Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poistaisitko sinä minut Facebook-kavereistasi? (Kaipaan analyysia)

Vierailija
15.06.2018 |

Tarina josta kaipaan analyysia. Olemme perhe, kaksi lasta, avioliitossa olevat kaksi yrittäjää. Olen hoitovapaalla kotona kahden alle kouluikäisen kanssa ja teen siinä ohessa oman yritykseni töitä. Teimme vuosi sitten ison odotetun elämänmuutoksen, jonka lisäksi aloimme rakentaa taloa. Kesken talon rakennuksen mieheni yhtiökumppani teki törkeän tempun, jonka johdosta mieheni yritys meni konkurssiin. Olimme tästä aivan kriisissä, sillä toki konkurssin myötä vaakalaudalla oli myös rakenteilla oleva talomme sekä moni muu asia omien voimien kanssa. Näistä järkytyksistä kirjoitin tuolloin Facebook-sivulleni ja sainkin muutaman kannustavan kommentin ja tsemppiä eteenpäin, pahoitteluja tilanteesta ja kyllä te selviätte-kommentteja.

Mieheni työttömyyden myötä vihantunteet kuitenkin purskahtivat pintaan, kun tajusimme kuinka yksin olimme tilanteen keskellä. Miehen vanhemmat tekivät meille täydelliset oharit, eivätkä itkuisista aneluista huolimatta auttaneet pätkääkään lasten kanssa kun yritimme pitää pystyssä talon rakennusvaiheen sekä taloutemme, puhumattakaan omasta mielenterveydestä joka järisi myös huolella. Viime vuodesta ei ole liiemmin muistikuvia, sekavia pätkiä, enkä liiemmin kirjoitellut Facebookiin kun olin niin täynnä vihaa ja pettymystä kaikesta tapahtuneesta.

Saimme kuitenkin talomme valmiiksi ja muutimme sisään. Siitä tuli upea, niin hieno etten ilennyt edes pahemmin postailla kuvia siitä someen, koska ajattelin että se jotenkin olisi liikaa. Muutaman kuvan laitoin joulun aikoihin, joissa kerroin että vastoinkäymisistä huolimatta selvisimme ja olemme nyt uudessa kodissa aloitamassa toivottavasti parempaa vuotta. Meillä on ja oli jo tuolloin jatkuvia rahavaikeuksia, laskimme koko ajan joka penniä että saamme maksettua lainan ja ruokaa, nämä asiat eivät välillä meinanneet millään toteutua yhtäaikaa ja huoli sekä riidat olivat suuria. Astioita lenteli, muutama mustelmakin tuli käsivarsiin huudon ja totaalisen uupumuksen viedessä tilanteet toisen tönimiseksi. Olimme äärirajoilla, koko ajan, aivan poikki. Postailin muutamia pettyneitä kommentteja Facebookiin siitä, etten ikinä olisi uskonut että meille käy näin, että elämä tuntuu vetäneen maton jalkojen alta täysin syyttä suotta, vaikka itse on tehnyt parhaansa. Viha myös appivanhempia kohtaan oli suuri ja se paistoi läpi monista kommenteista, he olivat meidät hyljänneet hädän keskellä.

