onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tämä sähkösimpanssi lopettaa jo jankuttamisensa sähköpyörän ihanuudesta? Kiitos.
En ole kyseinen kirjoittaja, mutta mikä sähköpyörässä on niin huonoa? Ei hidasta vastamäet eikä vastatuulet silloin, eikä ole hiestä märkä töihin saapuessa. Pidemmille säännöllisille matkoille ottaisin sähköpyörän ihan jo ajansäästön vuoksi.
Itselläni on työmatka 6 km, tosin melko mäkistä. Olen jos useamman vuoden mennyt sen matkan, luulisin että 9 km tasaista ei olisi ylivoimaista, tosin itselleni 6 km on jo ihan riittävä. Matkan varrella tulleita mietteitä:
1) Pyörän laatu: kunnon kilpapyörällä kilometrit taittuu, mutta se vaatii huoltoa. Jollain Helkama Oivalla olen nyt vuoden mennyt eikä ole muuta tarvinnut kuin vähän öljytä ja vaihtaa takakumi kerran:) Se tosin on raskaampi polkea.
2) Auto välillä jos vaimo pitää etäpäivää tms. on ihan hyvä idea. Itselle sattui tosin ero ja täytyy myöntää että väliillä perjantaina on tikkuista lähteä töihin:)
3) Iän tuoma muutos: opiskelijana 15 km yhteen suuntaan ei ole mitään, mutta älä kuvittele että 42-vuotiaana pystyisit samaan
4) Jos mahdollista, hanki itsellesi varapyörä
5) Hanki kunnon sadeviitta sadepäiviä varten, nastarenkaat, fat bike tai muuten leveät vanteet talvea varten. Kasvosuoja on ehdoton yli 15 asteen pakkasessa, huulien halkeamat ovat todella ikäviä!
Ei ole ehkä. Minulla 7 km. Poljin monta vuotta. Nyt on sähköpyörä. Helpottaa todella paljon varsinkin vastatuulessa ja sateessa
Mulla on 7,5 km matka tasamaalla/suunta työmatkaa, mutta aika. Usein vastatuulessa. Jos pitkään jatkuisi näin pitkä työmatka, hankkisin sähköpyörän
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksaisi pyöräillä ees kilometriä joka päivä :D
Aika huolestuttavaa :( Onneksi taidat tietää tilasi ja aiot tehdä asialle jotain?
9 km on sellainen sopiva matka, joka ei parin viikon jälkeen enää tunnu missään. Pisimmillään ajoin yhden kuukauden ajan viisi kertaa viikossa 20 km suuntaansa eli 40 km päivässä. Nykyään ajan kesällä kerran viikossa töihin 30 km suuntaansa, muulloin autolla tai bussilla. Olen kyllä kateellinen noin lyhyestä työmatkasta. Olisi just sopivan pituinen.
Kyllähän sää laittaa haasteensa, mutta oikeilla varusteilla pärjää. Sadekelin vaatteet ja kengät huonoille keleille, talvella nastarenkaat ja talvivarusteet, kesällä fiiliksen mukaan. Pyörän säännöllinen huolto myös kannattaa muistaa. Jos ketjut kitisevät on aika pestä ja öljytä ne uusiksi. Puhtaalla pyörällä on kevyempi ajaa kuin töhnäisellä.
Pyörästäkin se riippuu onko kiva ajaa vai ei. Esim. alumiinirunkoinen cyclocrosspyörä on aika unelma jo monelle työmatkalle, mutta jos talven meinaa ajaa niin leveämmät renkaat kuten maastureissa toimivat paremmin lumessa ja loskassa.
Ainakin kunto kasvaisi. Hyvällä säällä menee.
Sateella ja kylmällä vaatii jo luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä oikein ymmärrä mihin sitä sähköavustusta tarvitsee noin lyhyellä matkalla. Puoli tuntia kevyttä pyöräilyä tuskin tuntuu kenenkään mielestä erityisen rasittavalta. Jos nyt puhutaan peruskunnoltaan normaalista aikuisesta.
No ei se 9 km ole mikään puoli kilometriä !
Jos meinaa sen matkan puolessa tunnissa taittaa, niin saa kyllä olla melko tasaista, kesäkeli, hyvä retkipyörä ja mieluiten vielä suht' navakka myötätuuli apuna.
