Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surettaa kun en pysty ylläpitämään ekologista ja eettistä elämäntapaa :(

Vierailija
18.06.2018 |

En tiedä mistä edes aloittaa. On taas vain sellainen tunne, että kaikki kaatuu päälle.

Kolme alle kouluikäistä, kahdella vaipat. Pyykkiä siis riittää. Meillä on kellarissa vanha pulsaattorikone, joka keittää veden tarvittaessa, eli paras ja vesipihein vaihtoehto mutta pyykkääminen on jatkuvaa.

Lapset syö kasvisruokaa, mies ja minä vegaaneja. Kolmen lapsen kanssa joutuu menemään pari-kolme kertaa viikossa asioille, hakemaan luomuringin kasviksia, Ruohonjuureen ym.

Meillä on leikkimielinen haaste vähentää vuoden jätteet 30 litraan. Vasta kolme kuukautta mennyt ja jo ämpäri täynnä kellarissa! En vaan osaa ja pysty!

Itse en niin tarvitse mitään mutta pienille täytyisi ostaa vaatetta. En jaksa lähteä kirppareille ja vaihtoryhmiin, koska täytyy mennä niin monella kulkuvälineellä lasten kanssa.

Mies tarvitsee deodoranttia töissä, eikä sitä tahdo millään saada paidoista pois. Kamala kuuraaminen monta kertaa viikossa!

Pienetkin asiat nousee valtaviksi esteiksi. Ilo kadonnut elämästä. Miten saan sen takaisin?

Neuvokaa saman kokeneet eko-siskot!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä, miten ekologinen ja eettinen elämäntapa liitetään lapsiperheen arkeen.

Esim koska en halua ostaa kaupan sosepurkkeja, teen soseet itse. Koska säilyvyys on ongelma joutuu soseita tekemään monta kertaa viikossa. Luomukasviksia saamme kerran kahdessa viikossa luomuringin kautta mutta siinä välillä on käytävä ostamassa luomukaupoisra, mikä tarkoittaa lähes tunnin yhdensuuntaista matkaa kolmen lapsen ja vaunujen kanssa.

Leivät leivon kotona, samoin teen myslit ja murot itse. Mies tykkää grillailla, niin teen hänelle vegaanimakkaroita höyryttämällä. Mulla menee ruuanlaittoon noin 5-6 tuntia päivässä, koska yritän tehdä mahdollisimman paljon itse. Sitten on vielä kasvimaa, mansikkamaa ja muu puutarha. Näin kuivalla täytyy kastella ja vesi nostetaan kiululla rengaskaivosta. Haluamme säästää vettä, koska siitä on maailmassa pulaa.

Surettaa, että vaikka kaiken tämän pitäisi olla kivaa ja hauskaa, se tuntuu nyt raskaalta ja työläältä. Valitsimme tämän elämäntavan sillä haluamme keskittyä elämän tärkeisiin asioihin turhan kuluttamisen ja ostamisen sijasta: vapaa-aikaan, ystäviin ja lapsiin sekä tietenkin parisuhteeseemme. Nyt kaikki aika menee taloudenhoitoon ja nukun vain 4-5 tuntia yössä.

Ihmettelen mitä teen väärin. Tiuskin miehelleni, joka ei ymmärrä tilannettani. Hänellä on vastuullinen asiantuntijatyö ja työmatkoihin pyörällä, junalla ja bussilla menee lähes kolme tuntia päivässä. En aina muista tätä ja jälkeenpäin kaduttaa ja hävettää kun olen tiuskinut.

Voi kun joku edes ymmärtäisi mitä käyn läpi. Tunnen itseni niin huonoksi!

Repesin aivan täysiä :D

Minäkin olen sitä mieltä että AP:n ei tarvitse ottaa kaikkea omille harteilleen vaan oikeasti kannattaa joustaa jos noin työlästä. Mutta toisaalta taas, jos kokee että muut pärjää niin ehkä tekee jotain väärin.. onhan se aina parempi elää niin ekologisesti kuin mahdollista, mutta ei niin että oma mielenterveys ja unet kärsii.

Vierailija
22/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko nipsaista vähän yöunistasi ja päivälevosta, miettiä vielä asennetta ja tavoitteita, niin voisit ehtiä tehdä kaiken yhtä hienosti kuin ystäväperheennekin. Toivottavasti onnistutte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten sinun mues osallistuu tähän ekologiseen ja eettiseen elämäntapaan? Ihan noin niinkuin arjen ja konkretian tasolla?

