Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?
En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna ihan naurettavia nuo teidän selityksenne sille, miksi ette mene sekasaunaan. Oikea vastaus on se, että pelkäätte että ne ponchon alla olevat läskimakkarat tulevat koko kansan nähtäväksi. Se on se syy, eikä mikään muu.
Miehet taas pelkäävät sekasaunaa, koska pieni muna.
Ja loppuun paljastus: 95 prosenttia kanssasaunojista ei ole kiinnostunut kenenkään läskimakkaroista tai munan koosta. Jos on, ei olla terveessä porukassa.
Kerro nyt yksi hyvä syy, miksi pitäisi samaan aikaan sinne saunaan tulla?
Koska muut niin haluavat ja heitä on enemmän kuin sinä.
Lammas.
Tällä logiikalla pitäisi aina osallistua paikalla olevan enemmistön vaatimuksiin.
3 miestä ja 1 nainen, mitä tehtäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat aikamoiselta tunnelmanpilaajalta, jos suoraan sanotaan. Ymmärrän toki, että sekasauna saattaa jollakin tasolla jännittää, mutta onko yhdellä oikeutta pilata viiden muun mökkiviikonloppua diivailemalla? Mielestäni ei. Helposti vaan tulee fiilis, että kieltäytyjä on ylimielinen.
Sekaan vaan ja saunomaan. Ei voi olla niin vaikeaa.
Kiteytät loistavasta saunadiktaattorin (naseva termi, jota joku täällä käytti) kuvauksen. Eli et kunnioita pätkääkään toisen ihmisen rajoja ja itsemääräämisoikeutta, koska SINUN mielestäsi kaikkien pitäisi vaan tulla saunaan mukaan. Ihan yhtälailla tuollainen asenne kuin sinulla pilaa sen ihmisen viikonlopun, joka kokee sekasaunomisen epämiellyttäväksi. Voisitko nyt ihan rautalangasta vääntää mitä se sinun persettäsi kutittaa, että joku menee sinne saunaan sitten vaikka yksin tai kaksin muiden jälkeen eikä kaikkien kanssa!? Hirveää toisten ihmisten painostamista ja aliarvioimista tuollainen, hyi helvetti!
Kuten totesin, kun ollaan ryhmässä, ryhmässä myös tehdään. Sinäkin ja piste. Turha urputtaa. Muista se kun seuraava mökkireissu tulee ja sinut painostetaan riisumaan ponchosi. Ja kun alastomana astelet kohti lauteita, tunnet, miten vartalollasi on muiden intensiivinen tuijotus..
Mukavia saunomisia!
Trollipeikon korvantaustat kaipaisi pesua, ovat vielä märät.
No jopas on taas keskustelu. En ole koskaan elämässäni ollut toisen ihmisen kanssa saunassa, mukaan lukien perheenjäseneni. Enkä tule koskaan menemäänkään. En myöskään bikineissä tai uimapuvussa lilluisi tuntikausia sekaporukan kanssa saunassa tai paljussa.
Tällä ei ole mitään tekemistä huumorintajun, avarakatseisuuden tai hauskapidon kanssa. Viihtyisin hyvin itseksenikin, tai vaikkapa paljun vieressä muiden kirmaillessa munasillaan. Voisin sillä välin vaikka valmistaa jotain syötävää muille.
Sellaista henkilöä en tule koskaan tapaamaan, joka minut saisi saunaan painostettua. Ja sekös näitä kontrollifriikkejä laumasieluja ärsyttää. Onneksi kaikki ystäväni ovatkin fiksuja ja saamme kaikki olla sellaisia kuin olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole salattavaa, ei liene syytä kieltäytyäkään. Ja jos salattavaa on, lienee järkevämpi tunnustaa se suoraan, eikä kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa. Rehellisyys maan perii. Sen jälkeen on helpompi saunoakin.
Suomalaiset rakastavat yhteissasaunaa, niin se vain on. Sille on vuosisataiset kulttuuriset perinteet, joita noudatetaan ja piste. Tuskinpa meillä on yksilöinä oikeutta käydä tätä perinnettä vastaan, kuten varmasti hyvin ymmärrät. Älä siis valita, vaan ole ja elä - liity yhteisöön kuten esivanhempasi tekivät jo satoja vuosia sitten.
No höpö höpö. Suomessa ei ole koskaan ollut mitään sekasaunojien perinteitä sellaisessa mielessä, mitä nykyisin tarkoitetaan sekasaunomisesta puhuttaessa. Ei koskaan. Perhesauna on ihan eri asia ja se, että saunassa saattoi olla toista sukupuolta oleva saunoittaja (löylynheittäjä ja selänpesijä). Ärsyttää että ihmiset perustelee omia halujaan muka perinteillä, vaikka selvästikään ei ole hajuakaan siitä, mikä oikeasti on ollut tapana.
