Moottoritiekäytös!
Jos pelottaa ajaa yli 100 km/h, voisi käyttää pienempiä teitä moottoritien sijaan. On nimittäin melkoisen ärsyttävää, ja jopa vaarallista, kun joku yrittää ohittaa edellä ajavaa rekkaa vasenta kaistaa käyttäen siten, että mittari näyttää tasan 100khm, joskus jopa alle. Sitten kun alkaa pelottaa, kun joku tulee ajamaan perään kiinni (luulisi antavan vihjeen ajaa kovemmin), täytyy polkaista jarrua ja pudottaa nopeus reilusti alle rajoituksen. Te ketkä harrastatte tätä (pääosin naiset), kertokaa edes miksi.
Toinen äärimmäisen raivostuttava ryhmä ovat ne (pääasiassa) miehet, joille ohittaminen menee tunteisiin. Eli, kun lähden ohittamaan sinua, sinä joko painat saman tien kaasua ja kiihdytät, kunnes joudun palaamaan taaksesi. Tällöin pudotat nopeutesi takaisin alkuperäiselle tasolle. Toinen vaihtoehto on, että päästät minut ohitsesi, mutta välittömästi tilaisuuden tullessa sinun on ohitettava minut, ajoin miten lujaa tahansa. Kun olet päässyt ohitseni, palaat alkuperäiseen nopeuteesi.
VERENI KIEHUU PER**LE!!!
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein inhottavinta on, kun on jo ohituskaistalla ja oikealta joku koukkaa suoraan eteen, niin että on pakko jarruttaa rajusti. Kiva tilanne silloin, kun takana joku roikkuu aivan liian lähellä. Miksei se oikealla kaistalla ajava voi odottaa niin kauan, että vasenta ajavat ovat ehtineet ohi ja vaihtaa kaistaa vasta sitten?
Joskus sen oikealla olevan on turvallisempaa siirtyä vasemmalle kaistalle kuin tehdä äkkijarrutus rekan perään. Jos sinä ajat 160 km/h tunnissa ja joudut siksi jarruttamaan, se on ihan oma syy.
Ei ole :) Kait sä nyt moottoritiellä ajaessasi katsot eteenpäin? Ei se ohitettava sinne kuule tyhjästä synny:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein inhottavinta on, kun on jo ohituskaistalla ja oikealta joku koukkaa suoraan eteen, niin että on pakko jarruttaa rajusti. Kiva tilanne silloin, kun takana joku roikkuu aivan liian lähellä. Miksei se oikealla kaistalla ajava voi odottaa niin kauan, että vasenta ajavat ovat ehtineet ohi ja vaihtaa kaistaa vasta sitten?
Tähän on helppo ratkaisu. Anna ohitettavaa ajoneuvoa lähempänä olevien autojen ohittaa ensin, ja lähde ohituskaistalle vasta niiden perässä. Kummasti sujuvoittaa liikennettä, kun ei oleteta, että ohituskaista on tarkoitettu just vaan sulle.
Ööh...? Jos tilanne on se, että olen jo ohittamassa, kun ohitettavan perässä ajava kiilaa eteen niin että joudun jarruttamaan, niin minunko syyni vaaratilanne on?
99% näissä tapauksissa on kyse siitä, että siellä ohituskaistalla ollaan jo kilometrejä ennen ohitusta.
Ei kyllä ole, minun havaintoni mukaan ja miten tuo olisi sinulle ongelma, kun menet sitten eteen vasta kun toinen on itsesi lähellä? Ei sinne silloin enää voi änkeä hitaammalla vauhdilla ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mielestä linja-auto (rajoitus 100) ei saa ohittaa rekkaa (rajoitus 80) silloin, kun tiellä suurin sallittu nopeus on 120?
Saa tietenkin, mutta voi senkin tehdä silloin, kun siitä on vähiten haittaa nopeammin ajaville. Oman ohitusajankohdan voi itse valita, jotkut valitsevat ymmärtämättömyyttään tai tahallaan huonommin kuin toiset.
Itse kun ajan peräkärryn kanssa moottoritiellä, niin helpotan takana tulevan bussin ohitusta siten, että bussin lähdettyä ohitukseen hidastan nopeuttani, jotta bussi pääsee ohi nopeammin.
Jos itse peräkärryn kanssa ajaessani haluan ohittaa jonkun vielä hitaammin ajavan, odotan niin kauan, että ohitukseni ei häiritse ohituskaistalla olevia nopeampia autoilijoita. Jos kuitenkin joku lähestyy kovempaa, nostan ohituksessa nopeuttani, jotta olisin mahdollisimman vähän aikaa ohituskaistalla muiden tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä saa aiva vapaasti ajaa alle rajoituksen. Menevät siellä rekat ja peräkärrytkin 80km/h.
