Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?
En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sekasaunasta kieltäytyminen jotain landepaukkujen juttuja? Rannikolla en ole koskaan kuullut kenenkään tehneen mitään numeroa asiasta vaan saunottu on aina miten kukin. Juhannuksena saunottiin kaikkina päivinä 8-10 tuntia joten olisihan se ollut aika outoa jos joku olisi mököttänyt yksinään jossain kaukana muista.
Landepaukkujen juttu taitaa olla tuo sekasaunaan painostamimem kokemukseni mukaan :) Ei muita kiinnostanut yhtä paljon sainooko muut ja millä kokoonpanolla.
Täh? Sekasaunojiahan se porukan koostumus nimenomaan ei kiinnosta, kaikki ovat tervetulleita. Täällä mammat ovat kovin tarkkoja puolestaan minkä ikäisten, kokoisten ja sukupuolisten kanssa sitä voi samaan saunaan sattua. Ja se vaikuttaa kovin oudolta tosiaan kun en ole sellaiseen koskaan törmännyt.
Aloituksessa nimenomaan luki että kaverit suuttui kun ei Ap tullut mukaan sekasaunaan. Sekö on sitä että porukan koostumus ei kiinnosta. Ei ehkä sua, mutta monia täällä näyttää kiinnostavan
Ap on vetänyt vauvapalstan tyyliin vahvaa värikynää tarinaansa, tuskin siellä kukaan on suuttunut paitsi ehkä ap:n kiukuteltua että kaikkien muidenkin tulisi pukeutua hänen tahdostaan.
No siitä en osaa sanoa, kommentoin sen 1. viestin perusteella. En itsekään kyllä vaatisi mitään, menisin sitten yksin tai mieheni kanssa muiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sukujuureni ovat maalla mutta asun rannikolla kaupungissa, joten mikään lande/kaupunkijaottelu ei tähän taida vaikuttaa kuten jotkut trollit esittivät.
Kertomasi perusteella asiahan on juurikin noin. Sukusi on sisämaasta eikä siellä saunota yhdessä, mutta nykyisessä asuinpaikassasi sekä harrastus- että työporukat sekasaunoo. Niin vähän epäilinkin että jotain tuollaista alueellisuutta voisi asiaan liittyä.
Osalla on jäänyt levy päälle, eli jankkaavat vain jankkaamisen takia edes vastauksia lukematta. Huvinsa kullakin.
Perusteluita on tullut minusta ihan tarpeeksi, ja ne jotka vielä vaativat ettei sekasaunasta saa kieltäytyä ovat provoja tai pervoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minö tarvitsen kipeästi apua. Yritin tehdä oman ketjun mutta sinne tultiin vain pilkkaamaan. Mies oli ilman mi nua tai suostumustani mennyt uimaan sekaporukassa mö,illä, ja siellä oli siis naisia. Jos saunominen onnistuu miesten ja naisten vuoroilla, niin miten uimista ei voi järjestää samalla tavalla??
Ihan samaa vartalomuotojen kyylämmistä se on. Kukaan ei ymmärrä. Minun ketjuni pilattiin. On vain niin paha olla. Riittämätön olo.
MIKSI TÄMÄKIN SAA ALANUOLIA VAIKKA MUUT KYLLÄ SAAVAT YLÄNUOLIA? Nyt alkaa oikeasti harmittaa. Mistä voisin saada tukea, ei oel kvia kantaa yksin tälalista tunnetta. Entä jos en riitä. Miksi menit teekemään näin, kun olisi ollut niin helppo kieltäytä eikä olisi tarvinnut loukata omaa puolisoa
Sun ei kannata lähteä koskaan uimarannalle, kylpylään tai ulkomaille. Miehesi voi vaikka vahingossa nähdä tiukan bikinimimmin.
