Miksi pysäköit viereen, vaikka tilaa on muuallakin?
Suurilla parkkipaikoilla pysäköidessä etsin paikan, jonka vieressä ei ole muita autoja. Syinä uusi auto ja toisaalta lapset, jotka aukovat ovia milloin mitenkin. Kun palaan autolle, sen viereen on taatusti pysäköity auto, vaikka tilaa olisi ollut ympäri parkkialuetta. Miksi ihmeessä? Autot eivät kaipaa juttuseuraa!
Kommentit (335)
Annattake lasten aukoa itse auton ovet? Miellä ala-asteikäiset eivät ole saaneet avata auton ovea ilman lupaa. Usein huomasin että muiden kakaroiden perheissä ei ole samaa käytäntöä. Joskus kun kyydissä oli lasten kavereita, niin vyöt irtosi ja ovet lensi auki heti kun auto pysähtyi. No osa näistä ei edes laittanut vöitä kiinni kuin käskemällä. Ei ole älyttömän suuri vaiva nousta itse autosta ovea avaamaan tai jos paikkalla on hyivin tilaa niin lapsi avaa luvan saatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä teiltä autoilijoilta yhden kysymyksen, joka vähän sivuaa aihetta?
Olen pitkästä aikaa aloittanut autoilun uudestaan ja ihmettelen, onko liikenteessä pakko ajaa tiiviissä "jonoissa"? Jos pidän yhden auton mentävän turvavälin, siihen tunkee takuulla joku. Aina. Teenkö minä nyt jotenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan väärin? Ajattelevatko ihmiset, että tiellä ei ole tarpeeksi tilaa kaikille autoille, jos ei tiivistä niin lähelle kuin mahdollista vai mikä logiikka tässä on takana?Itse ajan toisen 'perseessä kiinni' juuri siksi, ettei eteeni tunge kukaan muu. Tämän ovat kanssa-autolijat opettaneet. Jos jätät välin, eteesi tungetaan. Tämä siis Suomessa. Muualla maailmassa näin ei tapahdu.
No niin näköjään tosiaan tapahtuu. Mutta muutamien muiden maiden (mm. Aasia, Etelä-Eurooppa) liikenteestä itselläni ei ole kuin sellaisia kokemuksia, että siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa, eikä sääntöjä kukaan oikein noudata.
Ja mikä on ongelma siinä, että ”eteen tunkee” joku? Joskus vaan on pakko vaihtaa kaistaa esim. kääntymisen vuoksi. Tuskin se sinun matkantekoasi merkittävästi hidastaa.
Kaikkein huvittavinta on seurata, kun kaistojen liittyessä yhteen toiset ryhmittyvät sille yhdelle ja samalla kaistalle jo pari km ennen ja ajavat sitten puskuri puskurissa. Molemmat kaistat kuuluu käyttää loppuun asti ja sitten liittyä vetoketjuperiaatteella yhdelle kaistalle. Ei vaan mene joidenkin kaaliin.
Maissa, joissa auton kolhuista ei niin välitetä (esim. Espanjassa) , olen ottanut tavakseni parkkeerata ison ja kalliin autoni kahteen parkkiruutuun, vaikka pysäköintihalli uhkaa kaksinkertaisella veloituksella. Koskaan en ole joutunut maksamaan, mutta mieluusti maksaisin sen ennemmin kuin 950€ oven uudelleen maalaamisesta, kun jotkut tohelot kolauttavat oman ovensa minun autooni.
Jos siis pitää riittävää turvaväliä, niin siihen väliin tunkee aina joku, niin sekö on mielestäsi hyvä asia?
Ja miten niin Espanjassa ei välitetä kolhuista? Oletko oikeasti edes käynyt koskaan siellä? :)Olen, asun siellä.
Ja jos turvaväliin tunkee joku, painat hiukan jarrua ja turvaväli on siinä taas. Mikä on ongelma? Minulla on automaattinen etäisyydensäätö autossani, eli jos joku tulee eteeni, tapahtuu jarrutus automaattisesti ja kiihdytys samoin, kun vauhti taas nousee. Suosittelen hankkimaan sellaisella varustellun auton, jos jarrupolkimen käyttö on sinulle liian vaivalloista.
Tällä palstalla riittää näitä riemuidiootteja. "Turvaväliin tunkeminen on ok, koska se takana tuleva voi aina jarruttaa". :D
Tunkeminen kuulostaa ohituskyvyttömältä possujunassa ajelijan sanavarastoon kuuluvalta lempisanalta.
