Muita sosiaalityöntekijöitä, joita kaduttaa uravalinta?
Olen vielä sosiaalityön opiskelija ja nyt noin vuoden tehnyt alan töitä. Asiakkaiden asioiden setvimistä ja kurjuuden näkemistä päivästä toiseen..
Alanvaihto mielessä.
Kommentit (25)
Just irtisanouduin lastensuojelusta. Hullun hommia kun viroista on puolet täyttämättö ja uusia ei saada mistään. Kivasti työaika kumminkin kasvoi kiitoksena kaupungilta. Palkka ei noussut.
Joo sama kokemus. Tein pari vuotta alan hommia valmistuttuani ja sitten uudelle alalle opiskelemaan . Mutta ei se koulutus hukkaan mennyt. Kasvatti ymmärrystä yhteiskunnallisista asioista. Ja onhan se tutkinto hyvä olla olemassa, koska mun uusi ala on sellainen, että työnsaanti on paljon epävarmempaa. Sosiaalityöntekijän sijaisuuksia pystyy tekemään silloin tällöin ja talous siten turvallisella pohjalla.
Mitä ihmettä luulit työn olevan? Etkö ottanut selvää etukäteen?
En edes tee työtä lasten vaan aikuisten parissa minkä voisi kuvitella olevan vähemmän kuormittavaa.. Mutta ei, kurjuutta vaan.
Ja tosiaan opiskelut eivät anna oikeaa kuvaa alasta ollenkaan.
Voin vain kuvitella... Olisi tärkeää saada reilusti suuremmat palkat alalle, jotta niin tärkeälle työlle olisi halukkaita tekijöitä.
Oma suunnitelmani on mahdollisimman pian tulla raskaaksi ja jäädä äitiys- ja hoitovapaille. Sitten uudelleenkoulutukseen.
Millaista työtä teet? On myös sellaisia sosiaalityöntekijän paikkoja, joissa työ ei ole niin vaativaa eivätkä asiakkaiden tilanteet niin vaikeita. Toki yhteiskunnan nurjan puolen kanssa sosiaalityöntekijät ovat enemmän tai vähemmän tekemisissä varmaan aina.
Teen tällä hetkellä tutkimustyötä, mutta en usko että voisin palata enää asiakastyöhön. Edellä joku kirjoitti, etteivät opiskelut anna oikeaa kuvaa alasta. En näe tätä niinkään koulutuksen ongelmana, vaan lähinnä osoituksena siitä, ettei käytännön sosiaalityö heijastele lainkaan sosiaalityötä tieteenalana. Sosiaalityön teoreettisiin sitoumuksiin suhtaudutaan käytännön kentällä vähättelevästi, ja tieteellisen keskustelun hyödyntäminen nähdään ajanhukkana. Tällaisilla käytännöillä ei ole juurikaan tekemistä varsinaisen sosiaalityön kanssa, enkä usko, että siksi pystyisin hyvällä omalla tunnolla enää päätymään käytännön tehtäviin.
Hei
Sosiaalityöntekijöillä pitäisi olla pakollinen sikainfluenssarokote
Vai luuevatko sosiaalityöntekijät että heillä on oikeus levittää tartuntatauteja asiakkaisiin...?
Vierailija kirjoitti:
Just irtisanouduin lastensuojelusta. Hullun hommia kun viroista on puolet täyttämättö ja uusia ei saada mistään. Kivasti työaika kumminkin kasvoi kiitoksena kaupungilta. Palkka ei noussut.
käsittämätönstä politiikaa muttei yllätä. sosiaali- ja terveydenhoitoala on koko kansan hoitoa vauvasta vaariin. miksei siinä ole inhimillisiä resursseja kun asiakkaina ja potilaina on omat ja naapurin sukulaiset oma kansa ja maa?? Ruotsissa ja Norjassa mitoitukset on kohdillaan, niin että työntekijät jaksaa tehdä töitä eläkeikään asti ja asiakkaat saa hoitoa ja palvelua. Mikä hyvinvointimaa tämä on kun näin perusasiassa ollaan pielessä?
