Olen sairaanhoitaja ja luulin
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Tytär opiskelee sairaanhoitajaksi ja meinaa ulkomaille töihin. Ei ole kuulemma ryhmän ainoa todellakaan.. muillakin samoja ajatuksia. Tutkinto tosiaankin on kansainvälinen. Miten Suomi pitää hoitajansa täällä näillä palkoilla? Tottakai suomalaiset hoitajat lähtevät mieluummin paremman palkan perässä muualle Eurooppaan. Kyllä se parempi palkka on aika paljon suurempi houkutus monelle. Suomi täyttyy ulkomaalaisista hoitajista, se on jo nyt nähtävissä. Suomalaiset hoitajat eivät jää tänne töihin tai ainakaan pysy täällä koko uraansa.
Tämä on varmaan totta. Kaikki hoitoalan palkat ovat monessa muussa länsimaassa parempia kuin Suomessa. Tämä on surullista sikäli, että kunnianhimoisimmat, kielitaitoisimmat ja siten myös usein fiksuimmat ammattinsa edustajat (hoitajat, lääkärit) lähtevät paremman leivän perään ulkomaille; Suomeen jäävät ne tyhmemmät ja huonommin oppivaiset (esim. kieltä oppivat), ja kaikella tavalla vähemmän pätevät. Ikävää, mutta minkäs teet.
Nähtyäni kymmeniä sairaanhoitajia työssä, en arvosta minäkään heitä. Jätetään asiakkaita ilman ruokaa, juomaa, vessattamatta, lääkehoito on mitä saattuu, esim antibiootit jätetään antamatta, labravastauksia väärennetään, (esim virtsan stixaustuloksen väärensi eräs tyyppi, että sai potilaan kaatumisen toisen syyksi) ja kaiken lisäksi väärennetään kirjauksia. Ei ainakaan etiikka hoitoalalla jyllää.
Mä ihmettelen naisvaltaisten työpaikkojen haukkumista aina... Parhaillaan naisilla on todella hauskaa keskenään. Oletteko olleet naisena miesvaltaisessa työpaikassa? Luulisi sen olevan ennemmin kamalaa..? Miehet ajattelee heti että nainen on se surkein ja he ovat itse parempia. Ainakin itse olen kohdannut pahimpina pätijöinä aina nimenomaan miehiä, en naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär opiskelee sairaanhoitajaksi ja meinaa ulkomaille töihin. Ei ole kuulemma ryhmän ainoa todellakaan.. muillakin samoja ajatuksia. Tutkinto tosiaankin on kansainvälinen. Miten Suomi pitää hoitajansa täällä näillä palkoilla? Tottakai suomalaiset hoitajat lähtevät mieluummin paremman palkan perässä muualle Eurooppaan. Kyllä se parempi palkka on aika paljon suurempi houkutus monelle. Suomi täyttyy ulkomaalaisista hoitajista, se on jo nyt nähtävissä. Suomalaiset hoitajat eivät jää tänne töihin tai ainakaan pysy täällä koko uraansa.
Tämä on varmaan totta. Kaikki hoitoalan palkat ovat monessa muussa länsimaassa parempia kuin Suomessa. Tämä on surullista sikäli, että kunnianhimoisimmat, kielitaitoisimmat ja siten myös usein fiksuimmat ammattinsa edustajat (hoitajat, lääkärit) lähtevät paremman leivän perään ulkomaille; Suomeen jäävät ne tyhmemmät ja huonommin oppivaiset (esim. kieltä oppivat), ja kaikella tavalla vähemmän pätevät. Ikävää, mutta minkäs teet.
Suomessa nyt vaan on huonot palkat jokaisella alalla, joka vaatii edes vähän koulutusta. Aivan häkellyttävää, että tämä ei ole kaikille selvää. Lähtevätkö kaikki pätevimmät DI:t tai KTM:t ulkomaille töihin, sillä heilläkin on siellä parempi palkkataso. No eivät lähde, eivätkä lähde hoitajatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nähtyäni kymmeniä sairaanhoitajia työssä, en arvosta minäkään heitä. Jätetään asiakkaita ilman ruokaa, juomaa, vessattamatta, lääkehoito on mitä saattuu, esim antibiootit jätetään antamatta, labravastauksia väärennetään, (esim virtsan stixaustuloksen väärensi eräs tyyppi, että sai potilaan kaatumisen toisen syyksi) ja kaiken lisäksi väärennetään kirjauksia. Ei ainakaan etiikka hoitoalalla jyllää.
