Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3439)
Vierailija kirjoitti:
Winnerille, niin olen niitä jotka näkevät elokuvat elokuvina ilman voimafantasioita. TCM olisi voinut olla vakuuttavampi ilman, että yritetään tuoda shokeeraavan tuntua ilmeilyillä ja naaman lähikuvilla näin yksinkertaisesti sanottuna, kun lähet nyt lukemaan viestiäni ihan sivusta.
Kiintoisaa oli kuulla nykysukupolven ajatuksia ja kokemuksia, kun ilmeisesti kuitenkin koko elokuvasalille oli ensimmäinen kerta katsoa TCM ja kuinka leffa kestää aikaa 50 vuotta myöhemmin. Käsittääkseni olemme keskustelleet elokuvista ennenkin ja mun suosittelemat kauhuklassikot ovat monesti olleet sulle vähän tylsiä? Usein siksi kenties, kun aiheesta olet nähnyt modernimman version tai remaken.
Ohjaajan valitsema tehokeino kasvoista ja niiden ilmeistä kauhun ilmentäjänä, joka toimii niin vanhoissa saksalaisissa mykkäkauhuleffoissa, Sergio Leonen länkkäreissä, Lucio Fulcin tai Dario Argenton silmänpuhkomisleffoissa, Sam Raimin leffoissa tai Blair Witch Projectissa ja näkyi toimivan tehokeinona varsin usein myös The Substancessa, joka nyt sitten tsekattua.
Vastakohtana usein (ja myöskin TCM:ssä) leffan murhaajan ilmeetön naamio osoittamassa tämän tunteettomuutta.
TCM, ykkönen on shokeeraavin ja klassikkoarvonsa ansainnut, mutta hyvin paljon kertakatsottava, mulle just siitä syystä, etten pidä elokuvan lopun pitkitetystä naisen kiusaamisesta, noin niinkuin ylipäänsä, en siis niinkään puutu naamanvääntelyyn, vaan naisen hysteerinen kirkuminen on ylipäänsä se häiritsevä ja sietämätön pointti ja ajatus siitä, että sitä katsoo kunnon äänentoistolla leffan viimeiset minuutit ja maksaa siitä... Ei, ei ja ei - se ei ole vain elokuvaa ;D Yhtä lailla kuin jotkut italialaiset kannibaalielokuvat katsoo kerran, mutta ei niihin ole mitään halua palata uudelleen.
Ehkä se on sitä kauhua, ehkä vain vastenmielisyyttä, ehkä itsesuojeluvaistoa.
Jatko-osa TCM 2 on mielestäni sen sarjan paras elokuva, Tom Savinin goretehosteet toimivia, näyttelijät parempia ja ennenkaikkea vedossa oleva ja hyvin ilmeilevä Dennis Hopper katsojan revanssihalun lähettinä. Hieman camp, mutta paljon katsottavampi kokonaisuus.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin naisille pelottava leffa voisi olla vaikka Entity (1982), missä pääosassa Barbara Hershey.
Kertoo väitetysti tositapahtumiin perustuvasta perheestä, mikä joutui väkivaltaisen poltergeistin riivaamaksi. Kyseinen räyhähenki mm. rais kasi perheen yh-äitiä useamman kerran.
Muistan, että tuo tuli joskus valtakunnallisilta kanavilta. Oli se nuorena miehenäkin katsottuna karsea, mutta räyhähenget ja kirotut talot (esim. Conjuring) onnistuvat yleisestikin alagenrenä pääsemään ihon alle. Ehkä se on juuri se pahan näkymättömyys ja tietty voittamattomuus mikä niissä on pelottavaa.
Amityville II oli mulle aikoinaan sellainen ihon alle menevä leffa, paljon enemmän kuin Manaaja. Varsinkin kun se oli takautumaa ja tiesi, mitä tulee tapahtumaan kun eräs perheenjäsen joutuu hengen valtaan. Sekä demo nista naamanvääntelyä, että kylmä ävää teloit usta aivan arkisessa ympäristössä, kotona, nukkuessa, eikä mitään onnellista loppua. Ehkä aika kultaa muistot taas kerran, mutta siinä taas leffa, jonka pariin en viihdemielessä palaa.