Mitään kevyttä pyöräilyä se ei kyllä siltikään ole, vaan ehtiäksesi tuossa ajassa saat kyllä painaa oikein tosissasi ja hiki hatussa, etkä paljon risteyksissä jouda pysähtelemään, etkä juuri kelloakaan ranteessasi katsomaan.
Minulla esim. on pankkiini matkaa n. 4 km. Kesällä se menee reippaasti polkien kyllä allekin puoleen tuntiin, mutta talvella kannattaa kyllä varata melkein tunti siihenkin matkaan .
Oletkohan sä huonossa kunnossa... Mulla matkaa keskustaan 3,8 km ja se menee kesällä pyörällä 15 minuutissa. Enkä kyllä polje tosissani hiki hatussa, jos polkisin olisin perillä varmaan kymmenessä minuutissa. Ei millään mene talvellakaan tuntia moiseen matkaan.
Itselläni työmatka 18 km per suunta, poljen tuon 9 km noin puolessa tunnissa. 18 kilometriin aikaa menee 50 min. enkä ole mikään himourheilija vaan omasta mielestä aika huonossakin kunnossa oleva hieman ylipainoinen keski-ikäinen. 9 km olisi melkoisen passeli matka poljettavaksi työhön.
Niin, että poljet siis tosiaan joka päivä yhteensä 36 kilometriä työmatkojasi ?
Eli siis poljet näin laskien :
180 km /vko
720 km/kk
8640 km/ vuosi
.... eli näinkö se siis oli ?
Jaa-a. Itse en tällä hetkellä pystyisi nykyiseen työhöni, mutta nuorempana pyöräilin välillä noin 10 km matkaa, mutta en joka päivä. Pitkään pyöräilin 4-5 km matkaa kesät talvet ja se oli matkana ihan helppo, mutta onhan se eri kuin 9 km. Käy vapaapäivinä testaamassa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo vastaanränkykset on naurettavia kun sähköpyörä on keksitty.
Sähköpyörä ei auta, jos paleltaa tai sataa kaatamalla tai vastassa on umpihanki.
'Omakehu' haisee nyt... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä oikein ymmärrä mihin sitä sähköavustusta tarvitsee noin lyhyellä matkalla. Puoli tuntia kevyttä pyöräilyä tuskin tuntuu kenenkään mielestä erityisen rasittavalta. Jos nyt puhutaan peruskunnoltaan normaalista aikuisesta.
Jos meinaa sen matkan puolessa tunnissa taittaa, niin saa kyllä olla melko tasaista, kesäkeli, hyvä retkipyörä ja mieluiten vielä suht' navakka myötätuuli apuna.
Mitään kevyttä pyöräilyä se ei kyllä siltikään ole, vaan ehtiäksesi tuossa ajassa saat kyllä painaa oikein tosissasi ja hiki hatussa, etkä paljon risteyksissä jouda pysähtelemään, etkä juuri kelloakaan ranteessasi katsomaan.
Minulla esim. on pankkiini matkaa n. 4 km. Kesällä se menee reippaasti polkien kyllä allekin puoleen tuntiin, mutta talvella kannattaa kyllä varata melkein tunti siihenkin matkaan .
Oletkohan sä huonossa kunnossa... Mulla matkaa keskustaan 3,8 km ja se menee kesällä pyörällä 15 minuutissa. Enkä kyllä polje tosissani hiki hatussa, jos polkisin olisin perillä varmaan kymmenessä minuutissa. Ei millään mene talvellakaan tuntia moiseen matkaan.
Itselläni työmatka 18 km per suunta, poljen tuon 9 km noin puolessa tunnissa. 18 kilometriin aikaa menee 50 min. enkä ole mikään himourheilija vaan omasta mielestä aika huonossakin kunnossa oleva hieman ylipainoinen keski-ikäinen. 9 km olisi melkoisen passeli matka poljettavaksi työhön.
180 km /vko
720 km/kk
8640 km/ vuosi
Muuten näin, paitsi kun liukkaat kelit alkaa en polje. Eli talvella en polje. Mulla ei ole mitään nastarenkaita eikä läskipyörää, vaan tavallinen hybridi 21 vaihdetta. Huhtikuussa tänä keväänä aloitin pyöräilyn töihin.
Silleen se pitää polkea kun ei autoa ole.
Vierailija kirjoitti:
'Omakehu' haisee nyt... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180 km /vko
720 km/kk
8640 km/ vuosi
Muuten näin, paitsi kun liukkaat kelit alkaa en polje. Eli talvella en polje. Mulla ei ole mitään nastarenkaita eikä läskipyörää, vaan tavallinen hybridi 21 vaihdetta. Huhtikuussa tänä keväänä aloitin pyöräilyn töihin.
