Olen sairaanhoitaja ja luulin
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Kommentit (203)
Ensinnäkin voin vilpittömästi sanoa kokemusten vuoksi, että arvostan sairaanhoitajia ja myös lähihoitajia todella paljon.
Kokemuksia on lapseni syntymästä saakka ja pitkälle jo ennen sitä.
.
Itse en pystyisi tuohon työhön, koska en voisi kuolemaa kohdata.
En pystyisi kohtaamaan ihmisiä kuten terveysalan ihmiset kohtaavat, en katsomaan kuollutta silmiin.
En pystyisi pesemään tuntemattoman miehen alapäätä, en suihkuttamaan liikuntakyvytöntä naista.
Kiitos teille, jotka pystytte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteletko sinä ennemmin miksi sairaanhoitajille pitäisi maksaa meidän verovaroista siis käytännössä 4000-4500€ palkkaa kun peruspalkan päälle tulee ne lisät?
Yhteiskunnan kannalta lähinnä siksi että joku vielä tulevaisuudessakin haluaa hoitotyön tehdä. Lääkärit ei sitä työtä halua tehdä vaan mieluummin keskittyvät omaan osaamisalaansa niin kuin minusta kuuluukin. Sairaalat tosin eivät pyöri ilman sitä hoitotyön osuutta. Lääkäripula toki helpottaisi huomattavasti kun ei niihin toimimattomiin sairaaloihin tai muihin vastaaviin yksiköihin lääkäreitä jatkossa tarvita ja lääkärit saa keskittyä vain yksityisvastaanottojen pitämiseen.
Sairaanhoitajaksi on niin paljon tunkua, ettei ole mitään tarvetta nostaa palkkoja työntekijöiden houkuttelemiseksi töihin. Nykypalkka riittää vallan mainiosti. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Voisin melkein omalla nimelläni kirjoittaa (mutten tälle palstalle) sen, että mielestäni sairaanhoitajille ja muille pienipalkkaisille sairaiden ja vanhusten hyvinvoinnin eteen suurimman työn tekijöille pitäisi maksaa kolminkertaisesti nykyisen palkkansa verran.
Lääkäri?
Joskus lääkärikin joutuu hoitajahommiin. Ja kertoo siitä vielä kuuden-setsemän vuoden jälkeen suurena asaa, kun mummon pyllyn pesi!!!
Lääkäri määrää lääkkeet.
Lääkäri leikkelee.
Lääkäri on sairanhoitajien takana piileskelevä leimasin.
Olen jo vaihtanut pois sairaanhoitajan työstä ja opiskelen yliopistossa aivan toista alaa. Saan nyt jo opiskelijana parempaa palkkaa kuin sairaanhoitajat.
Sairaanhoitajan työ ei vaadi välttämättä avaruusfysiikkaa tai korkealentoista matematiikkaa, mutta ovatko nuo ainut arvostuksen mitta ja palkan määrittäjä? Sairaanhoitajan työ vaatii valtavasti muuta ja se on ihan oikeasti RANKKAA. Kuinka moni teistä olisi valmis kohtaamaan kuolemaa? Enpä usko, että kovin moni ja se ei ole mitään mukavaa puhaa. Ei kenenkään mielestä. Miettikää sitä vastuuta, kun pieni lapsi on elvytyksen tarpeessa tai toinen potilas mennyt yhtäkkiä huonoon kuntoon. Tai ne kaikki hetket, kun joutuu vanhusten ahdisteltavaksi vaipanvaihdon yhteydessä. Kuinka moni teistä olisi valmis tekemään tuota sairaanhoitajan palkalla?
Itseäni harmitti alalla eniten se, että ei ollut etenemismahdollisuuksia ja palkka olisi lähes sama eläkeikään asti. Haluan kehittyä ja saada haastetta. Enkä tarkoita haasteella sitä, että täytyy vaihtaa vaippoja järkyttävässä kiireessä ja polttaa itsensä loppuun. Paljon ennemmin opiskelen niitä matemaattisempiakin aineita ja teen suht rentoja töitä paremmalla palkalla.
On sairaanhoitajan työ kyllä melkoista. Olen työskennellyt vuosia sairaalassa muissa hommissa ja saanut nähdä päivittäistä hoitotyötä hyvin läheltä kokoajan, useita vuosia. On esim. Ihan tavallista, että vietetään täysin normaalia rauhallista työpäivää rauhallisella ei akuutilla osastolla, kunnes yhtäkkiä soi hätäkutsu ja kasa hoitajia ryntää sillä sekunnilla potilashuoneeseen josta kutsu painetaan. Sitten huomataan, että on elvytystilanne ja äkkiä elvytys käyntiin.