Entäs ne lukuisat hoitajat jotka aidosti välittää potilaista ja tekee työnsä aina kunnolla? Et siis arvosta heitäkään? Kivaa yleistystä taas.
Vierailija kirjoitti:
huvittaisipa nähdä, mitä tapahtuisi jos me ihan kaikki sairaanhoitajat yhtenä päivänä emme ilmestyisikään työpaikoillemme!
Ei sairaaloihin, ei terveyskeskuksiin, ei mihinkään.
Mitä sanosi siihen potilaat? Entä lääkärit? Mitä sanoisit sinä joka kitset ja haukut, yhtäkkiä ei olisikaan ketään joka auttaisi kun hädän hetki koittaisi!
Sitten kyllä älämölö nousisi! Olisipa sitä hauska kuunnella, drinkki kourassa Etelämeren hiekkarannalla maatessa!
No on noita yhteiskunnalle tärkeämpiäkin ammatteja, kuin hoitohenkilökunta. Esimerkiksi nämä: Sähkölaitostyöntekijät, vesilaitoksen työntekijät, ruokakauppiaat, maanviljelijät, jne.
Mutta ylivoimaisesti kovimmat itkijät ovat sairaanhoitopiiristä, vaikka palkat siellä ovat erittäin vertailukelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen naisvaltaisten työpaikkojen haukkumista aina... Parhaillaan naisilla on todella hauskaa keskenään. Oletteko olleet naisena miesvaltaisessa työpaikassa? Luulisi sen olevan ennemmin kamalaa..? Miehet ajattelee heti että nainen on se surkein ja he ovat itse parempia. Ainakin itse olen kohdannut pahimpina pätijöinä aina nimenomaan miehiä, en naisia.
Miehet luulee heti että sä oot kiinnostunut heistä jos olet vaan kohtelias. Se ärsytti eniten. Tosin oon kyllä kuullu ihan oikeesti sairaanhoitajilta juttua siitä miten lääkärit vilkuillu sillä silmällä ja suhteitakin on.. kyllä niitä ihan oikeasti on. Itse en ole lääkäri enkä sairaanhoitaja tai ylipäänsä koko alalla joten en tiedä totuutta. :'D
Harmittaa lukea näitä kommentteja.. oma hyvä ystäväni on sairaanhoitaja ja hän on sydämellisin ihminen ketä tiedän.. :(
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei todellakaan täyty mistään ulkomaalaisista hoitajista niin kauan kuin hoitajia koulutetaan joka niemennokan ammatti"korkeakoulussa". Paljonko sairaanhoitajan palkka on yksityisellä? Jos se on suunnilleen samaa tasoa kuin julkisella, niin kaikkihan on silloin ihan oikein. Työvoimaa on niin paljon saatavilla, että palkat ovat matalalla.
Ne Suomessa valmistuvat hoitajat saa ihan rauhassa lähteä valmistumisensa jälkeen samalla tutkinnolla Eurooppaan. Ei tänne ole mikään pakko jäädä 😂
Naisvaltainen työpaikka on kauhea, kun se on sitä ollakseen! Olin takavuosina harjoittelussa isossa sairaalassa erään kurssin yhteydessä ja kaksi viikkoa riitti. Menin sosiaalialan harjoitteluun ja siellä oli ihan mukavaa.
Tuntemani hoitsut sanovat, että samanlaista se siellä sairaalassa on aina ollut. Tiukka hierarkia ja ilkeitä akkoja.
Arvostan kyllä hoitajan työtä!
Kaikki sairaanhoitajat ei todellakaan työskentele sairaaloissa.
Miks röntgenhoitajat ja terveydenhoitajat on niin paljon rennompia ja letkeempiä tyyppejä ku sairaanhoitajat? Kukaan muu huomannut samaa? Ja eiväthän nuo edes ole varmaan koskaan valittaneet julkisesti yhtään mistään?
Mikäs kätilöiden palkka on? Mun mielestä kätilöt ansaitsisi ihan oikeasti vaikka neljäkin tonnia kuussa.. on siinä helkkarin vastuullinen duuni ja koulutuskin 4,5v pitkä.
