Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surettaa kun en pysty ylläpitämään ekologista ja eettistä elämäntapaa :(

Vierailija
18.06.2018 |

En tiedä mistä edes aloittaa. On taas vain sellainen tunne, että kaikki kaatuu päälle.

Kolme alle kouluikäistä, kahdella vaipat. Pyykkiä siis riittää. Meillä on kellarissa vanha pulsaattorikone, joka keittää veden tarvittaessa, eli paras ja vesipihein vaihtoehto mutta pyykkääminen on jatkuvaa.

Lapset syö kasvisruokaa, mies ja minä vegaaneja. Kolmen lapsen kanssa joutuu menemään pari-kolme kertaa viikossa asioille, hakemaan luomuringin kasviksia, Ruohonjuureen ym.

Meillä on leikkimielinen haaste vähentää vuoden jätteet 30 litraan. Vasta kolme kuukautta mennyt ja jo ämpäri täynnä kellarissa! En vaan osaa ja pysty!

Itse en niin tarvitse mitään mutta pienille täytyisi ostaa vaatetta. En jaksa lähteä kirppareille ja vaihtoryhmiin, koska täytyy mennä niin monella kulkuvälineellä lasten kanssa.

Mies tarvitsee deodoranttia töissä, eikä sitä tahdo millään saada paidoista pois. Kamala kuuraaminen monta kertaa viikossa!

Pienetkin asiat nousee valtaviksi esteiksi. Ilo kadonnut elämästä. Miten saan sen takaisin?

Neuvokaa saman kokeneet eko-siskot!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kannata ekoilla oman mielenterveyden kustannuksella. Olet tehnyt liikaa lapsia liian lyhyessä ajassa, että sinulla olisi energiaa vielä ylimääräisiin haasteisiin.

Vierailija
2/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuittaan liian ekoilun sillä, että en hanki lapsia; ei tarvitse yrittää korjata hiilijalanjälkeä mahdollisesti sadan tulevan ihmisen edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuittaan liian ekoilun sillä, että en hanki lapsia; ei tarvitse yrittää korjata hiilijalanjälkeä mahdollisesti sadan tulevan ihmisen edestä.

Sama. Jos oikeasti välittäisi luonnosta, ei tekisi lisää kuluttajia maailmaan. Ainakaan kolmea!

Mikä siinä on että nämä ekohipit on aina muuten myös tosi avuttomia käytännön asioissa? Esim. pulsaattorikone vie aika tavalla enemmän vettä kuin nykyaikaiset koneet ja energiaa myös. Toisaalta veden säästöllä ei Suomessa ole mitään merkitystä. Itse asiassa vanhat viemärit ei edes toimi kunnolla jos vettä säästellään liikaa. jne.

Vierailija
4/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä, miten ekologinen ja eettinen elämäntapa liitetään lapsiperheen arkeen.

Esim koska en halua ostaa kaupan sosepurkkeja, teen soseet itse. Koska säilyvyys on ongelma joutuu soseita tekemään monta kertaa viikossa. Luomukasviksia saamme kerran kahdessa viikossa luomuringin kautta mutta siinä välillä on käytävä ostamassa luomukaupoisra, mikä tarkoittaa lähes tunnin yhdensuuntaista matkaa kolmen lapsen ja vaunujen kanssa.

Leivät leivon kotona, samoin teen myslit ja murot itse. Mies tykkää grillailla, niin teen hänelle vegaanimakkaroita höyryttämällä. Mulla menee ruuanlaittoon noin 5-6 tuntia päivässä, koska yritän tehdä mahdollisimman paljon itse. Sitten on vielä kasvimaa, mansikkamaa ja muu puutarha. Näin kuivalla täytyy kastella ja vesi nostetaan kiululla rengaskaivosta. Haluamme säästää vettä, koska siitä on maailmassa pulaa.

Surettaa, että vaikka kaiken tämän pitäisi olla kivaa ja hauskaa, se tuntuu nyt raskaalta ja työläältä. Valitsimme tämän elämäntavan sillä haluamme keskittyä elämän tärkeisiin asioihin turhan kuluttamisen ja ostamisen sijasta: vapaa-aikaan, ystäviin ja lapsiin sekä tietenkin parisuhteeseemme. Nyt kaikki aika menee taloudenhoitoon ja nukun vain 4-5 tuntia yössä.

