Hei oikeesti mikä auttaa ummetukseen? Hermo menee
Vatsaan koskee, ruoka ei maistu ja vit*ttaa aidosti. Neljättä päivää tukossa, ensi kertaa elämässäni. Mikä tähän auttaa?? En ole syönyt mitään uutta ja ihmeellistä, harrastan liikuntaa normaalisti jne. joten en tajua mistä tämä johtuu. Ja silti... ei mitään. Riipasenko kännin, eikös darrassa kakkis yleensä irtoa? No vitsi tuo, mutta oikeasti nyt apua :(
T. Epätoivoinen vatsakipuinen
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa on hyllymetrettäin tehokkaita lääkkeitä vaivaasi.
Itse olen käyttänyt esim. Levolaxia ja jos tuntuu, että on jäänyt jumiin, niin Microlaxia. Turha kärvistellä ja odottaa kuitujen vaikutusta.Miten sana "apteekki" saa ihmiset yläpeukuttamaan ja jos kertoo mikä ruoka auttaa niin tulee alapeukkua.
Tää palsta on ihan uskomaton.
Koska päivittäin nautittuna monipuolinen ja kuiturikas ruokavalio pitää vatsan toiminnan säännöllisenä. Pellavansiemenet, luumut, kahvi ym. ym. muut vatsan toimintaa edistävät konstit ovat hyviä mikäli henkilö on taipuvainen kovaan vatsaan tai on kokenut näiden ylläpitävän hyvin omaa vatsan toimintaa. Niitä, sekä muita hyväksi havaittuja keinoja monet käyttävätkin päivittäin edistääkseen vatsan säännöllistä toimintaa. Nyt kyse on henkilöstä jolla vatsa toimii normaalisti säännöllisesti, ilmeisesti päivittäin. Tällä hetkellä takana on jo useamman päivän toimimattomuus, jolloin kyse on ummetuksesta. Lisäksi mukana jo pahoinvointia, joka kertoo että suolessa on selkeästi jo paljon ulostamassaa, tai mahdollinen kulkueste. Kraaviin ummetukseen ei enää kuitu tai muutkaan konstit auta, vaan tilanne tulee laukaista pehmittävillä ja peristaltiikkaa lisäävillä lääkkeillä. Ja kuten aikaisemmin jo mainitsin, jos vatsa ei lähde toimimaan tai oireet pahenevat pehmikkeuden myötä, tulee asiaa selvittää lääkärin toimesta.
T. Aikaisempi sh
No jos et halua apua, niin kärvistele, sillähän kirkkaimman kruunun saat....
Meinaan kunnon monta päivää kerääntyneeseen kakkatulppaan ei mitkään luumut tai puurot auta. Kakkaa on päässyt keräänmään ihan hitosti peräsuoleen, ja sen ulospäkistäminen ilman peräruisketta voi olla kamalan kivuliasta.
Ainoa akuuttiin tilanteeseen tehoava apu on peräruiske. Ei se suolta vahingoita, mutta kakkatulpan kertyminen sijaan vahingoittaa.
Joten nyt mars apteekkiin. Osta Klyx-peräruiskeita, ne ovat suolelle miellyttäviä, mutta toisaalta tehokkaita. Microlaxia mainostetaan paljon, mutta se on tehoton ja tulee herkästi ulos ennen kuin ehtii vaikuttaa.
Kun saat tulpan pois, voit alkaa ruokavaliota rukkaamalla ennaltaehkäistä sellaisen muodostumista uudelleen.
Tärkeitä ovat:
- runsaasti nestettä
- mutta kalsiumia vain noin 800 mg päivässä. Liika kalsium kovettaa vatsaa, joten litra maitoa -> kakka kovalla
- kuitujen saanti on erittäin tärkeää. Viljatuotteeista kokojyvä ja leseversiot, paljon kasviksia ja juureksia.
Hyvä olisi käydä aina tiettyyn aikaan kokeilemassa, esimerkiksi aamupalan jälkeen monella on hyvä hetki.
Laktuloosivalmisteet (mm. Levolac) ovat hyviä lisiä, jos kakka on edelleen kovaa.