Noh, sitten on elvytys ohi ja päivä taas jatkuu tavallisesti.
On se sivusta katsottuna melkoista, miten tilanteet saattaa muuttua ihan yks kaks hoitotyössä. Ja uskomatonta on katsoa niitä hoitajia, kun ne on niin positiivisia ja iloisia, ehkä juuri heitetty läppää yhdessä kollegan kanssa, mutta yhtäkkiä ryntäävät johonkin tositilanteeseen valmiina elvyttämään. Erityisesti huumoria on hoitotyössä tosi paljon.. meidän osastolla hoitajat heittää hirveästi vitsiä keskenään ja huumoria on paljon. Kai se on pakko tuossa työssä?
Ex-hoitaja kirjoitti:
Olen jo vaihtanut pois sairaanhoitajan työstä ja opiskelen yliopistossa aivan toista alaa. Saan nyt jo opiskelijana parempaa palkkaa kuin sairaanhoitajat.
Sairaanhoitajan työ ei vaadi välttämättä avaruusfysiikkaa tai korkealentoista matematiikkaa, mutta ovatko nuo ainut arvostuksen mitta ja palkan määrittäjä? Sairaanhoitajan työ vaatii valtavasti muuta ja se on ihan oikeasti RANKKAA. Kuinka moni teistä olisi valmis kohtaamaan kuolemaa? Enpä usko, että kovin moni ja se ei ole mitään mukavaa puhaa. Ei kenenkään mielestä. Miettikää sitä vastuuta, kun pieni lapsi on elvytyksen tarpeessa tai toinen potilas mennyt yhtäkkiä huonoon kuntoon. Tai ne kaikki hetket, kun joutuu vanhusten ahdisteltavaksi vaipanvaihdon yhteydessä. Kuinka moni teistä olisi valmis tekemään tuota sairaanhoitajan palkalla?
Itseäni harmitti alalla eniten se, että ei ollut etenemismahdollisuuksia ja palkka olisi lähes sama eläkeikään asti. Haluan kehittyä ja saada haastetta. Enkä tarkoita haasteella sitä, että täytyy vaihtaa vaippoja järkyttävässä kiireessä ja polttaa itsensä loppuun. Paljon ennemmin opiskelen niitä matemaattisempiakin aineita ja teen suht rentoja töitä paremmalla palkalla.
EI meillä ainakaan kukaan suostu kenenkään ahdisteltavaksi. Sitten menee vaipan vaihdot tauolle jos potilas alkaa ahdistelemaan. Näin meillä. Tosiaanko te suostutte moiseen?
Oma vaimo sairaanhoitaja, tekee töitä ma-pe virka-aikana. Siisti sisätyö. Tykkää työstään.
Miks kaikki kuvittelee et sh:n työ on joka paikassa jotain vaipan vaihtoa? No ei todellakaan ole. Sairaanhoitajan työkenttä on valtavan laaja eikä kaikki todellakaan työskentele missään vuodeosastoilla tai vanhainkodeissa. Esim. Kirurgian puolella työ on aivan oma lukunsa. Myös mielenterveys-ja psykiatria on työkenttänä aivan oma maailmansa. Sitten on erilaisia poliklinikoita vaikka millä mitalla ja erilaisia terveyskeskuksia, yksityisiä lääkäriasemia, sekä kolmannen sektorin työpaikkoja. Sairaanhoitajia on kaikkialla eikä se mitään pyllyn pyyhkimistä ja vaipan vaihtoa joka paikassa todellakaan ole.
Itse haaveilen sairaanhoitajan ammatista ja erityisesti juuri anestesiahoitajan työstä. Toinen mielenkiintoinen olisi psykiatrinen sairaanhoitaja.
Sairaanhoitaja on hieno ammatti. Olkaa ylpeitä työstänne❤️❤️
Te jotka sanotte että sairaanhoitaja ei päätä mitään niin olette väärässä.
Meillä on yllättävän paljon päätösvaltaa, lääkäri näkee potilaan max. 5min eikä ole osastolla kuin tunnin pari.
Meille tuli toissayönä sydänkohtaus sepsiksen takia. Ei ollut lääkäriä apuna, sillä päivystävä lääkäri meni vähän paniikkiin. Kokenein hoitaja otti johdon ja kaikki toimii nopeassa yhteistyössä. Ensiapu lääkäri tuli viiveellä paikalle ja potilas oli vironnut sekä stabiili. Hoitajien nopean reaktion ja toiminnan ansiosta. Potilas siirtyi sitten teho-osastolle jatkoon.