Mulla on paha akne. Ei kasvoissa, mutta pakaroissa, nivustaipeissa ja kainaloissa mätää valuvia patteja. Niissä sidokset ja dreenit. Peseytyessäni niistä valuu mätää. Mieheni vaihtaa selän siteen ja puhdistaa ja pesee selkäni. Siksi en halua sekasaunoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla, että meidät miehet nähdään tuolla tavalla. Naisten kesken voi saunoa vapaasti, mutta miehiä sinne ei voi ottaa. Ikään kuin olisimme potentiaalisia raiskareita tai jotain.
No te olettekin. Ihan sama vaikka itse tietäisit että et ole potentiaalinen raiskaaja, mutta kukaan nainen ei voi koskaan olla 100% varma vaikka olisit kuinka kiltti.
Ihanaa. Kaikki naiset ovat myös golddiggereitä ja kannattaa yleensäkin naisista pysyä hyvin kaukana.
Siinäs pysyt, kuka sua nyt kaipais :D
Mä todella haluiaisin nähdä että minkäs näköinen sieltä kirjoittelee :D
Hyvännäköinen :D pääsit oikein kirjoittelee sellaisen kans, lähemmäs et sitten pääsekään :D
En minä ainakaan koe tarvetta esitellä karjalanpiirakkaa ja maitopalluroitani kelle tahansa. Ymmärrän siis sinua. Itse olen ollut jo pienestä pitäen muutenkin arka nakupelleilemään ihmisten edessä saati sitten yksin.
Vierailija kirjoitti:
Saunassa tuijotetaan: kiuasta tai omia varpaita
Saunassa ei tuijoteta: muiden vartaloita
Tämä pätee sukupuoleen ja uimapukeutumisasteeseen katsomatta.
Jotkut eivät syystä tai toisesta tätä allekirjoita. Tällaisten henkilöiden kanssa ei tietenkään kukaan halua saunoa. Parempi onkin, että ko. henkilöt saunovat itsekseen.
Hahhah. Todella rentoa yhdessäoloa. Lauma ihmisiä istuu lauteilla, naamat peruslukemilla, alastomina, mutta katse on pidettävä omissa varpaissa tai kiukaassa, vaikka saisi suonenvedon niskaansa. Mutta kai se sitten on sen arvoista. Jossain voi vilahtaa vaikka mitä, jos tuuri käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vieläkään selittänyt että mistä tulee tämä kuvitelma, että juuri teitä vahdataan siellä saunassa?
27 sivua aiheesta ja tätä edelleen kysytään!?
Miljoonannen kerran:monille ei ole ollenkaan kysymys tästä. En välitä pätkääkään katsotaanko minua. En halua sekasaunaan edes vaikka burkha päällä, jos siellä on muita vastakkaisen sukupuolen edustajia alasti. En halua olla itse alasti ja en halua nähdä muita alasti. Kyse on valinnanvapaudesta, oman ruumiin itsemääräämisoikeudesta, omasta seksuaalisuudesta, itsekunnioituksesta, omasta tilasta josta minä päätän ketä siinä tilassa haluan kohdata ilman että itselläni tai toisella ei ole vaatteita. En häpeä itseäni ja alastomuus on minulle todella luonnollinen asia. Olen myös hyvin seksuaalinen ja vapautunut monella tavalla, mutta perkele soikoon mulla on oikeus päättää missä ja kenen kanssa olen alasti tai katson muita niin. Tajuatko!?
Miksi aina vedotaan tuohon luonnollisuuteen?? Mulle alastomuus on todellakin luonnollista, mutta se ei tarkoita ettenkö haluais pitää se yksityisenä asiana ja päättää kenen kanssa ja missä sitä jaan.Onko se sulle maailman stressaavin asia tai jopa elämän loppu jos joku näkee sut alasti?
No miks pitäis nähdä? Missäs se yksilönvapaus sitten on, jos pitäisi laumana mennä kaikkeen mukaan. Jokaisen mielipidettä pitää kunnioittaa, ellei sekasauna kiinnosta niin sitten ei ja se on täysin oikein. Sinä voit tehdä mitä haluat, ei sitä ole sinulta kielletty. Miksi siis yrität kieltää minulta oikeuteni olla sellainen kuin olen tai väität, että minä olen väärässä? Me emme kaikki ole samanlaisia, eikä meidän pidäkään olla, eikös erilaisuus olekaan rikkaus tässä asiassa tai missään? Nautin saunasta mieluiten yksin, joskus vanhojen samaa sukupuolta olevien ystävieni kanssa, mutta sekasauna ei ole koskaan kiinnostanut - tämäkö sinulta on jotenkin pois? Tee sinä kuten haluat ja minä teen kuten minä haluan.