Hahahaha, mistä lähtien rekat ovat ajaneet 80km/h nopeutta? Kyllä se on se maksimi mikä autoistaan lähtee, yleensä noin +90 km/h ja jotkut ulkomaisissa kilvissä olevat noin +100km/h.
Ja itse siis ajan työmatkojen takia moottoritiellä yli 60km joka arkipäivä, vuodesta toiseen. Eli on kyllä kokemusta jos jonkinmoisista kuskeista ja tilanteista. Pahimpia ovat nämä väärään suuntaan ajavat. Itse haluan vain edetä nopeasti ja turvallisesti töihin ja takaisin kotiin.
Joskus joku raskaassa lastissa oleva kyllä menee. Tai joku vanha paku(?). Anyway, siellä SAA ajaa 80km/h, ei se lakeja muuta jos rekat rikkoo niitä.
Taas oman sisäisen kekerosberginsa löytäneet rattisankarit vauhdissa. Kertoohan se toki aivan mielettömistä ajotaidoista, jos ajaa lähes suoralla tiellä 130 km/h mutta ei löydä jarrupoljinta tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajan rajoituksen mukaista nopeutta vasemmalla kaistalla, älä v???u tule takapuskuriin roikkumaan.
Se vasen kaista on ohittamista varten. Ei siksi, että tuntuu kivemmalta tai turvallisemmalta ajaa kun edessä ei ole autoja.
Ohittamista tarkoitinkin. Vasenta kaistaa saa myös ajaa, jos tie on ns. täynnä.
Ja kilin vitut. Vasen kaista on vain ohittamista varten. Opettele toukohousu liikennesäännöt.
Kyllä siinä saa ajaa, jos tie on täynnä. Silloin vaan oikeallakin kaistalla saa ohittaa vasemmalla ajavan, jos se vetää paremmin.
"Moottoriteillä vasen kaista on vain ohitukseen, mutta tähän on poikkeuksia. Ruuhkaliikenteessä sekin muuttuu ajokaistaksi. Ideana on lainsäädännöllisesti varmistaa moottoritien maksimaalinen liikenteen välityskyky."
https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-miten-moottoritiella-…
Ettekö te poijjaat(?) osaa kooklettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajan rajoituksen mukaista nopeutta vasemmalla kaistalla, älä v???u tule takapuskuriin roikkumaan.
Se vasen kaista on ohittamista varten. Ei siksi, että tuntuu kivemmalta tai turvallisemmalta ajaa kun edessä ei ole autoja.
Ja kilin vitut. Vasen kaista on vain ohittamista varten. Opettele toukohousu liikennesäännöt.
Näin juuri. Vittu kun ei osata edes moottoritien liikennesääntöjä.
Kukahan se tässä ei osaa. Ihan hävettä tuo uhoamisesi.
Vierailija kirjoitti:
Mammat siellä hidastelee vahinkovankkurilla! Voisivat ajaa lievää ylinopeutta tai antaa suosiolla tietä 👍
Itse voisit ajella siellä takana.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä teitä! Miksi osalla on niin huono itsetunto, että se murenee auton ratissa täysin vieraan ihmisen toimesta?
Mä ajan ylinopeutta oikeastaan koko ajan. En paljon, mutta sopivasti. Jos joku tulee puskuriin kiinni ohitustilanteessa, väistän oikealle kaistalle heti, kun se on mahdollista. Mun itsetunnon päälle ei ota se, että joku ajaa mua kovempaa ja haluaa ohittaa mut.
Joku aina välillä yrittänyt estää mun ohituksen painamalla kaasua, mutta joka kerta olen ohi päässyt. Ajan siis yleensä aika kova tehoisilla autoilla, vaikka ne näyttävätkin mammakaaroilta. 😆
Nyt itsetuntoa kehiin mammat! Jokainen ajaa kykyjensä mukaan autoa eikä kiusaa ketään!
Mutta ei kai se ohittamisen paine tulisi mennä myöskään omiin tunteisiin ja nousta kunniakysymykseksi? Jos joku alkaa häröilemään omaa ohittamistani niin vetäydyn välittömästi tilanteesta takanatulevat huomioonottaen, enkä lähde tuollaiseen tunneleikkiin mukaan alunalkaenkaan.