Norjan palkoista mehustelevat unohtavat mainita sen ettei ostovoima lopulta nouse paljoakaan, Norja on aivan helvetin kallis maa. Itse olin työkomennuksella 1,5 vuotta ja kaikki kävivät aina viikonloppuisin Ruotsin puolella kaupassa hamstraamassa halpaa ruokaa. Sitten kun haluat käydä illalla porukalla After work bissellä niin hups, tuoppi normaalia keskikaljaa maksaa 12-15€. Paremmin tulen toimeen Suomessa vaikka palkka on pienempi, tosin itse käytän palveluita runsaasti eli varmaan rahaa jää säästöön jos kykkii kotona ja syö ruotsalaisia säilykkeitä viikot.
Vierailija kirjoitti:
Norjan palkoista mehustelevat unohtavat mainita sen ettei ostovoima lopulta nouse paljoakaan, Norja on aivan helvetin kallis maa. Itse olin työkomennuksella 1,5 vuotta ja kaikki kävivät aina viikonloppuisin Ruotsin puolella kaupassa hamstraamassa halpaa ruokaa. Sitten kun haluat käydä illalla porukalla After work bissellä niin hups, tuoppi normaalia keskikaljaa maksaa 12-15€. Paremmin tulen toimeen Suomessa vaikka palkka on pienempi, tosin itse käytän palveluita runsaasti eli varmaan rahaa jää säästöön jos kykkii kotona ja syö ruotsalaisia säilykkeitä viikot.
Norjassa työskentelevät suomalaiset hoitajat ovat kyllä kertoneet ihan suoraan sen, miten paljon enemmän käteen jää kuin Suomessa. Ja jäävät todellakin voitolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt vaan on huonot palkat jokaisella alalla, joka vaatii edes vähän koulutusta. Aivan häkellyttävää, että tämä ei ole kaikille selvää. Lähtevätkö kaikki pätevimmät DI:t tai KTM:t ulkomaille töihin, sillä heilläkin on siellä parempi palkkataso. No eivät lähde, eivätkä lähde hoitajatkaan.
Ainakin pätevimmät nörtit lähtevät jonnekin.
Kun katsoo julkisen sektorin tietojärjestelmiä, niin ei voi kuin äimistellä miten heikkoa tasoa ne ovat. Koska ilmeisesti tyhmimmät datatyypit ovat jääneet juurikin niihin hommiin... Suojatyöpaikkoja? Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei todellakaan täyty mistään ulkomaalaisista hoitajista niin kauan kuin hoitajia koulutetaan joka niemennokan ammatti"korkeakoulussa". Paljonko sairaanhoitajan palkka on yksityisellä? Jos se on suunnilleen samaa tasoa kuin julkisella, niin kaikkihan on silloin ihan oikein. Työvoimaa on niin paljon saatavilla, että palkat ovat matalalla.
Koulutus ei mitenkään takaa sitä että sairaanhoitajat hakeutui sitä töihin hoitoalalla. Monet vaihtavat koulutuksen jälkeen jollekin toiselle alalle.
Monet alat ovat tärkeitä ja ansaitsivat palkankorotukset. Kyllähän esim hoitajien, poliisien ja palomiesten palkat ovat naurettavia. He kuitenkin vastaavat ihmisten hengistä. Mutta niin kai se on. Suomessa ei ihmisen henki ole minkään arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Monet alat ovat tärkeitä ja ansaitsivat palkankorotukset. Kyllähän esim hoitajien, poliisien ja palomiesten palkat ovat naurettavia. He kuitenkin vastaavat ihmisten hengistä. Mutta niin kai se on. Suomessa ei ihmisen henki ole minkään arvoinen.
Tärkeää työtä niin hoitajat kuin palomiehet ja poliisikin varmasti tekevät, mutta en oikein usko että monikaan heistä haluaa ottaa vastuulle ihmisen hengeä oli palkka mitä tahansa. Vastuussa he ovat työstään ja niistä toimista mitä siinä tekevät. Ihmishengen pelastaminen on osaltaan palkitsevaa sen menetys lisää osaltaan työn vaativuutta. Palkka korvaa työnvaativuutta monien mielestä melko heikosti, siksi hoitoalalla usein jäädään pois, vaihdetaan alaa tai ainakin hakeudutaan niihin vähän vähemmän vaativiin työtehtäviin.