Kaiken tämän rahapulan, riitelyn ja pettymyksen keskellä eräs media yllättäen kiinnostui minun yrityksestä ja teki siitä lehtijutun. Jostakin syystä tämä lehtijuttu julkaistiin sanoilla Nuori menestyjä ja jutussa useampaan kertaan painotettiin sanaa menestynyt. Itse koin uutisoinnin virheelliseksi, en todellakaan ollut yritykseni kanssa ainakaan rahallisesti menestynyt, vaan kitkuttelin epävarmoilla vesillä lasten kanssa kotoa puuhastellen. Kuitenkin jutun perusteella olisi voinut lukea ja ymmärtää kaiken tahallaan väärin. Kaverit Facebookissa alkoivat karista, yhtäkkiä huomasin että nyt tipahtelee. Viimeinen niitti oli kun kirjoitin pitkän postauksen siitä, mikä hirveä pettymys viime vuosi on ollut. Niinhän se minun näkökulmasta on ollutkin. Että päädyimme mieheni yrityksen konkurssin kautta aivan järkyttävään tilanteeseen, joka järisyttää meitä edelleen. Tämän jälkeen tipahteli kavereita pois vielä lisää. Nyt analyysia kiitos. Mikä tässä kaikessa on ollut niin ärsyttävää? Itse en tajua. Olen huutanut hätääni Facebookissa, mutta toisaalta taas ollut siellä hyvin hiljaa pitkiäkin aikoja. Vai onko se trendi nykyään vaan niin, että pelkästään sitä pintaliitoa ja pintakiiltoa pitäisi postailla, kaikki negatiiviset asiat vaikka ne olisikin ihan tosia pitäisi vaan osata piilottaa pois siitä maailmasta.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% varmasti poistaisin.

Vierailija
22/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 lisää vielä, että olitko kiinnostunut enää muiden asioista? Jankkasitko vaan omiasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin myös tietää miksi aloitusta alapeukutetaan? Olenko niin ilmiselvän ärsyttävä ? -Ap

Olet täysin tuntematon henkilö. joten en jaksa käyttää sinuun aikaa niin paljon kuin aloituksesi lukeminen ja sisäistäminen vaatisi.

Luin pari lausetta ja tuli mieleen vain tämä: Avaudutko nyt ehkä liikaa asioistasi? Puolitutuista se voi tuntua vaivaannuttavalta.

Vierailija
24/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni on loppujen lopuksi aika vaikea tietää, että kuka minusta on jauhanut. En voi sitä varmuudella sanoa.

Vierailija
25/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta olet kyllä oikeasti ärsyttävä ja yleisesti ottaen harva asia minua ärsyttää. Todennäköisesti tekopyhyytesi ja kaksinaamaisuus on ärsyttänyt. Nykypäivänä on ihan oikeasti vaikea saada asuntolainaa. Saatikka rakennuttaa taloa. Etenkään hävettävän hienoa taloa. Me rakennutettiin 5 vuotta sitten, nyt saataisiin lainaa nipin napin kolmion verran, vaikka tulot on nousseet. Ymmärrän ihan älyttömän hyvin että ihmisiä on ruvennut ärsyttämään valituksesi. En epäile etteikö rankkaa olisi ollut. Ja tiukkaa. Mutta ne ihan oikeasti taloudellisesti huonossa jamassa olevat eivät rakentele taloja. Varsinkaan öökyjä. V

Kiitos tästä kommentista, juuri tätä haen koska ihan oikeasti en näe itse tämän tilanteen läpi mille se näyttää. Tämä talo joka rakennettiin oli meidän toinen rakentamamme talo, ekan oman kotimme möimme ja sitä olimme maksaneet jo lähes kymmenen vuotta pois joten lainan saanti oli helpompaa kun oli historiaa takana onnistuneesta lainanlyhennyksestä.

Toki emme silloin tienneet tulevasta työttömyydestä mitään. Joten on kyllä tiukilla oltu. Kun oli jo luovuttu kaikesta vanhasta eikä peruakaan voinut edellisen kodin myyntiä. Asuimme rakennusvaiheen ajan vuokralla pienessä kaksiossa. Siihen ja muuttoihinkin paloi aikamoinen summa rahaa.

Kiitos näkökulmasta, olen osannut tätä ajatella itsekin mutta tämä vahvisti juuri sitä mitä kysyin.

26/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ylipäänsä tuo julkisuushakuisuus vähän arveluttaa. Huudetaan perheen ikäviä asioita julki FB:ssä, ja sitten vielä halutaan lehtihaastatteluun...

Onhan sinulla Ap pieniä lapsiakin, ajattele edes heitä. Tuollaiset jutut yleensä saa vastaansa ennemmin tai myöhemmin. Ei ole oikein, että lapsesi leimautuvat julkisuushakuisuutesi vuoksi.