Tulihan jo toinen historiaa tuntematon vänkäämään, ettei yhteissaunoja Suomessa ole ollut. Odotin näitä jo viisi sivua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mökki-isäntien tyylillä mennään. Jos heidän mökillä on tapana sekasaunoa ja se kaikille muille paitsi sinulle on ok, niin olet vähän hankala jos alat ehdotella muutosta heidän tapaansa. Joko menet mukaan tai et. Luulen että ihan hyvin suhtautuu kaikki jos sanot vaikka että menet mieluummin yksin. Mutta älä ala pitää mitään saarnaa rajoista, alastomuudesta, jne. tai yritä pakottaa koko porukkaa sinun mielesi mukaiseen saunomiseen.
Tämä nyt on huonoin perustelu sekasaunalle jonka olen kuullut. Pitäisikö vaikka kala-allergikon vaarantaa henkensä syömällä kalaa jos isäntäväki syö aina mökillä kalaa? Tai kasvissyöjän alkaa sekasyöjäksi koska isäntäväki syö lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin juhannuksena saunottiin ja paljuiltiin pitkän kaavan kautta, joten jos joku ei kykenisi yhdessä saunaan toisten kanssa tulemaan (edes biksut/pyyhe päällä), niin olisi kyllä joutunut aika monta tuntia istumaan yksikseen, jos pelkkä alastomien ihmisten katsominen paljussa olisi ollut liikaa.. Ja osalla oli kyllä paljussa biksut päällä.
Aika usein kai kaveripiiri on aika samanhenkistä; itse en oikein tunne ketään, jolle olisi mahdottomuus olla yhdessä saunassa muiden kanssa vaikkapa pyyhe päällä. Jotenkin sellainen ihminen varmaan muutenkin olisi niin ahdasmielinen ja tylsä, että tuskin muutenkaan kivaa seuraa olisi.
Kävittekö yhdessä juhannuksen jälkeen hakemassa myös yhteiset jalkasilsa ja muut voiteet?
Onko varma ettei keneltäkään paljussa nauraessa lirahtanut tai pusertunut mitään biksujen alta yhteiseen liemeen?
Parasta on, kun miehenä saa kuulla olevansa homo kieltäytyessään saunasta. Ilmeisesti homouden määritelmä on siis nykyään se, ettei halua nähdä alastomia miehiä. Homofobi en todellakaan ole, mutta ei hirveästi inspiroi saunoa henkilön kanssa, jolla on joku ihmeen pakkomielle nähdä minut alasti ja loukkaantuu, jos en suostu sanomaan hänen kanssaan. Ennemmin epäilisin tällaista henkilöä homoksi.
Saunavuorot on perseestä kaikki vaan saunaan, ihan sama haluaako joku pitää uikkareita tai ei, se on täysin oma päätös.
En ikinä suostu mihinkään sekasaunoihin. En sauno edes omien siskojeni tai äitini kanssa, ainoastaan mieheni kanssa. Mieluiten kyllä yksin koska en pidä kovista löylyistä. Harvassa perheessä taidetaan
loppujen lopuksi saunoa yhdessä. Onneksi ei ole juuri ollutkaan tuollaisia tilaisuuksia joissa olisin
joutunut selittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.
Älä huoli, ei sua halutakaan sinne tirkistelemään.
Olipas taas asiallinen kommentti. Mene muualle.
Totuus sattuu.
Ei satu. Ottaa vaan päähän että latelet ilkeyksiä jollekin joka ei edes mitään pahaa oo sanonut.
En ole ikinä sekasaunassa ollut (poislukien oma perhe) enkä mene. Ei ole ongelmaa vehkeen pituudessa tai kropassa muutenkaan, ihan skrodessa kunnossa olen mutta ei voisi vähempää kiinnostaa lähteä pällistelemään kavereiden vaimoja. Oman naisen kanssa saunon, tai miesporukassa tai yksin. Ihan idioottipuuhaa sekasaunonta. Mies44v.
Parhaita saunomisia/ mökkireissuja ovat olleet ne joissa on otettu kuppia lämmitetty saunaa paljua ym. Tyyliin naiset ensin ja sitten miehet ja kummasti nais saunojia/paljuilijoita on riittänyt miesten vuorollekin ja kenelläkään ei ole ollut mitään vastaan sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin juhannuksena saunottiin ja paljuiltiin pitkän kaavan kautta, joten jos joku ei kykenisi yhdessä saunaan toisten kanssa tulemaan (edes biksut/pyyhe päällä), niin olisi kyllä joutunut aika monta tuntia istumaan yksikseen, jos pelkkä alastomien ihmisten katsominen paljussa olisi ollut liikaa.. Ja osalla oli kyllä paljussa biksut päällä.
Aika usein kai kaveripiiri on aika samanhenkistä; itse en oikein tunne ketään, jolle olisi mahdottomuus olla yhdessä saunassa muiden kanssa vaikkapa pyyhe päällä. Jotenkin sellainen ihminen varmaan muutenkin olisi niin ahdasmielinen ja tylsä, että tuskin muutenkaan kivaa seuraa olisi.
