Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidiksi/ -rouvaksi jääminen? Kokemuksia?

n29
18.06.2018 |

Löytyykö vielä joku, joka olisi tähän maailman aikaan uskaltanut tehdä kyseisen ratkaisun? 😏 Itse olen täysin kyllästynyt ja leipääntynyt työhöni (hoitoala). Olen koittanut keksiä mikä olisi se oma juttu työrintamalla (en ole keksinyt), hakenut kouluihin (en ole päässyt), vaihtanut hieman työnkuvaa ja lyhentänyt työpäivää (ei auttanut sekään motivoitumaan). Omien lasten kanssa olisin mieluusti kotona. He on jo 3v ja 6v, olisi ihanaa olla kotona kun esikoinenkin menee vuoden päästä kouluun ja hänelle tulee lyhyet päivät. Se on ainoa asia mistä löydän merkitystä; koti ja lapset ja avioliitto. Olen joo varmaan nykyajan mittakaavassa kummajainen.

Mutta miten te muut kotiäidit päädyitte ratkaisuunne? Kuinka monta lasta? Millaiset tulot? Miten olette varautuneet esim. eläkettä varten? Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Kommentit (761)

Vierailija
81/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kotona useampia pätkiä, pisimmillään yhteen menoon n. 10v. Nyt olen taas jäämässä kotiin, muutaman vuoden työskentelyn jälkeen. Lapset ovat jo koulussa, ajan saa silti kulumaan helposti. Esim. kuntoilua joka päivä heti, kun lapset koulussa. Lounaalle kotiin tai myös kotona olevan kaverin kanssa ravintolaan. Asioiden hoitoa, shoppailua yms. Sitten kotiin ottamaan koululaiset vastaan. Illemmalla mies kotiin, yhteinen illallinen. 

En ota kotirouvuuteen sinänsä kantaa, kun ei omaa kokemusta ole (en laske äitiyslomia yms.). 

Mutta mistä sinä, 10, saat älyllisiä haasteita? Kuntoilet, syöt kaverin ja perheen kanssa, "asioiden hoitoa" ja shoppailua. Miten tuo voi tyydyttää yhtään ketään päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen? Etkö pelkää, että aivosi surkastuvat? Milloin teet asioita, joita et halua tehdä, jotka ovat epämukavia ja vaikeita? Äläkä nyt sano, että lisäät painoja kuntosalilla :D

Ymmärrän ap:n kaipuun kotiäitiyteen, varsinkin jos kuvittelee kotiäidin päiviä ja vertaa niitä epämieluisiin työpäiviin. Nro 8:n kirjoitus oli pysäyttävä, jotenkin kuvittelen kotiäidin "oikean" elämän juuri tuollaiseksi. En kestäisi kotona älyllisten haasteiden puutteen vuoksi, pelkäisin, että minusta tulisi vihannes. 

Ei kaikki kaipaa älyllisiä haasteita niin paljoa ja se on täysin ok. Ei yhtään sua tyhmemmäksi tee, vaikkei kaipaa. Eikä ne aivot siitä surkastu, jos töissä ei käy. Lukeminen, ristiriitojen ratkaisu, kavereiden ongelmien ratkaisu ja autolla ajaminen on kaikki jonkinlaista aivojen hoitoa. Ei ne työtkään automaattisesti mitään älyllistä haastetta tuo. Nyt kyllä kiinnostaisi, että missä olet töissä, jos niin luulet?

Olen ns. "luovan alan" freelancer. 

10, jolle vastasin, ei maininnut lukemista, ristiriitojen ratkaisua jne. Tai sanapelejä, shakkia, vapaaehtoistyötä, puutarhan tai palstan viljelyä, luontopäiväkirjan pitämistä eikä juuri mitään muutakaan, jossa joutuu käyttämään muita osia itsestään kuin shoppaillessa ja kuntoillessa.  Kun on työ ja perhe, nuo molemmat ovat mun mielestä oheistoimintoja, eivät päivien sisältö. 