-winner-
ja tämä kommentti jäi jostain syystä taas sensuuriin, katsotaan meneekö nyt läpi kun vähän muuttelen.
TCM:ssä ne naaman vääntelyt ruokapöydässä oli jotenkin kummallista katsottavaa. Se oli kuin elokuva olisi pysähtynyt yhdenlaiseen kohtaukseen. Ihan kirjaimellisesti tarkoitin sen kohtauksen vaikuttavan taide-elokuvalta. Ei elokuva huono ollut, mutta pahimmat kauhuelokuvat mitkä itselleni olivat ovat Inside, Mother!, Hostel ja Beau Is Afraid. Nämä mainitsemani ottaa paljon enemmän psyykkeen päälle kuin TCM. Beau Is Afraid on myös loppua kohden taide-elokuvaa.
Katsoin alkuviikosta myös TCM 2 leffan ja oli se camp-henkinen. Todella nautittava elokuva komedia mielessä. Leatherface oli siinä todella sympaattinen hahmo.
En edes tiedä mitkä ovat sun lempparileffojasi Winner, mutta epäilen, ettei meillä ole yhtenevät mieltymykset.
Mun lemppari kauhuleffoihin kuuluu Hohto, Silent Hill, It leffat (ja se minisarja siitä) ja Train to Busan. Varmasti enemmänkin on, mutta noi on mahdollisimman viihteellisiä itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Platform -leffat tuli katsottua ja kaikensorttisen mässäilyn (ruoka, splatter) jälkeen niistä jäi varsin tyhjä olo. Jotain Cube-leffojen tapaista sosiopolittista kommenttia ne yrittivät tarjota ihmisten mielenlaadusta ja taantumisesta eloonjäämiskamppailussaan, mutta kun kakkosenkaan jälkeen ei koko rakennelman tarkoitus selvinnyt, onko rangaistuslaitos, vai lasten pelastussiirtola niin en oikein enää kolmososaa odottele.
-winner-
Mä odotan jatkumoa Taso -elokuvasarjalle. Mä olisin niin toivonut, että tuo kakkonen olisi jatkunut siitä mihin ykkönen jäi. Itsekin voi eläytyä täysin elokuvaan, kun jättää päivän ruuat syömättä, mutta mä vain mässytin herkkuja noita elokuvia katsellessani. Tosi piristävää oli katsoa noita, kun eivät olleet amerikkalaisia elokuvia. Parhaimmat kauhut tulee Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Platform -leffat tuli katsottua ja kaikensorttisen mässäilyn (ruoka, splatter) jälkeen niistä jäi varsin tyhjä olo. Jotain Cube-leffojen tapaista sosiopolittista kommenttia ne yrittivät tarjota ihmisten mielenlaadusta ja taantumisesta eloonjäämiskamppailussaan, mutta kun kakkosenkaan jälkeen ei koko rakennelman tarkoitus selvinnyt, onko rangaistuslaitos, vai lasten pelastussiirtola niin en oikein enää kolmososaa odottele.
-winner-
Mä odotan jatkumoa Taso -elokuvasarjalle. Mä olisin niin toivonut, että tuo kakkonen olisi jatkunut siitä mihin ykkönen jäi. Itsekin voi eläytyä täysin elokuvaan, kun jättää päivän ruuat syömättä, mutta mä vain mässytin herkkuja noita elokuvia katsellessani. Tosi piristävää oli katsoa noita, kun eivät olleet amerikkalaisia elokuvia. Parhaimmat kauhut tulee Euroopasta.