Ihan eri
Vierailija kirjoitti:
Tökerösti hoidettu tilanne. Älä tee numeroa asiasta tai ehdottele mitään uikkarisaunaa. Anna niiden mennä ketkä menee, voithan liittyä seuraan pyyhkeesi kanssa tai mennä yksin myöhemmin tai jättää saunonatta.
Niin mutta jos aloittajaa ei halua nähdä muiden saunojien pinppejä ja pippeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tykkää että on seuraa saunassa ettei tartte yksin siellä istua niin on pervo, raiskaaja, hyväksikäyttäjä jne?
Ei ole. Mutta jos alkaa painostaa muita sekasaunaan, niin sellainen mielikuva kyllä ainakin minulle syntyy.
Ja joku kyseli, että mikä siinä naisille on niin ihmeellistä olla alasti miesten edessä, ei ole kuulemma toisinpäinkään. No tuskin kaikki miehetkään haluaa sekasaunoa, mutta naisille se tosiaan on ehkä isompi kynnys. Itsellä ainakin on sen verran kokemusta ahdistelusta, kommenteista (etenkin teini-iässä) ja muista kehoon liittyvistä epäasiattomuuksista miesten suunnalta, että jos vaikka viiden miehen kanssa pitäisi sekasaunoa, niin mieleen kyllä tulisi, että entä jos niistä yksi ei olekaan asiallinen.
Ehkä epäreilua suurinta osaa miehiä, jotka eivät pidä saunomista seksuaalisena tai/ja osaavat käyttäytyä, mutta valitettavasti ainakin itseltä ne muutamat mädät omenat ovat pilanneet sen, että pystyisin rentoutumaan sekasaunassa.
Tosin itse vältän sekasaunomista ja naisten keskenkin saunomista, koska tykkään saunoa yksin, enkä erityisesti halua nähdä muita alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vieläkään selittänyt että mistä tulee tämä kuvitelma, että juuri teitä vahdataan siellä saunassa?
Ootko oikeasti noi tyhmä vai esitätkö? Anteeksi vaan, mutta ei tätä mitenkään nätistikään pysty kysymään. Etkö ymmärrä että porukka ei halua saunoa sekasaunassa, ei haluta esitellä miespuolisille tutuille omaa alastonta vartaloa. Toki jos oot sokea niin ei siinä mitään, mennää saunomaan!
Minulle miehenä on aivan sama, katsooko vartaloani miehet vai naiset. Mistä juontaa juurensa tämä naisten kumma suhtautuminen eri sukupuoliin?
Naiset on kyllä helvetin rajoittuneita kaikin puolin. Sen takia ei niit' jaksakaan nykyään katsella :D
Hyvä niin ,saa naiset olla rauhassa :D Jatka samalla linjalla!
Saitko nyt sun päivän ainoan hyvän olon tunteen, kun sait sanoa tuon :D
Tuli kyllä, kiitos kysymästä :D Mulla on kyllä paljon muutakin mikä tuo hyvää oloa päivittäin, esim. ihana mieheni.
Säälin miestäsi todella jos sun keskustelutaidot on tuolla tasolla.
Ihan vapaasti, kauhean katkeroitunut olet kun ei joku kaunis nainen ilmeisesti huolinnut sua, kannattaisiko katsoa sinne peiliin, missä vika.
Olen jutellut sun tyylisten ihmisten kanssa ihan tarpeeksi elämässäni, joten voit lopettaa kommentoinnin, kiitos!
Itsehän aloit haukkumaan naisia hankaliksi, vai miten se meni? Nyt ei sitten kestetäkään palautetta.