Ihmettelen mitä teen väärin. Tiuskin miehelleni, joka ei ymmärrä tilannettani. Hänellä on vastuullinen asiantuntijatyö ja työmatkoihin pyörällä, junalla ja bussilla menee lähes kolme tuntia päivässä. En aina muista tätä ja jälkeenpäin kaduttaa ja hävettää kun olen tiuskinut.

Voi kun joku edes ymmärtäisi mitä käyn läpi. Tunnen itseni niin huonoksi!

Vierailija
5/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hele, nauran ääneen. Loistava aloitus ja aihe ap! 😂

Vierailija
6/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla ekologinen jollei sitten asu keskellä metsää omavaraisena

Vierailija
7/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsille voisi vain surventaa sitä samaa ruokaa, mitä aikuiset syövät, siis ainakin yli vuoden ikäisille? Niin ennen tehtiin. Tosin suolan määrää kannattaa tarkkailla.

Vierailija
8/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla ekologinen jollei sitten asu keskellä metsää omavaraisena

Me asumme kehyskunnassa 50-luvun omakotitalossa. Tontti on lähes hehtaari, josta 7000 m2 viljelysmaata ja marjapensaita. Viljellään itse perunat, sipulit, punajuurta, lehtikaalia, mansikoita. Pyrkimys ei ole omavaraisuus vaan mahdollisimman vähäinen luonnon ja toisten ihmisten riistäminen :D

Sitten aina jaksaa paremmin, kun muistaa, miksi tätä tehdään!

Vierailija
9/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla egolokinen , mutta täydellisyyteen ei kannata pyrkiä jos kaikesta menee ilo. Kerran me täällä eletään ja olisi kauheaa jos kaikki olisi vain hankalaa. Hienoa että välität ympäristöstä , kuitenkin älä ihan liikaa stressaa! Suosittelisin pesemään pyykkiä ihan normaalisti normikoneilla (niitä on kai ekologisiakin), uskon että helpottaisi taakkaasi kummasti. 

Ruoan kanssa ei aina pysty täydellisyyteen ja tärkeintä onkin se että edes pyrit aina ottaa sen parhaimman vaihtoehdon jos mahdollista. Mun mielestä kannattaa harjoittaa ekologisuutta normaali järjen kanssa ja opettaa lapsillekin samalla miten itse voi vaikuttaa maailmaan.

Vierailija
10/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kolme lasta, jos tavoitteena on ekologinen elämäntapa? Meillä on yksi lapsi ja syödään lihaa, lentomatkustetaan, autoillaan ja veneillään ihan hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
11/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kolme lasta, jos tavoitteena on ekologinen elämäntapa? Meillä on yksi lapsi ja syödään lihaa, lentomatkustetaan, autoillaan ja veneillään ihan hyvällä omallatunnolla.

Parempihan se on että jos tekee niitä lapsia niin elää  ekologisemmin, kuin että tekee lapsia ja elää erittäin ei-ekologisesti.

Eiköhän tämä ole ihan itsestäänselvyys. Ja olen kyllä sitä mieltä että täydellisyyteen ei kukaan voi tai pysty ja silloin kannattaa antaa vähän periksi.

Ohis

Vierailija
12/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pysty antamaan periksi eikä mieskään halua. Miksi tehdä tyhmästi, kun voi toimia fiksustikin?

Meidän kaikki ystävät elää ekologisesti ja eettisesti: syö ekologisesti ja eettisesti, ei osta mitään turhaa, ei kuluta, kulkee pyörällä ja julkisilla, ei lennä muuta kuin ihan pakolliset työreissut ja silloinkin maksaa ilmastokassaan. Miksi minä en pysty tähän, kun kaikki muut pystyy.

Olen taas yrityänyt höyryttää kookos-maissijauhodeodoranttia miehen paidasta. Ei irtoa millään eikä vaatteita voi yhden käytön jälkeen pestä.

Turhauttaa kun tietää, että oma vika, huono asenne, motivaation puute. Muut tekee kymmenen kertaa enemmän ja paremmin ja silti jää aikaa kaikelle kivalle! Ja vielä jatko-opiskellaan perheen ja työn lisäksi ym.

Vierailija
13/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippoja? Onko perheessä kaksi alle vuoden ikäistä?

Vierailija
14/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pysty antamaan periksi eikä mieskään halua. Miksi tehdä tyhmästi, kun voi toimia fiksustikin?

Meidän kaikki ystävät elää ekologisesti ja eettisesti: syö ekologisesti ja eettisesti, ei osta mitään turhaa, ei kuluta, kulkee pyörällä ja julkisilla, ei lennä muuta kuin ihan pakolliset työreissut ja silloinkin maksaa ilmastokassaan. Miksi minä en pysty tähän, kun kaikki muut pystyy.

