Leipominen
Teetkö taikinan kotona alusta alkaen, vai ostatko kaupasta vaikka murotaikinan. On se hyvää, kun pullataikinaan tehdään mustikkapiirakka ja meillä on näin tehty ennen. Nyt tehtiin kaupasta saatavaan valmiiseen pohjaan ja hyvää sekin oli.
Kommentit (18)
Tuli ihan lapsuus mieleen kun äiti teki pullataikinaan mustikkapiirakkaa. Itse en leivo.
Vaikka inhoankin leipoimista, teen itse.
Tykkään kuitenkin niistä leivonnaisista.
Teen itse. Ainoa hankala taikina tehdä on voitaikina kun sitä pitää kääntää ja vääntää ja kaulita niin monta kertaa. Murotaikinaan tykkään lisätä esim. raastettua sitruunankuorta tai kardemummaa, riippuen mitä siitä tekee.
Teen usein suolaiset ja makeat piirakat valmistaikinaan. Kahvikakkuja leivon paljon. Harvemmin nykyään pullaa.
En käytä valmistaikinoita, paljon ihanampaa saa kun itse tekee, eikä ole vaikeaa
Teen itse, muttei se ole kyllä mikään hienompi juttu, koska leivon vain
- pizzapohjat
- karjalanpiirakat
- pullat
- joulutortut, ja
- joulupiparit
Mitään kakkua tai marjapiirasta en osaa 😕 mutta eihän kaikkea tarvitsekaan vai?
Pullataikinaan tehty mustikkapiirakka on minun herkkua ja parhaimman makuinen. Sitten siihen vielä kun laittaa vadelmia ja puolukoita, niin hyvä sekin on.
En ole mikään leipoja ollut koskaan, mutta nyt vanhoilla päivilläni, kun on aikaa, olen vähän opetellut leipomisen jaloa taitoa. Onneksi on netti, mistä saa ohjeet ja onhan se toki ihan mukavaakin ja rahaakin säästyy...
Piirakkataikinat on helppo tehdä itse niin suolaiseen kuin makeaan, samoin kakkutaikinat. Voitaikinaa ostan valmiina, ja jostakin syystä pullataikina minulla ei oikein tahdo onnistua.
Voi/lehtitaikinan ostan valmiina, kaikki muut teen itse.
Teen itse, paitsi pizzataikinaa olen joskus ostanut, kun olen halunnut ruokaa suht nopeasti. Samoin voitakinaa, mutta sitä tarvitsen erittäin harvoin.
Ja sama kuin edellä yhdellä, että pitempi elämäntapamuutos/painonpudotus ollut käynnissä, niin ei voi kovin usein leipoa. Yritän nyt keskittyä pienempiin annoksiin, tein viime viikolla pienen pullataikinan mustikkapiiraaseen ja kaksi briossisämpylää kerrallaan (lomalla olin ja mukavaa puuhastelua, lisäksi olin mökillä, jossa kauppa kaukana).
Leipoisin muuten, muttei viitsi vain itselleen leipoa. Lisäksi olen laiska.
Itsetehtyjä riisipiirakoita tekisi kyllä mieli. Ja mustikkapiirakkaa.
Pitäisi saada joku leivontakaveri. Kerran viikossa leivontapäivä.
Leivon kaikki itse mutta nyt on kyllä paussi kun on näin kuuma kesä, ei jaksa mitään leipomisia. Tänäänkin on 38 astetta jo ennen puoltapäivää. Italiassa asun. Mulla on leivinuuni muttei sitä nyt voi lämmittää puilla, saisin kollapsin. Syödäkään ei jaksa juuri mitään, vettä vaan ja paljon päivän mittaan.
Gluteenittoman piirakkataikinan joskus ostan valmiina, jos teen jotain suolaista piirakkaa. Muuten kyllä yleensä teen leivonnaiset alusta asti itse.
En leivo mitään muuta kuin suolaisia piirakoita valmistaikinasta ja vaniljaviinereitä sekä pasteijoita torttutaikinasta.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse. Ainoa hankala taikina tehdä on voitaikina kun sitä pitää kääntää ja vääntää ja kaulita niin monta kertaa. Murotaikinaan tykkään lisätä esim. raastettua sitruunankuorta tai kardemummaa, riippuen mitä siitä tekee.
Tee Kermavoitaikinaa niin ei ole kääntelyä, tulee mureat leivonnaiset. Tai Rahkavoitaikinaa.
Lehtitaikinan ostan valmiina, muut teen itse. En saa ajatustani käännettyä, että kokeilisin kaupan valmista murotaikinaa ihan uteliaisuuttani. On niin helppo itsekin tehdä.
Teen itse taikinan, koska osaan.
Teen myös mm. lemon curdin itse :)
Leipoisin enemmän, mutta yritän pudottaa painoa.