Ja samoille hoitajille jää kuussa verojen jälkeen n. 2200. Suostutko itse tekemään ihan helvetin vastuullista epäsäännöllistä työtä tuolla? Vastuu ihmishengistä aiheuttaa valtavaa painetta. Omaiset myös uhkailee "jos minun vaimo kuolee, se on sinun vika, mikä sun nimi on??". Henkinen jaksaminen on raskasta. Palkka on NAURETTAVA..
Omaiset on yleensä kaikista mahdottomimpia. Potilaissa harvemmin on edes mitään vikaa, vaan se ongelma on nimenomaan heidän omaisensa. Juuri siksi aiemmin mainitut bioanalyytikko, terkkari ja röntgenhoitaja on niin paljon mukavampia ammatteja, kun niissä ei tarvitse tapella omaisten kanssa!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yllättävän paljon päätösvaltaa, lääkäri näkee potilaan max. 5min eikä ole osastolla kuin tunnin pari.
Meille tuli toissayönä sydänkohtaus sepsiksen takia. Ei ollut lääkäriä apuna, sillä päivystävä lääkäri meni vähän paniikkiin. Kokenein hoitaja otti johdon ja kaikki toimii nopeassa yhteistyössä. Ensiapu lääkäri tuli viiveellä paikalle ja potilas oli vironnut sekä stabiili. Hoitajien nopean reaktion ja toiminnan ansiosta. Potilas siirtyi sitten teho-osastolle jatkoon.
Ja samoille hoitajille jää kuussa verojen jälkeen n. 2200. Suostutko itse tekemään ihan helvetin vastuullista epäsäännöllistä työtä tuolla? Vastuu ihmishengistä aiheuttaa valtavaa painetta. Omaiset myös uhkailee "jos minun vaimo kuolee, se on sinun vika, mikä sun nimi on??". Henkinen jaksaminen on raskasta. Palkka on NAURETTAVA..
Palkka EI OLE NAURETTAVA kun verrataan yleiseen palkkatasoon, siihenhän sitä palkkaa on verrattava eikä siihen mitä teistä olisi kiva saada.
Toisekseen tässä ketjussa on nyt toistunut sh-propagandan jokainen klisee, muut puhuu bruttopalkasta koska se on ainoa vertailukelpoinen mittari ja tähän lasketaan kaikki tulot. Sairaanhoitajat sen sijaan tahallaan harhauttaakseen puhuvat nettopalkasta ja silloinkin lähinnä peruspalkasta unohtaen ne lisät jotka on merkittävä osa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun poikani menetti toisen kiveksen päivystyshoitajan vuoksi. Mahataudiksi väitti kiveskiertymää ja laittoi meidät kaiken lisäksi väärälle listalle jolloin kirurgiseen hoitoon lopulta viivästyi kun suostuivat ottamaan meidät sisään. Miten tämä hoitaja sitten vastasi tästä virheestään? Sai varmaan huomautuksen ja jatkaa samalla linjalla. 🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteletko sinä ennemmin miksi sairaanhoitajille pitäisi maksaa meidän verovaroista siis käytännössä 4000-4500€ palkkaa kun peruspalkan päälle tulee ne lisät?
Yhteiskunnan kannalta lähinnä siksi että joku vielä tulevaisuudessakin haluaa hoitotyön tehdä. Lääkärit ei sitä työtä halua tehdä vaan mieluummin keskittyvät omaan osaamisalaansa niin kuin minusta kuuluukin. Sairaalat tosin eivät pyöri ilman sitä hoitotyön osuutta. Lääkäripula toki helpottaisi huomattavasti kun ei niihin toimimattomiin sairaaloihin tai muihin vastaaviin yksiköihin lääkäreitä jatkossa tarvita ja lääkärit saa keskittyä vain yksityisvastaanottojen pitämiseen.
Sairaanhoitajaksi on niin paljon tunkua, ettei ole mitään tarvetta nostaa palkkoja työntekijöiden houkuttelemiseksi töihin. Nykypalkka riittää vallan mainiosti. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Missä töihin hakijoita riittää pilvin pimein. Minä tietäisin muutamallekin työpaikan. Ja kohta alkaa tilanne olla se että ne vanhatkin lähtee kun työmäärä kasvaa liian suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä töihin hakijoita riittää pilvin pimein. Minä tietäisin muutamallekin työpaikan. Ja kohta alkaa tilanne olla se että ne vanhatkin lähtee kun työmäärä kasvaa liian suureksi.