Olen taas yrityänyt höyryttää kookos-maissijauhodeodoranttia miehen paidasta. Ei irtoa millään eikä vaatteita voi yhden käytön jälkeen pestä.

Turhauttaa kun tietää, että oma vika, huono asenne, motivaation puute. Muut tekee kymmenen kertaa enemmän ja paremmin ja silti jää aikaa kaikelle kivalle! Ja vielä jatko-opiskellaan perheen ja työn lisäksi ym.

Mitäpä jos nyt ihan ekana ostat pyykkikoneen, Rexonan miehelle ja sitten lopuksi lopetat provoilemisen. Se, jos mikä on ajan hukkaa. Ja epäekologistakin, meneehän siihen SÄHKÖÄ.

Vierailija
15/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saatana. 0/5

Vierailija
16/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ystäväsi kerta haltsaavat tämän homman noin hyvin ja jää aikaa kaikelle muulle ja sinä et, niin sinun pitäisi kysyä neuvoa ystäviltäsi miten saavat kaiken toimimaan. :D Aivan varmasti auttavat sinua, koska varmasti haluavat että muutkin tekee hyvää työtä ekologisuuden puolesta.

Vierailija
17/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä aloitus voi olla provo, mutta olen itsekin tuskaillut saman asian kanssa tietyllä tavalla. Haluaisin syödä vegaanista luomuruokaa mutta mulla on liikaa lapsia (!!!) ja se tulisi liian kalliiksi. Kasvimaa on ja marjoja, mutta tietysti joudutaan ostamaan aika paljon epäekologista ruokaa ja tuotteita... No jaa, kestovaipat kuitenkin pelastavat vähän. Punaista lihaa ei syödä. Kierrätetään melkein kaikki. Ajattelen, että kaikki on kuitenkin eteenpäin ja että normaalikulutuksella hiilijalanjälkemme olisi vielä suurempi. Luomuillaan pikkuhiljaa minkä pystyy ja ehtii :)

Vierailija
18/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot väsynyt ja uupunut. Lapset on vielä pieniä, älä rasita itteäs liikaa. Voiko vaikka äitis tulla auttamaan hetkeksi ? Kokeile muuten schmidtsin dödöjä. Ei tahmaa ja pitää.

Vierailija
19/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo.

Vierailija
20/41 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä, miten ekologinen ja eettinen elämäntapa liitetään lapsiperheen arkeen.

Esim koska en halua ostaa kaupan sosepurkkeja, teen soseet itse. Koska säilyvyys on ongelma joutuu soseita tekemään monta kertaa viikossa. Luomukasviksia saamme kerran kahdessa viikossa luomuringin kautta mutta siinä välillä on käytävä ostamassa luomukaupoisra, mikä tarkoittaa lähes tunnin yhdensuuntaista matkaa kolmen lapsen ja vaunujen kanssa.

Leivät leivon kotona, samoin teen myslit ja murot itse. Mies tykkää grillailla, niin teen hänelle vegaanimakkaroita höyryttämällä. Mulla menee ruuanlaittoon noin 5-6 tuntia päivässä, koska yritän tehdä mahdollisimman paljon itse. Sitten on vielä kasvimaa, mansikkamaa ja muu puutarha. Näin kuivalla täytyy kastella ja vesi nostetaan kiululla rengaskaivosta. Haluamme säästää vettä, koska siitä on maailmassa pulaa.

Surettaa, että vaikka kaiken tämän pitäisi olla kivaa ja hauskaa, se tuntuu nyt raskaalta ja työläältä. Valitsimme tämän elämäntavan sillä haluamme keskittyä elämän tärkeisiin asioihin turhan kuluttamisen ja ostamisen sijasta: vapaa-aikaan, ystäviin ja lapsiin sekä tietenkin parisuhteeseemme. Nyt kaikki aika menee taloudenhoitoon ja nukun vain 4-5 tuntia yössä.

Ihmettelen mitä teen väärin. Tiuskin miehelleni, joka ei ymmärrä tilannettani. Hänellä on vastuullinen asiantuntijatyö ja työmatkoihin pyörällä, junalla ja bussilla menee lähes kolme tuntia päivässä. En aina muista tätä ja jälkeenpäin kaduttaa ja hävettää kun olen tiuskinut.

Voi kun joku edes ymmärtäisi mitä käyn läpi. Tunnen itseni niin huonoksi!

Repesin aivan täysiä :D