Mua ei kiinnosta saada palautetta joltain mammapalstan tavikselta.
Tavikselta. :D
Keneltäs saisi olla palautetta? Joltain ihanalta räppäriltä vaikka? :D
Mä huomaan sun kirjoitustyylistä jo kaiken :D Jos me nähtäisiin livenä niin ei katsoisi suhun päinkään enkä puhuisi sanaakaan.
En ole tuo joka vastasi räppäristä. Mutta oikeasti oletko joku 17v kun luulet että mua jotenkin harmittaisi? Tiedoksi, moni muu katsoo sunkin edestä.
Turha laittaa tuollaista kun et mitenkään pysty todistamaan mulle että joku sua katsoisi. Uskotella voi kuka tahansa. Näitähän netti on pullollaan.
En ole sulle mitään todistamassa, mulle ihan sama mitä mieltä oot :)
No älä laita tollasta jos et pysty todistamaan ja toiseksi me voidaan keskustella tästä vaikka yöhön asti mutta mä saunon tästä lähtienkin naisten kanssa jos siltä tuntuu ja siihen ei mammapalstalaiset paljon vaikuta :D
No eihän sua kukaan kieltänytkään :D
Siitähän tässä on koko ajan ollut kysymys, ettei vain missään tapauksessa miehiä ja naisia samaan saunaan. Tuonhan voi ottaa melkein kieltona.
Älä vääristele asioita, kaikki täällä sanonut ettei itse menisi sekasaunaan. Mun puolesta muut saa tehdä mitä lystäävät, mutta kun tämä ei kelpaa teille, että me jotka ei haluta jäädään pois. Siitä tässä oli kyse.
Kerro mulle miksi sä et halua sekasaunaan? Mitä meissä miehissä on niin erikoista ettei missään nimessä voi mennä sinne? Tottakai hyväksun jos et halua sinne, mutta hieman outoa tuo on kyllä.
Lueppas koko ketju vaikka uudelleen jos et vieläkään tajua :D Voi olla outoa sun mielestä. Musta oot outo kun oot sitä mieltä ettäkaikkien pitäisi haluta sinne.
Sulla on selvästi lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia ja toiseksi et vieläkään vastannut kysymykseen. No tämä olikin tiedossa että näinhän täällä mammapalstalla käy kun täällä ei mitään älykköjä liiku.
Sen kyllä huomaa susta selkeästi. Vastattu jo moneen kertaan että ei haluta/ei tunnu mukavalta mutta ei kelpaa vastaukseksi. Taidat olla provo?
Jos olet esim kerran vuodessa mökillä ja sua pyydetään sekasaunaan niin ei voi millään mennä edes yhtä kertaa kun sun mieli voi järkyttyä siitä niin pahasti. Voi teidän naisten kanssa ja teidän ylireagoinnin. Toivottavasti en ikinä törmää tuollaisiin ihmisiin.
Älä pelkää että törmäisit, pidän huolen että pysyn susta kaukana :D Onneksi omat kaverini ei painosta ketään mihinkään, oon sellaiset heivannut aikoja sitten.
Sulla on kavereita?
Kyllä, niillä ihmisillä yleensä on, jotka eivät painosta seksuaalisesti. Esimerkiksi katselemaan likaista elintään.
Ohis.
Onko sinut raiskattu pienenä vai miksi pimpit ja pippelit noin pelottaa?
Meneppäs nukkumaan siitä!
Minä muistan 16-kesäisenä, kun pääsin itseäni 6v vanhempien tyttöjen kanssa saunaan! Niitä muistoja on runkattu ja paljon ;)
Vierailija kirjoitti:
Siis minä en ymmärrä, että miksei ap:lle riittänyt pitää itse pyyhettä tai uikkaria, vaan kaikkien muidenkin olisi yhteissaunassa täytynyt ilmeisesti niitä pitää? Siinä mennään minusta sen oman valinnan ja mielipiteen yli sinne muiden määräilyn puolelle, ja minä ymmärrän täysin miksi sitä ihmetellään.