Lähes jokapuolella on pulaa hakijoista, Satakunnassa ollaan toistaiseksi tasapainossa, liikaa hakijoita ei ole sielläkään https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=18i&ammattikoodi=3221…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun poikani menetti toisen kiveksen päivystyshoitajan vuoksi. Mahataudiksi väitti kiveskiertymää ja laittoi meidät kaiken lisäksi väärälle listalle jolloin kirurgiseen hoitoon lopulta viivästyi kun suostuivat ottamaan meidät sisään. Miten tämä hoitaja sitten vastasi tästä virheestään? Sai varmaan huomautuksen ja jatkaa samalla linjalla. 🤬
Eiköhän se hoitaja ottanut virhettään raskaasti. Minä otan omat virheeni, pienetkin, niin järkyttävän raskaasti että masennun jopa pariksi viikoksi, vaikka tiedän olevani hyvä ja tunnollinen hoitaja. Niitä virheitä tapahtuu ja niitä tekevät myös lääkäritkin. Omaisten huuto kuuluu korvissa kotonakin. Mitä sille hoitajalle sitten olisi pitänyt tehdä? Antaa potkut? Ehkä hoitaja oli konsultoinut lääkäriä, joka tuli myös samaan tulokseen että vatsatauti, ilman että katsoi edes poikaasi? Annetaanko potkut lääkärillekin? Hoitajat ei unohda virheitään ikinä ja niistä tietää koko työyhteisö esimiehiä myöten.
Niin minullekin diagnosoitiin noroa vaikka oli umpisuoli puhjennut ja muuttunut mätäpaiseeksi. Ja pistettiin kotiin. Kolmannen kerran päivystyksessä tutkittiin paremmin. Olisi voinut henki lähteä ja hoitajat oli mielestäni ammattitaidottomia. Mutta tiedänpähän että itse hoidan paremmin omat potilaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se hoitaja ottanut virhettään raskaasti. Minä otan omat virheeni, pienetkin, niin järkyttävän raskaasti että masennun jopa pariksi viikoksi, vaikka tiedän olevani hyvä ja tunnollinen hoitaja. Niitä virheitä tapahtuu ja niitä tekevät myös lääkäritkin. Omaisten huuto kuuluu korvissa kotonakin. Mitä sille hoitajalle sitten olisi pitänyt tehdä? Antaa potkut? Ehkä hoitaja oli konsultoinut lääkäriä, joka tuli myös samaan tulokseen että vatsatauti, ilman että katsoi edes poikaasi? Annetaanko potkut lääkärillekin? Hoitajat ei unohda virheitään ikinä ja niistä tietää koko työyhteisö esimiehiä myöten.
Niin minullekin diagnosoitiin noroa vaikka oli umpisuoli puhjennut ja muuttunut mätäpaiseeksi. Ja pistettiin kotiin. Kolmannen kerran päivystyksessä tutkittiin paremmin. Olisi voinut henki lähteä ja hoitajat oli mielestäni ammattitaidottomia. Mutta tiedänpähän että itse hoidan paremmin omat potilaani.
Tästä on tehty valitus ja tästä on tullut lausunnot ja ei siinä lääkäriä oltu konsultoitu, kummankin päivystyksen lääkäri antoi oman lausuntonsa. Minua jäi pahasti kalvamaan nimenomaan hoitajan oma lausunto jonka mukaan hän ei ollut asiasta vastuussa. Sen takia näen joka kerta punaista kun puhutaan hoitajan vastuusta, se näyttää olevan olemassa ainoastaan kun palkankorotuksista puhutaan.
En suosittele jäämään Suomeen hoitajaksi. Lähtekää nyt ihmeessä ulkomaille kun samalla tutkinnolla pääsette! Paljon parempi palkka, suurempi arvostus ja inhimillinen työtahti. Lisäksi sairaanhoitaja on joissain maissa yliopistotutkinto.
Minkä takia sairaanhoitajan palkkaa pitäisi verrata yleiseen palkkatasoon? Sairaanhoitaja on käynyt amk-tutkinnon ja jotkut ovat jopa sen päälle käyneet terveystieteiden maisterin opinnot. Palkkaero lähihoitajiin on sairaanhoitajilla 200-300e, mutta lääkärin palkka on kahdesti isompi. Lääkäreillä on enemmän vastuuta ja korkeampi koulutus kylläkin. Sairaanhoitajan palkkaa kuuluu verrata amk-inssin palkkaan.