Ihmettelin vain sitä, että hänen (10) elämästään puuttuu luova elementti. Hän ei esim. kertonut laittavansa ruokaa, joka vaatii paljon luovuutta. Joku mainitsi ompelemisen, ja sehän vasta luovaa onkin: se vaatii muodon-, materiaalin- ja värintajua, kolmiulotteista kuvittelukykyä, ties mitä. Ja siitä saa varmasti onnistumisen iloa. Itse osaan ommella napin. :)

Ei tarvitse haluta älyllisiä haasteita, ei tarvitse ottaa riskejä, tietenkään. Mutta kun on yksi elämä ja vapaa tahto, niin voihan niitä käyttää muuhunkin kuin tyytymiseen siihen, mitä on tai mikä on vain kivaa. 

47

Ap 10 vastaa: On luonnollista, että elämään kuuluu muutakin, kuin vain ne mainitsemani asiat, kuten esim. se kuntoilu ja lounaalla käyminen. En nyt vaan luetellut koko elämäni tekemisiä. (Ja laitan kyllä ruokaa, tosin välillä on "apulainen" kotona hoitamassa sen homman.) Mm. vapaaehtoistyötä teen.

Kerroit vasta myöhemmin, että olet elänyt ulkomailla, ehkä olette muuttaneet miehen työn perässä. Olet siis joutunut sopeutumaan uusiin kulttuureihin, opettelemaan uusia kieliä, rakentamaan lapsille turvallista arkea sillä aikaa, kun mies on tehnyt uraa. Nuo asiat muuttavat paljon, mutta et vain tullut kertoneeksi niitä "heti kättelyssä". 

Lisääntyvä ulkomailla työskentely muuttaa "kotirouvuutta" ja avaa siihen uusia kulmia.

Mainitsit yhdessä viestissä "eksoottiset paikat", joissa olet asunut. En tiedä mikä on kellekin eksoottista, mutta jos esim. olet joutunut muuttojen myötä opettelemaan esim. hindiä tai jompaakumpaa kiinaa, niin sinullahan ei ole hätäpäivää jos jonakin päivänä täällä Suomessa haluat palata työelämään esim. keikkatöihin. 

Ja niistä älyllisistä haasteista. On ihan tutkimuksissakin todettu, että vieraiden kielten opetteleminen on paras suoja niitä muistisairauksia (dementia, alzheimer) vastaan, jotka meitä vääjäämättä odottaa, kun elinajanodote ei muuta kuin kasvaa koko ajan. 

47 :)

Vierailija
82/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kotona useampia pätkiä, pisimmillään yhteen menoon n. 10v. Nyt olen taas jäämässä kotiin, muutaman vuoden työskentelyn jälkeen. Lapset ovat jo koulussa, ajan saa silti kulumaan helposti. Esim. kuntoilua joka päivä heti, kun lapset koulussa. Lounaalle kotiin tai myös kotona olevan kaverin kanssa ravintolaan. Asioiden hoitoa, shoppailua yms. Sitten kotiin ottamaan koululaiset vastaan. Illemmalla mies kotiin, yhteinen illallinen. 

En ota kotirouvuuteen sinänsä kantaa, kun ei omaa kokemusta ole (en laske äitiyslomia yms.). 

Mutta mistä sinä, 10, saat älyllisiä haasteita? Kuntoilet, syöt kaverin ja perheen kanssa, "asioiden hoitoa" ja shoppailua. Miten tuo voi tyydyttää yhtään ketään päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen? Etkö pelkää, että aivosi surkastuvat? Milloin teet asioita, joita et halua tehdä, jotka ovat epämukavia ja vaikeita? Äläkä nyt sano, että lisäät painoja kuntosalilla :D

Ymmärrän ap:n kaipuun kotiäitiyteen, varsinkin jos kuvittelee kotiäidin päiviä ja vertaa niitä epämieluisiin työpäiviin. Nro 8:n kirjoitus oli pysäyttävä, jotenkin kuvittelen kotiäidin "oikean" elämän juuri tuollaiseksi. En kestäisi kotona älyllisten haasteiden puutteen vuoksi, pelkäisin, että minusta tulisi vihannes. 

Öh.. Mitä ne älylliset haasteet ovat? Siis mitä älyllisiä haasteita perus duunari töissään ratkoo...? Siivooja, kaupankassa jne.

Siivooja täällä!