Reteesti vaan räpsyttelen valoja ja soitan torvea niin hidastelija ymmärtää painaa sitä kaasua! 😎
Vierailija kirjoitti:
Reteesti vaan räpsyttelen valoja ja soitan torvea niin hidastelija ymmärtää painaa sitä kaasua! 😎
Siellöhän välkyttelet ja tööttäilet samalla kaikille itseäsi k...pääksi julistaen.
Luuletko, että välitän. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä teitä! Miksi osalla on niin huono itsetunto, että se murenee auton ratissa täysin vieraan ihmisen toimesta?
Mä ajan ylinopeutta oikeastaan koko ajan. En paljon, mutta sopivasti. Jos joku tulee puskuriin kiinni ohitustilanteessa, väistän oikealle kaistalle heti, kun se on mahdollista. Mun itsetunnon päälle ei ota se, että joku ajaa mua kovempaa ja haluaa ohittaa mut.
Joku aina välillä yrittänyt estää mun ohituksen painamalla kaasua, mutta joka kerta olen ohi päässyt. Ajan siis yleensä aika kova tehoisilla autoilla, vaikka ne näyttävätkin mammakaaroilta. 😆
Nyt itsetuntoa kehiin mammat! Jokainen ajaa kykyjensä mukaan autoa eikä kiusaa ketään!Mutta ei kai se ohittamisen paine tulisi mennä myöskään omiin tunteisiin ja nousta kunniakysymykseksi? Jos joku alkaa häröilemään omaa ohittamistani niin vetäydyn välittömästi tilanteesta takanatulevat huomioonottaen, enkä lähde tuollaiseen tunneleikkiin mukaan alunalkaenkaan.
Samma här. Välillä provosoin muita (mua "opettavia") autoilijoita tienpäällä takaisin, mutta kun saan reaktion, nauran makeasti, enkä todellakaan jatka. On kivaa vähän antaa takaisin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on helppo ratkaisu. Anna ohitettavaa ajoneuvoa lähempänä olevien autojen ohittaa ensin, ja lähde ohituskaistalle vasta niiden perässä. Kummasti sujuvoittaa liikennettä, kun ei oleteta, että ohituskaista on tarkoitettu just vaan sulle.
Jos meitä on vaikka kaksi autoa lähestymässä rekkaa, minä taaempana, ja kun tasaisella nopeudella ajan hieman edellä menevää kovempaa, niin todellakin lähden samalla nopeudella ohittamaan, jos se toinen vielä jatkaa rekan perässä eikä näytä merkkejä siitä, että olisi myös ohittamassa. Mistä minä tiedän, vaikka odottaisi jos poistumisliittymää. Ihan sama. Kunhan vaan ei lähde viimetipassa eteeni ohituskaistalle ja vie puskuria mennessään.
Liikennetilanteen salliessa ajan vakkarilla 1km/h rajoitusta nopeampaa (ei mittarin vaan todellisen nopeuden mukaan). Jos kehätiellä tai motarilla joku lippalakkikaahari sinne taakse pölähtää, en mitenkään paniikissa siirry oikealle muiden väliin ja aiheuta jonon hidastumista. Siirryn kun on asiallinen väli eikä heti taas ohitettavia.
Valojen välkytys ja tööttäily saa minulta palkaksi tosi blokkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Vittu kun ei osata edes moottoritien liikennesääntöjä.
Kyllä näkyy nykyisin enemmistö näitä toukohousuja motarilla paljon olevan, kun vasen kaista on suositumpi. Autokoulussa ei kai opeteta enää sen olevan ohituskaista.
Omistan todella tehokkaan Saksalaisvalmisteisen auton ja ajan aina hieman lujempaa kuin suurin osa tienkäyttäjistä. Näen jo kaukaa pellet hidastelijat rupuisissa autoissaan. Helpoiten tuollaisen jämän ohittaminen käy erittäin suurella nopeudella siten, että hidastelija ei kerkeä edes tajuamaan, että joku on tulossa ohi. Näin nämä hidastelijat eivät pääse toteuttamaan itseään ja hidastamaan muiden tienkäyttäjien matkantekoa.
Ohittamisen jälkeen näytän keskisormea takaikkunaan ja nauran räkäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa ajaa yli 100 km/h, voisi käyttää pienempiä teitä moottoritien sijaan. On nimittäin melkoisen ärsyttävää, ja jopa vaarallista, kun joku yrittää ohittaa edellä ajavaa rekkaa vasenta kaistaa käyttäen siten, että mittari näyttää tasan 100khm, joskus jopa alle. Sitten kun alkaa pelottaa, kun joku tulee ajamaan perään kiinni (luulisi antavan vihjeen ajaa kovemmin), täytyy polkaista jarrua ja pudottaa nopeus reilusti alle rajoituksen. Te ketkä harrastatte tätä (pääosin naiset), kertokaa edes miksi.
