntia moiseen matkaan.
Itselläni työmatka 18 km per suunta, poljen tuon 9 km noin puolessa tunnissa. 18 kilometriin aikaa menee 50 min. enkä ole mikään himourheilija vaan omasta mielestä aika huonossakin kunnossa oleva hieman ylipainoinen keski-ikäinen. 9 km olisi melkoisen passeli matka poljettavaksi työhön.
Hmm, musta täällä ei kovin moni ota huomioon että se on sitten 9 km kahdesti päivässä, viisi kertaa viikossa. Ei tietenkään satunnaisesti 9 km ole paljon, mutta oma kokemukseni vastaavassa tilanteessa on, että uuvuin. Matkaa juuri tuo 9 km suuntaansa, lisärasituksen toi Helsingin keskustan melko hullut pyörätiejärjestelyt ja muut tielläliikkujat, myös mäkiä paljon, kun tulin keskuspuiston kautta. Ehkä hiljaisilla, maaseutumaisilla teillä olisin jaksanut paremmin. Ja olen ihan peruskuntoinen ja aina harrastanut pyöräilyä, mutta tosiaan pitemmän päälle jatkuvana työstressin lisäksi tuo matka oli liikaa. Alkoi haitata palautumistani aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
9km on oikeastaan aika ihanteellinen matka. Ei liian lyhyt, mutta ei todellakaan mikään pitkäkään. Ja halutessaan tuo menee jo kätevästi kuntoilustakin, jos laittaa lisää vastusta.
Laittaa lisää vastusta? Jarrut päällä ajamistako tarkoitat, vai miten vastusta lisätään?
9 km on juuri sopiva pyöräilyyn. Alussa menee kenties 30-40 minsaa, mutta runsas kuukausi ja painelet sen jo 20-25 minuuttiin. Kunto kohoaa kuin huomaamatta eikä tarvitse enää lenkille erikseen lähteä, koska sekä aamulla että illalla ajat 9+9 km = 18 km ja 25+25 min = 50 minuuttia/pv. Se on ideaali kunnon kohotukseen. Samalla saat pyyhittyä mielestä kotiongelmia ja työongelmia sekä nautittua luonnosta ympärilläsi :)
Minulla on sähköpyörä ja 12 km matkaa. Matkaan menee 25-30 minuuttia. Nautin joka ikinen kerta pyöräillessäni töihin ja kotiin!
9 km matka ei ole mikään, mutta säätilat ja soratiet ja vilkas liikenne haittaavat kovasti.
Naisille taitaa sähköpyörä olla paras vaihtoehto noin pitkälle reissulle. Miehet voivat vahvoilla jaloillaan pyöräillä sitten pidempiä matkoja.
Mä en jaksaisi pyöräillä ees kilometriä joka päivä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan siinä alkaa hammasrattaat sammaloitus jos polkee neljä kilometriä tunnnissa! Reippaat kävelijät menee jo tuossa vauhdissa ohi.
Kun pankkiin on matkaa n. 4 km ja rahaliikennepalvelut loppuvat siellä päivittäin klo 13.00, niin en kyllä neuvoisi lähtemään kotoa vasta varttia vaille yksi, jos siis tosiaankin asiasi meinaat siellä ajoissa ehtiä saada hoidetuksi.
Siis ota huomioon nopeuksista puhuessasi sekin, että nyt ei puhuta mistään suljetulla radalla pyöräilystä,vaan kaupunki- ja taajamaliikenteestä jossa on monentyyppisiä tieosuuksia,liikennevaloja, mäkiä, (vaarallisiakin) risteyksiä yms.
Tänään esim. oli sadetta ja joutui pysähtymään kaivamaan sadetakin sivulaukusta ja pukemaan sen päälle kesken matkan.
Kotimatkalla käviin lisäksi kolmessa eri myymälässä ostoksilla, kului aikaa tavaroiden pakkailuun jne.
Lidlistä jouduin ottamaan vielä pahvilaatikonkin mustekaloilla vielä tarakkaan kiinnitettäväksi , että sain kaikki ostokseni mahtumaan kun satulalaukku oli jo täynnä.
Kun pyörä on näin täyteen lastattu elintarvikeita, niin ihan takuulla nopeus hidastuu.
Jos esim. kauppa josta aikoo ostaa on neljän kilometrin päässä, niin on kyllä ihan vaan kohtuullista varata ostosmatkaan reilusti tunti ajoineen aikaa.
