Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työpaikan ilmapiiriongelmille mitään tehtävissä?

Vierailija
25.06.2018 |

Nyt tarvitaan hyviä vinkkejä, miten hajoittaa epäterveet käyttäytymismallit työpaikalla. Kyse on työpaikan kiusaaja-vallankäyttäjä-rykelmästä, jotka savustavat ulos kaikki ne, jotka eivät suostu heidän vallankäyttö-kyräilyjengiinsä.
En tosin tiedä auttaako siihen muu kuin dynamiitti. Jopa työnohjaaja luovutti ja työterveyslääkäri kehotti vaihtamaan työpaikkaa.
Itse työ on unelmatyötäni, mutta en jaksa sitä työpaikkadraamaa, mikä siinä tulee kaupan päälle. Organisaatiorakenne on epäselvä, eikä esimies ota paikkaa/asemaa, mikä hänelle kuuluu, vaan antaa alaistensa mellastaa. Viimekädessä pakotettuna asettuu puolueelliseksi tämän tietyn porukan taakse, ehkä koska pelkää heitä eikä halua itse joutua näiden kiusaajien hampaisiin.
Kiusaajat ovat itse tietysti olevinaan oikeassa, eivätkä näe omaa toimintaansa millään tavalla kyseenalaisena.
Onko kellään muulla yhtä paskaa ” unelmaduunia”?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: lähde!

Vierailija
2/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin tietysti tuo kiusaajaporukka voittaisi ja tilalle tuleva joutuisi samaan prässiin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut ja hakenutkaan muutamaa paikkaa. Tällä alalla työtilanne on aika huono. Olen vakituinen ja tarvitsen työpaikkani koska olen yksinhuoltaja.

Vierailija
4/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tapaus on kuin omasta elämästäni. Pitkään talossa olleet, ydinporukan muodostaneet aikuiset naiset ajavat ahtaalle kaikki, jotka eivät alistu heidän määräysvaltansa alle. Esimiehet eivät ottaneet heille kuuluvaa roolia vaan käytännössä työnjohto oli valunut tälle ydinporukalle. Et sinä, ap, eikä kukaan muukaan samassa tilanteessa oleva pysty yksin tekemään asialle mitään. Jos jo työterveys ja työturvallisuus tahot on informoitu, eikä niiltä ole apua saatu, on oikeusprosessi viimeisin vaihtoehto, jos tosiaan työpaikkansa haluaa pitää. Ota yhteyttä lähteneisiin ja keskustele heidän kanssaan. Ehkä joku olisi halukas käräjöimäänkin.

Vierailija
5/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tilanne, itse omassa työpaikassa sijaisena. Työ on ihanaa, mutta tuo muu draama, huh! Edeltäjäni ovat vaihtuneet tiuhaan kiusaamisen vuoksi ja välillä mietin olenko itse tyhmä kun vaan jatkan. Joskus tuntuu että asioita ja toimintatapoja pimitetään että tekisin virheen. Pomo on ihan lapanen, nää tyypit päättää asioista. Tsemppiä muille!

Vierailija
6/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt keskittyä vain omaan työhöni, ja jättäytyä kaiken muun ulkopuolelle, mutta sekään ei auta. Silloin saan kuulla, kuinka en tee mitään yhteisen hyvän eteen.. ja olen hankala ja sulkeutunut. Esimiehen suojeluksessa minua on istutettu palaverissa, jossa ruoditaan persoonaani, miten olen vääränlainen. Ainoa rooli joka kelpaa tälle porukalle, on olla osa tätä ryhmää ja olla mukana savustamassa ”vääräuskoisia” pois.

Olen jutellut muutaman ihmisen kanssa, jotka ovat lähteneet tai savustettu, eivätkä he halua ajatella asiaa enää, yksi tosin sairastui ja syyttää tuota työpaikkaa, kuinka se vei terveydenkin.

Olen hakenut opiskelupaikkaa ja toiveena olisi saada virkavapaata pariksi vuodeksi ja koulutuksen kautta mahdollisesti uusi työpaikka.. vaikka tiukoille ottaa taloudellisesti, on se ehkä ainoa mahdollisuuteni.

Ap

Vierailija
7/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama tilanne, itse omassa työpaikassa sijaisena. Työ on ihanaa, mutta tuo muu draama, huh! Edeltäjäni ovat vaihtuneet tiuhaan kiusaamisen vuoksi ja välillä mietin olenko itse tyhmä kun vaan jatkan. Joskus tuntuu että asioita ja toimintatapoja pimitetään että tekisin virheen. Pomo on ihan lapanen, nää tyypit päättää asioista. Tsemppiä muille!

Juuri tuo informaation pimittäminen jne on raivostuttavaa!

Tsemppiä myös sinulle!

Vierailija
8/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ainoa toimiva keino tilanteen korjaamiseksi olisi se, että tulisi uusi vahva esimies, joka laittaisi kuviot täysin uusiksi. Luultavasti pahimpien kiusaaja-johtajatyyppien pitäisi myös saada potkut. Tuollaista dynamiikkaa ei pysty yksin muuttamaan.

Jos haluat niin alat kerätä tästämillisiä todisteita kaikista tapahtumista ja sitten nostat oikeusjutun työpaikkakiusaamisesta. Erityisesti tuollaiset palaverit, joissa arvostellaan persoonaasi eikä työpanostasi, eivät ole asiallisia.

Vierailija
9/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ainoa toimiva keino tilanteen korjaamiseksi olisi se, että muuttaisi omaa käyttäytymistään eli sama apinointi kuin alakoulussa kun se luokan kuningatar keräsi sen lauman ympärilleen.

Vierailija
10/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ainoa toimiva keino tilanteen korjaamiseksi olisi se, että tulisi uusi vahva esimies, joka laittaisi kuviot täysin uusiksi. Luultavasti pahimpien kiusaaja-johtajatyyppien pitäisi myös saada potkut. Tuollaista dynamiikkaa ei pysty yksin muuttamaan.

Jos haluat niin alat kerätä tästämillisiä todisteita kaikista tapahtumista ja sitten nostat oikeusjutun työpaikkakiusaamisesta. Erityisesti tuollaiset palaverit, joissa arvostellaan persoonaasi eikä työpanostasi, eivät ole asiallisia.

Tiedätkö mitä potkujen antaminen maksaa työnantajalle, entä tiedätkö takaisin kutsuvelvoitteesta, jne...

Vierailija
11/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et sitten ole ystävällinen tuolle porukalle ja valitat kaikesta?

Vierailija
12/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantelisin itse johdolle ja työsuojelua vastaavaan paikkaan. Tuohan voi olla työturvallisuusrikoskin. Hymyilisin ja hakisin uutta paikkaa. Kysyttäessä kertoisin miksi siirryn pois.

Vierailija
13/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde. Ihan kokemuksella, pitkän päälle menee vain mielenterveys. Meillä iso työpaikka, naisia ja miehiä 50/50 ja silti työpaikkaa pyöritti siellä pidempään töissä olleet naiset, jotka ottivat hampaisiinsa liian hyviä työntekijöitä, niitä jotka uskaltautuivat puuttumaan epäkohtiin sekä erityisesti niitä jotka eivät vaan suostuneet alistumaan. Työnjohto oli aivan täydellisen munattomia näiden naisten edessä, yhtään edes asioita kyseenalaistamatta ottivat todesta mustamaalauskampanjan kohteeksi joutuneista kerrotut valheet ja jättivät tämän vuoksi mm. sopimuksia uusimatta.

Oma tilanteenihan meni niinkin pitkälle että minuun käytiin jopa porukalla käsiksi, enkä voinut asiaa edes jälkikäteen todistaa kun nämä pomojen oikeat kädet todistivat toinen toistensa puolesta vastaan. Näin ollen sain siis itse valehtelijan maineen, kun muille tilanne selitettiin niin että olen yrittänyt valheillani muka itse savustaa näitä henkilöitä ulos! On varmaan sanomattakin selvää, että kun uskottavuus onnistuttiin näin hienosti viemään, tämän jälkeen he saattoivat syyttää minua suunnilleen kaikesta mitä ikinä keksivätkään, eikä minulla ollut enää minkäänlaista mahdollisuutta puolustaa itseäni kun uskottavuuteni oli kerran saatu horjumaan. Myöhemmin minulta varastettiin kännykkäkin, ja kun kävin siitä ilmoittamassa se käytiin palauttamassa työpisteelleni jolloin olinkin taas "hullu" kaikkien silmissä. Tässä nyt ihan muutama esimerkki kahden vuoden helvetistäni ja siitä kuinka sairaaksi tilanne voi mennä.

Vierailija
14/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös muutaman vanhan naisen klikkiytymä. Olen alistuvuuttani ja kiltteyttäni ajautunut töissä asemaan, jossa minulle kipataan kaikki hanttihommat omien töideni lisäksi. Minulta myös vaaditaan sellaisia asioita mitä toisilta ei vaadita. Olen alkanut pitämään puoliani mutta sepäs on aiheuttanut kostoja niiden eukojen toimesta. Johtaja on tietoinen mutta ei tee mitään. Elämä helpottaisi varmasti sen jälkeen kun yksi heistä jää kohta eläkkeelle, mutta olen jo muuttunut sen verran pahasti roskasanko-syntipukiksi ja muutenkin katkeroitunut että lähden pois kunhan löydän uuden työn. Neuvon sinuakin lähtemään.

Vierailija
15/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
16/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ehkä...?

Vierailija
17/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä potkujen antaminen maksaa työnantajalle, entä tiedätkö takaisin kutsuvelvoitteesta, jne...