Nyt näppis kiinni, ja fiksummin jatkossa!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
27/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sitä likapyykkiään liehutella somessa...

Vierailija
28/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kun en tiedä tarkemmin. Muutamia puolituttuja olen harkinnut poistavani, joiden facebookkirjoitukset tuntuvat aivan liian henkilökohtaiselta vuodatukselta meidän ystävyyteen nähden. Siskoni ja ystävieni kuulumisia haluankin seurata, mutta pidän outona mikäli joku 15v takainen työkaveri avautuu 300:lle face-"kaverilleen" siitä kuinka Make löi tällä kertaa silmän mustaksi ja miten äidin kuolema ajoi tilapäiseen psykoosiin. Juttelen mielelläni siis yksityisasioista pienen piirin kanssa mutta koen kuormittavana jos puolituttu vuodattaa henkilökohtaisia asioitaan minulle.

Vierailija
29/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viha myös appivanhempia kohtaan oli suuri ja se paistoi läpi monista kommenteista, he olivat meidät hyljänneet hädän keskellä"

Kyllä, olisin poistanut. Ja olen poistanutkin niitä, jotka arvostelevat muita sosiaalisessa mediassa. Olipa arvostelun kohde pomo, työkaveri, ystävä, sukulainen tai oma puoliso. 

Totta. Myös ap:n vihamielisyys ja anteeksiantamattomuus tekevät hänestä suorastaan pelottavan ja arvaamattoman. Myös hänen oletuksensa muiden kateellisuudesta on tylsä.

Vierailija
30/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kovin kauaa jaksais lukea pitkiä vuodatuksia mm. kamalista appivanhemmista, jotka ei suostuneet ilmaisiksi lapsenvahdeiksi, kun mies oli työtön ja rakensitte omakotitaloa..

-- ja ylipäätään, jos loputtomat itkuvirret on koko ajan kaikkien muiden syytä ja aiheuttamaa; ei jatkoon.

Vierailija
31/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En poistaisi, mutta varmaankin laittaisin asetuksista niin, että en näe päivityksiä. En oikeastaan kehtaa poistella facesta ketään, kun en halua että vastapuoli ajattelee itsessään sinänsä olevan mitään vikaa.

Facessa mulla on kavereina sinne jääneistä, jotka eivät koskaan tykkää mistään jutustani, enkä minä heidän, ja he olenkin piilottanut näkyvistä. Sitten on läheisiä, jotka ovat sitä myös irl, kukaan meistä ei oikeastaan somettele, vaan soitamme, ja tapaamme livenä. Jos ap olisi tuo edellinen, ja olisi kaverinani vain facessa, en tykkäilisi mistään jutuistaan, koska en niitä siis edes näkisi, ja jos ap olisi tuo jälkimmäinen, niin tapaisimme livenä, eikä olisi syytä fasessa kommentoida mitään.

Vierailija
32/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta olet kyllä oikeasti ärsyttävä ja yleisesti ottaen harva asia minua ärsyttää. Todennäköisesti tekopyhyytesi ja kaksinaamaisuus on ärsyttänyt. Nykypäivänä on ihan oikeasti vaikea saada asuntolainaa. Saatikka rakennuttaa taloa. Etenkään hävettävän hienoa taloa. Me rakennutettiin 5 vuotta sitten, nyt saataisiin lainaa nipin napin kolmion verran, vaikka tulot on nousseet. Ymmärrän ihan älyttömän hyvin että ihmisiä on ruvennut ärsyttämään valituksesi. En epäile etteikö rankkaa olisi ollut. Ja tiukkaa. Mutta ne ihan oikeasti taloudellisesti huonossa jamassa olevat eivät rakentele taloja. Varsinkaan öökyjä. V

Kiitos tästä kommentista, juuri tätä haen koska ihan oikeasti en näe itse tämän tilanteen läpi mille se näyttää. Tämä talo joka rakennettiin oli meidän toinen rakentamamme talo, ekan oman kotimme möimme ja sitä olimme maksaneet jo lähes kymmenen vuotta pois joten lainan saanti oli helpompaa kun oli historiaa takana onnistuneesta lainanlyhennyksestä.

