Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pihien vanhempien lapset! Tuliko teistä pihejä?

Vierailija
18.06.2018 |

Kysymys otsikossa. Kun koko lapsuus on ollut pihtailua ja teininä on joutunut häpeämään vanhoja, risoja vaatteitaan, kasvaako itse aikuisena tuhlariksi? Vai tuliko teistä itsestäkin pihejä? Oppiiko pihissä perheessä ollenkaan suhtautumaan normaalisti rahaan?

Kysyn, koska exä pihtailee aivan hirveästi lapsen hankinnoissa. Minun pitäisi ihan hankkia kaikki yksin vaikka olen pienituloinen ja exä hyvätuloinen. Jos en osta esim. uusia kenkiä, lapsi joutuu kulkemaan rikkinäisissä. Miten lapsi kokee tuollaisen käytöksen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat maailman nuukimpia. Olen syntynyt 70-luvulla. Vanhempieni kesämökki ja omakotitalo oli maksettu ennen kuin täyttivät 45vee.

Mutta kaikessa pihistelivät, sain harvoin mitään ja muistan kuinka otti päähän kun kaikessa piti nuukailla. Teini-iässä sain vain haaveilla hienoista muotivaatteista.

Mitä tuli minusta? Olen järjetön tuhlari ja täysin holtiton rahankäyttäjä. Matkustelen ja usein on luottokortti ollut aivan tapissa. Mitään ei ole perintään kuitenkaan koskaan mennyt tai ulosottoon eikö minulla ole koskaan ollut maksuhäiruömerkintöjä.

Vietän mukavaa elämää ja törsään aivan kaiken ylimääräisen matkusteluun, ulkonäkööni, vaatteisiin yms. Itseeni.

Oletan että tämä johtuu siitä että lapsena jäin niin monesta kivasta materiasta paitsi vaikka rahaa olisikin ollut.

Vierailija
22/24 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödytön kysymys. Sairaan pihit ei myönnä.

He ovat paitsi pihejä, myös lokkeja.

Huomaat kyllä.

Sitten on myös ne jotka ovat tuhlareita ja lokkeja. Kun omat rahat ei riitä, niin hyödytään muiden.

On muuten ärsyttävän epätasa-arvoista, kun kaverukset ovat tuhlari ja pihi, niin se pihi ei voi ikinä luottaa tarvittaessa tuhlarin rahalliseen apuun (rahan lainaamiseen), koska toisella ei ole ikinä yhtään ylimääräistä, ja ahdistuneena pysyy pihinä koska tietää vastaavansa yksin itse itsestään (olettaen ettei ole muitakaan kavereita, joihin voisi tarvittaessa hädän hetkellä turvautua), mutta tuhlarilla taas on pihi aina turvaverkkonaan.

Höpö höpö, tämähän menee aivan toisin päin. Pihi maksattaa omia menojaan tuhlarilla minkä pystyy, koska tuhlari ei ole kovin tarkka rahasta ja haluaa usein tarjota (olettaen ehkä pihin tarjoavan vastavuoroisesti joskus, mitä ei ikinä tapahdu) Kaveripiirissäni on yksi tällainen tuhlari ja suututtaa kuinka muut käyttävät häntä häikäilemättömästi hyväksi. Tuhlarilla on tapana ostaa esim pöytä täyteen juomia kun mennään viihteelle, kun tulee kylään niin tuo tullessaan viinipullon tms. Pyytelee lounaalle ja kahville ja muistuttaa kuinka voi tarjota jos toisella ei ole rahaa, haluaa että otetaan taksi ja hän voi maksaa, haluaa tilata pitsat jne.Loppukuusta tällä tuhlarilla on usein itsellä rahat loppu ja kituuttaa nuudeleilla.

Varmasti tuollaisia on, en epäile yhtään, mutta mulla on aivan erilainen kokemus tuhlarista. Tuhlaa omaksi hyödykseen, ei muiden, ja samaa menoa on "prinsessamaisesti" jatkettava, vaikka omat rahat loppuu, muita hyväksikäyttäen.

Pahimmat pihit varmaan onkin tuollaisia kuin kuvailit, mutta piheyttä on erilaista ja eri voimakkuutta. Joskus pihi on sellainen, joka on tosi tarkka raha-asioista ja reiluudesta, kun taas muut ovat enemmän hällä väliä -tyyppisiä, että sentti sinne tai tänne, ei niin väliä kuka maksaa. Pihi voi olla sellainen, että laskee sentin tarkkuudella kuka on minkäkin verran velkaa, mutta ihan samalla tavalla omalla kuin muidenkin kohdalla. Vai eikö tämä sitten enää mene pihin määritelmään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...On varmasti olemassa sekä anteliaita että ahneita tuhlareita. Antelias jakaa muille, kun taas ahne tuhlari vaatii itselleen ja kokee ansaitsevansa kaiken vaikkei olisi varaakaan. Monesti tällainen ihminen elää velaksi eläen elämää, joka ei hänelle varallisuuden puolesta "kuulu" mutta jonka hän omasta mielestään ansaitsee.

Vierailija
24/24 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höps, ei pihi tarkoita lokkeilua.

Jos sen eksän kanssa listaisitte lapselle tehdyt hankinnat (vaatteet, lelut, harrastukset, harrastusvälineet, leffaliput, huvipuistojen sisäänpääsyt jne.) ja katsoisitte, että summat jakautuisivat jotenkin reilusti?

Yritetty on, ei auta. Exä on lähes kaikesta sitä mieltä, että lapsi ei tarvitse sitä tai tätä.

Lapsen pitää käyttää exän vanhoja luistimia vuodelta 1988 tai sitten minun pitää ostaa uudet. Hänen rahojaan ei niihin laiteta. Samoin pitää kelvata exän vanhat kengät ja talvitakit, hän ei rahaa lapsen vaatteisiin laita ym. ym. Jos minä haluan lapselle "parempaa" niin minun pitää sitten itse maksaa.

Maksullisia harrastuksia lapsi ei exän mielestä missään nimessä tarvitse. Ne ovat luksusta jota hän ei maksa. Jostain leffalipuista nyt puhumattakaan.

Kyse ei ole siitä että exällä ei olisi rahaa. Hän vaan ei halua käyttää rahaa muuhun kuin itseensä.

No höpöhöpö, minun on vaikea kuvitella, että kukaan vaatisi lasta käyttämään omia vanhoja vaatteitaan. 😁

Leffalipuista ja maksullisista harrastuksista voitte vääntää keskenänne, mutta lapsella on oikeus asianmukaisiin vaatteisiin ja teillä on velvoite ne kustantaa. Laitoksissa lapsen vaatehankintoihin on yleensä budjetoitu noin 50 euroa kuussa. Puolet siitä voit hyvällä omallatunnolla vaatia eksäsi maksamaan sinulle, mikäli sinä vastaat kaikista lapsesi vaatehankinnoista. Jos ette tästä saa sovittua keskenänne niin ota yhteyttä lastenvalvojaan.

T. Pihi seiska

Et siis ole koskaan tavannut todellista saituria.

Minä uskon tuon kyllä.