Vierailija
24/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten sinun mues osallistuu tähän ekologiseen ja eettiseen elämäntapaan? Ihan noin niinkuin arjen ja konkretian tasolla?

mues = mies

Vierailija
25/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mereen muovia mahtuu.

Sinun ilkeys ja pahuus saa minut tsemppaamaan enemmän. Kiitos tästä!

Ja meidän taloushan on täysin muoviton. Mitään muovipusseja tai muovipakkauksia ei meille osteta eikä tuoda. Eikä juuri muutakaan muovia, paitsi kierrätettyä.

Virkkaan itse kalastajalangasta (reilun kaupan puuvillaa) verkkopusseja kaupan vihanneksia ja hedelmiä varten (joita ostetaan tosi harvoin, ei mitään lennätettyä, vaan kotimaista).

Vierailija
26/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitää olla armollinen itselleen. Kolmen pienen kanssa on työläs elämänvaihe. Teet sen minkä jaksat ja asennoidut että lasten kasvaessa aikaa ja energiaa on enemmän. Tosi ekologisestihan te elätte, ei täydellisyyteen kannata pyrkiä.

Vierailija
27/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, mies on vaativassa asiantuntijatehtävässä, päivät venyy pitkiksi ja työmatkat pyörällä ja julkisilla yli 2 tuntia päivässä. Lisäksi jatko-opiskelut yliopistolla ja aktivismi ja muu toiminta vie aikaa. Ollaan sovittu, että minun painopistealue on muuttaa maailmaa kotoa käsin, miehen taas yhteiskunnallisen osallustumisen kautta.

Siksi minua surettaakin, että epäonnistumiseni on myös miehen luottamuksen pettämistä.

Vierailija
28/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin heti ekaksi sanoa, että tee nyt hyvä ihminen suuria määriä sosetta kerralla pakastimeen, mutta sit tajusin, että sähän et tietenkään käytä sauvasekotinta, vaan haarukkaa ja pakastinkin on muovia.

Vierailija
29/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla ekologinen jollei sitten asu keskellä metsää omavaraisena

Toivottavasti "ekoilijat" eivät yleensä ajattele näin typerästi. Jos kaikki asuisivat keskellä metsää omavaraisena, tarvittaisiin useita maapalloja. Tämä pallo ei tällä väkimäärällä kestäisi.

Vierailija
30/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla ekologinen jollei sitten asu keskellä metsää omavaraisena

Toivottavasti "ekoilijat" eivät yleensä ajattele näin typerästi. Jos kaikki asuisivat keskellä metsää omavaraisena, tarvittaisiin useita maapalloja. Tämä pallo ei tällä väkimäärällä kestäisi.

Mutta jos kaikki asuisivat keskellä metsää omavaraisina, niin vahinkoraskaudet vähenisi, kun ei ne halukkaat pääsevät humalassa kimpassa törttöilemään, eksyisivät vaan metsään yrittäessään.

Vierailija
31/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa. Olisit tyytyväinen, kun saat kotona toteuttaa hehkuttamaasi elämäntapaa miehesi ja veronmaksajien rahoilla. Mutta voi kauheeta, kun se eettisyys ja tiedostaminen ei olekaan pelkkää kivaa!

Vierailija
32/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo

Vierailija
33/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa maalle. Ota lapsilta vaipat pois ja ompele heille halkiohousut. Samanlaiset kuin Kiinassa. Sisällä voivat kulkea vaikka ilman housuja pellavapaidassa. Osta käytettyjä vaatteita. Tee muusta käytöstä poistuvista tekstiileistä räsymattoja sitten kun lapsesi ovat vähän isompia ja jaksat.  Suosi lähiruokaa. Et voi olla kokonaan vegaani, kun Suomessa ei kasva riittävän monipuolisesti kasvisproteiinin lähteitä! Hyväksy siis kananmunat, omat kanat sekä itse pyydetty kala ruoaksi. Muita eläimiä et tarvitse kuin kanoja kotiin. Lainatkaa puutarhajyrsintä ja tehkää kotitarvepelto, jossa on alaa aari per asukas. Marjastakaa, sienestäkää, säilökää ruokaa talveksi. Kyllä se siitä!

Vierailija
34/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi muovipakkausten ehdoton välttäminen menee vähän överiksi. Jos joku tuote on tarpeellinen/pitkäikäinen/välttämätön, niin ei se muovipakkaus siinä ohessa ole niin suuri synti. Esim. lääkepakkauksissa on kaiketi aina muovia, mutta lääke on välttämätön hankinta sairaalle. Sen sijaan turhaa muoviinpakkaamista (mm. jotkut makeispussit, joissa pikkukarkit omassa pussissaan) ei kannata tukea. Myös heikkolaatuiset muoviesineet voi jättää ostamatta, kuten turhat trendihärpäkkeet.

Vierailija
35/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.. aikana ennen internettiä olisit luultavasti pärjännyt elämässäsi. Nykyään tälläiset ylilyönnit ovat valitettavan tavallisia. Liika on liikaa oli tarkoitusperäsi kuinka jalot tahansa.

Vierailija
36/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sure enkä keskity tuommoiseen asiaan. No sen verran että jätteet lajittelen.

Vierailija
37/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne ap:n kaverit niin täydellisiä ekoihmisiä, vai antavatko vain ymmärtää niin somessa? Jokainen tekee sen minkä pystyy. Ei kaikki voi elää metsässä majassa ja pyyhkiä peräpäänsä sammalella.

Vierailija
38/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pysty antamaan periksi eikä mieskään halua. Miksi tehdä tyhmästi, kun voi toimia fiksustikin?

Meidän kaikki ystävät elää ekologisesti ja eettisesti: syö ekologisesti ja eettisesti, ei osta mitään turhaa, ei kuluta, kulkee pyörällä ja julkisilla, ei lennä muuta kuin ihan pakolliset työreissut ja silloinkin maksaa ilmastokassaan. Miksi minä en pysty tähän, kun kaikki muut pystyy.

Olen taas yrityänyt höyryttää kookos-maissijauhodeodoranttia miehen paidasta. Ei irtoa millään eikä vaatteita voi yhden käytön jälkeen pestä.

Turhauttaa kun tietää, että oma vika, huono asenne, motivaation puute. Muut tekee kymmenen kertaa enemmän ja paremmin ja silti jää aikaa kaikelle kivalle! Ja vielä jatko-opiskellaan perheen ja työn lisäksi ym.

Mitäpä jos nyt ihan ekana ostat pyykkikoneen, Rexonan miehelle ja sitten lopuksi lopetat provoilemisen. Se, jos mikä on ajan hukkaa. Ja epäekologistakin, meneehän siihen SÄHKÖÄ.

Onneksi kookos-maissijauhodeodorantin ja Rexonan välillekin mahtuu vaihtoehtoja.

Kyllä minäkin suosittelen ekologisempaa elämäntapaa, mutta jos jo työmatkoihin ym menee monta tuntia pyöräillen jne, niin suosittelisin sitä autoa. Jaksaisi ap paremmin ja mies saisi tuotua niitä tarvikkeita kaupasta. Pakkohan sillä autolla ei ole turhia ajoja rällätä. Meillä on auto käytössä pitkille matkoille, kauppareissut ym kävellen/pyöräillen ja keskustaan mennään bussilla. En ole ehdoton tässä elämänvaiheessa muusta kuin siitä, että kierrätämme kaiken, käytämme mahdollisimman ekologisia pesuaineita, saippuoita ym, en osta polyesterivaatteita, enkä kosmetiikkaa, joka sisältää muovia jne.

Vierailija
39/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa pitää säästää vettä koska maailmassa on vesipula? Tätä en ole koskaan tajunnut.

Vierailija
40/41 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne ap:n kaverit niin täydellisiä ekoihmisiä, vai antavatko vain ymmärtää niin somessa? Jokainen tekee sen minkä pystyy. Ei kaikki voi elää metsässä majassa ja pyyhkiä peräpäänsä sammalella.

Ei me tietenkään käytetä wc-paperia! Vaan vettä ja pyyhettä. Kotona sujuu hyvin, mutta esim kaupoissa ja miehellä töissä on vaikeampaa, kun aina ei ole wc:ssä käsisuihkua ja pyyhe täytyy kuljettaa mukana. Mutta tämä on pikku pieni ongelma.