Olen tiimini kanssa siivoamassa kokouskeskusta. Työhön kuuluu perus ylläpitosiivoukset päivittäin ja erilaisten kokoustilojen hoito varausten jälkeen. Tiloja on useita erilaisia ja asiakkaat haluavat erilaisia asioita. Työhön kuuluu myös tiskin ja pyykin käsittelyä, erilaisia koneita, sidosryhmiä, aikatauluttamista ja kaikenlaista. Mukavaa fyysistä hommaa eikä tylsäksi käy. Onhan tuossa aikaisemmin tullut tehtyä mm. laskutusta, lähihoitajan työtä yms., ei ollut yhtään tämän stimuloivampaa älyllisesti! Mahtavaa aliarviointia ja näköalattomuutta sinulta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on kotirouvalla ja työttömällä?

Etkö nyt oikeasti itse keksi?

Kotiäiti ei vie yhteiskunnan rajoja sentin senttiä, päin vastoin antaa työpaikkansa jollekin sitä tarvitsevalle. Työttömät sen sijaan on pohjaton kaivo, johon verovaroja kipataan.

Mitä ihmeen rajoja?

Hmm, vaikea tehtävä. Mahtaisiko tarkoittaa rahoja? Mitäpä luulet?

Kotirouva elää miehensä rahoilla, mikä ei ole minusta sen kunnioitettavampaa kuin yhteiskunnan varoilla eläminenkään. Sekä kotirouva että työtön ovat loisia, jotka eivät itse kustanna omaa elämäänsä. Siinä mielessä ne ovat aivan sama asia, vaikka isäntäeliö onkin eri.

Vierailija
84/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh.. Mitä ne älylliset haasteet ovat? Siis mitä älyllisiä haasteita perus duunari töissään ratkoo...? Siivooja, kaupankassa jne.

Siivooja täällä!

Olen tiimini kanssa siivoamassa kokouskeskusta. Työhön kuuluu perus ylläpitosiivoukset päivittäin ja erilaisten kokoustilojen hoito varausten jälkeen. Tiloja on useita erilaisia ja asiakkaat haluavat erilaisia asioita. Työhön kuuluu myös tiskin ja pyykin käsittelyä, erilaisia koneita, sidosryhmiä, aikatauluttamista ja kaikenlaista. Mukavaa fyysistä hommaa eikä tylsäksi käy. Onhan tuossa aikaisemmin tullut tehtyä mm. laskutusta, lähihoitajan työtä yms., ei ollut yhtään tämän stimuloivampaa älyllisesti! Mahtavaa aliarviointia ja näköalattomuutta sinulta!

Niin mitä ne älylliset haasteet työssäsi olivat, jätit sen kokonaan kertomatta?

Vierailija
85/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tehdä osapäiväisenä?

Itse olen ollut vuosia kotona, siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Taloudellisesti menee hyvin miehen tuloista johtuen, eläkettä en tällä hetkellä säästä vaikka tiedostan, että se tulee olemaan olematon itselläni. Aion kuitenkin itse palata osa-aikaisesti työelämään, kaipaan tekemistä, sosiaalisia suhteita, aivokapasiteetin laajempaa käyttämistä. Silti edeltävät vuodet ovat olleet ihania enkä kadu päivääkään.

Vierailija
86/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin järkyttävää, että nykyaikana vielä on nuoria naisia, joilla ei ole mitään kunnianhimoa oman uran suhteen. Naisia tarvitaan työelämässä, päättämässä asioista, ottamassa taloudellista vastuuta itsestään. Tuntuu, että tällaiset naiset ovat pettureita ja pitävät yllä patriarkaalista yhteiskuntajärjestystä. Nyt töihin tai uudelleen kouluttautumaan siitä ja vähän äkkiä! Enkä pelleile.

Nimenomaan! Naisten tulee ottaa paikkansa työ- ja talouselämässä. Niin kauan kun on naisia, jotka jättäytyvät miesten eläteiksi - niin kauan saamme haaveilla tasa-arvoisesta palkasta ja työelämästä.

Minusta tämä on niin outo ajatusmaailma. Eli siis minä sekä perheeni olisi onnellinen ja elämä olisi helppoa ja mukavaa jos jäisin kotiin, mutta jotten ole Petturi eikä patriarkka voita, on minun kuitenkin stressattava kuoliaaksi vielä käymällä töissä mistä en nauti eikä minun sitä rahan takia tarvitsisi tehdä ?