Ap tässä. En siis tosiaan vaatinut muita käyttämään pyyhettä tai uikkareita vaan ehdotin ystävällisesti , että voin mennä muiden jälkeen itsekseni saunaan. Tästä porukka oli selvästi vähän näreissään etten tule heidän kanssaan. Kuten monta kertaa jo todettu, en siis halua myöskään sekasaunoa niin, että minulla on vaatetta, mutta muilla ei. Olisin erittäin mielelläni ilman ongelmia saunonut muiden jälkeen yksin, kuten teinkin. Seuraavana päivänä minua pyydettiin taas saunaan, niin sanoin sitten siihen, että voin mennä oikein hyvin itsekseni myöhemmin. Taas nurinaa ja nyrpeää naamaa. Tähän sitten heitin, että no jos mentäisiin kaikki uikkareilla, olisko se ok? Kysyin tätä ystävällisesti en millään tavalla vaatinut. Tämä ei porukalle käynyt, joten menin mukisematta muiden jälkeen saunaan. Asiassa ei ollut minulle mitään ongelmaa, oli oikein mukavaa saunoa yksin. Mutta muille tämä oli selkeästi ongelma, mitä siis ihmettelen kovasti.
Tässä ketjussa onkin tullut monenlaista mielipidettä ja ajatusta ja näkemykseni siitä etten tehnyt mitään väärää on vain vahvistunut. Kiitos kaikille kommentoijille, tästähän sukeutui oikein kunnon keskustelu. Ap kiittää ja poistuu takavasemmalle. Jatkossakin aion pitää oman mielipiteeni ja pysyn poissa sekasaunoista. :)
Peace, love, namaste. Julistan saunarauhan kaikenlaisille saunojille. Live and let live.
Sehän on vähän kuin nudistiranta, mutta pienemmässä tilassa.
Toisaalta ymmärrän jos ollaan porukassa ja muut pitävät sitä saunomista yhdessä ns. hauskanpitona ja yksi kieltäytyy niin voi harmittaa muita. Vähän niinkuin oltais yhdessä menossa pelaamaan vaikka koripalloa ja yksi sitten kieltäytyisi ja haluaisi heitellä koreja yksin niin muita voi harmittaa ettei yhdessä halua.
Mutta saunomisessa kuitenkin osalle se on intiimi asia niin siinä pitäisi ymmärtää toistakin osapuolta että kaikki ei ajattele siitä samalla tavalla. Eli ymmärrän että voi harmittaa kun joku kieltäytyy, mutta sitä pitää kuitenkin kunnioittaa kun tuollainen asia kyseessä.
Mua iljettää jo vieraassa saunassa käyminen, käyn vain kotona, mieluiten yksin mutta voin puolisonkin kanssa käydä. En halua nähdä ketään tuttuja alasti, enkä halua heidän näkevän minua. Olen kyllä joskus nuorempana sekasaunonut ja en saanut siitä mitään irti. Minulle sauna ei ole sellainen kuin monelle muulle, ei se ole minulle ollenkaan sosiaalinen paikka. Lisäksi minua ihan etoo muiden hikiset vartalot, tässä toki oma puoliso poikkeus. Ja yhtä paljon etoo esimerkiksi paljut, joissa kymmenen ihmistä istuu ihosolukkoaan irrottamassa. Tsekatkaa joskus se vesi, sameaa, kokkareista litkua jo parin tunnin jälkeen.
Hihii kirjoitti:
Minä muistan 16-kesäisenä, kun pääsin itseäni 6v vanhempien tyttöjen kanssa saunaan! Niitä muistoja on runkattu ja paljon ;)
Miten sinne pääsit? Huvittavaa nämä jotka väittävät että sekasaunaan ei ole mitään seksuaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain joku seksuaaliterapeutti sanoi, että sekasaunaan ihmiset menevät tirkistelynhalusta ja seksuaalisesta uteliaisuudesta. Tätä ei tunnusteta, vaan lähdetään jankkaamaan, että alastomuus on luonnollista tai että ainahan on sekasaunottu.