Toki emme silloin tienneet tulevasta työttömyydestä mitään. Joten on kyllä tiukilla oltu. Kun oli jo luovuttu kaikesta vanhasta eikä peruakaan voinut edellisen kodin myyntiä. Asuimme rakennusvaiheen ajan vuokralla pienessä kaksiossa. Siihen ja muuttoihinkin paloi aikamoinen summa rahaa.

Kiitos näkökulmasta, olen osannut tätä ajatella itsekin mutta tämä vahvisti juuri sitä mitä kysyin.

Ole hyvä vaan. Ei sinun minulle tarvitse selittää. Tarkennan vielä sen verran, että todennäköisesti ihmisiä on ärsyttänyt ennen kaikkea se, että samaan aikaan kun olet valittanut ja haukkunut appivanhempia, olette rakentaneet sitä hienoa taloa. Tietenkin hienojen kuvien myötä kavereille on voinut tulla jopa petetty olo, kun ovat ajatelleet teidän olevan todella tiukoilla. Muistan kun ystäväni rakensi. Heillä loppui rahat ihan oikeasti kesken. Kun muuttivat taloon, puuttui muun muassa hella. Sekin herätti ikäviä puheita, syy vain oli päinvastainen.

Vierailija
33/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä vaan. Ei sinun minulle tarvitse selittää. Tarkennan vielä sen verran, että todennäköisesti ihmisiä on ärsyttänyt ennen kaikkea se, että samaan aikaan kun olet valittanut ja haukkunut appivanhempia, olette rakentaneet sitä hienoa taloa. Tietenkin hienojen kuvien myötä kavereille on voinut tulla jopa petetty olo, kun ovat ajatelleet teidän olevan todella tiukoilla. Muistan kun ystäväni rakensi. Heillä loppui rahat ihan oikeasti kesken. Kun muuttivat taloon, puuttui muun muassa hella. Sekin herätti ikäviä puheita,

syy vain oli päinvastainen.

Jep, tämä on hyvä kuvaus. Jos ensin saat ihmiset säälimään itseäsi, ja sitten ilmaisetkin että kaikki on upeasti, niin siinä tulee sellainen olo, että "mitä se valitti?". 

Vierailija
34/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin trolli paljastuu viidestä ekasta lauseesta.

Ei viitsi enempää lukeakaan.

Parempaakin tekemistä.

Vierailija
35/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia sun kaverit on? Kerrot, että oli tosi surkeaa asua vuokralla pienessä kaksiossa. Osalle tämä saattoi olla se juttu, joka pudotti teidät sosiaalisten piirien ulkopuolelle. Ja osalle sitten taas niin, että heille on hieno saavutus ja ovat tyytyväisiä kun asuvat vuokralla pienessä kaksiossa, jolloin sinun halveksuntasi ja valittamisesi ovat olleet tosi törkeitä. 

Vierailija
36/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä. Vi-tun. Väliä. ?.

Pysyitte hengissä, on ollut argumentteja, rahaa on ollut tiukassa. ELÄMÄ ON.

Sama muillakin. Ette ole kovinkaan erityisiä tai erikoisia. Mutta joku ihme tarve olla huomion keskellä... itse osikin jo valitusten ja itkujen aika dumpannu suht selkeän "narsistin" (keittiöpsykologiataidoilla arvioitu).

En minäkään silloin kun vielä oli feisbuuk jaksanu kenellekkään höpöttää mitään munuaistaudin vittumaisuuksia. Ilmoitin lähinnä noin vuoden verran sen jälkeen kun oli todettu. Seuraava postaus oli kun dialyysi alkoi ja hieman neulojen kanssa sählääminen sekin oli toteamus lähinnä että kaipa sitä kaikki ovat naulakammoisia enkä koskaan uskonu pärjäävänu mutta tässä ollaan. Viimeisin postaus oli jonkun 6kk elinsiirron jälkeen että ny se on tehty tältä kertaa, heikkoja ollaan ja naama turvonnu ku mielisairaalla lääkkeiden takia mutta hengissä ollaan.