Silleen se pitää polkea kun ei autoa ole.
Lisäys, talvella työmatkat bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä ei auta, jos paleltaa tai sataa kaatamalla tai vastassa on umpihanki.
Niin, ja mitenköhän esim. se sähköpyörän tekniikkapuoli ja elektroniikka reagoi ulkoilmoihin, ajosäihin ja ajokeleihin kylmyyksineen ja kosteuksineen ?
Onko sähköpyörä siis mitenkin herkkä sen ulkopuolisille käyttöolosuhteille ?
Tai esim. säilytykselle ulkoilmassa esim. pihalla jossain , vaikka liiterin tai vajan nurkalla vakioparkissa paikallaan ?
Vai vaatiiko joka ilta esim. huolellista kuivaamista jos on vähänkään satanut, tai ollut kosteaa ja ehdottomasti nostamista sisään yöksi huonelämpöön ulkoa joka ainoan ajo- ja käyttöpäivänsä jälkeen ?
Eli käyttäjäkokemukset tuotteesta, eli sähköpyörästä siis yleensä esim. talvikeleillä ja pakkasilla, olisivat kyllä mielenkiintoista luettavaa.
Eli avustaako pakkasella, vai tarvittaisiinko silloin sillä liikkeelle lähtöön peräti jotain jäänmurtajaa avustamaan!
Itse pääsen 8km matkan pyörällä nopeammin kuin bussilla kun ei ole suoraa linjaa. Eli alle puolituntia menee. Mäkiä kumpaankin suuntaan, alussa hapotti, mutta kunto paranee jo viikossa. Talvella en uskalla pyöräillä, joten tunti suuntaansa menee silloin bussilla sitten.
Kesällä sadekaan ei haittaa kun ottaa vaihtovaatteet ja kypärä suojaa hiuksia. Meikkaan vasta töissä hieman. Hyvin herää aamulla ja päivän on pirteämpi kun saa likuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja mitenköhän esim. se sähköpyörän tekniikkapuoli ja elektroniikka reagoi ulkoilmoihin, ajosäihin ja ajokeleihin kylmyyksineen ja kosteuksineen ?
Onko sähköpyörä siis mitenkin herkkä sen ulkopuolisille käyttöolosuhteille ?
Tai esim. säilytykselle ulkoilmassa esim. pihalla jossain , vaikka liiterin tai vajan nurkalla vakioparkissa paikallaan ?
Vai vaatiiko joka ilta esim. huolellista kuivaamista jos on vähänkään satanut, tai ollut kosteaa ja ehdottomasti nostamista sisään yöksi huonelämpöön ulkoa joka ainoan ajo- ja käyttöpäivänsä jälkeen ?
Eli käyttäjäkokemukset tuotteesta, eli sähköpyörästä siis yleensä esim. talvikeleillä ja pakkasilla, olisivat kyllä mielenkiintoista luettavaa.
Eli avustaako pakkasella, vai tarvittaisiinko silloin sillä liikkeelle lähtöön peräti jotain jäänmurtajaa avustamaan!
Eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia ympärivuotisessa käytössä. Sateen jälkeen märkä satula on suurin ;-)
Pakkasella akku ei anna kaikkea varaustaan ulos eli maksimimatkat pienenevät. Akkua ei myöskään pidä ladata pakkasessa.
Jos matka tuntuu raskaalta voit käyttää laskukaavaa, jonka mukaan sähköavustus jakaa kilometrit kolmella. Eli 9 km sähköpyörällä vastaa vitutukseltaan 3 km hikipyörällä. Nopeus ei toki kolminkertaistu, vaikka nouseekin.
Asiallisempaa keskustelua löytyy vasepookista ryhmista sähköpyörät ja SÄHKÖPYÖRÄT. Ensinmainittu enmmän mopoilijoille ja jälkimmäinen tavallisille.
Sähköpyörälläkään ei toki umpihankeen mutta sähköläskillä mukavasti auraamattomalla tiellä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä auttaa. Voi pukeutua niin lämpimästi kuin tarvitsee kun ei tarvitse niin hiota kovassa ponnistuksessa. Sähköläskillä ajaa aika mukavasti auraamattomallakin tiellä.
Voisiko tämä sähkösimpanssi lopettaa jo jankuttamisensa sähköpyörän ihanuudesta? Kiitos.