****SPOILER**** En oikein usko koko asetelmaan. Onko se joku peli, rahan takia, kuten Squid Game? Onko se Big Brotherin ja Kokkisodan kieroontuneempi versio? Ihminen on jostain syystä niin syyllisyydentuntoinen, että vapaaehtoisesti ilmoittautuu Tasoon. Josta kukaan ei palaa. Johon saa valita yhden lempiruokansa ja yhden esineen. Päähenkilöt ovat lapsensa menettänyt pariskunta - ihan kakkososan viimeisen minuutin perusteella? Onko koko Taso avaruudessa (painottomuus, ruokatason eteneminen tasolta toiselle)? Ja miten alimmalla tasolla on ilmeisesti kaikki jo kuolleet tai sitten siellä on ruokaa, eivätkä kaikki syö toisiaan? Onko 333 puolet 666:sta = nämä ovat puolivälissä Helvettiin = uskonnollinen allegoria Messiaineen kaikkineen??? ***SPOILER
Ja nämä selviävät sitten kolmososassa parin-kolmen vuoden päästä. Jenkki-remake tulee sitten varmaan ennen sitä :D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
TCM:ssä ne naaman vääntelyt ruokapöydässä oli jotenkin kummallista katsottavaa. Se oli kuin elokuva olisi pysähtynyt yhdenlaiseen kohtaukseen. Ihan kirjaimellisesti tarkoitin sen kohtauksen vaikuttavan taide-elokuvalta. Ei elokuva huono ollut, mutta pahimmat kauhuelokuvat mitkä itselleni olivat ovat Inside, Mother!, Hostel ja Beau Is Afraid. Nämä mainitsemani ottaa paljon enemmän psyykkeen päälle kuin TCM. Beau Is Afraid on myös loppua kohden taide-elokuvaa.
Katsoin alkuviikosta myös TCM 2 leffan ja oli se camp-henkinen. Todella nautittava elokuva komedia mielessä. Leatherface oli siinä todella sympaattinen hahmo.
En edes tiedä mitkä ovat sun lempparileffojasi Winner, mutta epäilen, ettei meillä ole yhtenevät mieltymykset.
Mun lemppari kauhuleffoihin kuuluu Hohto, Silent Hill, It leffat (ja se minisarja siitä) ja Train to Busan. Varmasti enemmänkin on, mutta noi on mahdollisimman viihteellisiä itselleni.
Noista mainitsemistasi Beau is afraid on ainoa, jota en ole (vielä) katsonut.
Viihdemielessä jos kauhua haluan katsoa, niin esim. 1980-luvulla oli paljon klassikoita, joissa kauhu ja huumori yhdistyivät: Fright Night (1985), The Blob (1988), Night of the Creeps (1986), Tremors (1990), An American Werewolf in London (1981), ALIENS (1986), Near Dark (1987), Killer Klowns from Outer Space (1988), The Thing (1982), Re-Animator (1985), Return of the Living Dead (1985), Little Shop of Horrors (1986), Evil Dead 2 (1987), Gremlins (1984), Beetlejuice (1988), Predator (1987), The Hidden (1988), Psycho II (1983), Pumpkinhead (1988), Creepshow (1982), Day of the Dead (1985), The Fly (1986), Videodrome (1983), Elm Streetit 1-4... Vaikkapa oista aloittaisin miettimään leffailtaa ennemmin kuin menisin sinne french extreme/cannibal holocaust/terrifier-osastolle.
-winner-
Valtaosan oon nähnyt noista Winnerin mainitsemista leffoista tuossa edellisessä viestissä. Todella kevyttä katsottavaa suurin osa tuossa listassa. On jopa komediaa.
Itse katson tänä viikonloppuna Terrifier 1-2 leffat. Kolmonenkin tulee kohta katsottavaksi. Todella harvat leffat pääsee mun ihon alle. Jos leffat värisyttää mieltä niin niitä pidän todella onnistuneina kauhuelokuvina. Beau is afraid on todella häiriintynyt leffa ja jopa sairas. Ei niin sadistinen, mutta kiero.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosan oon nähnyt noista Winnerin mainitsemista leffoista tuossa edellisessä viestissä. Todella kevyttä katsottavaa suurin osa tuossa listassa. On jopa komediaa.
Itse katson tänä viikonloppuna Terrifier 1-2 leffat. Kolmonenkin tulee kohta katsottavaksi. Todella harvat leffat pääsee mun ihon alle. Jos leffat värisyttää mieltä niin niitä pidän todella onnistuneina kauhuelokuvina. Beau is afraid on todella häiriintynyt leffa ja jopa sairas. Ei niin sadistinen, mutta kiero.
Ja kuten arvasin heitettyäni terrifier-täkyt, niin sä menet ne samantien katsomaan ;D
"Kevyt" katsottava on nimenomaan sitä, joista se elokuvien oikea arvostus vuosien mittaan löytyy. Ei joka leffan tarvitse olla äärimmäinen kauhuelokuva tai joku oman mielenterveystilanteesi peili.
-winner-
Lisää "kevyistä": Arachnophobia riittää, jos oikeasti pelkäät hämähäkkejä. Ei tarvitse olla Infested.
-winner-
Ja niinpä tuli alapeukkuja, vaikka laitoin vain ihan faktoja...
Lord of the Rings-leffojenkin kauhuaiheisinta materiaalia ovat ne isot hämähäkit... ei suinkaan Gollum ja tämän persoonallisuushäiriö.
Mielestäni LOTR:it ovat kauhuleffoja - eikä vain siksi, että ne kestävät pelottavan pitkään. Eri mieltä?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Pelottavin kauhuleffa on tämä elämä, mutta vain pieni osa teistä ymmärtää sen, koska suurin osa ihmisistä on joko sokeita tai sikeässä unessa.
Elämä intersektionaalisessa suomessa dystopia suomalaiselle miehelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten arvasin heitettyäni terrifier-täkyt, niin sä menet ne samantien katsomaan ;D
"Kevyt" katsottava on nimenomaan sitä, joista se elokuvien oikea arvostus vuosien mittaan löytyy. Ei joka leffan tarvitse olla äärimmäinen kauhuelokuva tai joku oman mielenterveystilanteesi peili.
-winner-
Olin päättänyt katsoa ne ennen kuin mainitsit sanan Terrifier. Ihan sen kolmosen takia päätän katsoa ne. Kauhuelokuvien tehokkuus vaikuttaa niiden maineeseen. Ei Hohto ja Manaajakaan olisi klassikkoja, jos eivät olisi niin tehokkaita kauhuja.
Aika vähissä on tehokkaita kauhuelokuvia. Sen takia kauhuklassikkoja ei oikein synny.
Vierailija kirjoitti:
Lisää "kevyistä": Arachnophobia riittää, jos oikeasti pelkäät hämähäkkejä. Ei tarvitse olla Infested.
-winner-
Enpä pelkää hämähäkkejä. Hienosti aloit halveksimaan mua jostain käsittämättömästä syystä. Pitäisikö olla kaikesta samaa mieltä, että et alkaisi solvaamaan? Surkea yritys vaikuttaa mieleeni, kun et edes tiedä peloistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Enpä pelkää hämähäkkejä. Hienosti aloit halveksimaan mua jostain käsittämättömästä syystä. Pitäisikö olla kaikesta samaa mieltä, että et alkaisi solvaamaan? Surkea yritys vaikuttaa mieleeni, kun et edes tiedä peloistani.
Se sulle jäi epäselväksi, ettet tarkoitin kontekstia "kevyen" hämähäkkielokuvan ja "extreme" hämähäkkielokuvan välillä Arachnophobia -> Infested ja otat sen henkilökohtaisuutena tai halveksintana. Sorry, otin kenties huonon esimerkin, turha hermostua.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Se sulle jäi epäselväksi, ettet tarkoitin kontekstia "kevyen" hämähäkkielokuvan ja "extreme" hämähäkkielokuvan välillä Arachnophobia -> Infested ja otat sen henkilökohtaisuutena tai halveksintana. Sorry, otin kenties huonon esimerkin, turha hermostua.