RIP Vilja-Eerika
Kyllä vaan. En minä aktiivisesti joka päivä kärsi, mutta ihan mahdotonta ajatella, että tätä asiakastyötä ainakaan tekisin eläkeikään asti. Ahdistaa ja ärsyttää se kurjuus ja velttous, joiden kanssa olen tekemisissä ihan joka ainoa päivä. En mä jaksanut, en mä muistanut, en mä pystynyt, hei hoida sä tää mun puolesta. Kyllä tässä työssä on silmät auenneet sille, että vaikka kuinka on rakenteellista kurjuutta ja periytyvää huono-osaisuutta, niin valtavan paljon on myös laiskuutta ja mukavuudenhalua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käsittämätönstä politiikaa muttei yllätä. sosiaali- ja terveydenhoitoala on koko kansan hoitoa vauvasta vaariin. miksei siinä ole inhimillisiä resursseja kun asiakkaina ja potilaina on omat ja naapurin sukulaiset oma kansa ja maa?? Ruotsissa ja Norjassa mitoitukset on kohdillaan, niin että työntekijät jaksaa tehdä töitä eläkeikään asti ja asiakkaat saa hoitoa ja palvelua. Mikä hyvinvointimaa tämä on kun näin perusasiassa ollaan pielessä?
RIP Vilja-Eerika
Onhan ne mitoitukset kunnossa täälläkin, mutta vain paperilla. Omassa nyt siis entisessä työpaikassa on 10 virkaa. Sossuja vaan on syksyllä 3. Lukuisia osastoja pyörii ilman ainuttakaan työntekijää tässä maassa. Virkoja ei saada täytettyä koska sossut eivät halua sinne missä on huonoimmat palkat ja kehnoin poliittinen johto. Samat kaupungit ihmettelevät sossupulaansa vuodesta toiseen tekemättä ainuttakaan fiksua korjausliikettä.
Opiskelen myös alalle, vuoden kokemus taustalla ja sitä ennen tehnyt työtä kaupan alalla. Hain varmuutta ja vastuullista päivätyötä. Olen aivan järkyttynyt siitä kuinka sosiaalityöntekijöitä kohdellaan. Asiakkaat eivät arvosta työtä mitä teet, epäonnistumisista tulee sanomista, onnistumisista ei tule kiitosta. Vaikka tekisit vakanssivajeen vuoksi kahden ihmisen työt, et saa mitään palkanlisää kunnalta. Työnantaja ei tarjoa kannustimia, kiitoksia, palkkioita tai muista muillakaan tavoilla, vaikka me olemme joustaneet jatkuvasti kunnan vaihtelevien intressien ja lain rajamailla kulkevien ohjeistusten vuoksi.
Työuraa pitäisi olla jäljellä 68 vuotiaaksi asti, eli vielä 40 vuotta. Jos teen täyden työuran, saan tuolloin 68 vuotiaana jopa 10% enemmän palkkaa, kuin nyt opiskelijana. Työ vaikuttaa jo nyt hyvinvointiini ja jaksamiseen, joten alanvaihto on väistämättä edessä.
Miten joku voisi arvostaa moista työtä?
No se on kyllä että asiakkaat voivat olla tosi huonotapaisia ja elämänhallinta hukassa että ihmettelen kuka haluaa tehdä tätä työtä jopa vuosikymmeniä. Ja palkka on huono vastuuseen nähden. Ja se asiakkaiden katkeruus.. Huh.
Miksi sosiaalityöntekijöitä pitäisi jotenkin kannustaa ja palkita? Ala on kutsumustyötä ja palkka on jo nyt liian korkea. Koko sosiaalityöntekijän ammattia ei tulisi edes olla olemassa, eikä olisikaan jos ihmiset huolehtisivat itsestään ja perheistään kunnolla. Monissa maissa sosiaalityön hoitavat vapaaehtoiset ja kirkko.
Kokoomuksen äänestäjä
Vai että kutsumustyötä höpö höpö. Jollakin työllä elätettävä itsensä ja sosiaalityössä työllistyvyys on korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sosiaalityöntekijöitä pitäisi jotenkin kannustaa ja palkita? Ala on kutsumustyötä ja palkka on jo nyt liian korkea. Koko sosiaalityöntekijän ammattia ei tulisi edes olla olemassa, eikä olisikaan jos ihmiset huolehtisivat itsestään ja perheistään kunnolla. Monissa maissa sosiaalityön hoitavat vapaaehtoiset ja kirkko.
Kokoomuksen äänestäjä
Miksi sosiaalityön pitäisi olla kutsumustyötä sen enempää kuin vaikka jonkun koodaajan?
VOIMIA! Teet kansanterveydellisesti ja kaikilla mittareilla mitattuna mittaamattoman tärkeää työtä Suomen eteen. Lastensuojelun työntekijöille ikuinen kunnioitus. Teidän on saatava lisää resursseja ja ihmisiä töihin, jos koette että puutetta on työntekijöistä.