Olen sairaanhoitaja ja luulin
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Kommentit (203)
Ruotsissa vuokrafirmat: 40000-50000sek kuukausi
Karolinska: 28000-34000sek
Geriatriset: 30000-36000
Ambulanssi: 31000-39000
ASIH: 35000-40000
St. Göran: 30000-35000
Nuo peruspalkkoja. Hyvin suuret erot palkoissa. Täällä saa ja pitää vaatia jos on kokemusta ja koulutusta. Töihin pääsee jokainen hoitaja.
Tässä kuussa itsellä käteen n. 3800 euroissa, 2 extra vuoroa vain. Vuokra 7500sek. Jää kivasti käteen.
Mistä tulee se mielikuva, että hoitajilla on huonot palkat? En ymmärrä kun AINA puhutaan hoitajien pienistä palkoista?! Eikös vuorotyöläiset saa ihan kevyesti sen 3 tonnia ja enemmänkin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee se mielikuva, että hoitajilla on huonot palkat? En ymmärrä kun AINA puhutaan hoitajien pienistä palkoista?! Eikös vuorotyöläiset saa ihan kevyesti sen 3 tonnia ja enemmänkin?
Okei no ymmärrän kyllä, että mieluummin sen 3 tonnia saisi ihan jo päivätyöst..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin pois hoitoalalta. Syinä olivat pieni palkka, joustamaton työaika ja yleensäkin joustamattomuus työantajan taholta kaikesss muussakin, huonot esimiehet, hierarkkinen johtamistapa ja organisaatiot, kehittymismahdollisuudet olemattomat, liian vähäinen henkilökunnan määrä -> hirveä kiire aina, huono työilmapiiri (ei tosin kaikkialla). Nyt olen muulla alalla enkä hetkeäkään ole katunut. Noillekin kaikille epäkohdille voisi tehdä paljonkin, mutta ei tuntunut olevan kiinnostusta tehdä muutoksia.
Mille alalla vaihdoit? Paljon palkka nyt?
It-alalle. Palkkani on nyt 1300 euroa parempi kuin oli hoitajana. Toki ei ilman koulutusta olisi onnistunut tämä vaihto.
Anteeksi nyt, mutta kuinka paljon sitä palkkaa pitäisi sairaanhoitajan saada, jotta hän olisi tyytyväinen? Kertokaa vain, paljonkonpalkat oikeasti ovat. Itse kun en ole alalla, joudun tukeutumaan statistiikkaan ja muiden kertomuksiin.
Google sanoo, että sairaanhoitajan palkka on keskimäärin 2400e.
Ylityölisineen ja erikoistumisineen palkka voi olla 3000+e.
Minusta tuo nyt ei ole erityisen vähän.
Arvostan sairaanhoitajajia kovasti. Siitä ei ole kyse. Vaan että mikä se olisi se sopiva palkka. Neljätonnia??
Onko yksityisellä mahdollista saada enemmän palkkaa kuin kunnallisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Mitä on korkea-arvoisemmat kollegat?
Minä ainakin saan kiitosta lääkäreiltä, tunnen että minuun luotetaan, osaan työni ja yhteistyö sujuu 90% kollegoiden kanssa hyvin.
Joo, palkka ei osoita arvostusta, eikä todellakaan kata sitä vastuuta joka harteille on laitettu.
Kun olet aloittanut leikki-ikäisen elvyttämisen yksin, saat siihen monta lääkäriä ja jatkat sitä useita tunteja, kuitenkin koko ajan tunne että osaan ja tiedän mitä teen...
Voin luvata että enemmän kuin kuun puolenvälin palkkapäivä minua palkitsee se lapsen näkeminen seuraavassa vuorossa, ja tiedät että lapsi selviää sittenkin. Ja niiden itkevien vanhempien halaukset ja aidot kiitokset. Tietysti olisi kiva jos yhteiskuntakin osoittaisi palkassa sen kitoksen siitä että vaikken ehtinytkään taukojani pitää, se lapsi selvisikerran vuodessa pelastat lapsen ja lopun ajan kirjoitat 2pv saikkulappuja flunssaisille työssäkävijöille. Asiakkaat eivät todellakaan ole kiitollisia, kun ovat joutuneet kipeänä matkustamaan arvauskeskukseen jonottamaan jotain turhanpäiväistä paskpaperia.
Voi, se kun ei ole hoitajista kiinni tämä saikkulappuasia. Oikea kohde palautteelle on työnantajasi. Asiaa voi lähteä kehittämään, työnantaja voi aikuiselta ihmiseltä hyväksyä oman ilmoituksen siitä, ettei tänään ole työkykyinen flunssan/mahataudin vuoksi. Ihan puhtaasti kiinni työnantajasta.