No itsehän olet valinnut ammatin, jossa et viihdy ja saat huonoa palkkaa.

Itselläni on ihana ammatti ja suht hyväpalkkainen työ, jossa olen viihtynyt yli 30 vuotta. Voin vaan kuvitella miten tylsää elämäni olisi ollut ilman tätä työtä ja oman rahan tuomaa itsenäisyyttä sekä tasa-arvoa puolisoni kanssa.

En mielestäni kirjoittanut omasta palkastani kyllä mitään.. Omaa rahaa voi olla ilman vakituista palkkatyötäkin, harmi että sinun puolisosi näkee sinussa vain lompakon ja arvostaa sinua tasa-arvoisena kumppanina vain silloin kun sinusta on rahallista hyötyä :( olisi kannattanut valita paremmin..

Pata kattilaa.

Naiset arvostaa miehen rahoja, mutta tosin päin ei saisi olla?!?!

Näytätkö vielä missä kohtaa kirjoitin noin, kiitos.

Vierailija
87/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti ei vie yhteiskunnan rajoja sentin senttiä, päin vastoin antaa työpaikkansa jollekin sitä tarvitsevalle. Työttömät sen sijaan on pohjaton kaivo, johon verovaroja kipataan.

Mitä ihmeen rajoja?

Kotirouva elää miehensä rahoilla, mikä ei ole minusta sen kunnioitettavampaa kuin yhteiskunnan varoilla eläminenkään. Sekä kotirouva että työtön ovat loisia, jotka eivät itse kustanna omaa elämäänsä. Siinä mielessä ne ovat aivan sama asia, vaikka isäntäeliö onkin eri.

😂😂😂

Ihanaa tuo mustavalkoisuus ja näköalattomuus.

Parisuhdetta voi ajatella myös yhteisenä yrityksenä, jossa jokaisella on oma tehtävänsä, yhtä tärkeitä kumpikin. Mutta tietysti voit myös pitäytyä tuossa yksinkertaisessa lois-näkökulmassa.

Yleensä lapset hyötyvät eniten näistä kotiäiti/-rouva -ratkaisuista. Monet päätyvät ratkaisuun lasten/lapsen takia. Lapsilla on lyhyemmät hoitopäivät, läsnäoleva ja jaksava vanhempi kotona. Kasvatustehtävää jaksetaan paneutua enemmän, aikaa annetaan enemmän. Ilmapiiri on rennompi ja lämpimämpi, jne.

Vierailija
88/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen rajoja?

Eikö se mieskin ole loinen jos kotirouva hoitaa hänen kotiaan ja lapsiaan 🤔 2 loista loisii toistensa rahoilla ja tekemisellä.

Vierailija
89/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pataluhta kirjoitti:

Mene vaan laiskuri töhin ja lopeta se joutava höpinä.

Jos äiti hoitaa kotona lapset, hän on laiskuri, mutta jos päiväkodissa ollaan töissä.

Haukkumisen sijaan kannattaisi tutustua faktoihin. Minäkin lapsettomana tiedän, miten paljon meidän veronmaksajien rahaa säästyisi, jos lapset hoidettaisiin kotona ja siihen löytyisi perheeltä vielä motiivia.

Googlen mukaan monessa kunnassa päivähoito maksaa veronmaksajille 980-1360€/kk/lapsi eli ap. tapauksessa yhteiskunnan varoja säästyisi 1960-2720€/kk ja sinulla on pokkaa väittää häntä laiskaksi.

Itse vastustan lasten kotona hoitamista lähinnä siitä syystä, että kotihoito hidastaa ja heikentää lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä merkittävästi verrattuna varhaiskasvatukseen. Tämä on varmasti itsestään selvää jokaiselle ajattelukykyiselle ihmiselle, mutta lisäksi asia on todistettu lukuisissa luotettavissa tutkimuksissa. Ihan lapsen parasta siis ajattelen. Kotona loisivat äidit ovat mielestäni joko suunnattoman itsekkäitä tai sitten vain tietämättömiä ja typeriä.

Itselleni tuli sitä paitsi tuosta AP:n kirjoituksesta sellainen kuva, että hän aikoo loisia kotona vielä sittenkin kun lapset ovat varttuneet. Se taas on ihan puhdasta laiskuutta.

Millä tavalla ihminen loisii kotona, jos elää esim. pääomatuloilla? Niistä maksetaan 30% veroa. Kenen loinen siinä siis mielstäsi ihminen on?

Tämä.

En yleensä koskaan vedä kateus-korttia, mutta nyt luulen kyllä joko kateuden tai tietämättömyyden paistavan läpi noista kommenteista, jossa työelämän ulkopuolella olevaa kutsutaan loiseksi.

Vierailija
90/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen rajoja?

Eikö se mieskin ole loinen jos kotirouva hoitaa hänen kotiaan ja lapsiaan 🤔 2 loista loisii toistensa rahoilla ja tekemisellä.

Ehdottomasti näin!

Joskin asiaa voisi kutsua myös ihan vain työnjaoksi perheen sisällä, mutta jos välttämättä haluaa nähdä loisimisen osana työnjakoa, niin sitten noin.

Vierailija
91/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään luotettavat tutkimukset eivät osoita kotihoitoa huonommaksi lapsen kehityksen kannalta. Psykologien ammattijärjestö otti juuri kantaa asiaan, kun media rummutti kovasti varhaiskasvatuksen paremmuutta tiettyjen ei-tieteellisesti todennettujen tutkimustulosten pohjalta.

Vierailija
92/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen rajoja?

Niin, ja jos tehän sanotaan että "no se mies maksaa naiselle niistä kotitöistä" niin nainenhan tekee silloin työtä sen rahansa eteen eikä suinkaan loisi 🤔

Vierailija
93/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekis päivääkään töitä jos talous olis siinä kunnossa, et näin vois toimia. Elämäni parhaimmat vuodet ovat olleet kotona lasten kanssa. Näin ikää kertyessä olen alkanut kyseenalaistamaan elämisen systeemiin. Tienaa ja kuluta... mitä enempi, niin sen parempi ihminen olet. Olenkin hyvin tarkka nykyään siitä mitä ostan. On maksetut oktalo ja huvila. Mutta voisin siirtyä hyvin alkeellisiin oloihin asumaan. Mutta vielä toistaiseksi ajateltava lapsia.

Katsoin dokumentin jossa todettiin ihmisen tuhoavan elämän edellytyksiä maapallolla aina vain kiihtyvällä tahdilla. Ihmisten elo tulee loppumaan, mutta maapallo selviää ja toipuu. On toipunut aina, mutta se ottaa aikaa. Jopa miljoonia vuosia.

Vierailija
94/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että toinen vanhemmista jää kotiin, ei tarkoita lasten elävän vaan neljän seinän sisällä ilman ikätovereiden seuraa. Meillä käytiin ennen 3-v. kerhoissa yhdessä ja sitten 3-v. jälkeen lapset kävivät kotihoidossa oleville lapsille tarkoitetussa avoimessa päiväkodissa 3 krt viikossa 3 tuntia kerrallaan. Riittävästi saivat kinastella leluista ja sopia erimielisyyksiä sekä myös ystävystyä. Sitten eskariin normaalisti ja kouluun. Nyt ovat liki parikymppisiä ja sanoisin, että hyvin ovat pärjänneet. Koulumenestys hyvä, opiskelupaikat molemmilla ja tasapainoisia nuoria aikuisia. 

Vierailija
95/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan kommentoimaan, että en tiennyt naisten edes keskustelevan kotiin jäämisestä ennenkuin löysin palstan ekalla äitiyslomalla. Mut on kasvatettu uravanhempien arvomaailmaan eikä se ole koskaan trkoittanut etteikö ilmapiiri kotona olisi ollut lämmin tai vanhemmat läsnä. Jostain syystä lähipiiriini on kautta vuosien ja eri elämäntilanteiden osunut samanlaisia ihmisiä. Vasta äitiyslomalla olen törmännyt kotiäiteihin, jotka siis ovat ihan hoitovapaalla useita vuosia.

Mun mielestä naisella pitää olla koulutus, ammatti ja omat rahat. Ihan kiva kuitenkin lukea muunlaisia tarinoita. Ja siis onhan monella nähtävästi omat rahat. Kammottavin ajatus täällä on se että mies maksaa palkkaa tai käyttörahaa vaimolleen kotona olemisesta - tähän ymmärrykseni ei riitä ollenkaan.

Vierailija
96/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pataluhta kirjoitti:

Mene vaan laiskuri töhin ja lopeta se joutava höpinä.

Jos äiti hoitaa kotona lapset, hän on laiskuri, mutta jos päiväkodissa ollaan töissä.

Haukkumisen sijaan kannattaisi tutustua faktoihin. Minäkin lapsettomana tiedän, miten paljon meidän veronmaksajien rahaa säästyisi, jos lapset hoidettaisiin kotona ja siihen löytyisi perheeltä vielä motiivia.

Googlen mukaan monessa kunnassa päivähoito maksaa veronmaksajille 980-1360€/kk/lapsi eli ap. tapauksessa yhteiskunnan varoja säästyisi 1960-2720€/kk ja sinulla on pokkaa väittää häntä laiskaksi.

Itse vastustan lasten kotona hoitamista lähinnä siitä syystä, että kotihoito hidastaa ja heikentää lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä merkittävästi verrattuna varhaiskasvatukseen. Tämä on varmasti itsestään selvää jokaiselle ajattelukykyiselle ihmiselle, mutta lisäksi asia on todistettu lukuisissa luotettavissa tutkimuksissa. Ihan lapsen parasta siis ajattelen. Kotona loisivat äidit ovat mielestäni joko suunnattoman itsekkäitä tai sitten vain tietämättömiä ja typeriä.

Itselleni tuli sitä paitsi tuosta AP:n kirjoituksesta sellainen kuva, että hän aikoo loisia kotona vielä sittenkin kun lapset ovat varttuneet. Se taas on ihan puhdasta laiskuutta.

Itseasiassa mainitsemaasi asiaa ei ole todettu yhdessäkään luotettavassa tutkimuksessa noin suoraviivaisesti, nyt kyllä vedät mutkat suoriksi.

Vastikään palkansaajien tutkimuslaitos (yllättäen) sai siihen viittaavia tuloksia, mutta tutkimuksessa ei otettu huomioon kovinkaan monia tutkimukseen vaikuttavia seikkoja eikä sen perusteella voi kyllä ihan tuollaisia päätelmiä tehdä.

Minunkin mielestä töihin suinpäin palaavat äidit ovat itsekkäitä eivätkä ajattele lastensa parasta. Silti ymmärrän, että se on monille välttämätöntä taloudellisesti ja psyykkisestikin. Ja se on ihan fine.

Jos joku kuitenkin on kykenevä panostamaan enemmän lapsensa lapsuuteen, niin mielestäni se on vain hyvä. Ja ennen kaikkea lapsen kannalta se on hyvä! Sitäpaitsi vanhemman kotonaolo ei estä lapsen käyntiä varhaiskasvatuskerhossa tai päivähoidossa osa-aikaisena nauttimassa sitä mainitsemaasi varhaiskasvatusta. Ja sen muutaman tunnin varhaiskasvatuksen jälkeen kotona odottaa lapsiinsa keskittyvä, rento vanhempi, joka jaksaa keskittyä lapseensa. Ei yhteiskunnan kannalta varmasti tuottavin vaihtoehto, mutta lapsen kannalta ehdottomasti paras.

Vierailija
97/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen rajoja?

Olisiko palvelija sitten mielestäsi parempi nimitys kuin loinen? Joka tapauksessa on nainen on tällaisessa tapauksessa alisteisessa asemassa ja täysin riippuvainen miehestään, mikä on mielestäni käsittämättömän surullista.

Lisäksi kotirouvailu ei käsittääkseni tarkoita tai ainakaan sen ei pitäisi tarkoittaa sitä, että miehen ei tarvitse \ hän ei saa osallistua lainkaan lastenhoitoon. Ja entä sitten kun lapset ovat varttuneet? Aloittaja aikoi ilmeisesti jäädä senkin jälkeen luuhaamaan kotiin. Tavallisten kotiaskareiden hoito tuskin on niin vaativaa hommaa, että työnjako olisi millään tavalla oikeudenmukainen. Toinen raataa päivät pitkät töissä ja elättää myös loista, joka makaa pääsääntöisesti sohvalla (hoitaen samalla normaalit kotiaskareet, jotka eivät läheskään vastaa kokopäivätyötä ja joista muut ihmiset suoriutuvat helposti töidensä ohellakin).

Vierailija
98/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin vaan kommentoimaan, että en tiennyt naisten edes keskustelevan kotiin jäämisestä ennenkuin löysin palstan ekalla äitiyslomalla. Mut on kasvatettu uravanhempien arvomaailmaan eikä se ole koskaan trkoittanut etteikö ilmapiiri kotona olisi ollut lämmin tai vanhemmat läsnä. Jostain syystä lähipiiriini on kautta vuosien ja eri elämäntilanteiden osunut samanlaisia ihmisiä. Vasta äitiyslomalla olen törmännyt kotiäiteihin, jotka siis ovat ihan hoitovapaalla useita vuosia.

Mun mielestä naisella pitää olla koulutus, ammatti ja omat rahat. Ihan kiva kuitenkin lukea muunlaisia tarinoita. Ja siis onhan monella nähtävästi omat rahat. Kammottavin ajatus täällä on se että mies maksaa palkkaa tai käyttörahaa vaimolleen kotona olemisesta - tähän ymmärrykseni ei riitä ollenkaan.

Kotimalleja on monia eikä sinun tarvitse kaikkea ymmärtääkään. Eikö kuitenkin tärkeintä ole, että jokainen perhe tekee itselleen sopivimmat ja parhaat ratkaisut?

Moni ei ymmärrä sinun ajattelutapaasi ja väheksyy sitä. Kuitenkin sinulla on oikeus toteuttaa sitä mallia, kuten muillakin omaansa. Siihen vaikuttaa kasvatus, perhetausta, ympäristö, läheiset, luonne, motivaatio, arvomaailma jne.

Kaikille ei toimi sama malli enkä ymmärrä, miksi toisten perheiden työnjakoa pitää dissata jos se on heille paras.

_Asiat eivät ole niin mustavalkoisia._

Tuo on aivan naurettava ajatus, että kotirouvat ovat loisia ja uraäidit tietysti itsekkäitä ja lapsistaan piittaamattomia, kylmiä ihmisiä.

Kyse on erilaisista työnjaoista perheen sisällä, siihen vaikuttaa miljoona asiaa ja tärkeintä on löytää omalle perheelle sopivin malli. Siihen ei perheen ulkopuolisilla ihmisillä pitäisi olla mitään sanottavaa.

Vierailija
99/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se käytännössä eroaa siitä että nainen tekisi palkkatyötä jollekin muulle? Esim kotosiivousta tai lastenhoitoa. Eivätkö ne mielestäsi ole töitä ollenkaan?

Vierailija
100/761 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen rajoja?

Olisiko palvelija sitten mielestäsi parempi nimitys kuin loinen? Joka tapauksessa on nainen on tällaisessa tapauksessa alisteisessa asemassa ja täysin riippuvainen miehestään, mikä on mielestäni käsittämättömän surullista.

Lisäksi kotirouvailu ei käsittääkseni tarkoita tai ainakaan sen ei pitäisi tarkoittaa sitä, että miehen ei tarvitse \ hän ei saa osallistua lainkaan lastenhoitoon. Ja entä sitten kun lapset ovat varttuneet? Aloittaja aikoi ilmeisesti jäädä senkin jälkeen luuhaamaan kotiin. Tavallisten kotiaskareiden hoito tuskin on niin vaativaa hommaa, että työnjako olisi millään tavalla oikeudenmukainen. Toinen raataa päivät pitkät töissä ja elättää myös loista, joka makaa pääsääntöisesti sohvalla (hoitaen samalla normaalit kotiaskareet, jotka eivät läheskään vastaa kokopäivätyötä ja joista muut ihmiset suoriutuvat helposti töidensä ohellakin).

Eikö mies ole yhtälailla naisen palvelija sitten? Tekee kaiken työn ja raataa töissä, tienaa rahatkin, jotka nainen käyttää. Eikö asiaa voi katsoa yhtälailla siten, että MIES on alisteisessa asemassa, jota nainen hyväksikäyttää?

Miksi katsot asiaa noin mustavalkoisesti ja puolueellisesti?