Jos ulostaminen tuntuu kipeältä pidempään (nyt sen tulpan ulostyöntäminen taatusti sattuu, mutta siis sen jälkeenkin), kannattaa käydä lääkärillä tarkistuksessa. Onko suolessa haavaumia, streptokokki, divertikkeleitä tms., joiden takia et saa pukattua pötköä ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käyttänyt esim. Levolaxia ja jos tuntuu, että on jäänyt jumiin, niin Microlaxia. Turha kärvistellä ja odottaa kuitujen vaikutusta.Miten sana "apteekki" saa ihmiset yläpeukuttamaan ja jos kertoo mikä ruoka auttaa niin tulee alapeukkua.
Ruokavalio on ihan ehdoton juttu ummetuksne ennaltaehkäisyssä.
Nyt kuitenkaan ei ole kyse ennaltaehkäisystä, vaan päällä jo olevasta ummetuksesta. Neljä päivää kertynyt kova kakkatulppa ei peräsuolesta häviä mihinkään millään ruokavaliolla.
Se tarvitsee peräruiskeen, jota ap tosin ei haluaisi ottaa. No, viikon päästä viimeistään ottaa, kun kivut on jo sietämättömät :-(
69
Kuorrutetut chili maapähkinät auttaa. Pitkästä aikaa söin pussillisen ja jo parin tunnin päästä vietin nautinnollisen sujuvan tuokion pytyllä istuen. Yhteen aikaan vedin näitä joka päivä ja aina samaan aikaan aamulla syntyi koostumukseltaan ideaali torttu. Suolaa ja kaloreita näistä kertyy, siksi jätin tauolle.
Sipulin lisääminen ruokavalioon on vanha konsti. Minulla ei auta pellavansiemenet eivätkä luumut, mutta sipuli on aina auttanut. Jauhelihakastike, jonka joukkoon on lisätty voissa kuullotettu sipuli silputtuna, on niin tehokas, että harkitsen joskus todella uskallanko laittaa sipulia, koska aina löysäksi muuttuva uloste ei ole kovinkaan mukava. Ennen vanhaan puhuttiinkin sipulipaskasta.
Jos ei vieläkään ole lähtenyt niin mene jo sairaalaan.
Minulla auttaa kun juon aamulla pari kuppia kahvia ja syön kypsän (tummapilkkuisen) banaanin.
Hei, itse kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä joten kova vatsa on todella tuttua. Parhaiten auttaa ehdottomasti Pegorion niminen valmiste, jota saa apteekista ilman reseptiä. Suosittelen kokeilemaan. Itselläni tämän on ainut valmiste, joka on todella tuonut avun vaikeaan ummetukseen.
Vastaisuuden varalle: tämän kun saat hoidettua, niin muista syödä jogurttia, juoda riittävästi vettä ja liikkua. Joogan kiertoliikkeet ovat hyväksi vatsantoiminnalle. Itse välttelen nykyään juustoa, sillä siitä ei hyvä seuraa. Kovettaa vatsan aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ruoka voi auttaa ylläpitoon, mutta akuuttiin ummetukseen ei paljon kuitujen syönti auta. Se voi olla jopa vaarallista.
Mua kiinnostaa että joko kakka tuli.
Toivottavasti ap on hoitanut ummetuksensa pois. Minä aiheutin itselleni äkillisen ummetuksen ylisyömällä jäätelöä (vedin litran Ben & Jerryä napaan kahden eri päivän aikana; tiedän, ei kovin järkevää). Sain sen laukeamaan kittaamalla luumumehua ja syömällä vain ihan vähän muuta ruokaa, sen verran että vatsa sai signaalin "tehdä jotain". Jos olisi kestänyt kahta päivää kauemmin, olisin kyllä marssinut suosiolla apteekkiin. Ummetus on karseaa.
T. Ei enää ikinä jäätelö-överiä
Pellavansiemenet saa vatsan toimimaan. Toinen on laxoberon apteekista, erittäin tehokas!!!! Vähän liiankin 😂
Mulla auttoi pellavansiemenet. Mutta älä syö 1-2rkl enempää!
Paras keino on magnesium. Halvinta mitä kaupasta löytyy ja sitä reiluja annoksia.
Napostelet pussin kuivattuja luumuja, niin johan alkaa tapahtua. Takuuvarma konsti ainakin omassa lähipiirissäni.
Niin, ja juothan tarpeeksi vettä?
Suolavesi juotuna pistää kakan liikkeelle.
No kerropa mulle. Milläs tavalla se oliiviöljy liukastaa suolta? Ja muista mainita, mistä opuksesta/tutkimuksesta olet näin lukenut. On kyllä sellaista soopaa, että ei mene läpi.