Olisivat myös sairaat kotona potemassa sen sijaan että istuisivat terveysaseman päivystyksessä pärskimässä ja kuormittaa saa järjestelmää kun kyse on selkeästä sairaslomapäivän tai kahdenkin tarpeesta. Sarjasaikuttajat sitten tarpeen mukaan tarkempaan syyniin.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta kuinka paljon sitä palkkaa pitäisi sairaanhoitajan saada, jotta hän olisi tyytyväinen? Kertokaa vain, paljonkonpalkat oikeasti ovat. Itse kun en ole alalla, joudun tukeutumaan statistiikkaan ja muiden kertomuksiin.
Minusta tuo nyt ei ole erityisen vähän.Arvostan sairaanhoitajajia kovasti. Siitä ei ole kyse. Vaan että mikä se olisi se sopiva palkka. Neljätonnia??
Sopiva palkka olisi peruspalkkana 3000e. Peruspalkkana! 2400e on naurettava kun siitä miinustaa verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin pois hoitoalalta. Syinä olivat pieni palkka, joustamaton työaika ja yleensäkin joustamattomuus työantajan taholta kaikesss muussakin, huonot esimiehet, hierarkkinen johtamistapa ja organisaatiot, kehittymismahdollisuudet olemattomat, liian vähäinen henkilökunnan määrä -> hirveä kiire aina, huono työilmapiiri (ei tosin kaikkialla). Nyt olen muulla alalla enkä hetkeäkään ole katunut. Noillekin kaikille epäkohdille voisi tehdä paljonkin, mutta ei tuntunut olevan kiinnostusta tehdä muutoksia.
It-alalle. Palkkani on nyt 1300 euroa parempi kuin oli hoitajana. Toki ei ilman koulutusta olisi onnistunut tämä vaihto.
Okei, no itseäni ei kyllä it-ala kiinnosta yhtään.. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo nyt ei ole erityisen vähän.Arvostan sairaanhoitajajia kovasti. Siitä ei ole kyse. Vaan että mikä se olisi se sopiva palkka. Neljätonnia??
Onko yksityisellä mahdollista saada enemmän palkkaa kuin kunnallisella?Sopiva palkka olisi peruspalkkana 3000e. Peruspalkkana! 2400e on naurettava kun siitä miinustaa verot.
Okei, kiitos ekasta vastauksesta. Kolmetonnia vois olla okei. Myöskin se kuulostaisi oikealta, mitä joku tuolla sano, että sairaanhoitajan palkka määrittyisi työtehtävän mukaan. Kummallista että näin ei ole.
Saako ihan vastavalmistunutkin tuon päälle kaksitonnia? Olen tiennyt jo kauan olevani väärällä alalla, mutta itse siis valmistunut insinööriksi ja alan huonon työtilanteen vuoksi olen työskennellyt tehtaissa tuotannon puolella. Kokemusta sekin... mutta palkka siinä 1500-1600 luokkaa. Pitäis varmaan ylempi amk tutkinto olla ja johtajuuskoulutusta lisäksi, että pääsisi edes toimihenkilöksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sh.n lähtöpalkan pitäisi olla 3000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yksityisellä mahdollista saada enemmän palkkaa kuin kunnallisella?Minusta sh.n lähtöpalkan pitäisi olla 3000e.
Kertokaa toki alapeukuttajat minkä takia sairaanhoitajan lähtöpalkan EI tulisi olla 3000?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yksityisellä mahdollista saada enemmän palkkaa kuin kunnallisella?Minusta sh.n lähtöpalkan pitäisi olla 3000e.
Kertokaa toki alapeukuttajat minkä takia sairaanhoitajan lähtöpalkan EI tulisi olla 3000?
Koska sairaanhoitaja ei ole sen vastuullisemmassa työssä kuin kukaan mukaan, kyseessä on suorittava työ ilman mitään todellista omaa vastuuta. Otetaanpa esimerkiksi kun Jyväskylässä vaihtui vauvat, kätilöt olivat vauvoja tutkineet monesti ja lastenlääkäri yhden ainoan kerran. Kumpi sai syytteet ja tuomion? Lääkäri.
Toiseksi myös muut tekevät epämukavaan aikaan töitä ja vuorotyötä.
Kolmanneksi kyseessä on opistotason (vanhemmat sh:t) tai AMK-tason koulutus. Ei siis mikään rankka koulu.
Perusteletko sinä ennemmin miksi sairaanhoitajille pitäisi maksaa meidän verovaroista siis käytännössä 4000-4500€ palkkaa kun peruspalkan päälle tulee ne lisät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sairaanhoitaja ei ole sen vastuullisemmassa työssä kuin kukaan mukaan, kyseessä on suorittava työ ilman mitään todellista omaa vastuuta. Otetaanpa esimerkiksi kun Jyväskylässä vaihtui vauvat, kätilöt olivat vauvoja tutkineet monesti ja lastenlääkäri yhden ainoan kerran. Kumpi sai syytteet ja tuomion? Lääkäri.