Tiedän, asian (nopeaan) korjaantumiseen vaadittaisiin siis niin kovia toimia, että se ei käytännössä ole mahdollista. Mahdollisesti pahimmat tyypit jäävät jossain välissä eläkkeelle tai itse etsivät uuden työpaikan. Tietenkin osaava pomo ja organisaatiomuutos, jossa suurimmat klikit saataisiin erotettua, voisi auttaa myös hieman.

Vierailija
18/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo jäänyt eläkkeelle, mutta minulla oli samanlaisia tuntemuksia.  Työpaikallani oli "malliporukka," joka oli klikkiytynyt keskenään ja teki kaikki aina oikein ja täydellisesti.  He tiesivät kaiken ja osasivat kaiken.  Ulkopuolella olivat sitten muut ja he olivat aina arvostelun alaisia.  Heitä ei aina tervehditty, ei kutsuttu mukaan mihinkään, ei pidetty minään.  Heitä oli aina ojennettava milloin mistäkin.  Kaikkea hallitsi sitten lähiesimies, jolla ei ollut minkäänlaista johtamistaitoa.  Itse asiassa kaikki johtuikin juuri siitä.  Pomolla oli aina joku, jota hän piti epäsuosiossa, ja näistä aika ajoin epäsuosioon joutuneista koostui sitten se "muu" porukka.  Valiojoukko muodostui alun perin niistä, jotka eivät olleet ehtineet vielä epäsuosikeiksi, ja he ryhtyivät pomon mieliksi myös sorsimaan aina sitä epäsuosiossa olevaa, tekivät tästä hienovaraisia kanteluita, kohtelivat pomon kuullen ylimielisesti ja toivat herkästi esiin näiden tekemiä pieniä virheitä jne.  Näin heistä sitten alun perin muodostui se malliporukka ja pomon lempihovi.  Tämä kaikki oli tietysti vielä erittäin hienovaraista ja hankalasti osoitettavissa, mutta kuitenkin ilmapiiri oli selkeästi tulehtunut.  Pomon täysin lapsellista jokaiseen pikkuasiaan puuttumista oli helppo käyttää hyväkseen.  Jollain saattoi olla vanhentunut jugurttipurkki jääkaapissa, kas, nostetaanpa siitä iso numero, kunhan ensin saadaan selville, että se purkki on varmasti jäänyt joltain niiltä ulkopuolisilta.  Pidetään oikein palaveri, missä käsitellään jääkaapin sisältöä.  Mikä aikuisten ihmisten työpaikka se tuollainen on? 

Tilanne muuttui, kun taloon tuli organisaatiomuutos ja uusi johtaja.  Hänen alaisuudessan mikään tuollainen ei ollut enää mahdollista.  Ehdin olla työssä vielä lähes 15 vuotta ja jokainen päivä oli kuin juhlaa.  Ne klikkiytyneet työkaveritkin alkoivat pikkuhiljaa käyttäytyä täysin normaalisti, osin ehkä myös siitä syystä, että klikit hajosivat väkisinkin kun työpisteet hajautettiin.  Jotkut marisivat muutosvastarinnassaan, mutta minulle se kaikki oli kuin olisi raikas tuuli puhaltanut läpi kaiken. 

Me silloiset ulkopuoliset yritimme aivan kaikkea, kävimme työpaikkalääkärillä, terveydenhoitajalla, saimme sairauslomia uupumuksen takia, järjestettiin ilmapiirin parantamiseen tähtääviä palavereja, oli ulkopuolisia kouluttajia, oli vaikka mitä, mutta pomo vain syytti meitä työntekijöitä itseämme, jos meillä on huono olo.  Kummallista kyllä, nämä valioporukan sisälläkin olevat valittivat huonosta työilmapiiristä.  Välillä tuntui kuin olisi ollut jossain absurdissa näytelmässä, jossa ei tiennyt kuka on konna ja kuka uhri ja kuka itse sankari.  Itse olen sitä mieltä näin jälkeenpäin, että esimies ehkä taitamattomuuttaan ja ymmärtämättömyyttään mahdollisti tällaisen, kun ryhtyi jaottelemaan suosikkeja ja epäsuosikkeja ja tietynlaiset alaistyypit tarttuvat siihen ja menevät mukaan, kun haluavat olla hyviä työntekijöitä ja esimiehensä mieleisiä,  solidaarisuus muita työntekijöitä kohtaan hukkui siihen.   Jos on mahdollisuus nostaa omaa osakettaan painamalla toista, se sitten tehdään.   Uhreja olimme ehkä sitten tavallaan kaikki. 

Vierailija
19/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluehallintovirastoon voi tehdä ilmoituksen, työnantaja voi saada jopa sakot jos ei tee asialle mitään.

Vierailija
20/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo informaation pimittäminen jne on raivostuttavaa!

Tsemppiä myös sinulle!

Tämä pimittäminen joko tahallaan taikka siksi, että tiedonkulku vain on huono argh.

Ja kappas vaan jos et edes ole ollut tietoinen joistakin asioista kuitenkin olet jollainlailla syyllinen johonkin kuviteltuun juttuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi