Lähete päivystykseen, bensa lopussa, tilillä nolla euroa
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksesta saattaa tulla lähete päivystykseen.
Siinä tilanteessa kannattaa siellä terveyskeskuksessa ottaa asia esille. Tosin päivystys lähete kyllä edellyttää usein tuossakin tilanteessa suoraa siirtoa päivystykseen jolloin kyse on laitossiirrosta jolloin terveyskeskus vastaa kuluista joka tapauksessa.
Silloin pitää olla kirjattu sisään jolloin taas alkaa sairaalapäivämaksut juosta.
Ihmeellisiä käsityksiä täällä ihmisillä, luullaan että mikään olisi potilaalle ilmaista.
Ihmeellinen käsitys monilla että kaikki potilaat maksavat kaiken itse, ei kyllä maksa mutta.... toki yhteiskunnan kannalta ihan hyvä tilanne että osa jättää hoidattamatta sairautensa tuon takia.
Ne jotka saavat toimeentulotukea voivat hakea lääkärikuluihinsa harkinnanvaraista tukea. Itse en saa tt-tukea joten en saa harkinnanvaraistakaan.
Kuten sanoin, ihmeellinen käsitys monilla, että yhteiskunta maksaa aina ja kaiken. -ap
Miten niin yhteiskunta maksaisi aina ja kaiken jos sairaalakulut on mahdollista kokonaan maksattaa yhteiskunnalla. Ei yhteiskunta tietenkään maksa kaikkea eikä pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tilaat kelataksin ja pyydät sellaisen jolta saa omavastuun laskulle. Olepa hyvä.
T. Ensihoitaja
Juuri näin.
T. Päivystyksen sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tilanteessa kannattaa siellä terveyskeskuksessa ottaa asia esille. Tosin päivystys lähete kyllä edellyttää usein tuossakin tilanteessa suoraa siirtoa päivystykseen jolloin kyse on laitossiirrosta jolloin terveyskeskus vastaa kuluista joka tapauksessa.
Silloin pitää olla kirjattu sisään jolloin taas alkaa sairaalapäivämaksut juosta.
Ihmeellisiä käsityksiä täällä ihmisillä, luullaan että mikään olisi potilaalle ilmaista.
Ihmeellinen käsitys monilla että kaikki potilaat maksavat kaiken itse, ei kyllä maksa mutta.... toki yhteiskunnan kannalta ihan hyvä tilanne että osa jättää hoidattamatta sairautensa tuon takia.
Ne jotka saavat toimeentulotukea voivat hakea lääkärikuluihinsa harkinnanvaraista tukea. Itse en saa tt-tukea joten en saa harkinnanvaraistakaan.
Kuten sanoin, ihmeellinen käsitys monilla, että yhteiskunta maksaa aina ja kaiken. -ap
Miten niin yhteiskunta maksaisi aina ja kaiken jos sairaalakulut on mahdollista kokonaan maksattaa yhteiskunnalla. Ei yhteiskunta tietenkään maksa kaikkea eikä pidäkään.
Ei pidäkään maksaa, mitä oikein tarkoitat? Mutta systeemin pitäisi myös olla sellainen, että väliinputoajia ei ole. Esimerkiksi pitäisi olla kaikille selvää, ettei aktiivimallin perustuesta alle 500 e/kk maksella mitään lääkärilaskuja.
Voimia ap, pattitilanteessa olen minäkin:
Opiskelen, mutta en saa opintotukea enkä opintolainaa. En voi myöskään nostaa työttömyyskorvausta, koska en ole siihen opiskelijana oikeutettu. Työt loppuivat kuukausi sitten, kohta loppuu rahatkin. Hirvittää millaiseen kurjimukseen joudun taas lääkärikulujen, lääkekulujen yms kanssa. Ainut tuki mitä tällä hetkellä saan on yleinen asumistuki, mikä kuittaa noin 80% vuokrasta. Kaikki loppu raha pitää vaan taikoa jostain.
Ja yhtään tuttua sulla ei tietenkään ole, jolta voisit näin hätätilanteessa kyytiä pyytää... Mitäs vielä keksisi, jonka voisit torpata?
joojuujaa kirjoitti:
Ymmärrän aptä, mutta kyllä jokaisen pitäisi pystyä säästämään edes 50€ lompakkoon hätävaraksi jos vielä sairastaa ja lääkekulut noin isot kuussa että voisi otaksua että joskus voi joutua päivystykseen tms niin olisi se taksiraha tms heittää sitten kehiin. En tarkoita moralisoida, mutta jos on pitkäaikaissairas niin joskus voi tulla ongelmia niin kannattaa vähän ennakoida. ps.eikö toimeentulotuki kata ne lääkemenot, eli Kela maksaa lääkkeet..?!
En saa tt-tukea.
Pystyisitkö itse säästämään alle 500 eurosta kuussa? Multa esimerkiksi hajosi viime vuonna tietokone, jota uutta makselin vuoden verran osamaksulla. Tällaisia kertyy vuosien mittaan kun ei voi koskaan maksaa mitään missään kuussa kunnolla ja se johtaa lopulta siihen, että melkein kaikki menee heti mitä tulee. Ei ole puskureita.
joojuujaa kirjoitti:
Ymmärrän aptä, mutta kyllä jokaisen pitäisi pystyä säästämään edes 50€ lompakkoon hätävaraksi jos vielä sairastaa ja lääkekulut noin isot kuussa että voisi otaksua että joskus voi joutua päivystykseen tms niin olisi se taksiraha tms heittää sitten kehiin. En tarkoita moralisoida, mutta jos on pitkäaikaissairas niin joskus voi tulla ongelmia niin kannattaa vähän ennakoida. ps.eikö toimeentulotuki kata ne lääkemenot, eli Kela maksaa lääkkeet..?!
Entä sitten kun se 50 euroa on käytetty ja tulee taas joku yllättävä kulu? Aika moni elää nykysuomessa suoraan kädestä suuhun, eikä se ole lainkaan vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et vaan osaa hoitaa talouttasi
Totta, olisin voinut syödä vähemmän. Tulot aktiivimallileikkurin mukaiset noin 490 e/kk, välttämättömiin lääkkeisiin tästä 200 e. Ja loput sitten muihin kuluihin... kuten viimeisimmän työkeikan työssäkäyntikuluihin täältä peräkylältä.
-ap
Aktìvimalli puri, edellinen työkeikka ei ollut tänä vuonna?
Kuulostaa kunmalta, ettet saa perustoimeentulotukea, jos lääkkeisiin menee 200€ kuussa ja tulot on 490€ (ja todennäkösesti asumistuki?). Lääkkeet ja terveydenhuollon käynnit (mm. lasku päivystyskäynnistä ja kelataksista) huomioidaan Kelassa perustoimeentulotuen laskelmassa menoina, jos esität lääkkeistä reseptit ja käynneistä laskut. Perustoimeentulotukea saavilla on myös maksusitoumus apteekkiin voimassa. Perustoimeentulotuen voi myös tarkistaa, jos oikeutta ei yleensä synny (tai olet jo saanut hylyn), mutta juuri meneillään olevassa kuussa/myöhemmin saman kuun aikana onkin ollut paljon laskuja/lääkeostoja. Tv. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Ja yhtään tuttua sulla ei tietenkään ole, jolta voisit näin hätätilanteessa kyytiä pyytää... Mitäs vielä keksisi, jonka voisit torpata?
Ei ole, usko jo. Muutin aikoinaan pois kotiseuduilta, joten kaikki uudet kontaktit ovat puolituttuja ja työn kautta saatuja. Käsi sydämelle, soittaisitko itse vastaavassa tilanteessa ex-työkontaktille? Sen jälkeen olisi varmaan aika turha soitella sille mahdollisista työpaikoista, kun on selvillä kaikki sairautesi jo... -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa potilaista kyllä menee itsenäisesti ilman ambulanssikyytiä päivystykseen. Itsekin olen saanut tk:sta lähetteen päivystykseen joitain kertoja (viimeksi hb luvattoman oli matala sis. verenvuodon takia). Ei tullut mieleenkään pyytää ambulanssikyytiä, eikä sitä tk:ssa ehdotettukaan.
Vaivasta riippuen olen mennyt lähetteellä päivystykseen joko julkisilla (polvi paskana, tk:sta kyynärsauvat avuksi), taksilla (umpilisäke), autokyydillä (sisäinen verenvuoto) ja jopa itse ajaen (keuhkokuume). Kerran piti mennä ambulanssilla (hemipleginen migreeni, epäiltiin aivoverenvuotoa ensin).
Ei laitossiirrosta tehdä läheskään aina ambulanssilla, nykyään itseasiassa tosi harvoin. Ja jos järjestöt kyydin jokatapauksessa itse ei sitä tk huvikseen lähde toki tarjoamaan vaan on tyytyväinen kun yhteiskunnan rahat siltä osin säästyy. Jo sen takia oma tilanne kannattaa esille siellä omassa terveyskeskuksessa esille ottaa ja kertoa että omalla autolla päivystykseen ei nyt ole mahdollista mennä.
Ei ne voi tehdä mitään, jos kertoo ettei ole rahaa millä maksaa, ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Asia harvinaisen selvä. Ei pidä ottaa asiaa esille. Jatka valittamista.
Kerrotko sinä suuri tietäjä, mitä köyhän pitäisi tehdä? Jos otan jotain palvelua, josta tulee lasku, se lasku on maksettava myöhemmin! Jo päivystyskäynti itsessään maksaa lähes 40 euroa! -ap
Se mitä pitää tehdä on kerrottu ihan tuossa Ekassa vastauksessa mutta mieluummin olen toki kustantamatta yhteiskunnan varausta sitä sinulle joten en lähde sitä enää toistamaan enkä rautalangasta väättämään.
Jos tukesi ovat 490euroa ja lääkkeesi maksavat 200euroa niin silloin voit hakea toimeentulotukea ja saada sitä. Vai mikä on ongelma, ettet voisi toimeentuloa hakea täydentävänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, usko jo. Muutin aikoinaan pois kotiseuduilta, joten kaikki uudet kontaktit ovat puolituttuja ja työn kautta saatuja. Käsi sydämelle, soittaisitko itse vastaavassa tilanteessa ex-työkontaktille? Sen jälkeen olisi varmaan aika turha soitella sille mahdollisista työpaikoista, kun on selvillä kaikki sairautesi jo... -ap
No jos olisin aidosti hädässä, laittaisin vaikka faceen tms tilapäivityksen, että tarvitsisin kiireisen kyydin sairaalaan. Ja että hyvitän myöhemmin jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et vaan osaa hoitaa talouttasi
Totta, olisin voinut syödä vähemmän. Tulot aktiivimallileikkurin mukaiset noin 490 e/kk, välttämättömiin lääkkeisiin tästä 200 e. Ja loput sitten muihin kuluihin... kuten viimeisimmän työkeikan työssäkäyntikuluihin täältä peräkylältä.
-ap
Aktìvimalli puri, edellinen työkeikka ei ollut tänä vuonna?
En ymmärtänyt kommenttiasi. Suuri osa työkeikoista ei täytä aktiivimallin ehtoja, koska ne on niin kapeasti määritelty. -ap
Ja harkinnanvaraista voi saada sossusta, vaikka ei saisi perustoimeentulotukea Kelasta. Spssu tarvitsee vain alle Kelan päätöksen, oli se sitten myöntö tai hylkäys. Tv. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat kelataksin ja pyydät sellaisen jolta saa omavastuun laskulle. Olepa hyvä.
T. Ensihoitaja
Juuri näin.
T. Päivystyksen sh
En tee laskua, koska seuraava tili tulee jo menemään laskuihin lähes kokonaan, tiedän sen, koska joudun todennäköisesti ottamaan pikavipin vielä lääkkeisiin ennen kuun vaihdetta. Pikavippi 100 e = lasku 150 e.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ensihoitaja
Juuri näin.
T. Päivystyksen shEn tee laskua, koska seuraava tili tulee jo menemään laskuihin lähes kokonaan, tiedän sen, koska joudun todennäköisesti ottamaan pikavipin vielä lääkkeisiin ennen kuun vaihdetta. Pikavippi 100 e = lasku 150 e.
-ap
Eli tilanteesi on se, että olet ottanut kaikenmaailman maksusitoomuksia ynnämuita laskuja ja makselet niitä, minkä takia sinulla ei ole rahaa muuhun?
Siis kaikki lääkkeethän ei ole kelakorvattavia, jolloin lääkekatto ei koske näitä. Kulut voi hyvin olla yli tuon kattosumman.
Vierailija kirjoitti:
Ja harkinnanvaraista voi saada sossusta, vaikka ei saisi perustoimeentulotukea Kelasta. Spssu tarvitsee vain alle Kelan päätöksen, oli se sitten myöntö tai hylkäys. Tv. Sossu
En voi saada tukea. Syy on, että olen avioliitossa ihmisen kanssa, joka ei kuitenkaan noudata elatusvelvollisuuslakia (eikä sitä olisi mielestäni oikein enää vaatiakaan). Päätökseen, edes kielteiseen, kuitenkin tarvitsisi hänenkin tietonsa.