Toinen äärimmäisen raivostuttava ryhmä ovat ne (pääasiassa) miehet, joille ohittaminen menee tunteisiin. Eli, kun lähden ohittamaan sinua, sinä joko painat saman tien kaasua ja kiihdytät, kunnes joudun palaamaan taaksesi. Tällöin pudotat nopeutesi takaisin alkuperäiselle tasolle. Toinen vaihtoehto on, että päästät minut ohitsesi, mutta välittömästi tilaisuuden tullessa sinun on ohitettava minut, ajoin miten lujaa tahansa. Kun olet päässyt ohitseni, palaat alkuperäiseen nopeuteesi.
VERENI KIEHUU PER**LE!!!
Mitvit???? Kyse ei ole välttämättä pelosta vaan itse saatan haluta säästää esim. bensaa ja siksi ajaa kyseistä vauhtia.
Ja jokaisen joka autoa kuljettaa on ajettava sellaista nopeutta, jossa hallitsee auton ja tämä on kokemusperäinen asia, eli vähän ajavasta voi tuntua, että paras hallinta on kun ei nosta nopeutta 120km:iin tunnissa. Sinunlaisiasi on hauska kiusata, jos tulet takapuskuriin kiinni, alennan nopeutta just for you :) Olet niin surkea ajaja. ;)
Et ole katsos ainoa joka siellä tiellä liikkuu, eikä ne ole vain sinua varten siellä. ;) Mikä kiire sulla on?Tuollaisista opettajista olen joskus ajanut pientareen kautta ohi. Suurella nopeuserolla ja todella, todella läheltä. :)
Opeta siis paremmin, kuten näet olen aika huono oppimaan.
Vie korttisi suosiolla poliisille,tuollaisia idiootteja ei liikenteessä tarvita.
Kun aletaan vittuilemaan niin pistän AINA reilusti paremmaksi. Oma valinta siis... :)
Ja mitä ajokorttiin tulee, sitä ei ajamiseen tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VERENI KIEHUU PER**LE!!!
Mitvit???? Kyse ei ole välttämättä pelosta vaan itse saatan haluta säästää esim. bensaa ja siksi ajaa kyseistä vauhtia.
Ja jokaisen joka autoa kuljettaa on ajettava sellaista nopeutta, jossa hallitsee auton ja tämä on kokemusperäinen asia, eli vähän ajavasta voi tuntua, että paras hallinta on kun ei nosta nopeutta 120km:iin tunnissa. Sinunlaisiasi on hauska kiusata, jos tulet takapuskuriin kiinni, alennan nopeutta just for you :) Olet niin surkea ajaja. ;)
Et ole katsos ainoa joka siellä tiellä liikkuu, eikä ne ole vain sinua varten siellä. ;) Mikä kiire sulla on?Tuollaisista opettajista olen joskus ajanut pientareen kautta ohi. Suurella nopeuserolla ja todella, todella läheltä. :)
Opeta siis paremmin, kuten näet olen aika huono oppimaan.
Miten sä sen suuren nopeuseron hankit, jos tuut siihen puskuriin roikkumaan? Ja senkus rikot autosi, tai hei, ootko muuten ikinä menny turbo boostilla tuollaisen yli, tai no, aivan kuin mua kiinnostais! :D
Ihan painamalla kaasun pohjaan. :)
Älä nysvää.
Nysväää?????? Olit joku lande vielä 😅
Päättelykykysi ei selvästikään ole niitä vahvimpia puoliasi.
Ei kukaan Helsingissä puhu noin.... Tuskinpa Tampereellakaan. Muita ei lasketa.
Huoh....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ratkaise mitään, koska mä ainakin ohitan useampia autoja yhdellä kertaa, jos niitä on peräkkäin.
Eli olet juuri niitä, jotka ajelevat enimmäkseen vasenta kaistaa kilometrikaupalla ja kun aikoo itse siirtyä esim. rekan saavutettuaan ohitukseen, näkee peilistä sen melkein kohdalla olevan, joka roikkuu, roikkuu, eikä pääse millään ohi ja on sen verran lähellä, että en viitsi ajaa eteen. Sitten jarruttelen ja odottelen, että ohituskaistalle mahtuu.
Mammat siellä hidastelee vahinkovankkurilla! Voisivat ajaa lievää ylinopeutta tai antaa suosiolla tietä 👍