Kuulostaa joustamattomalta porukalta. Meillä porukkaan kuuluu niitä jotka saunovat pitkään, niitä jotka ottavat vain yhdet löylyt, niitä jotka käyvät vain peseytymässä. Osa kelpuuttaa seurakseen vain kumppaninsa, osa haluaa saunoa samaa sukupuolta olevien kanssa, joku saunoo mieluiten yksin, joillekin ei ole niin väliä kenen kanssa on kuhan on kunnon löylyt.
Osa ei välitä pukeutua heti saunomisen jälkeen ja osa ei edes halua nähdä muita alasti saatika näyttäytyä alasti.
Ja kaikkien näiden toiveiden toteuttaminen ei todellakaan ole vaikeaa ja kaikki viihtyvät.
En tykkää saunoa naisten kanssa kun ottaa eteen ja alkaa nolottaa. Saunon siis miesten kanssa.
Tulee mieleen koulukiusaaminen siitä että pakotetaan tekemään jotain vastoin tahtoa, tai muuten ilkeillään jos ei halua esimerkiksi saunoa alasti muiden kanssa. Piikittely, ilkeily ja pakottaminen onkin vissiin ihan normaalia toimintaa kaveriporukoissa Suomessa.
Onneksi omassa kaveriporukassani saa olla ihan vapaasti sellainen kuin on, sekasaunoja, sekasyöjä, vegaani, raitis, alkoholinkäyttäjä, kannabiksen polttaja, uskova, hetero, bi, homo, lesbo, koulutettu tai duunari.
Tuli mieleen tapaus opiskeluajoilta. Meillä oli monen viikon kenttäkurssi tutkimusasemalla. Joku keksi, että naisten ja miesten saunavuorojen jälkeen pitää saada myös sekasaunavuoro. Siellä kävi sitten sekä opiskelijoita, että kurssiassareita. Pääosa assareista oli meitä opiskelijoita vain joitakin vuosia vanhempia, mutta yksi mies n. 60 v. Hänen osallistumisestaan sekasaunaan tyttöopiskelijat valittivat kurssin vastuuassarille, joka joutui sanomaan miehelle, ettei hänen läsnäoloaan toivottu yhteisellä saunavuorolla. Minusta se oli aivan törkeää erottelua. Jos kerran sekasaunaan menee, niin kyllä sinne kaikkien pitäisi olla tervetulleita. Mistään häiriökäyttäytymisestä ei ollut kyse, pelkkä läsnäolo kiusasi tyttöjä. Tästä minulle tuli sellainen käsitys, että tytöt halusivat esitellä itseään opiskelijapojille ja nuorille assareille (joiden ympärillä pörräsivät vaatteet päälläkin), mutta kätkeytyä heitä itseään kinnostamattomalta mieheltä.
Ap:han juuri teki siitä numeron kun kehotti muita uikkarisaunaan ja halusi omaa saunavuoroa. Menee vaan ite uikkarit päällä sinne saunaan muiden sekaan, ei kommentteja muuten.
Problem solved.
Itse olen aina sekasaunonut tutussa porukassa. Mutta minua ei yhtään haittaa, jos joku ei halua tulla sekasaunaan. Joskus myös saunottiin sekasaunassa opiskelukavereiden kanssa niin, että osalla oli uikkarit, loput alasti. Eikä kukaan tehnyt mitään numeroa kummastakaan valinnasta.
Aika junttia valittaa siitä että joku haluaa olla uikkareissa tai ettei halua sekasaunoa. Eri ihmisillä on erilaiset rajat. Ja on minullakin tilanteita joissa en sekasaunoisi, esimerkiksi jos kaikki muut olisivat isäni ikäisiä miehiä ja itse olisin ainut nainen. Mielummin jättäisin sitten vaikkapa saunomatta kokonaan. Tuttujen, suunnilleen samanikäisten miesten seurassa voin kyllä olla ainut nainen eikä se ahdista.
N33
Mielenkiintoinen keskustelu. Jokaisella on mielestäni oikeus toimia oman näkemyksensä mukaan. Eikä siitä tartte tehdä numeroa.
Saunon mieluiten yksin. Tai mieheni kanssa. Tuttujen naisten kanssa saunominen sujuu kyllä mutta en koe sitä luontevaksi. En vain ole tottunut.
Luokkakokouksen jatkoilla menin jätkien kanssa saunaan. Minulla oli alusvaatteet, jätkät olivat alasti. No problem.
Voisiko saunomista ajatella vähän kuin uskontoa - kukin toteuttaa sitä omalla tavallaan ja meidän muiden tulisi kunnioittaa sitä?
No höpö höpö. Suomessa ei ole koskaan ollut mitään sekasaunojien perinteitä sellaisessa mielessä, mitä nykyisin tarkoitetaan sekasaunomisesta puhuttaessa. Ei koskaan. Perhesauna on ihan eri asia ja se, että saunassa saattoi olla toista sukupuolta oleva saunoittaja (löylynheittäjä ja selänpesijä). Ärsyttää että ihmiset perustelee omia halujaan muka perinteillä, vaikka selvästikään ei ole hajuakaan siitä, mikä oikeasti on ollut tapana.