Sitä vartenhan se turvaväli ON että siihen voi ajaa. Jos taidot eivät riitä sen oikeaoppiseen pitämiseen niin silloinhan tuntuu siltä että joku tunkee siihen.
Aina oppii uutta. Olen tähän asti kuvitellut, että turvavälin tarkoituksena on riittävän jarrutusmatkan takaaminen edessä ajavan auton pysähtyessä tai hidastaessa vauhtia, mutta näköjään olinkin väärässä.
Olet puolittain oikeassa -turvaväli on katsos molempia varten.
Tietysti siihen turvaväliin tulee aina välillä joku, koska ihmisillä on tarvetta vaihtaa kaistoja. Jos muut ajaa 5m persekärpäsvälillä ja joku pitää 15m rakoa, niin siihen on helpompi tulla. Tästä ei pidä pahastua, vaan pitää olla ylpeä siitä että osaa omalla jäkervällä ajamisella helpottaa myös muun liikenteen ajamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi ajaa toisen auton viereen. Ei tarvitse maasta katsoa parkkiruudun viivoja, kun vieressä on autoja.
Samoin. Ei tarvitse miettiä, onko auto vinossa ja molempien viivojen sisällä, kun näkee, että jos tuokin auto on, niin sitten olen minäkin.
Entäs jos vaimoväkikin vaan opettelisi hahmottamaan oman auton ulkomitat niin ei tarviisi veikkauksella mennä muiden seassa?
Muuten hyvä, mutta naiset ovat parempia pysäköijiä. https://www.ksml.fi/teemat/autot/Naiset-ovat-miehiä-parempia-pysäköijiä…
Epäilemättä totta. Mutta itse ainakin tiedän useita naisia, jotka eivät suostu lainkaan pysäköimään parkkihalliin, koska pelkäävät sitä liian haastavana. Sen sijaan harvemmin miehet lähtee bussilla pysäköinnin pelossa. Pidän mahdollisena että tuossa tutkimuksessa huonosti pysäköivät naiset ovat jo karsiutuneet materiaalista pois.
Mallisuoritus
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kerran ajanut auto kerran niin viereen, että emme päässeet avaamaan kuljettajan puolen ovea. Ei huvittanut kiivetä toiselta puolelta kyytiin, joten piti odottaa toisen auton kuskia saapuvaksi. Vähän nolna hän siitä sitten lähti. Itse en olisi kuvaa ottanut, mutta nykyään kamerapuhelinaikana joku muu olisi varmaan ottanut kuvan johonkin Facebookiin kyseisestä parkkeerauksesta. Tapaus sattui ennen älypuhelinaikaa.
Minulle on käynyt sama juttu. Auto oli ulkona parkkipaikalla, josta noustaan bussin kyytiin. Kun palaan bussilla autolleni, on toinen parkkeerannut sen kylkeen 5cm väliraolla. En olisi saanut ovea edes auki, saati mahtunut siitä vaikka en olisi ollut raskaana. Ulkona pakkasta ja minä jouduin kömpimään ison mahani kanssa apukuskin paikan ylitse kuskin paikalle. Kyllä sapetti niin vietävästi, että jätin asiasta lapun kuskin tuulilasiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi ajaa toisen auton viereen. Ei tarvitse maasta katsoa parkkiruudun viivoja, kun vieressä on autoja.
Samoin. Ei tarvitse miettiä, onko auto vinossa ja molempien viivojen sisällä, kun näkee, että jos tuokin auto on, niin sitten olen minäkin.
Entäs jos vaimoväkikin vaan opettelisi hahmottamaan oman auton ulkomitat niin ei tarviisi veikkauksella mennä muiden seassa?
Muuten hyvä, mutta naiset ovat parempia pysäköijiä. https://www.ksml.fi/teemat/autot/Naiset-ovat-miehiä-parempia-pysäköijiä…
Epäilemättä totta. Mutta itse ainakin tiedän useita naisia, jotka eivät suostu lainkaan pysäköimään parkkihalliin, koska pelkäävät sitä liian haasta
Vastenmielistä kuultavaa tuon elukkalauman möykkä.
Kun tulen takaisin, on ruutu luultavasti tyhjä.
Onhan se autolla kaveri oltava. Mulla on Toyota Auris ja tykkään parkkeerata joko toisen Toyotan tai sitten jonkun ökykalliin viekkuun. Olen laiha nainen ja jos parkkeeraan Mersun viereen, jossa on penkki takana, parkkeeraan aina mahdollisimman lähelle kuskin ovea. Saavat tehdä töitä päästäkseen sisään tai hyvällä tuurilla kuski odottaa parkkipaikalla ja saan olla että oops, I am just a girly girl :DDD
N27
Vieläkin vuosien jälkeen ärsyttää, kun keski-ikäinen mies oli parkkeerannut niin lähelle autoani että en meinannut mahtua kuskin ovesta sisään. Istui vielä omassa autossaan tyhmän näköisenä.