Joku historioitsija kirjoitti, että aikanaan maalla sekasaunominen oli pakollista siksi, ettei saunan lämmittämiseen haluttu käyttää niin paljon puita, että lämpöä olisi riittänyt vuoroissa saunojille.
Hän myös kertoi, että usein nuoret naiset, talon tyttäret tai piiat, kokivat tilanteet erittäin epämiellyttäviksi. Ja että seksijuttujakin esiintyi, miehet pilkkasivat nuorten naisten kehittymässä olevia vartaloja tms.
Tämä tutkija kumosi myytin, jonka mukaan alastomuus on aina koettu luonnolliseksi eikä saunomisessa ole koskaan mitään seksuaalista. Siinä voi olla tai olla olematta.
Itse ajattelen, että ne, jotka haluavat sekasaunoa, sekasaunokoon. Ne jotka eivät, eivät sekasauno. Kumpaankaan ryhmään kuuluvien ei tarvitse perustella halujaan mitenkään.
Tarkoitan sanoa, että kukin tekee halunsa mukaan ja jos joku ei halua sekasaunaan, se ei välttämättä kerro ihmisen epävarmuudesta, peittelynhalusta, huonosta itsetunnosta.
Huonoitsetuntoinen voi olla miellyttämisenhaluinen ja lähteä sekasaunaan, jos pyydetään, ettei kukaan pitäisi omituisena.
Luonnollista on se, että kunnioitetaan toisen omia rajoja eikä painosteta. Sekasaunaan painostajat ja siitä kieltäytyjät epävarmoiksi leimaavat vaikuttavat epävarmoilta, kun toisen erilaiset ratkaisut koetaan uhkana.
Itse olen nainen ja sekasaunonut pari kertaa. Kokemus ei ollut huono muttei hyväkään. Tuli fiilis, että ihmiset jotenkin jännittivät tilannetta ja yrittivät kovin kovasti olla luontevia. Toisella kerralla eräällä miehellä tuli erektio, jota hän selvästi häpeili ja peitteli. Sekasaunat eivät minulle mitään rentouttavaa saunomista olleet.
Kyllä itse heteronaisena tunnustan, että miesten alastomat vartalot eivät pidä mieltäni ja ruumistani välttämättä täysin tyynenä. Seksuaalisuuteni ei katoa minusta sillä hetkellä, kun saunan kynnyksen yli astun. Käytöksessäni en tietenkään tuo sitä puolta esiin.
"Jossain joku seksuaaliterapeutti sanoi," Äärettömän uskottava tieteellinen todiste. Tiedoksesi, ihmiset katsovat toisiaan, jollei muun syyn takia, niin törmäyksen välttääkseen.
Vastasit minulle.
En tähdännyt tieteelliseen uskottavuuteen ja pitävään todisteluun. Tämä oli kyseisen seksuaaliterapeutin ajatus, ei jumalansanaa. Toinen terapeutti voi nähdä toisella tavalla.
Itse mietin, mikä on motiivi mennä sekasaunaan. Miksi haluatte sinne?
Se, että alastomuus on luonnollista ja sauna ei ole seksuaalinen paikka, ei mielestäni ole motiivi.
Nykyisin sähköä tai polttopuita riittää nais, mies ja sekavuoroille. Entisaikaan kaikki saunoivat samalla kertaa, koska oli pakko.
Ja itse siis voin sekasaunoa, mutta erityistä paloa siihen ei ole.
Joku ongelma alastomuuden kanssa on niillä sekasaunojilla, jotka painostavat siihen hommaan haluttomia. Jos alastomuus oikeasti olisi heille ok, toisten ratkaisutkin olisi ok.
MIKSI TÄMÄKIN SAA ALANUOLIA VAIKKA MUUT KYLLÄ SAAVAT YLÄNUOLIA? Nyt alkaa oikeasti harmittaa. Mistä voisin saada tukea, ei oel kvia kantaa yksin tälalista tunnetta. Entä jos en riitä. Miksi menit teekemään näin, kun olisi ollut niin helppo kieltäytä eikä olisi tarvinnut loukata omaa puolisoa