Kolmanneksi kyseessä on opistotason (vanhemmat sh:t) tai AMK-tason koulutus. Ei siis mikään rankka koulu.
Perusteletko sinä ennemmin miksi sairaanhoitajille pitäisi maksaa meidän verovaroista siis käytännössä 4000-4500€ palkkaa kun peruspalkan päälle tulee ne lisät?
Sairaanhoitajalla on järkyttävän suuri vastuu. Jokaisena työpäivänä. Pienikin virhe voi aiheuttaa potilaan kuoleman. Ja kyllä on sairaanhoitaja vastuussa omista tekemisistään. Työ ei ole suorittavaa työtä vaan hoitotyötä jossa vaaditaan erittäin laajaa osaamista ja suurta tarkkuutta. Ihan jo pelkkä aseptiikassa lipsuminen voi pahimmillaan aiheuttaa potilaan kuoleman etenkin kirurgisella puolella. Tai pieni huolimattomuusvirhe suonensisäisten lääkkeiden annossa voi aiheuttaa potilaalle vakavia seurauksia tai jopa kuoleman.
Ja millä perusteella AMK on joku helppo koulu? Siellä on opiskelua jatkuvasti ja harjoitteluja todella paljon, jotka ei todellakaan ole välttämättä helppoja harjoitteluita.
Huomaa ettet sinä tiedä mistään mitään. Suomessa on p a s k I m m a t sh:n palkat ja lähes kaikissa muissa maissa lähtöpalkka on ihan vähintään 3 tonnia.
Naiset ei saisi vaatia palkkaa. Aina jos naiset yrittää vaatia palkkaa (lastentarhanopettajat, sairaanhoitajat) niin alkaa armoton haukkuminen ja ammatin vähättely. Tämä maa ei tule olemaan v*ttu ikinä tasa-arvoinen!
Sairaanhoitajan palkan tulisi määrättyä työtehtävän mukaan. Paikoissa on suuria eroja, toiset paikat paljon vaativampia kuin toiset. Ja esim. Kätilöt ansaitsisivat lisää palkkaa ehdottomasti!
Kyllä sairaanhoitajat ansaitsevat paljon enemmän palkkaa. Hirveän tärkeä työ ja kamala vastuu. Laaja-alaista osaamista vaaditaan.. ja kun miettii jotain päivystystä ja teho- ja valvontaosastoja.. huhhuh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajalla on järkyttävän suuri vastuu. Jokaisena työpäivänä. Pienikin virhe voi aiheuttaa potilaan kuoleman. Ja kyllä on sairaanhoitaja vastuussa omista tekemisistään. Työ ei ole suorittavaa työtä vaan hoitotyötä jossa vaaditaan erittäin laajaa osaamista ja suurta tarkkuutta. Ihan jo pelkkä aseptiikassa lipsuminen voi pahimmillaan aiheuttaa potilaan kuoleman etenkin kirurgisella puolella. Tai pieni huolimattomuusvirhe suonensisäisten lääkkeiden annossa voi aiheuttaa potilaalle vakavia seurauksia tai jopa kuoleman.
Ja millä perusteella AMK on joku helppo koulu? Siellä on opiskelua jatkuvasti ja harjoitteluja todella paljon, jotka ei todellakaan ole välttämättä helppoja harjoitteluita.
Huomaa ettet sinä tiedä mistään mitään. Suomessa on p a s k I m m a t sh:n palkat ja lähes kaikissa muissa maissa lähtöpalkka on ihan vähintään 3 tonnia.
Tällä iänikuisella argumentilla suurinta palkkaa pitäisi maksaa rekkakuskeille ja bussikuskeille ym. He jos ketkä pystyvät vahingoittamaan ties kuinka monta ihmistä kerralla! Missään muussakaan ammatissa ei makseta siitä että tekemällä väärin töissä voi aiheuttaa haittaa. Se vastuu tulee PÄÄTÖKSISTÄ eikä siitä miten paljon haittaa pystyt aiheuttamaan kun et noudata ohjeita. Hoitaja ei tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti poislukien reseptejä kirjoittavat hoitajat, joille tästä lisävastuusta maksetaankin enemmän.
Turhvahat tukkoo kelaan et pitäs maksaa eläkettä 1500e kuussa työhtymälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no itseäni ei kyllä it-ala kiinnosta yhtään.. :/
Et taida edes tietää, mitä IT-alalla voisi tehdä sh:n tiedoilla. Sh:sta ei taitavaksi koodariksi noin vain tulla, joten oletettavimmin olisit IT-alalla kehittämässä prosesseja ja toimintatapoja työyhteisön kanssa ja tulkkaamassa tarpeita niille IT-kehittäjille. Jos ala ei kiinnosta, käytännössä sanot, ettei oman sh-työsi kehittäminen kiinnosta.
Palkkaansa tyytymättömät voivat vaihtaa paremmin palkattuun työhän, vaikka sinne unimaailmasi varastoon.