Jospa joku ajattelee ettei hänkään halua toisten paiskovan ovilla autonsa kylkeen ja uuden auton omistajan arvelisi varovan ovia enemmän kuin vanhan ropposen omistajan ja siksi pysäköi uuden auton viereen.
Parkkihalleista ja naisista tuli mieleen että tiedän kyllä naisia jotka on ajaneet rohkeasti auton parkkihalliin, mutta sitten rusikoineet sen pylvääseen jota eivät muka nähneet...
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt:(
Samoin myös.
Todennäköisesti nämä viereisen parkkipaikan ja pukukaapin tyypit ovat samoja, jotka ruuhka-aikaan seisovat leveästi puhelintaan näpytellen suoraan metron tai bussin oviaukossa osin tukkien sen, vaikka tilaa olisi muuallakin, jopa istumapaikkoja? Näin muiden matkustajien liikkuminen hankaloituu ja matkanteko hidastuu.
Todennäköisesti agraaritausta tällaisilla henkilöillä, navetassa oli iso ovi. Tai sitten ovat vain yksinkertaisesti tyhmiä ja muita huomioimattomia.
Tämä ilmiö on nähty parkkipaikoilla, pukuhuoneissa, ja julkisissa kulkuneuvoissa useasti, ja aina se ihmetyttää.
Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei siedä muita ihmisiä autoineen parkkipaikalla, on hyvä ja itse pysäköi kauas.
Siitähän tässä juuri on kyse. On parkkeerattu kaukaiseen nurkkaan, mutta silti joku tulee aivan viereen, vaikka lähempänä myymälän tsm. ovea olisi reilusti tilaa. Yleensä ihmiset haluavat mahdollisimman lähelle kohdetta, mutta silti yksinäinen auto jossain syrjässä vetää puoleensa. Onko ajatuksena nimenomaan se, että jos joku on reilusta tilasta huolimatta jättänyt autonsa kauemmas, niin oletetaan että lähempiin paikkoihin liittyy jokin ongelma, jota ei vain itse olla havaittu? Koska ei haluta ottaa mokan riskiä, jätetään omakin auto samaan peränurkkaan.
Kun meille vaihdettiin uusi kookkaampi auto, siiihen laitettiin sellaiset suojaputket ovien alapuolelle, että jos joku haluaa pökätä meidän auton ovea omalla ovellaan, meidän autoon ei jää jälkiä, mutta ovella tönäisijän omaan oveen tulee lontto. Siinäpä oppii pökkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt:(
Samoin myös.
Minä myös.
Ruutu ja tila on helpompi hahmottaa jos vieressä on edes yksi auto...
Ei ole tullut mieleenkään, että autoa ei saisi parkkeerata toisen auton viereen. Tää kuulostaa jo vainoharhaiselta. Eikö ne ruudut ole siellä parkkeeraamista varten?
Armeijassa opetettiin, että paikat täytetään järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleenkään, että autoa ei saisi parkkeerata toisen auton viereen. Tää kuulostaa jo vainoharhaiselta. Eikö ne ruudut ole siellä parkkeeraamista varten?
Luonnollisesti jokaiseen vapaana olevaan ruutuun saa parkkeerata, mutta joku voi olla ihan tarkoituksella pyrkinyt parkkeeraamaan kauemmaksi muista. Syynä voi olla vaikkapa auton lastaamisen tai purkamisen helppous, kun ympärillä on enemmän tilaa touhuta, ja toisaalta se, ettei tarvitse pelätä jonkun iskevän autonsa ovea oman auton kylkeen. Joskus parkkiruudut ovat niin ahtaita, että ovien kanssa saa olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää tällaiset. Siksi parkkeerankin yleensä kauimmaisen ostoskärryparkin viereen, niin on ainakin toinen sivu vapaana tai laitimmaiseen ruutuun. Kiusaa en ole alkanut tekemään, mutta tarkasti katson ettei ole lommoja tullut kylkiin, jos toinen on viereen parkkeerannut.
Minkä sorttinen kiusanteko on mielessäsi käynyt? Koetko viereisen ruudun olevan yksityisaluettasi?
Jos ei siedä muita ihmisiä autoineen parkkipaikalla, on hyvä ja itse pysäköi kauas.