Pippo kirjoitti:
9 km on juuri sopiva pyöräilyyn. Alussa menee kenties 30-40 minsaa, mutta runsas kuukausi ja painelet sen jo 20-25 minuuttiin. Kunto kohoaa kuin huomaamatta eikä tarvitse enää lenkille erikseen lähteä, koska sekä aamulla että illalla ajat 9+9 km = 18 km ja 25+25 min = 50 minuuttia/pv. Se on ideaali kunnon kohotukseen. Samalla saat pyyhittyä mielestä kotiongelmia ja työongelmia sekä nautittua luonnosta ympärilläsi :)
Minulla on sähköpyörä ja 12 km matkaa. Matkaan menee 25-30 minuuttia. Nautin joka ikinen kerta pyöräillessäni töihin ja kotiin!
No siitä luonnosta nauttimisesta ei kyllä voi tavallisessa asioiden hoidossa ja arkipyöräilyssä aina puhua. Tien toisella laidalla voi olla esim. joku kilometrin mittainen teollisuuslaitoksen verkkoaita, sitten tulla eteen ylitettävä kaarisilta (jolla saa aina olla tarkkana muun liikenteen kanssa) sitten voi olla joku konepaja, tai varastokaarihallialue, sitten joku lähiö parkkipaikkoineen jne. sitten alikulkusilta ja teollisuusradan ylittävä maantiesilta jne. Lisätään tähän jotkut helmi-maaliskuun sohjokelit, niin siitä on kyllä se 'luonnosta nauttiminen' aika kaukana jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pankkiin on matkaa n. 4 km ja rahaliikennepalvelut loppuvat siellä päivittäin klo 13.00, niin en kyllä neuvoisi lähtemään kotoa vasta varttia vaille yksi, jos siis tosiaankin asiasi meinaat siellä ajoissa ehtiä saada hoidetuksi.
Siis ota huomioon nopeuksista puhuessasi sekin, että nyt ei puhuta mistään suljetulla radalla pyöräilystä,vaan kaupunki- ja taajamaliikenteestä jossa on monentyyppisiä tieosuuksia,liikennevaloja, mäkiä, (vaarallisiakin) risteyksiä yms.
Tänään esim. oli sadetta ja joutui pysähtymään kaivamaan sadetakin sivulaukusta ja pukemaan sen päälle kesken matkan.
Kotimatkalla käviin lisäksi kolmessa eri myymälässä ostoksilla, kului aikaa tavaroiden pakkailuun jne.
Lidlistä jouduin ottamaan vielä pahvilaatikonkin mustekaloilla vielä tarakkaan kiinnitettäväksi , että sain kaikki ostokseni mahtumaan kun satulalaukku oli jo täynnä.
Kun pyörä on näin täyteen lastattu elintarvikeita, niin ihan takuulla nopeus hidastuu.
Jos esim. kauppa josta aikoo ostaa on neljän kilometrin päässä, niin on kyllä ihan vaan kohtuullista varata ostosmatkaan reilusti tunti ajoineen aikaa.
...ja huom. en siis tarkoita tässä nyt mitään sähköpyörää, vaan niitä päivittäisiä arkiajoja ihan sellaisella tavallisella naistenpyörällä vaan, jossa voi olla ehkä muutama vaihde.
Omasta mielestäni on ilman sähköavustusta. Hyvällä kesäkelillä tuo ehkä juuri ja juuri menisi, mutta talviliukkailla ja pakkasilla en todellakaan lähtisi ainakaan ilman sähköä säännöllisesti kulkemaan.
Jos ei talvikeleillä olisi sähköistä läskipyörää alla, niin en kulkisi. Voin nimittäin todeta, että jos pyörätiet ovat kovaa loskaa täynnä, on silloin tavallisella pyörällä pyöräileminen niissä täyttä tuskaa. Tarvii melkein pakosta läskin silloin alle, että voi hyvin pyöräillä.
9 km ei ole paha.
Olen itse kulkenut työmatkat pyörällä. Pisimmillään matka on ollut 15 km suuntaansa.
Enää en ole työelämässä, sillä jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle ms-taudin takia. Ihan viimeiseen asti kuitenkin kuljin työmatkat pyörällä.
Kesällä varmaan hyvä matka, mutta talvella aika raakaa.