-winner-
Viittasit selvästi muhun, kun laitoit ilmaisun: "kevyt" kun muiden kanssa et käynyt kyseistä keskustelua, jossa käytit sitä sanaa. Itse vaikutat hermoilevan ja trollaavan ja aggressiiviseen viestiisi vastasin vain puolustavasti. Mähän sanoin, että et käynyt psyykkeeni päälle, kun et tunne mua.
Winnerin trollaukset olisi yksi aihe kammottavalle kauhuelokuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Olin päättänyt katsoa ne ennen kuin mainitsit sanan Terrifier. Ihan sen kolmosen takia päätän katsoa ne. Kauhuelokuvien tehokkuus vaikuttaa niiden maineeseen. Ei Hohto ja Manaajakaan olisi klassikkoja, jos eivät olisi niin tehokkaita kauhuja.
Aika vähissä on tehokkaita kauhuelokuvia. Sen takia kauhuklassikkoja ei oikein synny.
The Substance (jonka nyt ehdin itsekin katsoa) olisi omannut ainekset cronenbergiaaniseksi kehokauhuklassikoksi, mutta ***SPOILER**** sitten tuli elokuvan loppuhuipennus, joka on toisaalta iloinen lipunheilautus kaikille 80-90-luvun hirviöpersoonaklassikoille (The Fly, Toxic Avenger, The Thing, Braindead/Dead Alive. Videodrome jne.) mutta myös on se syy, miksi elokuvasta katoaa se vanhenemisen ja katoavan kauneuden kauhut/moraaliset valinnat -substanssi ja siitä tulee roiskuva parodia itsestään, tarkoituksellisen yliampuva silmänisku retrokauhufaneille. Enkä oikein tajua, miten toinen persoona saa ykskaks myös supervoimat heitellä toista ympäri taloa.***SPOILER***
Fyysisten erikoistehosteiden ja Demi Mooren faneille silti tervetullut comeback, Demi on ollut liian kauan syrjässä. Ja Dennis Quaid ehdolle sivuosa-Oscariin :D Sarjassa: tästä hankitaan fyysinen levy, jos julkaistaan vielä, tykkäsin niin paljon. Viihdyttävistä elokuvista puheen ollen, tämä oli just oikeanlaista komediaa ja sellainen "kevyt", joka sopisi siihen aiempaankin listaani.
Terrifiereista lisää sitten kun olet ne katsonut, ovatko ne sitten klassikoita vai pelkkää hypeä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
-winner-
Viittasit selvästi muhun, kun laitoit ilmaisun: "kevyt" kun muiden kanssa et käynyt kyseistä keskustelua, jossa käytit sitä sanaa. Itse vaikutat hermoilevan ja trollaavan ja aggressiiviseen viestiisi vastasin vain puolustavasti. Mähän sanoin, että et käynyt psyykkeeni päälle, kun et tunne mua.
Winnerin trollaukset olisi yksi aihe kammottavalle kauhuelokuvalle.
Jää aiheena kevyesti toiseksi sun kauhistuttavalle alapeukkuilullesi :DDDD
"Muiden" kanssa en viitsi edes keskustella turhapuroista tai pekka ja pätkä -elokuvien kauhuaineksista. Onneksi taas sinä et koe niitä minkäänlaiseksi trollailuksi, jollaisena minä niitä pidän tässä ketjussa, vaan käyt trollia etsiessäsi minuun henkilöön kiinni ;DDD
-winner-
Oon näköjään vastannut kaksi kertaa tähän. Eli tosiaan 1408 jonka oon nyt vastannut kahdesti, ja kyllä, The Visit oli se hirveä jossa mummo ja pappa halus laittaa lapsia uuniin.
From on hyvä kauhusarja. Netflixissä on siitä 1 kausi ja Katsomossa 3.kauden jaksoja tulee kerran viikossa.