En missään vaiheessa valitellu.

Perhe sai sitten kuulla hieman ykityiskohtaisempaa kun vitutti pahimmillaan muutama kerta mutten semmoisia lähteny viemään nimen ja naaman alla. Kuten en myöskään 3v ripulia yms taju meni kesken paskan, oksennusten ja veren ja siinä tuli maatua vajaan päivän ennekuin jaksoi ylös ja peseytyä (tämän jälkeen tosin nopsasti dialyysia aloittamaan)

Vierailija
37/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viha myös appivanhempia kohtaan oli suuri ja se paistoi läpi monista kommenteista, he olivat meidät hyljänneet hädän keskellä"

Kyllä, olisin poistanut. Ja olen poistanutkin niitä, jotka arvostelevat muita sosiaalisessa mediassa. Olipa arvostelun kohde pomo, työkaveri, ystävä, sukulainen tai oma puoliso. 

Tämä minullekin pisti silmään. Ei minua haittaa lehtijutut eikä hienot talot, nehän ovat vain kivoja asioita. Mutta tunnistettavien ihmisten haukkuminen ja varsinkin jos mennään alatyylin puolelle ei ole sopivaa. Ja ne löytyvät aikanaan lasten luettaviksi ym, joten ei kiva. Riidat jossain muualla kuin julkisuudessa.

Kiiltokuva ei tarvitse olla, ja saa sanoa, että on ollut rankkaa. Voi kertoa, että konkurssin ym takia on ollut todella rankkaa. Mutta some on oikeasti hyvin julkinen kanava, ja toisten haukkuminen pitää pitää sieltä poissa. Itselläni on pari kaveria parista sadasta, jotka ovat tuohon langenneet, ja pidän heitä mieleltään sairaina enkä enää livenäkään haluaisi olla tekemisissä.

Vierailija
38/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää pääsääntöisesti vinkujat joilla "ei ole rahaa ruokaa" mutta sitten rakennellaan upeaa kotia tms. Hohhoijaa.. tulee mieleen eräs ex-mäkihyppääjä jolla ei rahaa ruokaan ja kas seuraavalla viikolla Kanarialla lomalla. Lisäksi jos henkilö on ns.hyvänpäivän tuttu niin menee poistoon/piilotan julkaisut.

Vierailija
39/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sää mietit tommosii. Jos ne oli hyviä kavereita niin miksi et kysyisi heiltä itseltän suoraan. Yksi tyyppi poisti mut koska en onnitellut häntä hänen syntymäpäivänään,sen jälkeen kun huomasin ettei hänkään koskaan ollut onnitellut minua. Nää on näitä vanhoja tuttuja vaan jostain. Mulle on ihan sama jos joku poistaa tai ei, jos ei olla oikeesti tekemisissä.

EI kai kukaan okeesti pidä fb kavereita sydänystävinään., niitä voi olla elämässä vain 2-3 jos totta puhutaan. 

En mä oisi poistanut, oisin jättänyt seuraamatta sua jos ei kiinnosta. Mut jos itselläni oisi hanakalaa, niin en jaksaisi lukea jonkun valitusta, jos pinnallisesti he näyttää menestyyviltä. Ehkä se oli syy. Hieno uusi talo voi saada muut ajattelemaan että olette rikkaita ja sit kun vielä valitat niin se voi olla viimenen niitti heille.

Vierailija
40/103 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan halua pitää omissa tuttavissa ketään, joiden mielestä parisuhdeväkivalta on "pari mustelmaa" ja jotka vielä julkisesti jakavat tällaisia asioita. Tsiisus. Lisäksi vielä ökyily ja toisten syyttäminen itse hankituista ongelmista. Poistoon lähtisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän